Edmonton városi kötöttpályás közlekedési eszköze érdekes jelenség. Magukat úgy hírdetik, mint Észak-Amerika egyik első modern light railjét, és tulajdonképp igazuk is van.A light rail elnevezésre itthon szinte mindenkinek egy emelt paraméterekkel rendelkező felturbózott villamosvonal ugrik be, az edmontoni, 1978-ban megnyított vonal azonban komolyabb ennél, mind a járműveket, mind a pályát illetően. Sokkal inkább hasonlít egy metróra, mint egy villamosra, leginkább a mi szentendrei hévünkhöz tudnám hasonlítani, már persze annak sebességkorlátozásai nélkül. Vannak rajta szintbeni átjárók, a pálya azonban túlnyomórészt elválasztott a forgalomtól, az alagútban elhelyezett szakaszok pedig teljes értékű metrónak is megfelelnének.
A vonal leglátványosabb szakasza talán a North Saskatchewan folyó felett átívelő, alagutakból ki-, illetve befutó szakasz. Érdekesség, hogy a híd kétszintes, alsó szintjén gyalogosok és kerékpárosok haladhatnak át, illetve a közelében a folyót keresztező, ipari műemlék High Level Bridge-n áthaladó muzeális villamosvonal.
Edmonton (ami nem mellesleg Kanada hatodik legnagyobb városa, 800.000 lakossal) LRT-je tehát egy igazi nagyvárosi vonal, melynek fejlesztésére komoly tervek vannak. A legnagyobb prioritása a tervezett hosszabbítások közül a délinek van, április 26-án is itt adtak át újabb 2 kilométer vonalat, és újabb 2 megállót. A város egy szem vonalának hossza ezzel 15,1 kilométerre nőtt, a megállók száma pedig 13-ra. Az új vonalszakasz az egyetemi Campust hozta még közelebb a városhoz, a hálózat új térképe itt látható.
A vonal folytatása - a hálózati térképen már feltüntetett újabb két megálló a Century Parkig - jelenleg is épül, átadása 2010 áprilisában várható.
A vonal metrójellegét a járműparkja is erősíti, írtam fentebb, és ennek ékes bizonyítéka, hogy a Siemens-Düwag U2 típusú, párban, hármasával, vagy négyesével csatolt kocsik eredetije a frankfurti metró számára épült, és ezt adoptálták Edmonton, valamint Calgary számára. Az immár 30 éves járművek hamarosan elkezdenek eltűnedezni Edmontonból, idén januárban állították üzembe az első példányát a négy éve megrendelt Siemens SD-160-nak. Az első kocsi városba érkezéséről itt nézhető videó.
A fotókat one42chrips készítette.