PTinfo

PTinfo

Kritizálják a kerékpárszállítást

2010. május 05. - mestska

Torontóban 2005-ben izgalmas kísérlet kezdődött, más kanadai városokhoz hasonlóan a városi buszok elejére kezdtek kerékpárszállításra alkalmas tárolókat szerelni. Ugyan a pilot-projekt eredményei alapján nehéz volt megítélni a rendszer hasznosságát (43 ezer napi utasra mindössze 20 bicikli jutott), mégis a program folytatása, és a bővítés mellett döntöttek. 

 

A kerékpárszállító alkalmatosságok a nap bármely szakaszában bárki használhatja önállóan 12 év felett (az alatt csak felnőtt kísérettel), pár megkötéssel. A megkötések elsősorban a szállítószerkezet kapacitására vonatkozik. Amennyiben a két bicikli elhelyezésére alkalmas eszköz tele van, csúcsidő esetén a kerékpárosnak meg kell várnia a következő buszt, csúcsidőn kívül azonban a sofőr döntésétől függően lehetőség van ilyen esetekben a busz utasterében is szállítani a bringát. 

Az elmúlt öt évben több mint kétmillió kanadai dolláros (ez több, mint 400 millió forintnak felel meg) program keretében 1660 buszra szereltek fel hasonló eszközt, keresztül-kasul behálózva ezekkel a buszokkal Torontót (térkép), közel az összes irányt feltárva. A költségek 55%-át a Bikelinx program keretében finanszírozták, mely a tömegközlekedés, és  a kerékpározás együttes használatának bátorítására jött létre, s az említett buszra szerelt tartókon kívül pl. zárt kerékpártárolók kihelyezését is jelentette. Rack it and Rocket! - szól a mottó.

Egy ilyen programtól a hazai kerékpárosok hátast dobnának (bár ismerve az itteni fenntartási körülményeket (=0), lehet, hogy a zárt kerékpártárolók egy idő múlva hajléktalankuckók lennének), ott azonban kritikával illetik a rendszert. Egyes politikusok részéről elhangzik, hogy a kerékpártartók szinte mindig üresek, és hogy rossz a rendszer.  A hivatalos statisztikák valóban nem mutatnak valami fényes eredményeket, ugyanakkor egyértelműen látszik egy emelkedő tendencia. Míg négy kiválasztott viszonylaton 2005-ben 174 kerékpárt szállítottak, addig 2009-ben ugyanitt már 531-et. 

Egyelőre nem tudni, lesz-e a programnak folytatása, a tervek szerint 2012-ig valamennyi buszt fel szeretnék szerelni a tartókkal. Hacsak közbe nem szól a politika.

Fotó: mikescarboroughtoronto

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr161976649

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.05. 18:23:40

ezt az aranyos kerékpáros-buszos képregényt meg menetközben találtam :)

www.recombinantrecords.net/docs/2009-01-Bicycle-versus-Bus.html

JoeP · http://mivanvelem.hu 2010.05.05. 19:34:29

Hát, lehet, hogy Torontóban pilot, de Seattle-ben évek óta alkalmazott gyakorlat.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.05. 19:35:34

@JoeP:

2005-ben volt pilot, és ahogy, más városokban is megtalálható ez.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.06. 00:06:19

Nálunk a buszvezetők szakszervezetei + a Nemzeti Közlekedési Hatóság tuti megakadályoznák a kerékpár ilyetén történő szállítását. Pedig zseniális.

Külön köszönet a behivatkozott tutorial-ért. Elraktároztam a kedvenc helyek közé.

Nem tudod elintézni, hogy a kerekagy.blog.hu-n is értesüljenek a posztodról?

gramercy 2010.05.06. 00:26:59

napi 500 bringara 400 milka kicsit sok, plane hogy nem ok fizetnek..

annyibol viszont jo otlet, hogy sokaknak nem esik le: a biciklizes IS az egyeni kozlekedes resze, csakugy mint az autozas, azaz a tomegkozlekedes modalsplitjebol vesz el, rontva annak hatekonysagat, ami extrem (20-30%) biciklis modal split eseten jaratritkitasokhoz/torlesekhez vezethet

hegylako01 2010.05.06. 07:02:46

Nálunk gyakorlatilag csak a vonatokon lehet bicajt szállítani legálisan.
Most az új miskolci villamosokat rendelték meg úgy hogy legyen rajta kerékpártároló rész.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.06. 09:20:44

