PTinfo

Luxusvillamos az Indiai-óceánon

2009. szeptember 02. - mestska

A francia villamosreneszánsz úgy tűnik, immár átlépte Európa határait is. Nem, most nem a franciák által a volt gyarmatokon gründolt észak-afrikai, vagy vietnami kötöttpályás fejlesztésekre gondolok, hanem a Réunion által tervezettre. Réunion egyike Franciaország négy tengerentúli megyéjének, és mint ilyen része az Európai Uniónak is, habár attól pár ezer kilométer választja el ténylegesen.

A kicsi, Komárom megye nagyságú, 800 ezres sziget meglehetősen nagy fába vágta a fejszéjét, úgy gondolom. A tram-train projektjük összberuházási költsége ugyanis 1,6 milliárd euróra rúg, azaz 420 milliárd forintra, ráadásként az útvonalat, és látványtervet tekintve, lehet kevés lesz az összeg. A repülőteret a fővárossal, Saint-Denissel összekötő, 41,5 kilométer hosszú, 28 megállós vonal költségeit részben a francia regionális fejlesztési forrásokból, részben állami gazdaságfejlesztési pénzből dobják össze, de gyenge 200 millió eurót várnak az Uniótól is. (Az Unió tehát egy Indiai-óceán közepén fekvő sziget közlekedését finanszírozását támogatná)

Mindezen összegek természetesen nem érik el együtt a becsült 1,6 milliárdos költséget, így a magántőkére is számítanak. Augusztus 13-án dőlt el, hogy a két induló konzocium közül melyik építheti, és üzemeltetheti majdan a vonalat. A jobb ajánlat végül Bouygues-Veolia-Bombardier-Colas-Axa-Société Generale cégcsoportól érkezett, így bár a projekt francia, a vonalon Bombardier járművek fognak közlekedni. (Az Alstom a másik konzorcium tagja volt, a Vinci, és a Caisse des Dépôts et Consignations vezetésével)

Az új járművekből összesen húsz fog üzemelni a vonalon, 40 méter hosszúak lesznek, 265 főnyi kapacitással. A vonalra naponta 45 ezer utast várnak, 10 percenkénti járatsűrűséggel, melyet a főváros Saint-Denisben betétjáratokkal 5 percre sűrítenének. A járművek sebessége a településeken 40 km/h, a települések között 100 km/h lenne. 

Érdekes egyébként maga a tram-train elnevezés is, a szigeten ugyanis egy kis muzeális szakasz kivételével nincs vasút, a villamos egy teljesen új nyomvonalon fog közlekedni a települések között. A tram-train jelleget viszont erősítheti, hogy a tervek szerint Le Port felől teherszállítás is megvalósulhat.

Hogy mitől olyan baromi drága ez a projekt, azt jól megmutatja a hivatalos honlapon található, nyomvonalat bemutató videó. Mindenképp érdemes megnézni. Hidak, alagutak, ráadásul nem is kevés, a 40 kilométers vonalhosszból 12,5 kilométer alagútban fut, a leghosszabb egymaga négy kilométeres. 

Tényleg biztos, hogy ezt kell az EU-nak finanszíroznia? Szerintem többtucatnyi városi-elővárosi közlekedési projektet találunk szerte a tagállamokban, aminek jobbak a megtérülési mutatói. Azt, hogy támogassuk Réuniont, nem vitatom, hisz mégiscsak Franciaország része, ugyanúgy mint Provance, vagy Ile-de-France, mégha egy kicsit messze is van. De mégis, mintha kicsit túlzó lenne ez a projekt arra a kicsi szigetre. Csak egy kicsi összehasonlítás: Míg itt az 1,6 milliárdos projektet napi 45.000 utas fogja használni, addig a mi luxusberuházásnak aposztrofált, napi 400.000 utas szállító négyes metrónk vacak 2,2 milliárdból meglesz (talán). Míg tehát itthon egy leendő utasra 5500 euró építési költség jut, addig Réunionon ez a szám 35000....

