PTinfo

Siemens metrókocsik lesznek Varsóban

2010. október 19. - mestska

Bár a három induló közül a spanyol CAF adta a legalacsonyabb árat, mások szerint pedig a Skoda - Vagonmas konzorcium volt a fő esélyes, végül mégis a "nevető harmadik", a Siemens és a Newag csapata nyerte a varsói metrótendert. Ezzel eldőlt, hogy ők szállíthatnak 35 darab, egyenként hatkocsis metrószerelvényt az épülő kettes számú varsói metróvonalra

A három induló közül végül kettő lett ténylegesen összehasonlítva az öt értékelési főszempont alapján. A CAF hiába adta a legalacsonyabb árat, végül kizárták a versenyből. Ha minden igaz, a bankgaranciáját tartották problémásnak, de annyi mindent olvastam ennek kapcsán, hogy ezt jelenleg bizonytalan információnak tudom csak tekinteni. Aki tudja erősítse vagy cáfolja meg. 

A versenyben maradt páros közül a Siemens a garancia kiterjesztésének idejét leszámítva lényegében minden értékelési szempontban felülmúlta cseh-orosz vetélytársát. Így alakulhatott ki a súlyozott végeredmény, ahol a német-lengyel páros 100 pontja mellé a Skoda-Vagonmas 83,8 pontot szerzett.

Az első kocsik már 2012 utolsó negyedévében meg kell érkezzenek, melyet rohamtempóban követne a többi. A jelenlegi tervek szerint 2013-ban érkeznének meg az utolsó vonatok. Az első 10, Inspiro névre hallgató szerelvény Németországban készülne, majd a gyártási folyamat egy része a Newag Nowy Sącz-i gyárába kerülne át. A becslések szerint a teljes termelés mintegy 30-35%-a valósulna meg Lengyelországban. A vonatok teljesen átjárhatóak lesznek, megjelenésüket pedig a Siemens a BMW Group DesignworksUSA-val közösen alakította ki.

Valamennyi fotó a forzal.pl galériájából származik

És hogy mennyibe kerül mindez Varsónak? 1,069 milliárd zlotyiba, azaz mintegy 75 milliárd forintba.

Végezetül még egy videó az új kocsikról, ki akar ilyet látni nálunk, lehet jelentkezni :)

 

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr932382016

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Lennier 2010.10.19. 09:02:58

Szerintem sokkal jobban néz ki, mint a budapesti Alstom szerelvények. Nem lehet ilyenre becserélni őket? :) Talán ezek még az engedélyt is megkapnák...

ruba 2010.10.19. 09:09:32

Hát nekem őszintén szólva az eleje nagyon nem tetszik, de a többi rész viszont bitang jó lett, de összességében inkább ez, mint az Alstom :)

Lennier 2010.10.19. 09:11:56

@ruba: Gondolom ezt az orr részt mi úgy sem kaphatnánk, mert nincs benne menekülőkijárat, szóval azt dolgozzák át nekünk, a többi viszont maradhat... :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.10.19. 09:56:51

a fejrész valóban brutál egy kissé, bár élőben lehet, hogy nagyon üt. (ha elé esel, biztos :)
minden más dizájn-elem zseniális rajta, fenéktámaszkodó az ajtónál megvan? ezt olyanok tervezték, akik legalább egyszer utaztak már zsúfolt szerelvényen.
(amúgy a fejkiképzés a végzár vöröslámpáival már bejön)

ha nem mondanák meg, hogy az alstom a szellemes francia, a siemens meg az unalmas német, nem is hinném :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.10.19. 09:58:03

jó lenne szerződést bontani az alstommal, a siemenst meg lefizetni, hogy fizessék le a városházát, hogy ezúttal ezek a gépek nyerjenek :)

Division 2010.10.19. 10:07:52

Ez k... jól néz ki!
Király a facsemete alakú kapaszkodó :-)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 10:20:09

@ruba:

nekem tetszik az eleje. Általában bejönnek azok a járműorrok, amik egyediek valamelyest, legyne szó metróról vagy villamosról.