@gramercy:

ez nem ilyen egyszerű kérdés, mert ahol ekkora a kerékpározás aránya a modal splitben, ott vag csak szociális jelleggel van szükség tömegközlekedésre, mint a kis-közepes alföldi városainkon, vagy pedig a tömegközlekedést használók mértéke olyan, hog a tömegközlekedés szépen el van így is.
A kerékpárosok ugyanis nem feltétlenül a tömegközlekedéstől vesz el, hanem az autótól is, amennyiben az adott helyen hagyománya van a kerékpározásnak (Alföld ismét), vagy olyan szintű a gondolkodás, hogy a kerékpáros közlekedés nincs lesajnálv a aközgondolkodás és a poltikai gondolkodás szintjén. (Dánia, Hollandia, stb.) Budapest egyik utóbbi kategóriába sem tartozik sajna.

hegylako01 2010.05.06. 16:31:28

@mestska: Eddigi nyilatkozatokba is volt róla szó. 2 napja volt egy "zöld", ahol többek között ez is szóba került. Ismét megígérték, hogy lesz. Az új végállomás a Bükki Nemzeti Park kapujában lesz. Innen indul majd egy kerékpár út továbbá át lehet majd szállni a kisvonatra, ha sikerült megcsinálni az elmosott pályát.

hegylako01 2010.05.06. 19:33:49

"zöld" lakossági fórumot akartam írni. bocsánat

gramercy 2010.05.06. 20:11:25

@mestska: es? ha az autosok modal-splitjebol vesz el, annak semmi koze a tomegkozlekedes modal-splitjehez

ha egy tortanak kepzeljuk, ahol most 60% a tomegkozlekedes, akkor akar ebbol a szeletbol, akar az autosok szeletebol kerulnek ki az uj biciklistak, a tomegkozlekedes szelete mindenfelekeppen csokken!

a biciklizes IS egyeni kozlekedes

az alfoldi varosokban (sic, inkabb mezovarosokban mindenhol) valoban nem eri meg tomegkozlekedni viszont nagy hagyomanya van a biciklizesnek

DE

ha budapesten csokken a tomegkozlekedest hasznalok szama, akkor nincs igazad, hogy ugyis marad eleg utas, ugyis megerne

ugyanis azonnal jaratokat kellene ritkitani/megszuntetni, ami egy logikus folyamatot inditana el: meg kevesebben fogjak valasztani, meg tobb megy at egyenibe es meg kevesbe fenntarthato a tomegkozlekedes

lehet arrol almodozni budapesten, hogy eves atlagban 15-20% vagy meg annal is tobb legyen a biciklistak modal splitje, de abban nem lesz koszonet a tomegkozlekedoknek, erre nagy osszegben fogadnek...

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.07. 08:25:42

@gramercy:

Te valamit nagyon keversz. A modal-split a tömegközlekedés:személygépkocsiközlekedés arányát mutatja.
A modal-split-et csak a tk:szgk párra használjuk, más alágazatok között (pl. tömegk. : kerékpározás) nem használjuk.
Egy-egy alágazat összes helyváltoztatáshoz viszonyított aránya az nem modal-split, ennek nincsen külön neve.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 08:43:17

@Moszkvicsslusszkulllcs:

nem. a modal split grafikonnak alapvetően két (három)vállfaja honos nálunk, illetve nemzteközi szinten. Az egyik az, amit te is írsz, a tömekgközlekedés:gépkocsi utazások aránya. A másik, amikor valamennyi gépesíített közlekedési mód szerepel a táblázatban. ekkor tömegközlekedés: szgk: kerékpár: akármi arányt tudunk leolvasni.
Ahol a kerékpáros arány magas, ott nem osk értelme van pusztán a tömegközlekedést említeni.
Egy alföldi városban pl. a szgk: tk arány akár 98:2 is lehet, ami elég rosszul néz ki. Ugyanez a kerékpárosok bevonásával már mondjuk: 55:1:44 is lehet.

