PTinfo

Rövidhírek - ázsiai különkiadás

2010. március 17. - mestska

Barnaul: November 7-én megérkezett, december 29-én pedig forgalomba állt Barnaul legújabb villamosa, a 71-152 sorozatszámú PTMZ termék. A médiában csak Úttörő névre hallgató kocsi hattengelyes, csuklós járgány, hossza 22,5; szélessége 2,5 méter. A Barnaulon kívül csak Szentpéterváron közlekedő kocsi 60%-ban alacsonypadlós. A 23 millió rubelért vett kocsit hamarosan újabb követi. Az új kocsikat, és más, az Inekon segítségével felújított járműveket (Barnaulban, ahogy sok más orosz városban,  Tátrák vannak) egyaránt egy regionális, a városi elektromos közlekedést célzó program segítségével szerzik be, illetve újítják fel.

Gaziantep: A török város még tavaly vásárolt 17 Pt kocsit Frankfurttól, új, várhatóan egy éven belül megnyíló villamosüzemére. Gaziantep tehát más török városokkal ellentétben új kocsik vásárlása helyett használtakat szerzett be, a felújítást azonban nem kerülhette el. A kocsik nem csak műszakilag, hanem külsőleg is átalakultak, bevallom, számomra a TÜLOMSAŞ által végzett ráncfelvarrás után a kocsik külalakja messze rosszabb az eredetinél....

Hakodate: Jövőhéten átadják a forgalomnak a második kocsit a 9600-as sorozatból a japán városban, így két év után (ekkor szállították le az első kocsit) egy újabb, teljesen alacsonypadlós villamost vehetnek birtokba az utasok. Az Alna Sharyo által gyártott kocsi elődjéhez hasonlóan 13,25 méter hosszú, és 2340 mm széles, megérkezte pedig két korábbi sorozat egy-egy példányának nyugdíjba vonulását jelenti, az ötvenes években gyártott 711-ét, és az 1006-osét.  

Kuala Lumpur: A Kelana Jaya automata könnyűmetró vonalon három új, egyenként négykocsis Bombardier szerelvény teljesít szolgálatot december vége óta. Az 1998-ban megnyitott vonalon a kezdetek óta Bombardier kocsik szolgálnak, az eredeti kétkocsis felállás azonban nem elégséges az átlagos napi forgalom (190 ezer utas) megfelelő színvonalú lebonyolításához. Épp ezért 2006 végén 22 (+13 opcióként) darab, négykocsis szerelvényt rendeltek, melynek első három példánya állt most forgalomba, és sorra érkezik majd a többi is. Nem találtam mi lesz a korábbi kétkocsis szerelvényekkel, ha valaki tudja, beírhatná.

Mashad: A síita világ egyik legszentebb helyén évtizede  folyik egy könnyűmetró rendszer kiépítése, az első vonal 18 kilométer hosszú, 22 állomásnyi lesz. A bizonytalan megnyitási idejű vonalra a szerelvényeket az intenzíven fejlődő CNR Changchun szállítja, összesen hatvan darab, 29,7 méter hosszú kocsit. Bár a vonal a készültség magas fokát elérőnek látható a fellelhető fotókon, az első kocsit mindössze tavaly ősszel szállították le. 

Szingapúr: Február 1-én megnyitott a szingapúri Sentosa Express negyedik állomása, Waterfront Station néven. A monorail vonal állomása tulajdonképpen már a vonal megnyitásakor, 1997-ben szerkezetkész volt, de a nagyközönség számára sose nyílt meg, bár a szerelvények megálltak az állomáson. 2007-ben a félkész állomást elbontották, helyet biztosítva ezzel a Sentosa Resorts World kaszinó-, és szórakoztató park (fényképek a parkról, és a monorail állomásról) létesítményeinek. A most átadott új - már bárki által használható - állomás építésére a park építésével párhuzamosan került sor. 

Temirtau: December 28-án forgalomba állt azon 12 Tatra KT4D villamosnak az első példánya, melyeket Potsdam adott el a kazah városnak, összesen 110 millió tengéért, mintegy 142 millió forintért. Az újonnan érkező használt kocsik lehetőséget teremtenek az eddig KTM-5-ösökből, és KTM-8-asokból álló járműpark frissítésére. No persze egy kis probléma akadt, Temirtauban ugyanis, mint minden "rendes" volt szovjet városban, 1524 mm a nyomtáv, Potsdamban pedig normál nyomtávú forgóvázakon futottak a kocsik. A technika azonban győzedelmeskedett, a Tátrák leselejtezett KTM-5-ös alkatrészek segítségével nyomtávbővülésben részesülnek. 

Hogy a még eredeti állomáshelyükön futó potsdami kocsikkal mi lesz, az egyelőre nem ismert, utódaik azonban már megvannak, így a Tátrák 2011-ben eltűnnek Potsdam utcáiról.

A fotók forrása: az első kettőé altairegion22.ru, a harmadiké www.tulomsas.com.tr, a negyediké és a hetediké a wikipedia, az ötödiké ubcskytrain.wordpress.com, a hatodiké www.crc.chinacnr.com, a nyolcadiké a temirtau-tramway.narod.ru/

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr631816357

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.18. 09:02:13

A törökök ráncfelvarrása szép munka...

Ellenben a kínai villamos egész jól néz ki. Kíváncsi lennék, hogy minőségileg milyenek.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.18. 09:52:23

@Fricy:

igen, szerintem is jól néz ki. Szerintem 15 év múlva mi is kínai vonaton utazunk :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.03.18. 10:28:23

@mestska:
Ha jobb minőségűek lesznek, mint a King Longok, akkor végülis miért ne.

jazzcool 2010.03.18. 10:58:10

kb másfél éve monoraileztem Szingapurban, igaz napközben, de tök üresen mentek ezek a vezető nélküli apró szerelvények, amelyek hatalmas lakótelepek lényeit hordják rá a metróra. Lusta vagyok rákeresni a pontos adatra, de Szingapurban nagy magas a közösségi közlekedést igénybe vevők aránya. Van dugódíj, plusz extraadók miatt hihetetlenül drágák a személyautók, de így is hat sávban mennek át a belvároson.

ruba 2010.03.18. 14:34:21

Úgy látom a japánok továbbra sem járnak élen a szép villamosok készítésében.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.03.18. 16:01:27

@ruba:

hát igen, nagyon megy nekik az, hogy csináljanak dobozból villamost a doboz formájának megváltoztatása nélkül :)
de hátha Carpy errejár, és elmondja, miért van ez.

Dennai 2010.03.27. 16:10:44

Szegeny Pt-k uristen mit csinaltak velük... Korabban sem neztek ki jol, de igy... Jujjjjj... Meg szegeny kis japan csufsag is szepsegkiralylany hozzakepest...