melyben leginkább tenderekről esik szó
Antwerpen: A De Lijn, Belgium flamand részének tömegközlekedési üzemeltetője újabb 13 HermeLijn villamost vásárolt összesen 32 millió euró értékben a Siemenstől. A 2011 ősze, és 2012 tavasza között leszállítandó méternyomtávú kocsik várhatóan ide-oda utazgatnak majd az országban: míg ősztől tavaszig Antwerpenben teljesítenek szolgálatot, megerősítve a jelenlegi flottát, addig nyáron a Kusttramon, a belga tengerparton végighaladó villamosvonalon fognak közlekedni. Az azonos üzemeltetőhöz tartozó flotta ilyen módon történő többcélú felhasználása nem először történik majd: ma is rendszeresen futnak genti és antwerpeni villamosok.
Arad: November végén az aradi Astra Vagoane Călători és a Siemens szerződést kötött Aradon történő közös villamosgyártásra. A szerződés keretében 75 darab, egyenként 27 méter hosszú villamost gyártanak várhatóan Aradon, elsősorban az aradi villamoshálózat, illetve a román piac számára. Az új, állítólag Imperio névre hallgató kocsik forgóvázát, illetve hajtásrendszerét a Siemens gyártja, míg a járműtestet az aradiak készítik. Nem tudom, mekkora sikere lesz, mindesetre a kocsik alapja az általunk is ismert Combino Supra lesz.
Annyit azért mindenképp hozzáfűznék, hogy bár sokan szeretnék, hogy a magyar városoknak magyar villamosokat gyártsanak Magyarországon, nálunk még egy ilyen jellegű együttműködésre is kicsi az esély.
Helsinki: A Helsinkiben kiírt, 40 villamos beszerzéséről szóló tendert várhatóan lefújják, miután a debreceni tenderen is induló Koncar panasszal élt azután, hogy nem került az utolsó fordulóba. Az elvileg 2013-14-ben leszállítandó, 100 millió eurós beszerzés végső körébe a Bombardier, a CAF, és a hazai Transtech jutott. A tenderről, és előzményeiről részletesen itt lehet olvasni.
Krakkó: A legújabb krakkói villamostender - mely 24 villamos leszállításáról szól - a döntési fázisba jutott, a végső körbe az Alstom, a Bombardier, a CAF, és a Pesa jutott be. Végső ajánlatukat február végéig kell megtenniük.
Lipcse: Január 21-én Lipcse az elmúlt években megrendelt, és 2007-ig le is szállított 24 Flexity mellé újabb kilencet rendelt az előző szerződés opcióját kihasználva. Az új kocsik a korábbiakhoz hasonlóan 45 méter hosszúak lesznek, várhatóan 2011 második felében érkeznek meg a városba. A Bombardier kocsik egy éven belül már a második rendelését jelenti a lipcseieknek, tavaly nyáron a helyi ipart támogatva 18 darab 22,5 méter hosszú Leolinert rendelt. A két rendelés értéke szinte megegyezik, míg a Heiterblick kocsikért 23 millió eurót, addig a Bombardierekért 29-et fizettek.
Montreal: A kanadai nagyvárosban ismét kiírták a metrókocsik beszerzéséről szóló tendert, mely különböző jogi hercehurcák miatt 2005 nyara húzódik. Az aktuális tender 765 metrókocsi beszerzésről szól, 288-ra pedig opcionális lehetőség lenne. Az új tender indulói között az előző - érvénytelennek nyilvánított - Bombardier-Alstom páros mellett a Siemens, és a CSR Zhuzhou jelentkezését is valószínűsítik. Az új járművek beszerzésével a teljes városi metróflottát lecserélnék lényegében, a hatvanas évek közepén gyártott MR-63-asokat, és a hetvenes évek végén készített MR-73-asokat is.
Zágráb: A horvát fővárosban december 23-a óta az utasok is használhatják az első TMK-2200-K (de 23xx pályaszámú) villamost, mely a korábbi ötrészes Koncar kocsikkal ellentétben mindössze háromrészes. Az új kocsi hossza 20,74 méter, befogadóképessége mintegy 120 utas.
fotók: treinweb.eu/, Sven Pipkorje, zgh.hr