És most valami más, ami a városi tömegközlekedéshez nem annyira kapcsolódik, viszont az elkövetkező évtizedek maghatározó közlekedési eszköze lesz a városok közötti kapcsolatban. Ez pedig a nagysebességű vasút, amit lassan mindenhol megtalálunk, Kaliforniától Argentínán át Tajvanig és Törökországig. 10 évvel ezelőtt azonban senki nem gondolta volna, hogy Japán, a nyugat-európai országok mellett ennyire innovatív lesz más ezen a területen. Kína azonban itt is az élmezőnybe verekedte magát, ahogy a városi közlekedésben is. Az elmúlt évek kötöttpályás reformja ugyanis nemcsak 1500 kilométernyi városi sínhez kötött közlekedési pálya vonta, és vonja magával 2015-ig, hanem 16000 km új nagysebességű vasúti hálózat kiépítését is, melynek első, valódi nagysebességű szakasza, a Peking-Tianjin az olimpiához kapcsolódóan került átadásra.
A vonatokra szükség is van: Kínában 1,2 milliárd utazás történik évente a vasúttal, s az utazások az óriási távolságok miatt akár több napig is tarthatnak. A nagysebességű vasúti hálózat az eljutási időkön hatalmasat segít, a tervek a félmilliónál nagyobb városok összekötéséről szólnak, legalább 200 km/h-s sebességgű pályákkal. Mindennek ára van természetesen: a közép-, és hosszútávú vasúti fejlesztési terv megvalósulásának összköltsége 732 milliárd dollár, forintra átszámolva szinte már értelmezhetetlen: 136 billió forint. Ez körülbelül ötszöröse hazánk éves GDP-jének.
A pénzből természetesen fejlesztés is lesz: a kiemelt gerincvonalakon a sebesség 300-350 km/h lesz. Ilyen vonal lesz a legfontosabb eleme is a hálózatnak: a Peking-Sanghaj vonal, melyet 2010-ben adnak át. A vonal hossza 1318 km lesz, az eddigi 14 órás menetidő pedig ötórára fog csökkenni. A vonatok meglehetősen sűrűn állnak meg majd: a szakaszon 24 állomás lesz, de kell is, az ország lakosságának negyede él a térségben, a vonalra napi 220000 utast várnak. A menetrend nem ismert még, a gördülőállomány egy része azonban igen.
Tavalyi év végén a Bombardier 40 darab, 16 kocsiból álló szerelvény szállítására kapott megbízást, melyből azonban csak 20 lesz hagyományos vonat. a másik 20 darabbal egy projekt valósul meg, melyre eddig nem volt példa más nagysebességű vonatokon menetrendszerűen. A kapacitás csúcsra járatása érdekében ugyanis a vonalon éjszakai közlekedés is lesz, igaz a nappalinál lassabban . A Zefirokra alapuló szerelvények 250 km/h-val fogják szállítani az utasokat a nagyvárosok között, a kipihentség érdekében pedig a vonat hálókocsikból fog állni. A 16 kocsiból 13 fogja az alvó utasok kényelmét szolgálni, a rövidebb utazások kiszolgálását két ülőhelyes kocsi fogja biztosítani, de a vonat része lesz egy étkezőkocsi is. A szerelvények elsősorban Peking, Sanghaj, és Hangzhou között közlekednek majd.
Klassz, nem?
ui: vicces a Tajvanra átvezető nagysebességű vasúti vonal :)