Míg nálunk a PPP, azaz a public-private partnership nem annyira elterjedt még, nyugaton már a tömegközlekedési szegmensben is megjelentek, leginkább a Brit-szigeteken, ahol a tömegközlekedés is csak egy a piaci szektorok közül. (és ez meg is látszik néha... )
A legújabb ilyen jellegű beruházás Dublin első metrója lesz, a Metro North, ami a Luas, a dublini villamoshálózat zöld vonalának északi végállomásától (St. Stephens Green) fog a reptérig, illetve azontúl Belinstownig futni. Persze lehet kicsit túlzás metrónak nevezni a vonalat, hiszen a tervek szerint a járművek a jelenlegi villamosvonalakon is képesek lesznek közlekedni. Sokkal inkább beszélhetünk egy komoly light-rail vonalról, még akkor is, ha a tervek szerint a csatolt kocsik együtt 90 méter hosszúak lesznek, alagútban futnak, és két perces követés lesz a vonalon. A vonal egyébként az első elképzelések szerint a Luas része lett volna.
A 17 km hosszú, a belváros, és repülőtér alatt alagútban futó, összesen 15 megállóval rendelkező vonal építéséről és 25 éves üzemeltetéséről szóló, a Railway Procurement Agency által kiírt tenderre négy konzorcium jelentkezett:
- Cathró: Fluor Ireland, BAM, Siemens, Strabag and Veolia
- Celtic Metro Group: Barclays Private Equity, Obrascon Huarte Lain, Mitsui, Soares da Costa, Iridium Concesiones de Infraestructuras SA , CAF and MTR Corp
- Dublin Express Link: HSBC Infrastructure Management Fund, Meridiam Infrastructure Finance, Acciona, Bouygues, SIAC, Alstom and Keolis
- MetroExpress: Macquarie Capital, Global Via Infrastructuras, Allied Irish Bank, Bombardier and Transdev.
Az egyes konzorciumok lényegében hasonlóan épülnek fel: pénzintézet/kivitelező/járműszállító/üzemeltető. Ami biztosnak néz ki, az az, hogy vagy az üzemeltető, vagy a járművek más gyártmányúak lesznek, mint a villamosvonalakon, azt ugyanis jelenleg a Veoila üzemelteti Citadisokkal.
A négy jelentkező ajánlatából nyárra választják ki a két döntőst, majd a remények szerint télen a nyertest. A tender kiíró reméli, hogy az ajánlatok alacsonyabbak lesznek a 2004-ben becsült 4,6 milliárd €-nál, mert az építési költségek mintegy 20%-al estek azóta.
A vonal átadását 2013-ra tervezik, kétséges, hogy mit fog ehhez szólni az ír költségvetés 10%-os hiánya....
(Februárban egyébként elkezdték a piros vonal új 4,2 kilométer hosszú szakaszának építését is Saggart irányába, az átadást 2011-re tervezik, a hosszabbítás miatt szükséges 8 villamost már megrendelték az Alstomtól. Ezekkel együtt 2010-re már 66 kocsiból fog állni a dublini flotta.)