Abu Dhabiról az elmúlt években viszonylag keveset lehetett hallani, az Emirátusokból a legtöbb hirekben Dubai szerepelt, nagyvonalú avagy nagyzolós terveivel, fejlesztésevel. A világ legmagasabb épülete, mesterséges szigetek a tengerben, a világ leghosszabb automata metrórendszere, és a többi, és a többi.
Mostanában azonban inkább arról hallani, hogy a dubai lufi ereszt kicsit, kipukkadt az ingatlanbuborék, odalett pár hitel, a most épülő két metróvonal melletti másik két vonalat bizonytalan ideig felfüggesztették, és az ország fővárosának, Abu Dhabinak kell kicsit kisegítenie a felvágós tesót.
Abu Dhabi azonban Katarhoz (és Kuvaithoz) hasonlóan úgy tűnik, vérszemet kapott. Eddig is ismert volt, hogya város metrót tervez Dubaihoz hasonlóan, és a villamos kiépítéséről is szó volt, az áprilisban elkészült Közlekedésfejlesztési rendszerterv azonban töményen belevágta a keretszámokat is a képünkbe. 2030-ig tehát a következőket tervezik megvalósítani az emírség területén közlekedésügyileg:
- 590 km nagysebességű vasút, mely Abu Dhabit összekapcsolná a szomszédos emírségekkel, és országokkal
- 130 km metró, összekötve a főváros kulcsfontosságú pontjait a repülőtértől a kereskedelmi zónákig, ideértve az Emirátusok tervezett új kormányzati városát is.
- 30 villamosvonal Abu Dhabiban, és Al Ainban (az ország negyedik legnagyobb városa), összesen 340 kilométeres hosszúságban
- 1560 km autóút, és autópálya kiépítése
A fentieken kívül természetesen több kisebb szabású projektet is tartalmaz a terv, mely mindennek a kiépítését 2030-ra irányozza elő, a város megújulásának részeként. (érdemes végignézni a videót)
Most eltekintve a gazdasági válság okozta hatásoktól (az anyag még a válság előtt kezdett el elkészülni), bennem felmerül, hogy biztos, hogy egy ilyen, tömegközlekedésileg viszonylag fejletlen településen egy ilyen szintű és méretű hálózatra van szükség? Hogy közel 500 kilométernyi városi kötöttpálya megváltja majd a világot?
Én tényleg kíváncsian várom, mi alakul ki ebből, milyen gyorsan, és hogyan épül ki a hálózat, és ténylegesen mekkora lesz az utasforgalom. Hogy át lehet-e szokatni az autósokat a tömegközlekedésre, hogy a szegényebb grand taxival, és más, hasonló eszközzel közlekedők átszoknak-e a metróra? Hogy a helyi arab lakosság fog-e az indiai, pakisztáni, illetve más, bevándorolt, a gazdaságot tulajdonképp fenntartó munkásokkal közösen utazni?
Hogy a tömegközlekedés tényleg csak pénz kérdése vajon?
Mindesetre akit a projektek érdekel, itt nézelődhet.
Addig pedig hallgassa mindenki a Péterfy Bori által énekelt sorokat: