PTinfo

mi lassan és drágán építjük a metrót, máshol hogy csinálják?

Utolsó kommentek

Járműgyártók

Privát üzemeltetők

PTinfo

2009.02.09. 01:00 mestska

Möbius-metró

Címkék: franciaország argentína szingapúr bombardier alstom kawasaki egyesült arab emirátusok metróterv automata metró nippon sharyo közlekedési művészet

Egy 1996-os argentín művész sci-fi a Buenos Aires-i metrót helyezte a történet középpontjába, a film címe Moebius volt. A film címét a Möbius-szalag ihlette, melynek alapelve nem más, mint hogy ha egy sima, egyszerű papírszalagot úgy ragasztunk össze a két végénél, hogy közben a szalagot megtekerjük, azaz a két ellentétes oldala ér össze, akkor az addig véges felületből végtelen kapunk, az új "szalag" felületén végestelen-végig tudunk haladni, a szalagnak csak egy oldala, és egy éle lesz.

Adott tehát ez a Möbius-szalag, és adott a Buenos Aires-i metróhálózat. A film sztorija szerint új szakaszt adnak át a metróhálózatban, jóval komplexebbé téve a vágányhálózatot. Onnan kezdve a dolgok megváltoznak: egy szerelvény eltűnik, jelzők, kitérők pedig maguktól állítódnak át, a hálózat egy része Möbius szalaggá vált....

A sztori további része itt olvasható, akit érdekel nézze meg, tucatévenként egyszer leadják az M2-n, vagy a Duna Tv-n az éjszaka közepén. 

Ez a film jutott eszembe arról a hírről, mely a szingapúri új metróvonalról, a Downtown Lineról szól, nézegetve a vonal kialakítását, mely egy hurkot (ha-ha, Möbius-szalagot) ír le a belvárosban. 

A Downtown Line Szingapúr ötödik metróvonala lesz, teljes kiépítésben majd 40 kilométer hosszal, és 33 állomással. A vonal a városállam keleti felét köti össze majdan a nyugatival, északnyugatival, a belváros érintésével, ahol azt a bizonyos hurkot leírja. A vonal természetesen teljesen automata lesz, vezető nélküli rendszerrel, még nagyobb esélyt adva annak, hogy valamelyik szerelvény szellemvonattá váljon ;)))

A vonalat hossza, és a tervelőzmények miatt három ütemben építik ki, melyek közül az első ütem építése már 2007 óta folyik, míg a másodiké idén kezdődik. A három etap közül az első lesz a legrövidebb: a 2012-ben átadni tervezett szakasz mindössze 3,4 kilométer, a kiépítés költsége 1,4 milliárd szingapúri dollár, azaz 210 milliárd magyar forint. A 16,6 kilométer hosszú második ütem átadása 2013-ban, a 19,1 kilométer hosszú harmadiké 2016-ban várható. Az első és második szakasz pályájanak, és elektromos ellátásának kiépítésére az Alstommal kötöttek szerződést február elején, 120 millió euró értékben.

Az Alstom mellett egy másik világcég is labdába rúg a szingapúri ötös metró kapcsán. A Bombardier nyerte el a jogot ugyanis szerelvények szállítására, nem is kis tételről van szó. Az 570,7 millió szingapúri dollár (84,5 milliárd forint) értékű szerződés keretében a kanadai cég ugyanis 73 darab háromkocsis szettet szállít az üzemeltető SMRT-nek. A Bombardiernek ez az első megrendelése Szingapúrból, talán presztizsértékű is. A jelenlegi flottában ugyanis a Kawasaki és a Nippon Sharyo által gyátott szerelvényeken kívül (87 hatkocsis szerelvény) találhatunk Siemens vonatokat (21 hatkocsis szerelvény), és az Alstom által gyártottakat is (25 hatkocsis szerelvény). Az épülő negyedik, Circle Line-on szintén Alstom kocsik fognak futni (40 háromkocsis szerelvény)

Merthogy bár az ötödik metróról beszélünk, valójában még a negyedik sincs kész: a Circle Line első szakaszának átadása 2010-ben várható, a teljes vonal 33 kilométer hosszú lesz. Sokáig úgy tűnt, ez lesz a leghosszabb automata metróvonal a világon, ma már azonban valószínűsíthető, hogy ezt a címet Dubai fogja elvinni, idén ősszel. (ma ezt a címet Lille kettes vonala tartja a maga 31,7 kilométerével)

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr53928588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nuuk 2012.10.29. 10:33:23

Volt szerencsém olvasni azt a novellát, amiből merített az a bizonyos argentin film (ha jól emlékszem, ott Boston volt a helyszín). Mindössze egy problémám volt vele: a kb. vízszintesen lefektetett sínekből hogy lesz Möbius-szalag? Még ha a metróból hullámvasutat is csinálnánk, ami néha fejjel lefelé közlekedne, akkor sem oldanánk meg azt, hogy ugyanazon sínpár alatt és felett is el tudjon menni.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.03. 00:42:54

@Nuuk: én csak a filmet láttam, ott Buenos Aires volt a helyszín. Természetesen a szalag formában a metró sosem tud végtelen lenni :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...