PTinfo

PTinfo

Las Vegas, végállomás

2010. március 31. - mestska

A ma ismert Las Vegas-i monorailt 2004 nyarán nyitották meg, kevésbé ismeretes azonban, hogy előzménye is volt: már 1995-től szállította az utasokat az MGM Grand Hotel és a Bally's között egy másik egysinű vasút, melyet még a Disney-től vásárolt a hotel. Az első monorail 7 és fél év 40 millió utast szállított, (igaz ingyenesen) így jogosan gondolhatták talán a befektetők, hogy a 650 milliós költséggel épülő, a már meglévő szakaszt öt új állomással bővítő vonal jó befektetés lesz. A vasút útvonala is ideálisnak tűnt: a Striptől keletre fut végig, (térkép) annak az útnak a közelében tehát, amely ugyan ténylegesen nem Las Vegashoz tartozik, viszont a legnagyobb kaszinók és hotelek találhatóak rajta. Az utasszámot a vonalon évi 20 millióra becsülték, és azt remélték, hogy az üzem folyamatosan bővülhet, mindenki nagy reményeket fűzött hozzá.

A vonal 2004 nyarán végül megnyílt, sokáig azonban nem üzemelhetett, két hónap múlva be is zárt a vonal, összesen négy hónapra, mivel a pályáról különböző darabok hullottak le. A négy hónap zárlat, és a szükséges átalakítások végrehajtása 8,3 millió dollárba került, hogy aztán a 2005 elején újra megnyíló vonal még abban az évben újra, és újra bezárja kapuit néhány napra különböző problémák miatt. Bár az utasszám folyamatosan növekedett a vonalon, az évi húszmilliós utasszámot megközelíteni sem sikerült, az éves utasszám nyolcmillió körül mozgott, melyet Las Vegas tavalyi összlátogatói forgalmának 30%-os esése tovább rontott, mindössze hatmillió utassal zárva a 2009-es évet.

A rossz eredményeknek köszönhetően így a Las Vegas Monorail Company január 13-án a vonatkozó eljárásrendnek megfelelően csődvédelmet kért, megpróbálva átstrukturálni a cég pénzügyi szerkezetét. A cég mindenesetre több, mint félmilliárd dollárral tartozik, mint az kiderül a jelentésében.

A cég pénzügyi helyzetén az sem tudott segíteni, hogy szerintem elég magasak a jegyárak. Az egy útra szóló jegy ára öt dollár, egy háromnapos bérleté harminc dollár. A jegyek mellett további pénzt hoz a házhoz az egyes járművek, valamint állomások kereskedelmi célú kiárusítása, a kocsik a szponzorok színeiben pompáznak.

Hogy hogyan tovább, azt mindenesetre még nem tudni, annyi bizonyos, hogy a monorail jelenleg is közlekedik, minden reggel héttől hajnali kettőig (hétvégén háromig). A vonalat Bombardier (akinek szintén tartoznak) kocsikkal üzemeltetik, összesen kilenc darab MVI tipussal látják el a forgalmat. 

A monorailt a fejlesztési tervek alapján továbbépítenék a repülőtérig amúgy, ez biztos megdobná a forgalmat jelentősen.

A monorail mellett további kötöttpályás fejlesztések is zajlanak azonban Las Vegasban. December 16-án adták át az MGM Mirage (akik úttörő szerepet vállaltak a monorailnél is) tulajdonába tartozó új 31 hektáros, CityCenter névre hallgató hoteleket, kaszinókat, szórakoztató központokat tartalmazó komplexumát, melyet az MGM tulajdonában lévő két hotellel, a Monte Carloval, és a Bellaggioval egy automata people mover rendszer köt össze. A két, Doppelmayr által gyártott kocsival lebonyolított üzemű vonal hossza 640 m.

Nem ez az első ilyen létesítmény amúgy a városban, szintén az MGM Mirage garnírozta az 1999-ben megnyílt Mandalay Bay Tram elnevezésű people movert, mely az Excalibur Hotelt köti össze a Mandalay Bay-jel, illetve akad egy automata vasút a Mirage és a Treasure Island között is. Csupa-csupa filmekből ismerős név, nem? A következő Ocean's filmben már people moverrel viszik el a zsákmányt... ;)

A legnagyobb kötöttpályás fejlesztés azonban a Desert XPress lenne, mely majdnem-nagysebességű vonalként (240 km/h) kötné össze Victorvillen keresztül Los Angelest, és Las Vegast, és úgy néz ki, akár még idén elindulhat az 4 milliárd dollára becsült költségű építkezés. 

A fotók forrása: colr,  Las Vegas Sun, Striderv, wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr801882493

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Vámpír\\\'08 2010.04.21. 13:02:36

Istenem, én tavaly utazhattam rajt... Milyen boldog is, aki Vegasban élhet...
süti beállítások módosítása