PTinfo

Siemens villamos készül Aradon

2010. február 01. - mestska

melyben leginkább tenderekről esik szó

Antwerpen: A De Lijn, Belgium flamand részének tömegközlekedési üzemeltetője újabb 13 HermeLijn villamost vásárolt összesen 32 millió euró értékben a Siemenstől. A 2011 ősze, és 2012 tavasza között leszállítandó méternyomtávú kocsik várhatóan ide-oda utazgatnak majd az országban: míg ősztől tavaszig Antwerpenben teljesítenek szolgálatot, megerősítve a jelenlegi flottát, addig nyáron a Kusttramon, a belga tengerparton végighaladó villamosvonalon fognak közlekedni. Az azonos üzemeltetőhöz tartozó flotta ilyen módon történő többcélú felhasználása nem először történik majd: ma is rendszeresen futnak genti és antwerpeni villamosok. 

Arad: November végén az aradi Astra Vagoane Călători és a Siemens szerződést kötött Aradon történő közös villamosgyártásra. A szerződés keretében 75 darab, egyenként 27 méter hosszú villamost gyártanak várhatóan Aradon, elsősorban az aradi villamoshálózat, illetve a román piac számára. Az új, állítólag Imperio névre hallgató kocsik forgóvázát, illetve hajtásrendszerét a Siemens gyártja, míg a járműtestet az aradiak készítik. Nem tudom, mekkora sikere lesz, mindesetre a kocsik alapja az általunk is ismert Combino Supra lesz.

Annyit azért mindenképp hozzáfűznék, hogy bár sokan szeretnék, hogy a magyar városoknak magyar villamosokat gyártsanak Magyarországon, nálunk még egy ilyen jellegű együttműködésre is kicsi az esély.

Helsinki: A Helsinkiben kiírt, 40 villamos beszerzéséről szóló tendert várhatóan lefújják, miután a debreceni tenderen is induló Koncar panasszal élt azután, hogy nem került az utolsó fordulóba. Az elvileg 2013-14-ben leszállítandó, 100 millió eurós beszerzés végső körébe a Bombardier, a CAF, és a hazai Transtech jutott. A tenderről, és előzményeiről részletesen itt lehet olvasni.

Krakkó: A legújabb krakkói villamostender - mely 24 villamos leszállításáról szól - a döntési fázisba jutott, a végső körbe az Alstom, a Bombardier, a CAF, és a Pesa jutott be. Végső ajánlatukat február végéig kell megtenniük.

Lipcse: Január 21-én Lipcse az elmúlt években megrendelt, és 2007-ig le is szállított 24 Flexity mellé újabb kilencet rendelt az előző szerződés opcióját kihasználva. Az új kocsik a korábbiakhoz hasonlóan 45 méter hosszúak lesznek, várhatóan 2011 második felében érkeznek meg a városba. A Bombardier kocsik egy éven belül már a második rendelését jelenti a lipcseieknek, tavaly nyáron a helyi ipart támogatva 18 darab 22,5 méter hosszú Leolinert rendelt. A két rendelés értéke szinte megegyezik, míg a Heiterblick kocsikért 23 millió eurót, addig a Bombardierekért 29-et fizettek.

Montreal: A kanadai nagyvárosban ismét kiírták a metrókocsik beszerzéséről szóló tendert, mely különböző jogi hercehurcák miatt 2005 nyara húzódik. Az aktuális tender 765 metrókocsi beszerzésről szól, 288-ra pedig opcionális lehetőség lenne. Az új tender indulói között az előző - érvénytelennek nyilvánított - Bombardier-Alstom páros mellett a Siemens, és a CSR Zhuzhou jelentkezését is valószínűsítik. Az új járművek beszerzésével a teljes városi metróflottát lecserélnék lényegében, a hatvanas évek közepén gyártott MR-63-asokat, és a hetvenes évek végén készített MR-73-asokat is.

Zágráb: A horvát fővárosban december 23-a óta az utasok is használhatják az első TMK-2200-K (de 23xx pályaszámú) villamost, mely a korábbi ötrészes Koncar kocsikkal ellentétben mindössze háromrészes. Az új kocsi hossza 20,74 méter, befogadóképessége mintegy 120 utas. 

fotók: treinweb.eu/, Sven Pipkorje, zgh.hr

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr11712820

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.02.01. 08:47:07

Én még mindig nem bírom feldolgozni, hogy ez a lipcsei Leoliner hogyan született meg. Rusnya egy jószág, és a belső tere is katasztrófa.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.01. 11:30:29

az aradi astrában tán valami amerikai tulajdonos van, aki komoly(nak tűnő, merthogy közgazdász vagyok, nem mérnök :) beruházások során lézeres meg egyéb kütyüs precíziós eszközöket állított hadrendbe, és nyugati piacokra termelnek. meg a saját desirokban is benne van a kezük. szóval meg lehet bennük annyira bízni, mint a szolnoki stadlerben.

a rövid koncar nem lett valami szép, az eredetinek nagyon jók az arányai, vonalai.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.01. 11:32:16

@Fricy: ja, nehezen megy nekem is. az, hogy a csehek egy hasonló szinten buherálnak, az oké, de a német piacon az ő hagyományaik és anyagi lehetőségük mellett ez csak ilyen "vásárolj helyi terméket" nekibuzdulással működik. és így is csak alig-alig, ahogy látható.

