PTinfo

mi lassan és drágán építjük a metrót, máshol hogy csinálják?

Heti olvasottság

Utolsó kommentek

Járműgyártók

Privát üzemeltetők

PTinfo

2009.04.20. 20:32 mestska

95 elröppenő év

Címkék: argentína metróátadás közlekedési művészet la brugeoise

A Buenos Airesi metróhálózatról kevesen tudják, de az egyik legrégebbi a világon. Az első metrószakaszt 1913 december 1-én nyitották meg, ezzel a város Dél-Amerikában, egyben a déli féltekén első, világviszonylatban pedig a 11-ik város volt, ahol metróhálózat nyílt. Az első vonalat gyors egymásutában még kétszer hosszabbították, 1914. július 1-e után (akkor még pikk-pakk kiépítettek egy metróvonalat) azonban az első, A névre hallgató vonalat hosszú évtizedekig nem érintette a hálózatbővítés, amik a negyvenes évek végéig újabb 4 vonal kiépülését eredményezték. Reciféhez hasonlóan nem mellesleg itt is színekkel operálva jelölték az analfabétizmus korabeli magas színtje miatt az egyes állomásokat. Talán érdekes, hogy a szűk 20 évvel korábban épült kisföldalattinknál nem létezett ilyen.

95 év után  változott a helyzet azonban az A vonalon is, ami a végállomásokat illeti. 2008. decemberének a végén az A vonal két megállóval, és 2,9 kilométernyi alagúttal bővült nyugat felé, Caraboboig. A vonalfejlesztés a napi 1,3 millió utast szállító (ebből az A vonal 190 ezerrel részesedik) hálózat nagyarányú bővítésének a része. Az 52 kilométeres hálózat összhossza a tervek szerint az elkövetkező pár évben közel 100 kilométerre kúszik fel, jelenleg is épül az A, B, E, és H vonal folytatása. A most hosszabbított A vonal újabb két megállós folytatása a tervek szerint 2011-ben kerül átadásra.

A tekintélyes bővítésre szükség is van, a buenos airesi hálózat kiépítése ugyanis a kezdeti lendület után eltűnt, a negyvenes és a nyolcvanas évek között csak elvétve találni új metrószakasz átadásáról szóló híreket. A hálózat túlterhelt, az A vonalon még találni az 1920-as évekből származó, a belga La Brugeoise gyár által gyártott, igazi klasszikus fapados kocsikat is.

A metróépítés újjáindulása, a nagyarányú fejlesztések a filmesek érdeklődését is felkeltette egyébként: a Möbius-metró című film sztorijában a hálózat sűrűsödését, bonyolódását vette alapul: a sugaras hálózatot harántoló elemmel kiegészítő H vonalat vette alapul. A modern művészet azonban az A vonalon is megjelent: a jelenlegi végállomás, Carabobo alagút felőli homlokfalát, több Buenos Airesi utcai graffitis munkája díszíti. Szerintem nem rossz.

A fotókat Thomas Locke Hobbs készítette.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr741073199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

sakwa 2009.04.20. 23:43:48

A falfestmények valóban szépek, volt, hogy csak ezeket megnézni utaztam végig a vonalakon. :-) Viszont nem csak graffitis művek kerültek a metró (ottani nevén subte) falaira, hanem sokkal komolyabb festmények is, már a kezdetektől fogva. A hivatalos oldalon található egy galéria is: www.metrovias.com.ar/V2/GalMurales.asp?op=5&Item=4&Lang=

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.04.21. 09:09:08

Jó ez az éles kontraszt a modern állomás és a majd' 90 éves kocsi között.

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.05.14. 17:43:25

"itt is színekkel operálva jelölték az analfabétizmus korabeli magas színtje miatt az egyes állomásokat". A budapesti 3-as vonalra is kidolgoztak 1989-90-ben egy színrendszert, ennek részletesebb leírása a színkódokkal együtt hamarosan olvasható lesz a blogomon:
budapestjovoje.freeblog.hu/tags/metro3
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tetszett a bejegyzés? Kövesd a blogot!

blog.hu