PTinfo

Belgrádnak már van, ami Debrecennek nincs

2011. április 16. - mestska

2009 novemberében a PTinfo már foglalkozott a belgrádi villamostenderrel, melyen épp eldőlt, hogy a spanyol CAF összességében jobb ajánlatot adott versenytársánál, a horvát Koncarnál. Ugyanebben az időben a hazai villamostendereink gőzerővel folytak, nyertes szállítót azonban a mai napig az újabb és újabb tendereken sem sikerült kiválasztani.

Az új belgrádi csoda

Belgrádban eközben haladnak előre. Pár nappal ezelőtt, alig másfél évvel a szerződéskötés után bemutatták az első elkészült villamost. Igen, ez azt jelenti, hogy sikeres tenderlebonyolítás mellett már a debreceni és miskolci lakosok is gyönyörködhetnének az új alacsonypadlós villamosukban - talán éppen CAF-ban.

Bár a bemutató megvolt, belgrádiak egyelőre még nem gyönyörködhetnek az új járműben, az ugyanis csak május 3-án érkezik meg a szerb fővárosba, míg az összesen harminc darabos rendelés utolsó példányai várhatóan 2012-re készülnek el. Kíváncsi vagyok, hogy alakul addigra a a magyar villamostenderek sorsa.

Fapados belső tér

Az egyirányú, egyoldali ajtós belgrádi kocsik 33 méter hosszúak lesznek. Korábban 2,3 méter szélességet emlegettek a jármű kapcsán, a képen látható 2*2-es üléselrendezés azonban elbizonytalanított. Szerintetek?

A belső tér elég fapadosnak tűnik egyébként, kívülről azonban sokat javult a megjelenés a korábbi spanyol variációkhoz képest. Érdekesség, hogy korábban a város lakói szavazhattak a belső tér színvilágára. A négy felkínált variáció (kép) közül háromra közel azonos szavazat érkezett, így a döntés alapján a 30 villamos eltérő belső megjelenésel fog rendelkezni. Tíz kocsiban szürke, tíz kocsiban vörös, tíz kocsiban sötétkék lesz a meghatározó szín pld. az üléstámlák hátára vonatkozóan.

A kocsi végén azért problémák vannak a lábhellyel....

A darabonként 2,04 millió euróba kerülő kocsik várhatóan a 7-es, 9-es és 12-es vonalakon fognak járni, de erről végleges döntés nem született még.

Közben bejelentették, hogy egy további ötven villamos beszerzéséről szóló tender előkészítése van folyamatban, így akár újabb spanyol villamosok is érkezhetnek.

Valamennyi fotó a beograd.rs galériájából való (Köszönet 18-09-nek aki felhívta a figyelmem a képekre)

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr952831139

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Hamarosan forgalomba áll Belgrád első alacsonypadlós villamosa 2011.08.26. 12:57:15

Mint arról már korábban a PTinfo is beszámolt, idén májusban megérkezett a szerb fővárosba az első CAF szerelvény. A spanyol gyártású, korszerű villamosok 2012-től váltják fel fokozatosan Belgrád kiöregedő, innen-onnan beszerzett (és elég tarkán k...

Trackback: Hamarosan forgalomba áll Belgrád első alacsonypadlós villamosa 2011.08.26. 12:56:46

Mint arról már korábban a PTinfo is beszámolt, idén májusban megérkezett a szerb fővárosba az első CAF szerelvény. A spanyol gyártású, korszerű villamosok 2012-től váltják fel fokozatosan Belgrád kiöregedő, innen-onnan beszerzett (és elég tarkán k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Grgabácsi 2011.04.16. 19:00:38

Drezdában is zokszó nélkül elhelyezték a 2,3-as szekrénybe a 2+2-es üléselrendezést, szóval itt sem tartom elképzelhetetlennek. Mondjuk méteres nyomtávon is terjed már a 2,4-es szekrény.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.04.16. 20:33:20

kívülről nagyon szép a gép. belülről meg pont jó ide a balkánra.

- Rendi - 2011.04.16. 22:15:30

Belülre szerintem pont elég ennyi; lehet takarítani vödörrel/slaggal.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.16. 22:22:42

Vicces a felkonf az index címlapon ("A két város szinte egyszerre tendereztette meg új villamosvonalát"), hiszen új villamosvonalról szó nincs a posztban :)

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.04.16. 22:27:30

Ez így hülyeség. Belgrád nem egy vidéki kisváros 1-2 villamosvonallal.

Azzal kéne összehasonlítani, hogy Budapesten mennyi villamost vettünk az utóbbi években.
Annyira amúgy nem szar a helyzet: csak Combino több mint amennyit most a szerbek vettek, plusz a használt hannoveriek, de azért elég siralmas az itteni járműpark.

Mindenesetre jobban örülnék, ha a cikk leírná, hogy hol mennek ezek a villamosvonalak, vagy bármi, ahelyett, hogy a szokásos "még a szerbek/románok/pirézek is jobban állnak nálunk.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.04.16. 22:29:20

A másik meg az, hogy inkább legyen tendereztetés évekig, ahelyett, hogy nyerjen egy olyan cég, mint a nálunk az Alstom a metróval, ami gyakorlatilag egy kritériumot sem teljesített abból, amit Bp. elvárt volna a metrókocsiktól.

d.z. · http://masikmagyarorszag.blog.hu 2011.04.16. 22:30:00

Bázeg nem tudok értelmesen írni...megyek aludni.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.16. 22:43:31

@d.z.:

de, Debrecent és Belgrádot kell összehasonlítani, mert egyszerre kezdték el a tendereztetést, és míg Belgrádnak már kész az első kocsija, nálunk még szállító sincs. Ez teljesen független attól, hogy mekkora a város.
És nem (csak) a szállítók miatt kell újra és újra megismételni a vidéki tendereket, hanem a közbeszerzési eljárás alatt a két város által vétett hibák miatt is.

