PTinfo

Színváltó Milánó

2009. október 28. - mestska

 Lehetséges, hogy pár év múlva, mikor ellátogat az egyszeri turista Milánóba, akkor a hatalmas villamoshálózat járműveit egész más színben találja majd, mint ma. Ma ugyanis - leegyszerűsítve a dolgot - találni teljesen narancs, és teljesen zöld villamosokat, előbbi szín a régebbi, utóbbi az újabb, alacsonypadlós generációk képviselőinek szine.

 

A 30-as években állítólag a milánói villamosok más szinekben pompáztak azonban, fehér-barna-sárga összeállítás volt a jellemző rájuk. Sajnos erről most perpillanat eredeti színes fotót nem tudok prezentálni, de azért a szinek kombinációja ismerős, nem? Ha nem, akkor tessék szépen kifáradni a budapesti villamoshálózat valamelyik pontjára, és megbámulni az első arrajövő Ganz csuklóst, vagy Tátrát, és rögtön megvan, miről is beszélek. Bizony-bizony, itthon is fehér-barna-sárga a villamosok színe. Kivéve persze a Combinoké, illetve a Hannoverből importált, szinük alapján Banán becenévre hallgató járműveké. 

Hogy a Combinok nem követték a budapesti, egységesnek mondható villamosarculatot szinezésükkel, és a folyamatosan  megújuló, átalakuló, változó BKV céges dizájnból a kék-zöld színt vették magukra a sárga mellett, abból természetesen volt némi vita a járművek érkeztekor. Hogy jó lett-e a Combino jelen szinezésében, vagy nem, azt mindenki döntse el maga.

Na de akkor hol is volt előbb ez a színkombináció, Budapesten, vagy Milánóban? Budapesten a színek együttes használata a budapesti lóvasút, majd villamoshálózat két nagy mammutjának, a BKVT-nek (Budapesti Közúti Vaspálya Társaság), és a BVVV-nek (Budapesti Városi Villamosvasút) egyesítse után következett be, a BKVT-től átvéve a sárgát, a BVVV-től a barnát, s a BSzKRt (a Beszkárt, ugye) kocsijai már a ma ismert színvilággal robogtak. A dolog röviden így foglalható össze, természetesen a sztori ennél sokkal bonyolultabb

Mindez az első világháború utáni években zajlott le nálunk, tehát elképzelhető, hogy mégis nálunk jelentkezett ez a színösszeállítás először, hiszen a Peter Witt kocsik 1928-tól kezdve bukkantak fel Milánó utcáin, közlekedve a mai napig. Véletlen lenne? Ahhoz túlságosan hasonlít a két színösszeállítás egymáshoz...

Hogy még érdekesebb legyen a dolog, fehér-sárga-barna kocsikat máshol is találunk a világon, a Milánó-Budapest tengely hatékonyan irányítja a világ villamoskocsijainak szinezését :) San Franciscoban Milánóból kiszuperált, eredeti festésű kocsikat találunk, míg Szófiában a Tátrától már állítólag egyenesen a budapesti szinezést kérték. 

Milánóban az új szinezésű villamosok (a megújulás jegyében, 1999-ben született zöld szín a villamosokon állítólag közutálatnak örvendett) első példánya 2007 decemberében jelent meg, egy Peter Witt kocsit szineztek vissza eredetire. Az első alacsonypadlós kocsit pedig, mely a fehér-barna-sárga trikolórt viseli, a közelmúltban mutatták be, s ilyen lesz a közeljövőben 68 érkező AnsaldoBreda által gyártott Sirietto mindegyike. Az új színösszeállítás népszerű, egy internetes szavazáson az istenadta nép 82%-ának tetszett.

S a sárga szín tovább terjed Milánóban, a nemrég elindított kerékpárkölcsönző rendszer bicajai is sárga-krém színben pompáznak. Már neve is van a színnek: Giallo Milano....

A zöld Sirioról a fotót Promoteo90, a budapesti Tátra fotót Kelemen Zsolt, a szófiai Tátra fotót Simon Davies, a sárga Sirietto képet Sandro Giannelli készítette, az utolsó mozaik pedig az ATm honlapjáról való.

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr921480113

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Von Teese 2009.10.28. 10:14:23

Nem tudom, lehet-e itt védeni a Combinot, de nekem tetszik, hogy az alap sárga szín meghagyása mellett kicsit változtattak a helyzeten. Szerintem ezzel a 3-as színkombinációval hülyén nézne ki, mint a illusztrált milánói alacsonypadlós villamos.

De ez a saját kis véleményem. :) Nekem így jön be a Combino, ahogy van.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.10.28. 11:00:22

itthon is ez a villamosok színe?

bizony, bizony, ha nekem szeged, debrecen vagy miskolc az itthon?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.10.28. 11:02:16

@Von Teese:

egyébként nekem személy szerint jobban tetszik a zöld Sirio, de ugye egy beidegződött dolog megváltoztatását a helyiek biztos nehezebben fogadták el.

A Combino esetén nekem a színvilággal sincs bajom, azzal már inkább, hogy lehetett volna egyedi homlokfalat kérni a járműre, nem ezt az alaptipust, ami most van.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.10.28. 11:07:34

@Radio Free Aberrania:

ott valóban nem ilyen a villamosok szine, de hol írtam azt, hogy ilyen? nem értelek :)

ubk 2009.10.28. 14:41:57

A villamosnak a színe akkor is sárga-fehér barna csíkkal! :-) Bár a Combinoé sem rossz, bár kitudja, hogy hogy mutatna a Körúton egy ilyen színösszeállítással, lehet, hogy mégjobban beleillene a Körút látképébe :-)

Bár ami azt illeti, a szegedi villamosok színvilága is tetszik azzal a kék csíkkal, amik pl egyes Bengálikon vannak, úgy egész elegáns megjelenést kelt.:-)

ruba 2009.10.28. 17:46:19

Lehet, hogy ezt a színösszeállítást nálunk találták ki, de mégis Milánóról nevezték el, így a világ köztudatába majd úgy fog bevonulni, mint az olasz dizájnerek egyik találmánya...

jack o'neill 2009.10.28. 23:01:49

Új poszt, zsír! Vártam.
Amúgy meg a Kombiné festésével annyira nincs bajom, de ettől függetlenül én megnéztem volna hagyományosan. Ami igazán nem tetszik, az a kórházi rendelőhöz hasonló belső színezés és a pofa.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.10.29. 08:13:50

@jack o'neill:

:)
bocsánat, mindenféle ügyeket kellett intéznem az elmúlt időkben :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2009.11.03. 10:35:50

@nyelv-ész: ugye azt tudod, hogy a színterv ma már (hosszú évek óta) nem így néz ki. régen csak a csíkok színe tért el, ma meg mindenütt saját dizájn van.