DRtorgyi 2010.02.02. 11:01:15

Majd amikor az első alkészül, akkor biztos. Az Astra honlapján a régi tipusú bukaresti metrókocsik is fent vannak. Hogy a Desirokhoz mennyi közük van, az jó kérdés. Szerintem nem sok. A gyár kétségkívül működik, de olyan nagy aktivitást nem látok. maps.google.hu/maps?client=firefox-a&rls=org.mozilla:hu:official&hl=hu&tab=wl

premium salmon 2010.02.18. 13:13:51

Megértem sokak elkeseredettségét, a ”magyar városoknak magyar villamost” vonat, - azaz tuja vagy vili – elment és „jó esetben” 2014-15-ig nem is jön új járat. Osztom a mély szkepticizmust is a nemzeti villamosgyártás helyzetét illetően, de van „jobb eset” is: ugye nemrég arról jött hír Szegedről, hogy komolyan veszik és tervezik a hazai villamosgyártás újjáélesztését. Fokozatosan, éppen az aradihoz hasonló együttműködésben: csak nem multi, de egy tapasztalt, közepes méretű régióbeli cég, a zágrábi Koncar szállítaná a forgóvázat, a hajtást és az elektronikát, nálunk készítenék a kocsitestet, végeznék az összeszerelést és a belső szerelvényezést. A magyar részvétel aránya elérné a 25-30%-ot(!) - ez már valami!

Még mielőtt fanyalogni kezdene mindenki, a nálunk szinte ismeretlen Koncar hat éve szép csöndben kifejlesztett és öt éve gyárt egy korszerű 100%-ban alacsonypadlós „többszörösen kitüntetett” villamost a CroTramot, amiből 131 rója már (amúgy kisiklásmentesen) Zágráb vágányait. Elismeréssel ír róla többek közt Kzsoci www.kzsoci.fw.hu és Hamster is www.varoskoz.blog.hu. Akit a műszaki részletek érdekelnek a www.koncar-kev.hr honlapon megtalálja TMK 2200 név alatt a katalógust. Karácsonykor pedig megjelent az első háromszekciós, rövid CroTram - ahogy megírtátok és bemutattátok.

Hivatalosan még meg nem erősített hírek szerint – a felek aláírták a gyártási szándéknyilatkozatot, sőt közösen pályáznak a most futó debreceni tenderen.
”Jó esetben” tehát 2012-ben fut majd (egy) magyar városban (néhány) új (részben) magyar villamos. (Ha meg a miskolci tenderkiírás engedi, akkor a magyar vili-városok felében utazhatunk majd harmad-magyar villamoson) Lehet hát drukkolni!

bikappavuvjsz (törölt) 2010.02.22. 15:52:31

@premium salmon:
hát mostmár ne drukkoljunk nekik. Ezzel a horvát (vagy mostmár horvát-magyar) villamossal igencsak volt probléma. Arról nem beszélve, hogy kutyának se kell kb, több helyre adtak belőle kölcsön is 1-1 db-ot, de kis idő után mindenki visszaadta megköszönve a nagyszerű lehetőséget.
Egyesek kifejezetten nyomják ezt a szerencsétlen gyártót, aki a semmiből előbukkanva azt hitte majd megváltja a világot, egy olyan villamossal Magyarországon, ami majdnem prototípus. (ja Zágrábba, Horvátországba közlekedik 121 db, nagy ügy, biztos nehéz lehetett oda eladni).Kezdődve azzal, hogy a debreceni kiírásra tudtommal nekik referenciájuk sincs, de bizonyos DG úr az érintett vállalat vezetője egyébként is nagyon jó a mellébeszélésben és, hogy a semmit is el tudja adni nagyszerűen. Hát ők már eleve gyártó cég, hisz eladtak a balkánra 3 felújított buszt és csináltak teljesen maguktól tátra vázra egy villamost. Szóval egy Koncar villamost összerakni, egyébként se kottyanna meg nekik. No komment.

premium salmon 2010.03.03. 09:05:21

Állampolgári joga ma már Magyarországon bárkinek drukkolni, elmúlt az az idő, amikor megmondták kinek lehet vagy kell. A magam részéről a lóversenyen előbb megszemlélem az indulókat, kiválasztok egyet, lehetőleg az ismeretlenek közül, akár olyat, akire senki sem tesz. A futam során drukkolok, aztán ha befut, virtuálisan megyek a kasszához, konkrétan meg jól érzem magam. Nincs jelen érdek.