tom-a-hawk 2010.10.19. 10:22:55

Hello! A metropalyazat temaban Varsoban eleg sokfele velemeny talalhato, pedig a palyazat maga ugy volt megszerkesztve, hogy ne adjon lehetoseget semmilyen ketsegekre - a kriteriumok szigoruan matematikai alapuak, eleg egy excel-tablazatba behelyettesiteni a palyazatokbol a szamokat es kesz az eredmeny. A kerdeses dolog foleg az AFA, mivel az orosz-cseh paros fele az EU-n kivulrol van es vitas, hogy az AFA-t be kell-e szamolni vagy sem. A CAF pedig (a kotber nem megfelelo utalasan kivul) a megrendelo szemszogebol fobenjaro bunt kovetett el: kihagytak az ajanlatbol a megallapitast, hogy nem emelnek kifogast a palyazati kiiras technikai resze ellen. Magyarul, nyitva akartak hagyni egy "kiskaput" a kiirastol valo elteresekhez, ami a megrendelonek erthetoen nem tetszett (es joga volt emiatt kizarni a CAFot).
Ha a kovetkezo par napban a CAF nem fellebbez, akkor vsz. "direkt" adtak be hibas palyazatot (ertsd: nem is akartak nyerni). A cseh/orosz paros viszont az AFA miatt szerintem biztos, hogy fellebbez majd; meglepodnek, ha maskepp lenne. Meg emellett is van viszont esely iden alairni a szerzodest.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.10.19. 11:50:05

Mennyibe került az Alstom Budapestre?

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.10.19. 11:54:22

@Division:

"Király a facsemete alakú kapaszkodó :-) "
Az lehet, hogy jól néz ki, de szerintem az Alstom embermagasságban háromágúja kicsit értelmesebb megoldás. Nem értem, más gyártónál miért nem találták még fel...

ixub 2010.10.19. 12:04:47

"A 2006-os metrókocsi-szerződés 37 új metrószerelvényről szól, amelyből 22 érkezne a 2-es és a 4-es vonalra. Mielőtt a járművek forgalomba állnának a piros metró vonalán, még kb. 10 milliárd forintot kell költeni a frissen felújított vonal átalakítására, hogy az új szerelvények közlekedhessenek rajta.

A szerződés szerint a BKV 263 és fél millió eurót, azaz mintegy 65 milliárd forintot fizet ki a járművekért. A hosszában teljesen átjárható, légkondicionált, ötkocsis szerelvények a 2-es metrón 1023, a négykocsis szerelvények pedig a 4-es metrón 807 utast tudnak majd egyszerre szállítani."

Lennier 2010.10.19. 12:13:42

@RAMBO:
215 millió euróba került a Budapestre rendelt 22 db 5 kocsis és 15 db 4 kocsis szerelvény.
Vagyis 170 kocsi.
Az egy kocsira eső ár 355 millió Ft.
(Ebben nincs benne az orrkúpban található menekülőkijárat utólagos beépítésének költsége.)

A Varsóba a Siemens 210 kocsit szállít, vagyis az egy kocsira eső költség 357 millió Ft.

norbi2k 2010.10.19. 12:25:29

beléptető rendszer... budapest nagyon balkán még...ááá

a távoli rokon 2010.10.19. 12:30:25

"Az új budapesti metrószerelvények design-ját és formaterveit a Millenniumi Földalatti Vasút, az európai kontinens első elektromos földalattija ihlette. A múlt és jelen kapcsolatát a Millenniumi Földalatti szerelvényeinek stílusjegyei, az új metrókocsik elején, középen elhelyezett dupla fényszórók, a markáns padlószint vonal valamint a négyszögletes ütközők jelképezik."
Ennyit az Alstom szerelvények design-járól - megrendelésre dolgoznak, mint bárki más, tehát valszeg nincs szabad kezük.
Ettől függetlenül nagyon szépek, ötletesek ezek a Siemens szerelvények, itt a modern, kreatív design nyilván súlyozott fontosságú volt...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 12:43:03

@a távoli rokon:

" megrendelésre dolgoznak, mint bárki más, tehát valszeg nincs szabad kezük."

biztos nincs szabad kezük, az Alstom cuccok jellemzően mégis nagyon dizájnosak tudnak lenni, lásd pl. ebben a korábbi posztban:

cities.blog.hu/2010/04/07/villamosdivat

A mi metrónk esetén nagyon jó felhozni a kisföldalattis formavilágot, a baj ott van, hogy pl. Isztambul ugyanazt kapta külső kinézetben. Lásd itt:

kotottpalya.blog.hu/2008/10/12/egy_turot_lesz_sajat_metrokocsink_mar_megint_atdobtak_minket_a_keritesen

