Egy hónappal ezelőtt a PESA-t választották ki, hogy leszállítsa a Częstochowának a hét új alacsonypadlós villamosát. Lengyelország egyik legkisebb - ám új vonalat építő - villamosüzemének felhívására négy, szinte kizárólag lengyel pályázó jelentkezett, a már említett PESA-n kívül a Solaris, a Cegielski, valamint a Koncar-Newag konzorcium. A Cegielskit hamar kizárták a versenyből a korábbi krakkói tenderhez hasonlóan - nem rendelkezett megfelelő alacsonypadlós referenciákkal.
A mai Konstalokból álló járműpark egy része (Fotó: www.pawelkaleta.pl)
A maradék három pályázó között a sorrend végül PESA (100 pont), Newag-Koncar (84,94 pont), Solaris (83,46 pont) lett. Az értékelési szempontok között az ár 70, a műszaki paraméterek 26, az garancia időtartama 4 %-ot ért. Árban a PESA messze aláigért a többieknek, míg ők 50,3 millió zlotyiért vállalták a hét kocsi leszállítását, addig a Newag 62,98, a Solaris pedig 62,45 millió zlotyit kért volna ugyanezért. A város eredetileg valamivel 63 millió felett határozta meg a keretösszeget. (Érdekességképpen: a Cegielski ajánlata 56,59 millió zlotyi volt) Częstochowa egy villamoshoz alig több mint 500 millió forintért jut hozzá.
Az alacsony árnak a város örült, jelenleg is tárgyal a helyi regionális fejlesztési ügynökségekkel, hogy a fennmaradó összegből még egy vagy kettő villamost vehessen. A versenytársak azonban nem örültek, és meg is támadták a győztest annak alulárazott volta miatt. Elsőfokon elutasították őket, de lehetőségük van még továbbmenni, így a város sem tudta még aláírni a szállításról szóló szerződést a PESA-val.
A PESA-nak 2012 október 31-ig kell leszállítania a hét tuját, ami várhatóan a Szegedre érkező kocsikhoz hasonló kialakítású és méretű lesz.
A garanciában van egy érdekesség: a PESA 60 hónapos jótállást vállal, míg a kocsiszekrényre és más szerkezeti részekre (egy nálam lengyelül jobban tudó lefordítaná? konstrukcję mechaniczną pudła i wózków) pedig 14 évet. Mi az oka ennek a külön kiemelt 14 évnek?