A réunioniak ennek ellenére lelkesek, legalábbis hivatalosan, a linkelt honlapon találhatunk havi megjelenésű magazint a még meg sem nyílt vonalról, és a tram-traint központi témájává tevő dalocskát is, klippel, ahogy kell....

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr111349070

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.02. 08:20:22

A linkelt videót mindenképp nézzétek meg, érdemes.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.02. 08:44:03

Ez a luxusvillamos nagyon trendi dolog. :)

jazzcool 2009.09.02. 09:18:53

ezért ilyen pofátlanul drágák a villamosok, mert ma már boldog-boldogtalan villamost vesz, épít, átépít, fejleszt. a gyártók meg persze kihasználják a konjunktúrát.

Qtya22 2009.09.02. 11:12:13

Franciaország maga dönti el, hogy a Kohéziós alapokból rá eső részt mire költi el.

ruba 2009.09.02. 13:55:07

Szerintem stratégiailag fontos, hogy az EU támogassa a tengerentúli területeket, így az ott lakók is jobban átérzik, hogy Európához tartoznak, és nem úgy tekintenek majd Franciaországra és az EU-ra, mint valami gyűlölt gyarmattartóra. Ezek a területek fontosak ahhoz, hogy egy távoli jövőben (ha ilyen lesz),az EU a többi szuperhatalom között is megállja a helyét. Az, hogy ez mennyi pénzt ér meg, persze kérdéses, de igazából ezt csak utólag lehet majd eldönteni.

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.09.02. 14:25:43

Eszebaszott jó kis animáció! A 4-es metróról hol találok ilyet?

daneeka 2009.09.02. 14:28:22

ezt kipróbálnám ha elkészül

harzol2 · http://forum.tozsde.hu/ 2009.09.02. 14:39:27

Az egész sziget baromi vonzó. Szívesen elugranék oda tanulmányútra. :)

Bővebben: reunion.lap.hu/

backdoor · http://backdoor.puruttya.hu 2009.09.02. 14:46:38

Én nem mennék arra a szigetre. Inkább alapítok egy villamosgyárat.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.02. 14:50:18

@backdoor:

remek, úgyis panaszkodnak egyesek, hogy nincs nálunk villamosgyártás. lásd itt:

cities.blog.hu/2009/08/29/elony_a_hazai_palya_tenyleg

bodesco 2009.09.02. 14:56:54

Mar az alagutaknal arra gondoltam, ezek bolondok, de ha mar lud, legyen kover, legalabb erje korbe a szigetet. A video vegen lattam, hogy ez nekik is eszukbe jutott. :)

Bar most olvastam epp a zindexen, hogy 2100 ig, 1,2 m-t emelkedik a tengerszint, lehet az Urbanisation Future zonat inkabb a hegytetore kellene rakni :/

Kinyílott a pitypang. Megírom. 2009.09.02. 15:03:02

@bodesco: Pár méter nekik nem tétel, fiatal, vulkáni sziget.

ReWriter · http://miazhogy.blog.hu 2009.09.02. 15:31:56

Sikerült nekik egy projektbe összegyúrni a 4-es metrót, az M7 viaduktot és az M6 alagútakat. Zseniális. :D

viktor134 2009.09.02. 17:12:08

ott van a szeren a koncepció

jack o'neill 2009.09.02. 20:23:07

Aztak*u*a!
Megnézve az animációt, ami külön megér egy misét.
Ez nem semmi. Nem aprózzák el az fix, alagút, viadukt, etc. mindenből egy kicsit, ez megborsozva egy jó animációval, ezek nagyon komolyan gondolják.

"Tényleg biztos, hogy ezt kell az EU-nak finanszíroznia?" - ezzel egyetértek. Biztos über szép lesz de, amíg itt Európán belül is van mit fejleszteni közösségi közlekedés címszó alatt, addig ezt a méregdrága projektet jegelni/átgondolni kéne.

Fekete Dániel . · http://csakaszepre.blog.hu 2009.09.03. 00:17:52

Elképesztő tervek és elképesztő összegek az egyszer biztos. Aztán lehet, hogy aki mer az nyer!