Az Alstom nagyon jót tud tervezni, sok dizájnerrel együttműködik, nálunk ez nem történt meg igazából, a kapott homlokrész nem egyedi.

balazs65456 2010.10.19. 12:45:30

Mondjuk a TGV-t is az Alstom gyártotta. Valamit azért ők is tudhatnak...

alfredo20 (törölt) 2010.10.19. 13:24:41

ha jól számolom, ez 810 millióval olcsóbb szerelvényenként a budapesti Alstom megrendeléshez képest. Ami 22 darabra vetítve 17,8 milliárd forint különbség

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2010.10.19. 13:30:22

Nagyon jó cikk,de nem túl korai ez még?? Hiszen tavaly októberben fejezték be az 1-es metrovonalat,nem volt túl lassú az épitkezés csak 1978 ban kezdték :))). Egy kérdés mikor lesz kész a 2. vonal? Túl korai ez a tender a lengyel munkatempót ismerve. De legyen,én járok jobban,hisz itt élek :)))

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 13:32:37

@Ma Ő, holnap Te vagy Én ?:

hátha ott élsz, tudod jól, hogy elkezdték építeni a kettes középső szakaszát,és igazából az egyes kiépítése is elég jól haladt az utóbbi tíz évben :)
reménykedjünk, hogy minél gyosabban képesek megcsinálni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 13:35:45

@alfredo20:

Varsó 35 darab hatkocsis szerelvényt rendelt ~75 milliárd forintért, ez 357 millió forint/kocsi.
Mi ~65 milliárdért rendeltünk 22 ötkocsis és 15 négykocsis szerelvényt, ez 382 millió forint/kocsi.

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2010.10.19. 13:35:58

@mestska: "az utóbbi tíz évben :)" igen ez a lényge. De a remény hal meg utoljára, de én azért fogadok , hogy 2015-re sem lesz kész :)) pedig az csak 5 év :))

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.10.19. 13:37:41

@mestska: a villamosaik kétségkívül ötletesek, bár némelyik nekem giccses/gagyi, de a reimsi pezsgős pl képeken szép.

az a blabla, hogy az új alstomokat a millfav ihlette, sima bullshit. azért, mert van rajta egy kerek lámpa, meg kerekeken gurul? a vizipókra ezerszer jobban hasonlít az alstom.

maestro1 2010.10.19. 13:58:26

Azta... Zseniálisak a teliüveg ajtók, bár a körbefutó fénycsík egy kicsit már sok. Az egész amúgy nagyon egyben van, ízléses, szép járgány.

Cirrus 2010.10.19. 14:07:29

Nekem sem tetszettek az Alstomok, főleg az elejük. Emlékeim szerint a csuklós résznél nem is lehetett hátradőlni.
Ezeknél mondjuk kényelmesen hátradőlni nem nagyon lehet, ahogy elnézem.

taksony11 2010.10.19. 14:26:26

@Lennier: Dehogynem

A középső részen van (lesz) menekülőajtó

Albert.Spica 2010.10.19. 14:29:25

ehy kis matek vagy nezd meg az arfolyamokat, es meg index fooldalon is hibasan van.
"És hogy mennyibe kerül mindez Varsónak? 1,069 milliárd zlotyiba, azaz mintegy 75 milliárd forintba."
1.00 PLN = 70.2962 HUF

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 14:33:03

@Albert.Spica:

egy kis matek:

1,069*70,2962=~75,147

Albert.Spica 2010.10.19. 14:43:45

@mestska: nem akartam okoskodni csak megtevesztett a vesszo elso ranezesre .ezer havankilenc milliard vagy egyezer hatvankilenc ezred milliard.
bocs hogy szova tettem.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 14:45:52

@Albert.Spica:

semmi baj, akár el is számolhattam volna, előfordult már.

Az ilyen átszámolásokkor mindig megnézem az aktuális árfolyamot.

Szarazinda 2010.10.19. 15:00:48

Én eleve nem értem, mi a baj az Alstomokkal. Ugyanezek az Alstom metrók gond nélkül működnek a budapestinél több nagyságrenddel korszerűbb és kiterjedtebb Hong Kong-i és shanghaji metróhálózat vonalain, és még egy rahedli, Budapestnél lényegesen nagyobb metropoliszban. Ezekben a városokban nem volt gond a fékekkel?

hegylako01 2010.10.19. 15:24:18

@Szarazinda: Röviden az a gond vele, hogy rendeltünk valamit. Azt mondták jó legyártjuk.
De hoztak egy tökmást....