A magyar villamostendereken tán nem elhanyagolható - bár képmutató EU módon nem értékelhető szempont – a helyi munkahelyteremtő, más szóval helyi fejlesztés generáló hatás. Ha ismeri az olasz melós szándékait, ossza meg a blog közösségével, mire készül e téren az Ansaldo Breda. Addig meg hadd drukkoljak a felében, harmadában, vagy negyedében magyar villamosnak a magyar városokban.

Kérem hölgyem / uram, említsen konkrét és súlyos műszaki problémákat, amikből ugyebár igencsak volt elég. Ne jöjjön olyan szubjektív és/vagy javítható gondokkal, mint kevés ülőhely, zaj a helsinki éjszakában, vagy U alakú ajtók. Amikor megszemléltem a horvát paripát, konzultáltam az internettel. A www.derke.hu honlapon egy 2009.01.26 dátumú cikk szerint a fenti két problémán fanyalog, az ajtók alakját Belgrádban nehezményezték. Itt jegyzem meg, hogy a derke szavazásán a debreceniek 1 százaléka szavazott az Ansaldo Sirio mellett.

Rosszul tudja, a debreceni tender - amint az „Öt a negyediken” poszton is olvashatja - Európa legnyitottabb kiírása, ritka szép példa arra, hogy a mérkőzés a pályán és ne a zöld asztalnál dőljön el. Egyúttal esélyt kínál a közepes méretű, engedelmével Seria B osztályba sorolható vállalatoknak, mint az Ansaldo vagy a CAF, köztük a KKE régióbeli gyártóknak is, mint a Skoda, PESA, vagy Koncar. Ezt eddig joggal hiányolta a blog népe. „Tender und tender lassen…” Oder?

Eddig nem volt jellemző a közönséges személyeskedés ezen a blogon, szerintem ennek a jövőben is így kellene maradnia. Amíg nem ismerjük a pályázókat, ne bocsátkozzunk állításokba. Amúgy meg miért ne a (villamos)pályán dőljön el, mit tud a dél-magyar melós?

Végül megjegyzem, nem csak az alapvető emberi jogokat, így a szabad drukkoláshoz fűződő elidegeníthetetlen jogot tisztelem, de a magyar nyelvtan és helyesírás szabályait is – hol közlekedik kérdésre azt tanultam -ban -ben a helyes végződés 

premium salmon 2010.03.03. 10:14:16

Amíg a válaszokon töri a fejét, csöppet sem elfogulatlan kommentje további megállapításaira reagálok. A Koncar terméke a Crotram / TMK 2200 nem a semmiből bukkant elő, legfeljebb felkészületlen szakmabeliek vagy elfogult dilettánsok állíthatnak ilyet.

A www.villamosok.hu/nza/kurz szerint a prototípust 2005 áprilisában mutatták be, az év végére öt új villamos futott Zágrábban. Több mint 130 jött ehhez máig, több mint 16 millió utaskilométert (így mondják?) futottak kisiklás, komoly műszaki gond nélkül, ha meg akadna ilyen, a távdiagnosztikai rendszer jelzi. Ennyit a referenciahiányról.

A helsinki kiszállás öt hónapos volt, 2008 januárjában indult. A tesztvillamos jól bírta a finn telet, forgalomba is állították és egyetlen napot sem töltött a depóban. Hogy muzsikálnak a göteborgi Siriok? (Némiképp enyhébb a tél, tán a Golf áramlat jóvoltából.)

Az Ansaldo 300 villamosából hány 100%-ban alacsony padlós van forgalomban? Mióta? Mennyit futottak, „utaskilométerben”? Milyen hadrafoghatósággal? Ha adat, legyen adat, ha harc, legyen harc. Ennyit a majdnem prototípusról.

A furfangos horvátok - nyilván félrevezetve a zsűrit hároméves „prototípusukkal” - 2007-ben a brüsszeli Eureka innovációs világkiállításon egy aranyérmet, két ezüstöt, meg egy különdíjat nyertek.

Azt én is „szerencsétlennek” tartom a gyártóra nézve, ha pl. Szófia legalább két vevőt vagy Miskolc min 8 darab kétirányú járművet kér a kiírási követelmények között, avagy Belgrád az olcsóbb ajánlatot elutasítva a spanyoloktól vásárol. Ezért dicséretes Debrecen, ahol remélhetőleg csak az objektív és kérlelhetetlen műszaki szempontok döntenek - ki a jobb?

