Bilbaoról kevés szó esik, amikor városi kötöttpályás rendszerekről beszélünk, talán mert a város mindössze 350 ezres, agglomerációval együtt is egymillió alatt marad, hálózatait szépen, fokozatosan fejleszti, és valahogy elmarad a nemzetközi csinnadratta. Pedig a hosszan elnyúló baszk fővárost sok más hasonló nagyságrendű település megirigyelhetné: a ma 6,5 kilométeres villamosüzem 2002-ben nyílt meg, a két vonalból álló 40,5 kilométeres metróhálózat 1995-ben, s mindemellett ott van a kiterjedt Euskotren, és Cercenías hálózat. (térkép itt)
S bizony az új vonalszakaszokat folyamatosan adják át ma is. A legutolsó metróbővítés július 4-én történt, az L2-es vonal bővült újabb két megállóval és 1,7 kilométerrel, elérve Santurtzi állomást.A két új megálló megjelenése igazodik a korábbi, Norman Fosterék által tervezett állomásokéhoz.
Az állomásnak helyet adó 47 ezres Santurce nem része közigazgatásilag Bilbaonak, tőle északra helyezkedik el, de mint látható, ez nem volt akadály abban, hogy a metró elérje a kisvárost. Aminek eddig is volt amúgy kötöttpályás kapcsolata a centrumtelepüléssel, az egyik Cercenías vonal (városi-elővárosi vasút) végállomása itt volt. Ugyanakkor a domborzati viszonyokból adódóan a vasút a folyóparthoz közel, a településcentrumoktól viszont távolabb halad, szemben a metróvonallal, mely ezt a feszültséget oldja fel. A két vonal együttes kiszolgálási szintjét jelzi, hogy a végállomásról reggeli csúcsban a metrószerelvények öt, az elővárosi vonatok pedig tízperces követéssel közlekednek.
Az új szakasz megnyitását eredetileg a múlt év végére tervezték, műszaki problémák miatt azonban az átadás csúszott, és vele együtt növekedtek a költségek, melyek végül 88 millió eurónál álltak meg. A napi utasszámot az új szakaszon 10 ezerre becsülik.
A metróépítés nem mellesleg nem áll le Santurtziban, előreláthatólag 2012-ben nyílik meg a vonal jelenleg tervezett utolsó állomása, Kabiezes. Ugyanakkor Santurtzi elágazópont is lesz a metróban, mégha a közvetlen járatok mindegyik Kabiezes felé halad is tovább. Santurtzi lesz ugyanis a kiinduló pontja egy földalatti people mover vonalnak, mely Mamariga városrészt kapcsolja össze a metróállomással. A 45 fő befogadóképességű kocsik a 400 méteres táv alatt 20%-os emelkedőt küdenek le, így elmondható, hogy egyfajta automatikus siklóról van szó. A people mover építésével már majdnem kész vannak, átadása jövő évben várható. A Santurtzitól kiinduló fejlesztések térképe itt látható.
Az első fotót _ion, a másodikat j-cornelius, a harmadikat garfín készítette.