Torontóban 2005-ben izgalmas kísérlet kezdődött, más kanadai városokhoz hasonlóan a városi buszok elejére kezdtek kerékpárszállításra alkalmas tárolókat szerelni. Ugyan a pilot-projekt eredményei alapján nehéz volt megítélni a rendszer hasznosságát (43 ezer napi utasra mindössze 20 bicikli jutott), mégis a program folytatása, és a bővítés mellett döntöttek.
A kerékpárszállító alkalmatosságok a nap bármely szakaszában bárki használhatja önállóan 12 év felett (az alatt csak felnőtt kísérettel), pár megkötéssel. A megkötések elsősorban a szállítószerkezet kapacitására vonatkozik. Amennyiben a két bicikli elhelyezésére alkalmas eszköz tele van, csúcsidő esetén a kerékpárosnak meg kell várnia a következő buszt, csúcsidőn kívül azonban a sofőr döntésétől függően lehetőség van ilyen esetekben a busz utasterében is szállítani a bringát.
Az elmúlt öt évben több mint kétmillió kanadai dolláros (ez több, mint 400 millió forintnak felel meg) program keretében 1660 buszra szereltek fel hasonló eszközt, keresztül-kasul behálózva ezekkel a buszokkal Torontót (térkép), közel az összes irányt feltárva. A költségek 55%-át a Bikelinx program keretében finanszírozták, mely a tömegközlekedés, és a kerékpározás együttes használatának bátorítására jött létre, s az említett buszra szerelt tartókon kívül pl. zárt kerékpártárolók kihelyezését is jelentette. Rack it and Rocket! - szól a mottó.
Egy ilyen programtól a hazai kerékpárosok hátast dobnának (bár ismerve az itteni fenntartási körülményeket (=0), lehet, hogy a zárt kerékpártárolók egy idő múlva hajléktalankuckók lennének), ott azonban kritikával illetik a rendszert. Egyes politikusok részéről elhangzik, hogy a kerékpártartók szinte mindig üresek, és hogy rossz a rendszer. A hivatalos statisztikák valóban nem mutatnak valami fényes eredményeket, ugyanakkor egyértelműen látszik egy emelkedő tendencia. Míg négy kiválasztott viszonylaton 2005-ben 174 kerékpárt szállítottak, addig 2009-ben ugyanitt már 531-et.
Egyelőre nem tudni, lesz-e a programnak folytatása, a tervek szerint 2012-ig valamennyi buszt fel szeretnék szerelni a tartókkal. Hacsak közbe nem szól a politika.
Fotó: mikescarboroughtoronto