PTinfo

PTinfo

Csatt Friscoban

2009. július 27. - mestska

Rossz idők járnak az amerikai kötöttpályás eszközökre, sorra történnek a ráfutásos balesetek, Washington, és Orlando után most épp San Franciscoban. A Muni metro, a helyi light rail hálózat West Portal állomásán július 18-án a megállóban álló szerelvényre teljesen ráfutott a mögötte érkező. Bár 48-an megsérültek, szerencsére halálos áldozatról máig nem érkezett jelentés. A hírek szerint a második szerelvény vezetője figyelmetlenül váltott át kézi vezérlésre az automata rendszerről. A kocsikat egyébként a Breda gyártotta a város számára 1997 és 2003 között.

Pár biztonsági kamera megörökítette az eseményt: 

 

 

Még egy apróság: a magyar médiában a hírek többsége a vonalat városi kisvasútként aposztrofálta, feltételezem az angol light railway kifejezésből kiindulva, esetlegesen annak német változatát a stadtbahnt magyarosítva. A nagyar szakmai nyelvben mind az LRT, mind a stadtbahn megértett, elfogadott kifejezés, magyar szakmai neve azonban az ilyen típusú, emelt paraméterű villamosüzemeknek a közúti gyorsvasút. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr251266088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Én vagyok 2009.07.27. 14:52:43

CCTV felvételek az Interneten? Ha ez Magorországon történne, Sz. Máté ombucmant megütné a guta.

spag · http://railzone.nl 2009.08.26. 06:51:03

közúti gyorsvasút? mik vannak. könnyűmetrónak is lehet hívni?

a városi kisvasút lillafüreden van :)

újságírók, lásd még amerikában az egyetem szinte kizárólag college, magyar sajtóban főiskolás lesz belőle

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.26. 08:31:15

@spag:

az én értelmezésemben a könnyűmetró, és a közúti gyorsvasút nem ugyanaz a kategória. A közúti gyorsvasút egy olyan villamosüzem szerintem, ahol a sebesség/kapacitás/a vonal részbeni, vag yteljes szegregáltsága miatt emelt paraméterekről beszélhetünk, nem hagyományos vonalról. Ez a light railway angoslzász nyelvterületen, a stadtbahn a németen, a szybki tramwaj lengyelen, stb.
(a keveredést az okozza, hogy amarikaiak minden új üzemet igyekeznek light railwaynek hívni, megkülönböztetve a korábbi, klasszikus streetcar üzemektől. Ezek egy része azonban egyértelműen villamos)

A könnyűmetró ezzel szemben szerintem egy olyan, lényegében teljes értékű metróvonal, mely csak kapacitásában tér el a hagyományos metróktól. Tehát teljes hosszában szegregált, sűrű, városi közlekedésre alkalmas, csak picik a szerelvények, mint pl. a VAL rendszerek.

Valaki felvetette már itt, hogy lehetne egy értelmező szótár, azt hiszem írok egyet majd, aztán lehet róla vitatkozni.

Természetesen vannak üzemek, ahova rá lehet húzni ezt is, azt is, amazt is cimkeként.

spag · http://railzone.nl 2009.08.26. 14:51:00

@mestska: értem, köszi.

nekem úgy tűnik, pl a briteknél a light rail egyszerűen modern villamost jelent, de mivel ez mindenképp emelt minőségű a megszűntetés előtti rendszerekhez képest, ezért belefér a megfogalmazásba.

a kedvenc "stadtbahnnom" nekem az, amikor a hálózat képes illeszkedni a konkrét környezetébe. végülis közúti gyorsvasútra gondolok, de inkább arra, hogy a közúton, méginkább a sétálóutcában lassan megy ugyanaz a jármű, amelyik a szegregált szakaszon 70-nel. És ilyen ez nem kell DT8 se, egy Combinó is képes erre.

Szóval szerintem ha egy üzemről valaki nem tudja eldönteni, hoyg metró, villamos, vagy S-Bahn (pl. RandstadRail) mert annyira alkalmazkodóképes.. na az az igazi :)
süti beállítások módosítása