PTinfo

PTinfo

Campus délen

2009. április 27. - mestska

Edmonton városi kötöttpályás közlekedési eszköze érdekes jelenség.  Magukat úgy hírdetik, mint Észak-Amerika egyik első modern light railjét, és tulajdonképp igazuk is van.A light rail elnevezésre itthon szinte mindenkinek egy emelt paraméterekkel rendelkező felturbózott villamosvonal ugrik be, az edmontoni, 1978-ban megnyított vonal azonban komolyabb ennél, mind a járműveket, mind a pályát illetően. Sokkal inkább hasonlít egy metróra, mint egy villamosra, leginkább a mi szentendrei hévünkhöz tudnám hasonlítani, már persze annak sebességkorlátozásai nélkül. Vannak rajta szintbeni átjárók, a pálya azonban túlnyomórészt elválasztott a forgalomtól, az alagútban elhelyezett szakaszok pedig teljes értékű metrónak is megfelelnének.

A vonal leglátványosabb szakasza talán a North Saskatchewan folyó felett átívelő, alagutakból ki-, illetve befutó szakasz. Érdekesség, hogy a híd kétszintes, alsó szintjén gyalogosok és kerékpárosok haladhatnak át, illetve a közelében a folyót keresztező, ipari műemlék High Level Bridge-n áthaladó muzeális villamosvonal.

Edmonton (ami nem mellesleg Kanada hatodik legnagyobb városa, 800.000 lakossal) LRT-je tehát egy igazi nagyvárosi vonal, melynek fejlesztésére komoly tervek vannak. A legnagyobb prioritása a tervezett hosszabbítások közül a délinek van, április 26-án is itt adtak át újabb 2 kilométer vonalat, és újabb 2 megállót. A város egy szem vonalának hossza ezzel 15,1 kilométerre nőtt, a megállók száma pedig 13-ra. Az új vonalszakasz az egyetemi Campust hozta még közelebb a városhoz, a hálózat új térképe itt látható.

A vonal folytatása - a hálózati térképen már feltüntetett újabb két megálló a Century Parkig - jelenleg is épül, átadása 2010 áprilisában várható.

A vonal metrójellegét a járműparkja is erősíti, írtam fentebb, és ennek ékes bizonyítéka, hogy a Siemens-Düwag U2 típusú, párban, hármasával, vagy négyesével csatolt kocsik eredetije a frankfurti metró számára épült, és ezt adoptálták Edmonton, valamint Calgary számára. Az immár 30 éves járművek hamarosan elkezdenek eltűnedezni Edmontonból, idén januárban állították üzembe az első példányát a négy éve megrendelt Siemens SD-160-nak. Az első kocsi városba érkezéséről itt nézhető videó.

A fotókat one42chrips készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr21087218

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2009.04.27. 09:51:03

Edmontonnak annyira bejött a DÜWAG/Siemens, hogy a "mi" TW6000-eseink megmaradt őse is náluk van: www.edmonton-radial-railway.ab.ca/streetcars/hannover_601/

ratt_724 2009.04.27. 10:48:45

Ismerős volt a kocsi ránézésre, aztán eljutottam a frankfurti származást leíró részhez, és valóban :-)
Az utolsó képen látható, hogy arrafelé is rendesen pakolják a teherautókat...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.21. 19:11:48

20 ezer új utast hoztak a 2009-ben átadott megállók naponta. 39%-os forgalomnövekedés összesen.

www.globaltoronto.com/usage+thanks+stations/2703065/story.html
süti beállítások módosítása