PTinfo

PTinfo

Rövidhírek 100210

2010. február 10. - mestska

Jonging: Januárban elkezdődött a tesztüzem a 18,5 kilométer hosszú Everline könnyűmetró vonalon Jongingban, Szöul egyik elővárosában. A vonal, mely paramétereiben közelebb áll a metrókhoz, mint a villamosokhoz az Everland szórakoztató parkot szolgálja ki, és kapcsolja össze a szöuli metróhálózat elővárosi vasútként kifutó egyes vonalával. A vonal átadása júliusban várható, ezzel ez lesz az első megnyitott a helyieknél Light Rapid Transit terminológiával emlegetett három, jelenleg is épülő vonal közül. A blogon már a másik kettőről is esett szó: itt és itt.

Koppenhága: Továbbra is az Ansaldo STS fogja üzemeltetni a koppenhágai metrót, miután 180 millió eurós ajánlata a legalacsonyabbnak bizonyult. Az 5+3 évnyi időtartamra kiírt üzemeltetési és fenntartási tenderen az Ansaldon kívül az Arriva, a Dán Vasút DSB, illetve a párizsi üzemeltető RATP konzorciuma, a Centour; továbbá a Keolis, a Serco-NedRailways, és a DB S-Bahn Hamburg indult.  

A metrót annak 2002-es megnyitása óta az Ansaldo STS üzemelteti, 2008-ig a Sercoval közösen, majd annak kivásárlása után a milánói üzemeltetővel, az Azienda Trasporti Milanesivel.

Felhívnám a figyelmet egyébként arra, hogy egyre több, eredetileg egy városhoz vagy országhoz kötődő üzemeltető próbálkozik más országokban, más városokban. Lehetséges, hogy ez a jövő útja, és itt is folyamatosan csökkeni fog az üzemeltetők száma?

Lipcse: A nemrég Flexityket vásárló német város megegyezett a bolgárokkal, és a korábban igen fontos szerepet betöltő Tátrák közül 15 T4D-M, és 15B4D-M eladásáról döntött Szófia számára. Az összesen 1,5 millió eurós szerződés az Iftecen keresztül bonyolódik le, aki alkatrészcsomagok szállítása mellett a kocsik szállításáért is felel.

Róma: Január 28-án elindult az első új CAF szerelvény a római B vonalon, ezzel az A vonal után itt is megkezdődött a szerelvények cseréje. Az új hatkocsis, átjárható vonatok 108 méter hosszúak, légkondicionáltak. Az első szerelvényt nyárig további hét követi, ezzel a csúcsidőben a hálózatra összesen kiadott 53 vonatból 41 lesz légkondicionálóval felszerelve. Külön kiemelték, hogy az új kocsik graffitimentes bevonattal vannak ellátva, ami Fricy leírása alapján tényleg igencsak hasznos lesz.

Fotók: Yonhap News Agency, Andreas Beeck

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr141736114

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.02.10. 08:38:00

Az utóbbi időben megnőtt az olyan hírek száma, ami arról szólt, hogy milyen cég hol, milyen vonalak üzemeltetését veszi át. Ez mindneképpen egy érdekes folyamat. A vasúti liberalizáció mellett szerintem a városi közlekedési szolgáltatások piacán nagy verseny várható. Ahhoz azonbban el kell telnie néhány évnek, hogy az ebből levonható következtetések alapján el lehessen dönteni, hogy ez kedvező e városok és az utasok számára.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 09:27:01

Nahát, erős hasonlóságot vélek felfedezni a koreai cucc és a New York JFK reptéri vasútja között :)

indafoto.hu/vrobee/image/3213421-5e06ba34

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 09:43:44

@Comandante en Jefe:

és szerinted mi a legszabatosabb elnevezés az ilyen típusú üzemre magyarul? Közúti gyorsvasút? Könnyűmetró?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 11:28:50

@mestska:
Szerintem amit írtál: Könnyűmetró. Vagy könnyűvasút - a rossz beidegződések miatt, ha amúgy a vonal kevésbé városi jellegű/egy centit nem megy a föld alatt :D .