A harmadik esete a modal splitnek, amikor a gyalogosokat is belekeverik. Személy szerint én ezt nem szeretem, mert nem tisztázott szerintem, hog ypontosan a helyváltoztatások melyik részét tekintjük gyalogosnak, így nem összehasonlíthatóak egymással az egyes városok. Hiszen például eg ybuszos, de akár egy autós utazás is tartalmazhat gyalogos részt (parkoló, megálló megközelítése)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 08:50:01

@gramercy:

nem. A biciklisták egyéni közlekedés ugyan, de soha nem számítandók bele az autós közlekedésbe ilyen szempontból. Amennyiben a kerékpározás mérhető számmá válik a városban, érdemes és javasolt külön blokkot nyitni neki a modal split grafikonon belül.
Ha simán egyéni és tömegközlekedési tartalommal rendelkező grafikon csinálsz, ahol az egyéni közlekedésbe belevonod a kerékpárt is, akkor az ábrád fals lesz tájákoztatás szempontjából, még ha az adatok szempontjából jó is.
Egy dolog az egyéni közlekedés - tömegközlekedés elválasztás, más dolog pl. a ma népszerű környezetvédelem felöli megközelítés, ahol kihangsúlyozható, hogy igen, a városunkban ennyi meg ennyi a kerékpározás aránya.
Egy hollan városban nem az lesz az ábra, hogy egyéni közlekedés 70, tömegközlekedés 30, hanem az lesz, hogy autó 30, kerékpár 40, tömegközlekedés 30.

Épp ezért, ha Budpaesten nőne a kerékpárosok száma, akkor nem feltétlen csökken a tömegközlekedést használók aránya. (ez egy idealisztikus eset, valószínűsíthető, hogy a tömegközlekedés, és az autós közlekedés aránya IS csökken)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.05.07. 13:30:09

Személy szerint én szerencsésebbnek tartom azt, amikor a modal split tartalmazza az adott településen belül az összes ágazat arányát az összutazásokat tekintve. Ebbe beletartozik az autó, a busz, a kerékpár, a villamos, a vonat, stb. Nyílván össze lehet vonni a közösségi közlekedési ágakat egy kalap alá, de ettől még a kerékpár az önálló elemként kell hogy szerepeljen.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.07. 18:31:17

Tévedtek, a modal-split minden esetben a tömegközlekedés:személygépkocsihasználat arányát mutatja.
Másféle összehasonlításra e szó Magyarországon nem használható. Azt nem állítom, hogy interneten összecsipegetett (tév)információk alapján magukat közlekedési szakértőknek képzelő laikusok nem használják más értelemben, csak azt mondom, hogy másra nem szabad érteni e szót.
Ezt igazolja, hogy a modal-split-nek nincsen jelzős szerkezete, nincsen olyan kifejezés, hogy "kerékpáros modal-split" - amúgy ennek értelme sem lenne, hiszen nincsen definiálva., hogy mihez képest annyi százalék a kerékpárosok aránya, amennyi.
Természetesen gyakori, hogy a nagy közlekedési tortán belüli részarány megnevezése szükséges. Ezt úgy lehet megfogalmazni, hogy "Budapesten a kerékpározás részaránya 0,5 %". (Ugorjon be, hogy milyen sokszor olvastátok már ezt a megfogalmazást.)
Amennyiben a közlekedési mód választás (ez az a nagy kerek torta) két elemének egymáshoz viszonyított arányát szeretnénk megfogalmazni, úgy ezt magyar nyelven csak nehézkes körülírással lehet megejteni, például úgy, hogy "Budapesten a tömegközlekedés és a kerékpározás egymáshoz viszonyított aránya 40:1"

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.07. 18:38:51

Hogy a kioktatásommal ne fagyasszam le a kommenteket, egy kicsit a hozzászólások tartalmára is reagálonk:

Van olyan ismerősöm, aki vagy autóval vagy biciklivel jár munkába, tehát nem csak a tömegközlekedéstől szív el utasokat a kerékpározás, de kétségtelen, hogy legnagyobbrészt az egyébként tömegközlekedők pattannak nyeregbe.

A kerékpárosok jelentős része zord időben otthonhagyja a vasparipát, ezért ha számarányuk jelentős, azt bizony megérzi a tömegközlekedési vállalat: rossz időben megugrik az utasszám, jó időben meg leesik. Ez menetrendileg sajnos lekövethetetlen, így óhatatlanul kihasználatlan kapacitások keletkeznek. De szerintem ez a hátrány (ingadozó utasszám) eltörpül a kerékpározás előnyei mellett a város szempontjából.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 19:49:03

