PTinfo

mi lassan és drágán építjük a metrót, máshol hogy csinálják?

Utolsó kommentek

Járműgyártók

Privát üzemeltetők

PTinfo

2010.07.22. 20:34 mestska

Molotov-koktéltól a versenyhelyzetig

Címkék: japán elővárosi vasút otis nsv kinki sharyo people mover reptéri közlekedés nippon sharyo vasúti alagút

A kettes számú tokiói reptér (már ha kettes számúnak lehet egy repteret nevezni, ahol évi 30 millió utas van, és ahonnan Tokió nemzetközi repülőjáratainak többsége indul), a Narita kiépítése a hatvanas években merült fel először, annak köszönhetően, hogy a Haneda, az akkor Tokiót kiszolgáló repülőtér kapacitása vészesen közeledett a telítettséghez. Az új futópályák helyét végül Tokiótól keletre hatvan kilométerre találták meg a későbbi névadó Narita város közelében, majd nagy tüntetések közepette végül 1978-ban nyitották meg. A tüntetések alapja mára kissé talán meglepőnek tűnik: a kemény magot a földjüket védők mellett azok a baloldali érzelmű diákok adták, akik attól féltek, hogy az új repülőtér újabb támaszpontot jelent az USA-nak egy esetleges Szovjetunió elleni háborúban. Az ünnepélyes megnyitó is 6000 tüntető mellett zajlott le, akik kövekkel és molotov-koktélokkal támadták a kirendelt vízágyúkkal felszerelt 14 ezer rendőrt, és a repülőtér épületét. A repülőtéren a későbbiekben is magasabb fokozatú biztonsági szabályok voltak érvényben, és a Naritán történtek voltak az egyik oka annak, hogy az új oszakai repteret, a Kanszai-t végül a tengeröbölbe építették a bizonytalan szárazföld helyett.

A tiltakozások a reptér megvalósulását csak késleltették, az eredeti tervekben a repülőtér és Tokió kapcsolatát biztosító új sinkanszen vonalnak azonban végleg keresztbe tettek, bár a vonal építése folyamatban volt. Az 1974-ben építeni kezdett nagysebességű vonalon 1983-ban fejezték be a munkálatokat, majd 1987-ben hivatalosan is törölték a tervet. Összesen kilenc kilométernyi alépítmény és a repülőtéri állomás héjszerkezet készült el. Ez az egyetlen sinkanszen vonal, aminek a terve dugába dőlt, több félkész betonépítmény ma is mementóként látható.

Mivel a repülőteret átadták, az odavezető vonal azonban nem született meg, gondban voltak a folyamatosan növekvő számban érkező utasok. Bár a megnyitó után a Keisei Electric Railway elindította Skyliner névre hallgató nonstop reptéri vonatát, az utasok az akkor végállomásról csak a vasútállomás és a repülőtér között ingázó buszok segítségével tudták elérni a távol eső terminálokat. A vasút mellett kényelmesen megéltek tehát a közvetlen gyorsbuszjáratok is, az elérhetőségre vonatkozó panaszok száma azonban gyorsan nőttek, így a kormányzat úgy döntött, hogy az egykor a sinkanszennek tervezett állomás helyén új megállót épít ki a reptér alatt a helyi-, és távolsági vonatok részére. 

Az állomást végül 1991-ben nyitották meg, a Skylinert az új lehetőséget kihasználva gyorsan meghosszabbító Keisei pedig versenytársat kapott a JR East társaság Narita Express elnevezésű vonata személyében. 1991 óta tehát két társaság vonatai közlekednek Tokió és a Narita reptér között, és ez a mai napig igaz.

1992-ben átadták a repülőtér második terminálját, a reptéri vasútvonal pedig új megállót kapott az új utasfogadó csarnok alatt. Érdekesség, hogy az új terminál az egyes épületrészeinek összeköttetésére egy új, 279 méter hosszú people mover rendszert is kapott. Az OTIS által gyártott rendszer volt Japán első kábelvontatású automata vasútja.