Oké, hogy ez széles kategória, de ha valami, akkor ez lényegileg beletartozik, ld. még DLR.
Közúti a teljesen automata üzemmód, a programszőnyeg miatt biztos nem lehet.

Érdekes, hogy a JFK Airtraint több helyen people-movernek, máshol light railnek nevezik. Tudom, utóbbi Amerikában elsősorban a gyorsvillamost jelenti, na de az előbbi akkor is meredek. Ez egy jó villamoskapacitású izé, ami amúgy egy teljes városrészt átszel.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.02.10. 12:32:56

@Fricy: azért egy teljes liberó érdekes lenne, mondjuk a blahára becsorog egy csilivili veoliás alstom, aztán egy perc múlva egy DB-s siemens, majd egy lepattant bkv-s szovjet emlékmű :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 13:35:02

@Comandante en Jefe:

szerintem ezek az amerikaiaiak meg angolok mindent light railnek neveznek, ami nem nagyvasút, ilyen szempontból nem megbízhatóak :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 17:55:53

@mestska:
Hát ennél talán jobb a helyzet :)

Van a metró (mass rapid transit), meg van a klasszikus utcán csilingelő villamos (streetcar) kategória, ezeket ők se nevezik annak. A kettő között van az LRT, vagyis Light Rail/Rapid Transit.

Hogy a kettő között mi a különbség? Leginkább semmi, de ha mégis, akkor a "rapid" a szűkebb kategória, gyorsvasútra inkább jellemző teljesen elkülönített kiépítéssel, míg a "rail" tágabb, ezt is meg a gyorsvillamost is magában foglaló kategória.

Azért szerintem felfedezhetők az LRT-re jellemző paraméterek:
- rugalmas nyomvonal: relatíve szűk, ~30m-es bejárható ívek, 6%-os emelkedők
- tipikusan "közepes" 3000-10000 fő közötti kapacitás, és 30-80m közötti vonathossz.
- gyorsvasútra jellemző 70-80km/h max. sebesség

(Persze kivétel van, de azért olyat is tudunk, hogy 15-20 fős játékvonatokat metrónak hívnak :)

Lehet persze mondani, hogy nem mindegy, hogy közúti vagy szeparált üzemről van szó, de azért ez sem éles különbség: Ugye a DLR-kocsik Essenben gyorsvillamosként, a Tátrák Manilában Light Rapid izéként futnak, és a legtöbb német Stadtbahn-hálózat részenként változik, hogy milyen. Szóval lehet úgy tekinteni a közúti-vasútságra, mint egy képességre, amit vagy kihasználnak, vagy nem.

És persze a helyi szokásnak, hálózatnak megfelelően a határok képlékenyek, mint mindig. Bp-n nem fogják az 1-es villamost LRT-nek hívni csak azért, mert a legtöbb paramétert teljesíti (legalábbis a nyomvonal...), és ugyanígy Barcelonában sem lesz a metróhálózat részét képező L11 könnyűmetró.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 18:48:27

@Comandante en Jefe:

persze, van streetcar, meg metró, de azért a light rail elnevezés náluk elég nagy katyvasz, elég sok mindent neveznek annak.
Új streetcarról nem is tudok hirtelen többről, csak a portlandiről, meg a tucsoni tervezettről.

Viszont light rail az lehet sima villamos jellegű jármű, (lásd Phoenix), lehet könnyűmetró (DLR), lehet ilyen Stadtbahn jellegű cucc (pl. a háromkocsis, út közeépn futó szerelvényke Los Angelesben), szóval meglehetősen változatos a kép, nehéz felállítani éles határokat. Maradjunk annyiban, hogy pár esetben a light railt mi nevezhetjük sima közönséges villamosnak, semmi extra nincs bennük.

De mi pl. a sevillai cucc? ami villamoskocsikkal lebonyolított metró? :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 19:18:09

@mestska:
Így van, nincs éles határ.

