Nagyon úgy tűnik, hogy a nagyszabású tömegesemények költségvetésébe azért belefér egy-egy, nem csak az adott rendezvényt kiszolgáló tömegközlekedési fejlesztés megvalósítása is. Hogy szűkítsük a kört, mik is azok a nagyszabású tömegesemények: olimpia, futball vb, világkiállítás. Az ezeket rendező országok jellemzően a stadionok, létesítmények építése mellett a tömegközlekedésbe is invesztáltak némi pénzt.
A 2012-es foci eb kapcsán történő lengyel villamosfejlesztésekről már sok szó esett ezen a blogon is, most nézzük, Dél-Afrikában mivel készülnek a 2010-es futball vb-re. A nyitómeccs, és a döntő az ország legnagyobb városában, Johannesburgban lesz, ahol augusztus 30-án adták át a tömegközlekedést megújító nagyszabású projekt első elemét. Mivel az ország forrásai korlátozottak (és ráadásul nekik is megvan a maguk pénznyelőjük a Gautrain kapcsán), így a választás a BRT-re esett (BRT - Bus Rapid Transit, teljesen szeparált buszvonal)
Az augusztus 31-én átadott, 25 kilométeres első vonal a történelmi negyed Sowetot köti össze a városközpont keresztül az Ellis Parc-kal, ahol a stadion is található. (térkép itt) A forgalmat 90 fő befogadóképességű, Marcopolo Gran Viale Scania K270 Série 5 típusú, Dél-Afrikában gyártott szóló buszok bonyolítják le. Az új vonalon a buszok csúcsidőben 5 percenként járnak, az első napi utasszám 16.000 fő volt.
A 20 megállós vonal azonban csak a kezdet, a foci-vb-ig szeretnék a hálózatot 86 km hosszúra bővíteni, összesen 120 megállóval. (érkép ittt)
Az új, Rea Vaya-ként ("Mozgunk") ismert vonalhálózat mentén a város vezetése szeretné elérni, hogy a tömegközlekedés részaránya 70%-ra nőjön. Ez lehet nehéz lesz úgy, hogy a megnyitó után két nappal megtörténtek az első támadások a járatokon.... A buszokra egy minibusz taxiból lőttek rá fegyverrel, összesen ketten sérültek meg. A kormányzat a felelősöket egyértelműen a rendszer bevezetése ellen korábban is tiltakozó, az új buszok miatt bevételkieséssel számolót helyi taxiszövetségekben keresi. A lövöldözések után a kormányzat egyértelművé tette: nem szünteti be a BRT járatok közlekedtetését, azok megerősített biztonsági szolgálattal tovább járnak.
Jellemző egyébként a vonal megnyitásának politikai oldalára, hogy a megnyitó kapcsán is szinte csak a politikusokat, és nyilatkozókat lehetett látni, nem az új vonalat, állomásokat, és buszokat.
Az első vonalat Johannesburgban hozták létre ugyan, de más dél-afikai városok, Fokváros, Port Elizabeth is gondolkodik a bevezetésén. A milliós városokban lényegében ez az egyetlen valódi tömegközlekedés-fejlesztési lehetőség, a kötöttpályás megoldásokra nincs elegendő pénz.