Bár a rivalizáló társaságok sorra fejlesztették a vonalaikat, az igazán nagy lépést a reptér gyorsabb megközelíthetőségére a Keisei tette meg idén. A korábbi vonal jókora szakaszának felújításával, valamint 19 kilométernyi új vonalszakasz kiépítésével új kapcsolatot hozott létre a reptér irányába, részben felhasználva a korábban tervezett sinkanszen nyomvonalát. (lásd térkép) A 160 km/h sebességű (lásd videó) vonallal a korábbi minimum 51 perces menetidő 36 percre csökkent, és közelebb került időben Tokió Nemzetközi Repülőtér is, akár 65 perc alatt át lehet érni egyik reptérről a másikra, 40 percet megtakarítva a korábbiakhoz képest.  

A beruházás 126 milliárd jenbe került a társaságnak, ez ma 320 milliárd forintot ér.

Az új vonalra természetesen új szerelvények is dukáltak. Az új Keisei AE sorozatjelű, normálnyomtávú, egyenként nyolckocsis motorvonatokat a Nippon Sharyo gyártotta. (a gyártó oldala a típusról) A 153 méter hosszú, a korábbiaknál szélesebb ülésekkel, és nagyobb csomagtárolóval rendelkező szerelvények 398 utas elszállítására alkalmasak.

 

A JR East megpróbált elébe menni a konkurenciának, és tavaly nyár óta folyamatosan állította be szintén vadonatúj, ám a Kinki Sharyo által gyártott E259 sorozatszámú motorvonatait (az üzemeltető oldala a  típusról). Mily meglepő, épp a Keisei vonal megnyitása előtt sikerült lecserélni az összes korábbi szerelvényt. A hangsúly természetesen itt is a szélesebb üléseken, és a nagyobb csomagtároló helyen van. Na meg azon a márciusban bevezetett új menetrenden, mely a különböző irányú vonatokkal jobb elérést biztosít a korábbiaknál Tokió és Jokohama különböző városrészeibe.

A Keisei a korábbi - jelentős elővárosi forgalmat bonyolító Skyliner szolgáltatását sem szüntette be, City Liner néven tovább futnak a szerelvények a régi vonalon is. A reptérre tehát számos vasúti elérhetőség adódik ma már, az utasok szabadon választhatnak úticéljuk függvényében. Ki emlékszik már arra, hogy 1978-ban egy Keisei szerelvény kiégett a tüntetések alatt és emiatt ki kellett vonni a forgalomból?....

A térkép és az első két fotó a wikipediáról származik, a harmadik fotó a Nippon Sharyo oldaláról került ide, míg a negyediket chiyo901 készítette. 

6 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr922166378

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mihaszna Kelly 2010.07.23. 11:46:06

Van egy open repülőjegyem a Naritára, kár, hogy azt nem írtad bele a cikkbe, h. a háromféle szolgáltatás közül melyikre jó a vasúti bérlet! :-))

mestska · http://cities.blog.hu 2010.07.23. 12:28:08

@Mihaszna Kelly:

árban nincs nagy különbség köztük, sőt talán a Narita Expressz drágább, mint az új skyliner. Dehogy a vasúti bérlet melyikre érvényes, azt nem tudom :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.07.23. 13:04:41

@Mihaszna Kelly:
Esetleg érdemes lehet a japanvasut.blog.hu-n Carpytól megkérdezni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.07.23. 13:18:20

@Comandante en Jefe:

szerintem Kelly barátunk kellően rutinos utazó ahhoz, hogy igazából megoldja magának a problémát :)

Carpy · http://japanvasut.blog.hu/ 2010.07.24. 03:01:58

@Mihaszna Kelly: Szerintem is ki fogod találni :) de azért megsúgom: a JR Narita express-re jó a Japan Rail Pass, a Keisei Skylinerére és Citylinerére nem. És jó a JR személyvonatára is - de azt nem ajánlom :)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...