PTinfo

Potsdam: Stadler, Wrocław: Skoda

2009. február 11. - mestska

A kis cégek legyőzték a nagy cégeket. Így lehetne jellemezni az év első két, immár eredménnyel ismert villamostenderét. A németországi Potsdam ugyanis a Stalder Variobahn termékét, míg a lengyelországi Wrocław a Skodát választotta, mint új villamosainak szállítóját.

Potsdam még 2007 évvégén hírdette meg villamosbeszerzési elképzeléseit, 2008 közepén azonban végül csak két pályázó, a Siemens, és a Stadler adott be ajánlatot. Végül 2008 szeptemberének közepén eldőlt: a szállító a Stadler lesz, mellyel a közelmúltban kötötték meg a szerződést. Az egyezség 10 új Variobahn leszállításáról szól, további 8-ra opcióval. A 100%-ban alacsonypadlós, 2,3 méter széles, közel 30 méter hosszú kocsik 2011-ig fognak megérkezni, feladatuk a még meglévő Tátra KT4D-k kiváltása lesz. 

A Stadler kicsit némileg kárörvendhet, hisz nemigen jutott volna itt szóhoz, ha nem következik be a Combinok vázrepedési problémája, melyet az elsők között szenvedett meg Potsdam. Ennek következtében az eredetileg 48 járműre tervezett Combino flotta beszerzése leállt, a város az eddig leszállított 16 járművet használja csak.

Wrocław 28 újabb Skoda villamos beszerzéséről döntött, a meglévő 17 mellé. Az új járművek az eddigi 16T típussal szemben kétirányúak, kétoldali ajtósak lesznek, 19T típusszámmal. A típus újdonság a Skoda palettáján, referenciái között nem szerepel hasonló. A város az új villamosokat az elkövetkező években - részben a Wrocławot is érintő,2012-es futball Európa-bajnokságra - kiépítendő gyorsvillamosok vonalain szeretnék használni. A mintegy 30 méter hosszú, állítólag 70-el robogó Skodákat 2011-ig fogják megkapni a lengyelek. Érdekes egyébként, hogy erre a tenderre mindössze ketten jelentkeztek, a Skodán kívül a Bombardier volt a másik. Az is érdekes, hogy a két ajánlat közöttt majdnem 90 millió zlotyi különbség volt: a csehek 263,75 milliós (17,3 milliárd forint) ajánlatával szemben a kanadaiaké 350 millióra (22,9 milliárd forint). Az eredeti tender kiírást nem olvastam, vélhetőleg olyan megfogalmazások voltak benne, pl. a Skodák 65%-os alacsonypadlójának kedvezve, amik lehetővé tette, hogy a korábbi típushoz hasonlóból vásároljanak ismét.

(egyébként vicces, hogy a lengyel médiában olyanokat olvasni, hogy a kétoldali ajtó, illetve a kétirányú közlekedtethetőség miatt mennyire hasonlít ez a jármű a metróra - milyen jó lesz a gyorsvillamosra. A gyorsvillamos egyébként valóban gyors lesz: magasabb sebesség, különszíntű keresztezések, és villamos által vezérelt lámpák fogják jellemezni)

Wrocławnak egyébként egy másik tendere is folyamatban van, ezt január 30-adikán írták ki, és 8, részben alacsonypadlós villamos, valamint 4 kétkocsis magaspadlós villamos bezerzéséről szól.Hogy miért van ez így különszedve, és miért van magaspadlósra leadott rendelés benne? Passz.... Talán a helyi Protramnek vagy Modertransnak akarnak kedvezni.

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr11930237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.11. 11:23:11

A düzburgi Vario nem pótolni ment Potsdamba, tudtommal a Stadler fizette ki az akkor már évek óta porosodó, még ADtranz (sőt, talán ABB Henschel) gyártmányú kocsi üzembeállítását, szállítását, hogy bemutatókocsiként körbeházalják vele az országot (akkor még nem volt ugyanis Stadler gyártmányú Vario, ez a magányos farkas meg épp szabad volt). A potsdami közúti vasút 125. szülinapján jó kis reklámot csaptak vele maguknak:
hampage.hu/trams/potsdam/
szerintem bejött nekik :) Nürbergben is járt, talán Münchenben is? Amúgy azért kicsit vicces, hogy olyan kocsival reklámozták magukat, ami az eredeti lakhelyén többnyire a remizben állt...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.02.11. 14:13:31

@Hamster:

köszi a kiegészítést!

Nekem ebből a hírből egyébként az is érdekes, hogy a wroclawi tenderre csak ketten jelentkeztek.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.11. 14:26:26

Azért azt is bele lehet írni, hogy a leendő potsdami Variók nem úgy fognak kinézni, mint az, ami a képen van, hanem így:
www.bahninfo.de/archiv/meldung.php?artikelID=8112

hungeri 2009.02.11. 15:17:45

Ez a trapézpantó elég hülyén néz ki egy ilyen járművön...

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.02.11. 16:49:50

@Hamster:
A Vario milyen villamos? Kinőtte már a nyavalyáit?

SzedlmajerLaszlo 2009.02.12. 11:50:00

Kinőtte. A vario egy érkes villamos. Amikor anno az ABB csinálta azeredetit, azt sokáig nyúzták, sok nyavajája volt, de 10 társával együtt megy már rendesen Karl Marx Stradtban, agymotorostúl, vízhűtésestül, és kétségtelenül csendes,a kerekei sem kopnak mint egyes alacsonypadlósoké :-)
A Helsinki kocsik, már az Adtranz (későbbi Bombardier) "zabigyerekei", meg ahogy érzem a helsinkiieké is. Vagy nem értenek a villamoshoz, vagy direkt szabotálták el ezt a projektet...
A Stadler azokért, azokra kocsikért jól érthetően nem kíván ingyen megoltást adni,e gyébként műszakilag mind a kocsikon mind a pályán volna mit csiszolni...

Egy szó mint száz, szerintem ettől a technikától nem kell idegenkedni, kétségtelen megvannak a hátrányai, de jó pályán és gazdag üzemeltetőnél (lásd München) maholnap 15 év tapasztalattal jól üzemeltethetőek.

SzL

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.02.12. 14:32:05

@SzedlmajerLaszlo : A Stadlernek a helsinki projekthez semmi köze, azokért a Bombardier felel, ők fizetik a folyamatos "helybenszervízt", és viselik a kockázatot, hogy adott esetben vihetik haza az egészet. Hogy nem értenének a villamoshoz arrafelé, azt is kicsit erősnek érzem. Azt inkább el tudom képzelni, hogy Helsinki nem igazán átlagos, sem terepre, se éghajlatra. Mondjuk a gömbölyű DÜWAG-ok köszönik, jól érzik magukat ott is :)

A gyerekbetegségek meg megvannak - mint bármelyik új járműnél -, Nürnbergben lassan már nem is számítottak arra, hogy valaha utasforgalomba kerül az első kocsi, amikor végre mégis megjelent :)

ubk 2009.02.12. 18:51:09

@hungeri: Én is pont erre gondoltam, hogy eléggé érdekesen néz ki.
De lehet, hogy az eredeti félpantográf volt, csak eltörött, s ez volt raktáron - mint a Csufiál :-)