Így mindenki jól jár, mindenek előtt a cívisek, akik a pénzükért, meg az EU adófizetők euróiért a legjobb - azaz legmegbízhatóbb, legpontosabban szállított, leggyorsabban szervizelhető, stb. - árut kapják a legjobb áron.

bikappavuvjsz_vs_spazzatura 2010.03.22. 12:54:53

@premium salmon: Nem láttam egyébként, hogy a írt a Koncar "ellenes" hozzászólásomra, és voltaképp azt ollózta ide össze. Így gyakorlatilag számomra értelmetlennek is tűnt az egész, ezért könnyű lehetett félreérteni.
Nézze én most se kommentálnám, mivel az akkori kommentem lényege is inkább egy hír volt, hogy kizárták a Koncar-t, gyakorlatilag már nagyon korán.
Rögtön az elején megjegyezném, hogy amiket leírt kétségen kívül meggyőző adatok és tiszteletben tartom. Ennek ellenére gondolom, hogy egy ilyen kaliberű gyártót nem lehet egy AB vagy Stadler szintű gyártóhoz viszonyítani. Persze ez nem tartozik szorosan a problémakörünkhöz.

Kérdezem, ha valakit ilyen korán kizárnak, az egyszerű gondolkodással is nem valami masszív ajánlattal állhatott elő, ráadásul egy alapvető elvárást nem tudott teljesíteni (bankgarancia), ami gazdasági okokhoz is visszavezethető, nem csak puszta tévedésnek tudható be. Ne részletezzük, de áfa és különböző vámok, illetékek nélkül nekik (mint nem EU-s ország) könnyű volt ilyen jó árajánlatot adni. Megjegyzem nem EU-s ország lévén ezt könnyen támadni is lehetett volna és több okból is kizárást eredményezne (ha egyébként se zárták volna ki).
Szóval ezek után még úgy gondolja jelentős SZKT-s támogatással persze, hogy be kell nyújtani végtelen számú jogorvoslati kérelmet amiben márcsak azt nem támadja meg, hogy miért 18 villamost írtak ki:)
Na mindegy, ne tetézzük, mindezektől függetlenül nem gondolom, hogy a Koncarnak esélye lenne a jövőben Mo-n és úgy az EU-ban is bármilyen pályázatot megnyerni a közeljövőben(meghatározó támogatás nélkül persze). Sajnos a szövetséges alkalmatlansága miatt is leginkább.

"A magam részéről a lóversenyen előbb megszemlélem az indulókat, kiválasztok egyet, lehetőleg az ismeretlenek közül, akár olyat, akire senki sem tesz. A futam során drukkolok, aztán ha befut, virtuálisan megyek a kasszához, konkrétan meg jól érzem magam. Nincs jelen érdek. "

Ha ez így van az csak becsülendő, bár megjegyzem az érdek szó a magyarban elég speciális. Érdeke valakinek többféle lehet, több okból kifolyólag is, és persze ez nem mindig negatív jelentéssel bíró dolog. Arra kérem Önt, ha már beszélünk a problémáról ne jöjjön ilyen lóversenyes hasonlatokkal és ne nézzük egymást primitívnek.
Köszönöm a segítségét.

Még valami:

"A magyar villamostendereken tán nem elhanyagolható - bár képmutató EU módon nem értékelhető szempont – a helyi munkahelyteremtő, más szóval helyi fejlesztés generáló hatás."

Ezzel csak részben értek egyet de alapvetően nem rossz megállapítás. EU módon nem értékelhető szempont?? Kérdezem, miért az EU-nak kéne értékelnie? Ne az EU értékelje, ezt nekünk MAGYAROKNAk akik elbírálják ezeket a pályázatokat kellene és KELL értékelni. Milyen öngól az, ha van ilyen könnyen magyar munkaerő támogatására lehetőség, azt elherdálni teljesen és egyéb érdekek miatt egy teljesen külföldi vállalkozónak kiadni.
Ennyi.. Az, hogy EU által nem értékelhető, OK, értékeljük mi, EU utána ezzel nem foglalkozik higgye el...Természetesen nem csak azt kell nézni, hogy magyar e a vállalkozó valami értéknek is kell mögötte lennie, de úgy gondolom ez se az AB se a Koncar esetében nem lett volna probléma.

De leszögezem, én mint minden magyar próbálkozásnak így az SZKT révén a Koncarnak is szurkolok. Bár az SZKT-val nem túl jó a viszonyom, de egy ilyen célért én ezt is félre tudom tenni...A legelső negatív hozzászólásom is leginkább az SZKT-nak szóló unszimpátiámnak volt betudható, nem pedig a Koncar-nak.