@Moszkvicsslusszkulllcs:

ugyan kioktatásnak szántad, a baj azonban ott van, hogy tévesek az információid :) A modal split egy nemzetközileg bevett és elfogadott kifejezés, ami egy adott területi egységen belül az egyes közlekedési módok közötti arányt mutatja meg. Ebbe az arányba az autó, az egyes tömegközlekedési ágak, a kerékár épp úgy benne van, mint a gyaloglás.
(en.wikipedia.org/wiki/Modal_share)
Érdekes lenne egymás mellett használni a modal split kifejezést és a közlekedési módválasztást, mivel a kettő alatt ugyanazt értenénk.
Hogy Magyarországon mégis az terjedt el, hogy a modal split alatt az autós és a tömegközlekedési arányt értjük, az annak köszönhető szvsz, hogy Budapesten a kerékpározás aránya 0 volt nagyon sokáig, és ma is elég gyér, míg azonban Budapestre készültek már korábban is modal split számítások, addig a kerékpározásban lenjáró hazai kisebb városokban ez a szó még nem volt ismert.
De pl. az interneten összecsipegetett információkból élő, önmagukat önjelölt közlekedési szakértőknek tekintő BME honlapján is a modal split kifejezés van alkalmazva Budapestre: (17. oldal)

www.uvt.bme.hu/kerekpar/kerekparos_koncepcio_vitaanyag.pdf

Az ábrát a Transmantól vették át, ahol valószínűleg Dr. Monigl János sem érzi úgy, hogy önjelölt szakértő lenne, vagy épp az internetről csipegetne.

Nem mellesleg az NFÜ egyik anyagában ott van a szabatos magyar megfogalmazás is:

"A személyközlekedésben a mód szerinti megoszlásra meghonosodott angol kifeje-zés, gyakran értelmi szűkítéssel csak a motorizált egyéni közlekedés és a közforgalmú közleke-dés egymáshoz viszonyított arányát jelöli."

A forrás pedig: Berczik András: Néhány szaknyelvi ajánlás, Városi Közlekedés XLIII.évfolyam 3.szám 2003. június

Szóval érdemes először körülnézni, mielőtt ilyeneket írsz :)

(ja, és én sem az internetről csipegettem össze sok dolgot... :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 19:57:29

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Igen, ma kétségtelen valószínűleg Budapesten, hogy a tömegközlekedők és a kerékpárosok között nagyobb az átjárás. Ez a jelenlegi - autód vagy, király vagy, tömegközlekedsz, béna vagy, ha meg biciklizel, akkor lúzer is vagy - általános kultúránkra vezethető vissza, más, magas kerékpározási aránnyal rendelkező városokra az átáramlás az autó felől is történhetett, illetve meg sem valósult olyan értékben az autóhasználat, mint nálunk.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.07. 20:23:21

@mestska:

"Ebbe az arányba"

hehe. úgy akartam befejezni a mondatot, hogy éppúgy beleszámít. Aztán épp úgy benne van lett belőle, az eredeti arányba-ból viszont nem lett arányban. Pardon, tényleg elég csúnyán néz ki :)

gramercy 2010.05.07. 21:51:02

hmm,

eljon majd az ido, amikor a sok ontelt biciklis egy esos napon egyszerre szall fel a buszra, es akkor egybol szidni fogjak a bkv-t hogy nincs eleg kapacitas :D

holott pl. a cocializmus idejen sokkal kevesebb autoval rendelkezo es raadasul nagyobb nepesseget szolgalt ki, s a buszokon kivul (a metro, a hev, a villamos) a kapacitas ma is ott van...

stefipeti · http://kozhir.blog.hu 2010.05.08. 13:08:57

www.freeweb.hu/miskolcibusz/uj/beszamol/nabi_teszt_2009.html

Mikor Miskolcon járt a Nabi Compobusra felszerelt bringatartós busz, akkor írtam erről én is.

kispista 2010.05.12. 19:12:59

@gramercy:
"
eljon majd az ido, amikor a sok ontelt biciklis egy esos napon egyszerre szall fel a buszra, es akkor egybol szidni fogjak a bkv-t hogy nincs eleg kapacitas :D
"
Dehogynem lesz kapacitás, esőben a bkv helyett sokan járnak autóval (esernyő drága lenne) :)

A hegyvidéki ill. a gyorsjáratoknál kipróbálható lenne egy ilyen rendszer csúcsidőn kívül.

nemeza 2010.05.20. 10:36:23

@kispista: Hegyvidéken csak felfelé vennék igénybe szerintem a tömegközlekedést többen..
Van ismerősöm, aki a Márton Áron (régebben Farkasréti) tértől jár Őrmezőre dolgozni biciklivel, és vissza is..
süti beállítások módosítása