Nem csak a fék a gond.
Több oldal hiba lista van.
Azt tudni kell, hogy a hibák nagy része nem is igazi hiba. Pl.: nem adtak le tervdokumentumokat vagy amit leadtak azon értelmezhetetlenek a rajzok. Jelezte a Bkv küldjétek el megint, nem küldték.

Izo 2010.10.19. 15:32:33

@Szarazinda: én is úgy gondolom, hogy itt a magyar hatóságok b@szakodásáról lehet szó.
Amúgy az Alstom gyártotta eddig a leggyorsabb vonatot, 547,8 km/h-t ért el. Lásd itt: www.youtube.com/watch?v=EawOyeBNF98
Szóval azért nem nyeretlen kétévesek.

Izo 2010.10.19. 15:40:27

@Szarazinda: Más témában biztos arról kommentelnének az emberek, hogy micsoda idétlen, betarthatatlan szabályok vannak nálunk. Könnyen el tudom képzelni, hogy metróügyben is ilyen mondvacsinált szabályok tömkelege van.

hegylako01 2010.10.19. 15:55:13

@Izo: A szabályok lehet, hogy elavultak, de már a tender kiírásakor is ezek voltak érvényben.
Ha nem tudja valaki betartani minek pályázik?

Ma Ő, holnap Te vagy Én ? · http://dawmar.blog.hu 2010.10.19. 16:15:31

Nem kell félni Varsóban is idétlenek a szabályok, megvettek emeletes vonatokat,majd kiderült az alagút(főpályaudvar itt a felszin alatt van) csak 20cm -el alacsonyabb mint a vonat :)))))))))))))

somlói galuska 2010.10.19. 16:27:33

Nem kell nekünk új metró kocsi.. úgyis be lesz temetve a 4 es alagút..majd az olimpiára lesz fúratva egy lényegesen olcsóbb:DD

hegylako01 2010.10.19. 16:49:40

@somlói galuska: Mikor is lesz nálunk Olimpia 23xx? :D

Izo 2010.10.19. 17:25:34

@hegylako01: belátom, van ebben valami.
De azért azt nem szeretném, hogy valami jogi okoskodás után kifizetjük a 65 milliárdot, aztán utána meg ott rohadnak a remizben valami idióta szabály miatt.

taksony11 2010.10.19. 18:34:16

@Izo: A pontosság kedvéért: 574,8 km/h

Az Alstom hajára kenheti ezt az eredményt, ha lemarad a gyártók versenyében.

12 éve még megfelelt Varsónak az Alstom metró, most nem.
A Csalagút vonatait az Alstom gyártotta,
most mégis a Siemens nyert.

régebbi hír:
www.thenews.pl/business/artykul126323_polish-swiss-team-probes-warsaw-metro-gate-corruption-case.html

konrada 2010.10.19. 18:42:04

Azért érdekes kérdés ez az Alstrom metró. A lengyeleknél be se próbálkoztak, pedig ott gyártják.Tán pont azért??;)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.19. 18:46:03

@konrada:

kattints az első bekezdés valamelyik linkjére, és olvasgasd a kommenteket :)

vagy lásd taksony linkjét egy hozzászólással fentebb.

Petyat 2010.10.19. 18:59:37

Az ajtó körüli fénycsik nagyon ütős. Irigylem a Warsóiakat, kellemes utazást kívánok nekik!

Kemencés Szittya Buci 2010.10.19. 19:08:05

Nekem a belső tér nagyon nem tetszik, nem a dizájn miatt, hanem a használhatatlanság miatt. Gyűlölöm az ilyen "középre rakunk egy oszlopot, aztán gyűljetek köré" típusú belső tereket. Brüsszelben is ilyen a metrók belső tere, tudom, miről beszélek. Lehetetlenné teszik a fel és leszállást, csomaggal meg nem lehet elférni emiatt, és marad egy csomó holttér is. Például az ülések előtti állóhelyeken az emberek hol tudnak kapaszkodni? Sehol.
Sokkal jobban szeretem az olyan megoldást, ami a mostani ócska ruszki metrókon van. Nem azt mondom, hogy nem kell ide új metró, de nem mindegy, hogy milyen elrendezéssel.
A dizájn nem minden.