Ahogy a metró felé sem éles a határ, a koppenhágai metró vagy a budapesti m4 a kapacitása alapján, a párizsi metró a kiépítése alapján, a lille-i, lioni, és a bp-i M1 pedig mindkettő alapján könnyűmetró, vagy legalábbis erős határeset. Attól A phoenixi is csak nagyzolás, nyilván a korszerű trendekkel való haladást kívánják érzékeltetni :) .
Sevilla: könnyűmetró :)

De attól, hogy a határt nem könnyű meghúzni, a kategóriáról még érdemes lehet beszélni.

Ugye a metró és az S-Bahn, az elővárosi és az (inter)regonális vasút között sem éles a határ. Meg az IR és a távolsági vasút, vagy a távolsági vasút és a repülő között se éles a határ. Ja, de, ez utóbbi mégis éles :)))

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 19:50:05

@mestska:
Jobban megnézve a phoenixi Metro Light Rail esetét:
Azért sem az 1km-nél nagyobb _átlagos_ megállóköz, sem a szervezett ráhordás/P+R, sem a megállók kialakítása, sem a nagyrészt fizikailag leválasztott pálya nem azt mutatja, hogy ez egy klasszikus villamos volna.

Ha a jármű magaspadlós lenne, akkor kétség nem merülne föl, hogy ez LRT, de miért kellene manapság magaspadlósat venni?

Igen, nekünk is van valamennyire hasonló vonalunk, amit csak azért hívunk villamosnak, mert egy üzemet alkot a "hagyományos" villamosokkal.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 20:32:25

@Comandante en Jefe:

:)))
jogos, találhattam volna jobb példát a phoenixi cuccnál is arra, hog ymi a különbség villamos, és light rail között. Nálunk egyébként úgy gondolom, hogy nincs igazi light rail. (közúti gyorsvasút). Hiába szegregáltak a vonalaink sok helyen a közúti forgalomtól, ha a keresztezésekben semmilyen előnyük nincs jellemzően, nem vezérlik a forgalmat. számomra itt kezdődik a light rail :D

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 21:20:33

@mestska:

és ebből következően számomra az egyes villamos igen messze van az lrt-től. Hiába van végig elválasztott nyomvonalú pálya, hiába nagyok a megállóközök, ha a lámpák nemhogy a villamosra vannak hangolva, a villamos még a mellette futó városi úton engedélyezett sebességgel sem haladhat.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.10. 23:16:45

@mestska:
Az 1-es villamosnak minden adottsága megvan ahhoz, hogy bőven beleférjen a light rail kategóriába, de jelenleg szerintem pont az a villamoshálózat "húzza lefelé", amelynek része: az elavult utasítások, lerohadt pálya, általánosan uralkodó üzemeltetői hozzáállás miatt ezeket az adottságokat csak kis részben használja ki.

A vezérelt lámpa szerintem opcionális, sok helyen kiegyeznék a megfelelő fix lámpaprogrammal is... (amúgy azzal többnyire nem volna óriási gond, ha a lassújelek miatt nem buknának jelzést a villamosok).

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.10. 23:31:06

@Comandante en Jefe:

te feltételes módról beszélsz, én jelenről. Jelenleg az egyes egy, a lehetőségeihez képest alacsony hatásfokkal működő LRT. Lehetne ez jobb is, de ahhoz nagyon sok mindennek kellene változnia.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.11. 11:49:30

akkor most mi a t0k0m a vita tárgya? :)

dddoni 2010.02.12. 20:14:31

"Az új hatkocsis, átjárható vonatok 108 méter hosszúak, légkondicionáltak."

Ezzel a mondattal vmi nem stimmel. Ilyen hosszú átjárható villamos? Biztos ez? Egyébként sem rémlenek kifejezetten hosszú villamosok Rómában.

dddoni 2010.02.12. 20:15:21

ja hogy metró... bocsi, egy kicsit elkalandoztam
süti beállítások módosítása