PTinfo

Phoenix Grand Opening

2008. december 29. - mestska

Ha nem is karácsonykor, de a karácsonyt követő hétvégén az Egyesült Államok villamos (light rail) üzemeinek száma eggyel bővült ismét, miután december 27-én, szombaton megnyílt a Phoenixet Tempevel és Mesaval összekötő METRO Light Rail. A névben szereplő METRO jelző nem a vonal műszaki specifikációjából fakad, az elnevezés már korábban is használatban volt Valley Metroként, holott akkor még a forgalom kizárólag buszokkal volt lebonyolítva. A Valley Metro (a metropolitan area közkedvelt rövidítéseként) lényegében ugyanis az Arizonában tömegközlekedést lebonyolító társaság nem hivatalos nevének tekinthető.

Az új villamosvonal egy korábban buszokkal ellátott vonalat váltott ki, csökkentve a torlódásokból eredő időveszteséget. Az ugyanezen az útvonalon közlekedő busz 80 perces menetidejével szemben a light rail vonal menetideje a 32 kilométeres vonalon mindössze 50 perc. 

A vonal létrehozásáról a phoenixi lakosok 2000-ben szavazhattak,az egyik előző poszban említett választásokhoz hasonlóan. A 0,4 %-os, a vonal megépítését lehetővé tévő üzleti adó bevezetését végül meg is szavazták a honpolgárok, lehetővé téve, hogy 1948, a phoenixi villamos megszünte után ismét legyen kötöttpályás közlekedés a városban. (az eredeti kocsik közül egy részt vett a megnyitó sorozaton)

Érdemes megemlíteni, hogy egy kötöttpályás (akkor még viadukton vezetett) közlekedési eszköz építéséről már 1989-ben szavazhattak a város lakói, az a szavazás azonban végül a nemek győzelmét hozta a magas költségek miatt.

Az új vonal Phoenixet köti össze elővárosaival, Tempen (az Arizonai Állami Egyetem székhelyén) keresztül Mesaval, érintve egyúttal a phoenixi nemzetközi repülőteret, a Sky Harbort. A villamoshoz kapcsolódóan az elkövetkező években egy automata, a reptéri terminálokat összekötő vasút fog kiépülni. A projekt várható befejezése előreláthatólag 2020. Az automata vasút elkészültéig a villamosvonalra ingyenes shuttle-buszok hordják az utasokat. 

A 32 km hosszú, 1,4 milliárd dolláros költségen épített vonalon összesen 27 állomás van. Az egyes állomási peronok szélessége 4,9 méter, hossza 91 méter. Az állomások jórésze speciális, az Arizonában igen kedélyesen sütő naptól az utasokat védeni hivatott árnyékolóval van felszerelve. 

A vonalon a nálunk szinte egyáltalán nem ismert japán Kinki Sharyo cég közúti vasúti járművei közlekednek. A 36 kocsi mindegyike 70%-ban alacsonypadlós, 66 ülőhellyel. A menetrend európai szemmel nézve nem túl sűrű: nappal hétközben 10, hétvégén 15, hajnalban és este hétköznap és és hétvégén egyaránt 20 perces követés van.

A vonal hosszabbítását Phoenix belvárosa felé 2012-ben tervezik átadni, ezenfelül azonban további új városi közlekedési korridorok kiépítése is szerepel a villamosüzem bővítési lehetőségei között. 

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr40846533

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

ubk 2008.12.29. 11:44:53

Azt lehet tudni, hogy mennyi az utazósebesség a vonalon? AMúgy egész jónak tűnik maga a villamos így külsőre :-)

jazzcool 2008.12.29. 12:23:57

ilyen feltámadó főnix madár kellene a Rákóczi úton meg a Bajcsyn is:-)))

sakwa 2008.12.29. 13:17:07

@ubk: 32 km-t 50 perc alatt tesznek meg, lehet számolni (38,4 km/h).

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.12.29. 14:38:25

Azért az nem rossz, hogy a budapesti metrókat jó 5-6 km/h-val veri. :)

ubk 2008.12.29. 17:06:26

Úgy gondoltam, hogy mennyi a max megengedett sebesség a vonalon....

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.29. 18:13:17

@ubk:
A járművek maximális elérhető sebessége 55 mérföld/óra, azaz kb. 89 km/óra.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.29. 18:15:29

@jazzcool:
igen, én is gondoltam rá, hogy valamilyen feltámad a főnixmadár vagy hasonló legyen-e a poszt címe :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.12.29. 19:31:37

"A villamoshoz kapcsolódóan az elkövetkező években egy automata, a reptéri terminálokat összekötő vasút fog kiépülni... Az automata vasút elkészültéig a villamosvonalra ingyenes shuttle-buszok hordják az utasokat. "

Ennek így mi értelme? Nem lenne ésszerúbb akkor inkább egy szárnyvonalat építeni a terminálokhoz?

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.30. 14:00:04

@Fricy:

A titok a repülőtér elrendezésében rejlik. Ha megnézed a google műholdas szolgáltatásán láthatod, hogy a repülőtérnek két kelet-nyugat irányú, párhuzamos kifutópályája van, és a kettő között, hosszában helyezkednek el a terminálok, rendes utashidakkal.

Az új villamos a repülőtértől északra halad, a kifutókkal párhuzamosan, mintegy két utcányira, a reptéri megállója pedig a repülőtér keleti oldalán haladó út metszésében van.

A villamost végigvezetni tehát elég nehézkes lenne az összes terminálon, végső kialakításban valószínűleg egy, a terminálok tetején, lábakon végighaladó automata vasút lesz, amolyan ORLYVal szerű. Nem véletlen tehát, hogya teljes kiépítés határideje 2020 és hogy a költségeket már most annyira becsülik, mint a teljes, 32 kilométeres villamosvonalét.

gramercy (törölt) 2008.12.30. 23:34:35

ötmilliós agglomeráció, 50x50 kilométeres területen, és van egy (!) villamosvonala

nagyon messze vannak európától, ázsiától, még budapesttől is

nevetséges amit az amcsik művelnek, new york kivételével talán boston és chicago ami összehasonlítható meg sf villamoshálózata