hegylako01 2010.10.19. 19:09:50

@Izo: Elvileg visszaküldjük őket. A pénzt valószínűleg bukjunk. Ami a 4es metrónál a teljes költséget jelenti.
Ha így lesz akkor talán képbe jöhetnek az oroszok. Akik talán még vállalnák, hogy az államadósság fejében hoznak metrót.

taksony11 2010.10.19. 19:15:21

@mestska: 10 szerelvény készül majd Németországban, a többi 25 Lengyelországban

A lengyelek megint kibulizták, hogy náluk készüljenek metrókocsik

lüke 2010.10.20. 14:12:42

is:)meg a csalagútban is

cso zsi 2010.10.20. 14:12:56

@Petyat: A fényjelzést (ahogy anno a villamosokon is volt) a metrókon igazán kellene alkalmazni, hiszen a kocsiban bent elhangzó figyelmeztetést a mozgólépcsőről lelépő még nem hallja, csak rohan a kocsi láttán. Anno 80-ban Kelet-Berlinben láttam, hogy az U-Bahn vezetője kiszállt a fülkéből, és a peronon beszélt bele a hangosba. Amikor a magyarok már az utolsók után akartak beszállni, már ordított. :)))

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2010.10.20. 17:45:16

Na nálunk se maradna épen a metrokocsi belseje 10 nap után. Itt kérdezem meg: miért gyártják mindegyik metró üléseit ilyen "pofábabámulós" üléssekkel? Van valamilyen biztonsági előnye?

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.21. 01:04:34

@Kozmokrator: Márminthogy a két sor szembe van egymással? Praktikusság szerintem csak. Gondolj csak bele, a metrón mindig nagy az utascserélődés megállónként és nagy a tömeg is. Ilyenkor kell a helyet a legjobban kihasználni.. Az egymás melletti ülésekkel az a gond, hogy a sok bunkó, szeretnek a tömegben nem belülre ülni..sokak viszont nem akarnak egy ülésért átgázolni a másikon, így pl buszokon csomószor előfordul, hogy alig férsz fel az ajtónál, a másik lábán állsz, miközben az egész buszon lenne még vagy nyolc szabad ülőhely is.
Ugyanez a helyzet az alacsonypadlós járművekkel. A kerekek miatt beszűkül a hely a kerekeknél/üléseknél, így megint nem tud normálisan elhelyezkedni egy tömeg érthető módon..a szűk résznél szörnyen zsúfoltan lesznek, a nyitottabb részeken meg esélyes, hogy kevesebben(vagy fordítva). (éppen ezért- nem bírom ki, hogy ne süssem el megint :) - csúcsidőben, a legsűrűbb járatok egy részének, minimum felének MAGASPADLÓS-nak kellene lenniük, hogy azt a szerencsétlen tömeget ne alázzák már meg azzal, hogy kulturált munkábajárásnak az apró esélyétől is megfosztják őket.)

Szóval metrón nagyon helyes az üléselrendezés, sok állóhely, nagy folyosó és emellett relatíve sok, jól kihasználható ülések.
Az oszlopok engem is idegesítenek, egyetlrtek a fenti kommentelővel, hogy a használhatóság kárára találták ki a trendiség miatt.

+1: most kiderült, hogy nem alstrom metrónk lesz, meg amúgy szokjon budapest hozzá, hogy nem lesz itt semmi sem, járjunk gyalog és fizessük majd ki zsebből az elszórakozott EU-s milliárdokat. De, ha kétszáz éven belül meglenne ez a metró, akkor, azért remélem, hogy orosz metrók lesznek. Vsz olcsóbbak lesznek, tapasztalatuk is rengeteg van, nem csak pénzben lehet nekik fizetni stbstb...
Mindig elgondolkozom azon, hogy mennyien lenézik az oroszokat, miközben elgondolkodtató, hogy az elmúlt 20 évben pl Péterváron megduplázódtak kb a vonalak hossza, Budapesten meg...

ja és a belsőtérről:
ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A4%D0%B0%D0%B9%D0%BB:Vagon-741-inside.jpg
Szerintem ez a legideálisabb praktikusság szempontjából.

grb 2010.10.21. 09:31:30

Én sem értem, miért kell spórolni a kapaszkodókkal. Szerintem jó megoldás az Alstomon középen lévő oszlop, és a lelógó kapaszkodók is - nem fér el együtt a kettő?
Amúgy ez tetszik nagyon.

off
Valaki, aki ezt érti elmagyarázhatná, hogy miért kell 3-5 évet (index) csúszni a 4-es metrónak a mostani szerződésbontásunk miatt? Legutóbb 2015 volt a megcélzott dátum - nehogymár 8-10 évbe teljen a járműbeszerzés!

