PTinfo

Rövidhírek 100404

2010. április 04. - mestska

avagy elővesszük a régi, ám meg nem jelent híreket :)

Augsburg: Még július 24-én nyílt meg Augsburg legújabb villamosszakasza, egy 700 méter hosszú leágazás a hármas viszonylatról az Impuls Arena, a város focistadionja felé. Az új, 5,5 millió euróba került vonalon a nyolcas viszonylat közlekedik, a stadionban tartott focimeccsek, illetve más rendezvények idejéhez igazodva. A villamosok elvileg a találkozó előtt két órával kezdenek el elindulni a stadion irányába, majd a találkozó végeztével az igényeknek megfelelő menetrenddel közlekednek az ellenkező irányba. Ha valaki tudja, hogy hogy működik mindez a valóságban, írja meg.

Brüsszel: Február 12-én az utolsó 7000-s sorozatú kocsit is kivonták a forgalomból Brüsszelben, ezzel a szóló PCC villamosok eltűntek a belga fővárosból, Gentben és Antwerpenben azonban még megtalálhatóak. 1951 és 71 között összesen 172 kocsi érkezett Brüsszelbe ebből a típusból, összesen négy szériában. A leghosszabb ideig a 7003-as húzta, az 1951 decemberében leszállított villamost 2007-ben selejtezték, azaz nem csak nálunk közlekedtek ötven éves járgányok :) A harmadik széria érdekessége, hogy az elektromos berendezések egy részét az Usában, Kansas Cityben, és Johnstownban selejtezett PCC-kből szedték ki a Brugge-i Brugeoise et Nivelle vagy a Charleroi-i  Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi gyárban.

Brüsszelben a PCC-ket most már csak a 7700/7800/7900-as sorozatú kétirányú, csuklós járművek képviselik, ezek várható selejtezési idejéről egyelőre nincs információ.

Eszék: Eszéken még tavaly május 14-én hosszabbították meg a kettes viszonylatot 4,5 kilométerrel, Mačkamamatól Bikaraig, (térkép) akkor azonban valahogy mindig elfelejtettem ide írni róla. Az egyvágányú vonalon szerencsére azóta többen is jártak, lásd pl. Uherkovich Péter fotóit a vonalról, vagy Fodor Illés cikkét az Indóház Onlineon. A forgalmat öt kitérővel biztosító vonalon a kocsik csúcsidőben 10 percenként közlekednek.

München: December 12-én Münchenben új villamosvonal nyílt 23-as számmal Münchner Freiheit és Schwabing Nord között. (térkép) Az új szakasz érdekessége, hogy a hálózat többi részével csak üzemi kapcsolaton keresztül érintkezik, elsősorban a metróra történő ráhordást biztosítja. A hétmegállónyi, 3,1 kilométer hosszú vonal szerepéről, funkciójáról, történetéről a VEKE oldalán lehet részletesen olvasni. Az új vonal két építészeti érdekességgel is rendelkezik, egyrészt újjászületett a Münchner Freiheiti buszvégállomás: az új megálló-komplexum egy dizájnos oszlopcsarnok lett, melyen a villamosok is áthaladnak, esőbiztos átszállást biztosítva így az itt végállomásozó buszok, és villamosok között. A másik építészeti érdekesség pedig egy 84 méter hosszú ferdekábeles híd a Schenkendorfstraße felett, mely 34 méteres pilonjai új építészeti képet hoztak a környékre.

Pozsony: Február 1-én az utolsó modernizálatlan K2-est is kivonták a forgalomból Pozsonyban, így ettől a naptól ebből a sorozatból csakis a Pars Nova által modernizált K2S, illetve K2G kocsikkal lehet találkozni. A sorozatból eredetileg 86 érkezett Pozsonyba 1969 és 1977 között, majd az állomány újabb 3, K2YU sorozatú kocsival gazdagodott három szarajevói kocsi révén 1983-ban. (ezek egyike, a 7084-es volt az utoljára kivont kocsi) A felújítások (K2S, illetve egy kocsi esetén K2G néven) 1998-ban kezdődtek, összesen 26 kocsi készült el, további 9-et pedig újonnan gyártott a már említett Pars Nova. A sorozat részletesebb históriájáról, az egyes kocsik sorsáról itt lehet olvasni.

Washington: A washingtoni metró kocsijainak lecserélésére kiírt megatenderben egyelőre a Kawasaki néz ki győztesnek, miután a beérkezett ajánlatok alapján a legmagasabb pontszámot érte el, megelőzve a másik két pályázót, az Alstomot, és a Bombardiert. A finanszírozás körüli kérdések miatt a döntés véglegesítését eltolták egy hónappal,  ami nem csoda, a beszerzés keretében akár 748 kocsi érkezhet, illetve újulhat meg. Az új, 7000-s sorozatszámú kocsikból 64 a Silver Line Dulles repülőtérig történő hosszabbítására kerülne, további 300 pedig a Rohr Inc. által még a hetvenes években gyártott, majd a kilencvenes években a Breda által felújított 1000-s sorozatszámú kocsikat cserélné le.

A fennmaradó 384 kocsi több opcióban érkezne Washingtonba, jelenleg azonban mindössze az első 364 kocsira van fedezet, úgy tűnik, azok megvásárlása összesen 765 millió euróba kerülne. (A Kawasaki teljes ajánlata 1,48 milliárd dollár volt) Az ajánlatok és a finanszírozás részletes adatai itt tekinthetők meg. Tényleg, a Kawasaki nevével miért nem találkozunk az európai metrópiacon?

Fotók forrása: Wikipedia, Fodor Illés,  Maximilian Kühnimhd.sk, wmata.com

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr931894701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.05. 10:34:15

A brüsszeli PCC-k nem lopták a szívembe magukat. A dupla ajtóknál lévő középső oszlop nagyon megnehezíti a normális utascserét. A most selejtezett szóló járművek helyett is új csuklósok járnak?

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.05. 10:36:26

Jól néz ki ez a dizájnos oszlop-csarnok, de nekem kicsit magasnak tűnik, hogy a funkcióját maradéktalanul be tudja tölteni.
Formavilága alapján meg a Stuttgartban tervezett új főpályaudvar jutott elsőre eszembe.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.07. 19:42:06

@Fricy:

hát attól függ, mit tekintünk funkciónak. H azt, hogy az egyes megállókat egy térbe foglalja, a közöttük kialakuló átszállást elázásmentesen biztosítsa, azt úgy gondolom, sikerült megvalósítani. Nem biztos, hogy maradéktalanul, hiszen a sok oszlop lehet, hogy a teret olyan mértékben szabdalja, hogy a térérzet elveszik.
Esőállóság szempontjából mindenesetre valószínű jobb, mint némelyik esőbeállónak csúfolt hazai megálló-bódé.