Orosz drukkerektől: Full automata metrókban mekkora tapasztalata van az oroszoknak? Bár nem gond ha erről is lemondunk, vicces lenne, hogy a metrót gép vezeti, miközben a jegyeket ember nézi... Az államadósságot viszont már felhabzsolták, ne aggódjatok.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.21. 19:36:04

@grb:
Hát én ahogy nézem, bár az Alstromos kapaszkodórendszer valóban jobb, de ott is feleslegesnek érzem (főleg ilyen mennyiségben) az oszlopokat, ugyanakkor az oldalsó kapaszkodó ha van is, azért spóroltak vele.

Hogy miért kell 3-5 év az új tenderhez?
Hát azért, mert össze kell ülni politikusoknak, meg kell tárgyalni, hogy milyen tendert kell kiiratni, egyeztetni kell, hogy miként csurranhat-cseppenhet a vezetőknek a metróból..aztán ha mindez megvan, ügyvédekkel átnézetni...Ez +1-2 év. Kiiratni a tendert..mondjuk +1. Két érvénytelen tender +2 év. Gőzytes kihirdetése, a metrók legyártása: +3 év. Metrókocsik tesztelése, üzembehelyezése: +1 év.

No de tréfát félretéve, szerintem most azért mondtak +3-5 év csúszást, mert 2015-ig lehet nem is mernek új pályázatot hirdetni. Mert az Alstrom majd elkezd pereskedni, aminek lehet az lesz a vége, hogy nekik van igazuk, legalábbis bizonyos fokig. Azt meg nem vállalhatja be a város, az ország, hogy fizetünk új metrókért, elbukunk pár százmilliárd eupénzt és még fizetünk egy csinos kártérítés pert is az Alstromnak... (remélem ebből a pénzbből építik majd meg a Párizs-Budapest TGV vonalat...akkor azt mondanám, hogy megérte...)

Az oroszdrukkerségről: hát az automata dologról nem tudok nyilatkozni. Ugyanakkor nem is érzem ezt lényeges dolognak. A félautomata (ami a 2-es metró lett volna) és a teljes automata(4es metró) is azt jelenti, hogy mindegyiket lenne egy vezető/felügyelő. Innentől kezdve nem kristálytisztán értem az értelmét. A metróvezetőnek kényelmesebb, oké... Akkormár, ahogy megjegyezted, inkább tényleg az ellenőrök többségét váltság le gép ellenőrre, kapukra, chipes rendszerre stb...

Amúgy speciel én azért vagyok metróügyben oroszbarát, mert kb csak az oroszokkal lehetne üzletelni normálisabban, nem csak pénzben fizetve, hanem akár mellékesen gabonában is. Akár. Nuygati céggel esélytelen bármiféle alku is, oroszokkal viszont még mindig lehetne és mellesleg nem vagyunk abban a helyzetben, hogy ne szoruljunk rá alkura.

És bár nem voltam képben, hogy pontosan mi alapján nyert az Alstrom anno, de hogy az oroszok vagy a kínaiak azért nem, mert azok "mocskos keletiek" az is biztos. Ez pedig borzasztóan rossz hozzáállás..Megint csak azt mondom, hogy nem vagyunk olyan helyzetben, hogy ezek alapján dobjunk ki versenyzőket.

Bár alapvetően nem tudom, hogy egy pályázaton mi alapján döntenek..ennyiből három közül népszavaztatni is lehetne..a paraméterek hasonlóak, műszakilag sem lehet akkora különbség köztük... Marad az ár, meg a politikai szimpátia...

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.22. 22:34:30

@mestska: hm és valóban következetesen írtam el egymás után többször..tudom, hogy nem storm és mégis..még kimondva is Alstromnak mondom...

szóval Alstom, Alstom, Alstom.. (hehe, most látom, nem csak én Altsromoztam le :) )

MHD 2010.11.11. 09:56:53

Ilyen lehetett volna a Skoda-Vagonmas metró:
www.skoda.cz/cs/reseni/produkty/metro/soupravy-metra/
A termékismertető ("Produktovy katalog" - cseh-angol nyelvű)