Villamosvonalakról szó nincs, csak az az index felkonfban valaki így írta.

- Rendi - 2011.04.16. 22:48:04

@d.z.: Szerintem nem az a lényeg, hogy milyen méretű városokról van szó, hanem hogy mennyire gördülékeny a beszerzés.

Feri BPO-537 2011.04.16. 23:00:53

@d.z.: Mitől siralmas a budapesti villamospark?

- Rendi - 2011.04.17. 00:03:17

@Feri BPO-537: Miért, nem az? :]
Egyedül a Combino az, ami felett nem járt el az idő.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.17. 08:38:50

Teljesen mindegy, h hol tart a hazai villamostender, hisz Miskolcon momentán még mindig ott tartanak, hogy a fél város szó szerint le van bombázva, állítólag készül az új vonal. Ez egy dolog, de tudtommal még mindig nincs eldöntve, hogy mi lesz a meghosszabbítás sorsa, ugyanis szakmai vélemények szerint az eredeti tervekben szereplő megoldás teljesen értelmetlen (pedig jó pár házat már lebontottak miatta) ugyanakkor az unió állítólag nem enged változtatni a terveken pedig felmerült több alternatív megoldás is.

Szóval húzzák csak az időt nyugodtan, itt rövid időn belül nem lesz új pálya...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.17. 21:18:06

@klarky:

Nem olyan mindegy, hogy hol tart a villamostender. Egyrészt a villamosok legyártásának van átfutási ideje, mintegy 2-2,5 év, tehát a gyártást nem lehet akkor elkezdeni, amikor már kész a pálya. Másfelől nem árt, ha a projektet sikerül valamikor lezárni.

A meghosszabbítás sorsa ott eldőlt, amikor így adták be a pályázatot a miskolciak. Ha a hosszabbítás nincs, akkor pályarekonstrukció sincs.

Feri BPO-537 2011.04.17. 22:23:41

@- Rendi -: Ne túlozzunk :)
Még a hannoveriek és a Tátrák felett sem járt el az idő; ha a realitást nézzük, ők még legalább 10-15 évig biztosan meg fogják határozni a budapesti villamosparkot.
Egyedül az ICS-re mondható, hogy az ideje lejár(t), de egyhamar ők sem fognak eltűnni.

Feri BPO-537 2011.04.17. 22:25:27

@mestska: Ha már Miskolc: minek nekik 31 új villamos, ha a jelenlegi flottának csak a fele számít csereérettnek?
Talán azért, mert az EU csak új járműre ad pénzt, korszerűsítésre nem?

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.18. 08:53:10

@Feri BPO-537: Igen, sajnos az unió teljesen eszetlenül szórja a pénzt.

Csak egy példa. A villamos mentén gyakorlatilag végig ki kell építeni a pálya mellé a Demszky gömböket. Nincs is ezzel baj, ez tök jól működhet Bp-en, ahol irányonként 2-3 sáv mellett megy a villamos, de itt??? Van egy sáv, (ami szélén még lehet, hogy autók is parkolnak, kátyú (hiába romboltak szét mindent, visszaépítésre csak a villamos esetében adtak pénzt, az utat nagyjából kifoltozták)) és a gömbsüveg. Araszolni lehet csak egyes szakaszokon, ha nem akarsz rámenni a gömbre vagy meghúzni a melletted álló autót.

A Győri kapuban pl. szintén egy sáv van, előzni nem lehet pedig hely lenne bőven, hisz régen a villamos pályáján is lehetett haladni. Na most nincs, gondolj bele, h mi lesz ha jön egy mentő vagy rendőr villogóval... Teljesen agyatlanok és hiába volt tiltakozás, azt mondták, h az unió nem engedi kihagyni...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 09:28:32

@Feri BPO-537:

Gondolj bele, ha a városnak lehetősége van - és most van lehetősége - hogy új alacsonypadlós villamosokat vegyen, akkor miért ne tegye meg azt? Hol van előírva, hogy egy Tátrának 30-40 évig kell üzemelnie itthon, és mi nem adhatjuk esetleg tovább? Mi lenne 10 év múlva, amikor csereéretté válnak a Tátrák, de a városnak továbbra sem lenne pénze, hogy lecserélje azokat?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 09:32:42

@klarky:

az álatald leírtaknak semmi köze az euhoz. Természetes, hogy elvárás, hogy a villamos a saját pályáján szabadon, bármiolyen más forgalomtól zavarmentesen tudjon közlekedni.
Az ehhez kapcsolódó forgalomtechnikát azonban nem Brüsszelben döntik el, hanem a tervező és a város közös gyermeke.

Írod, hogy le kell lassítani, ha nem akarod meghúzni az autót. Nos, akkor vagy nagyon keskeny a sáv, vagy gyorsan mész, vagy a parkoló elrendezése nem megfelelő. Ha az utóbbi, akkor a városnak lehetősége lett volna rá, hogy ezt korrigálja, ezek szerint nem tette.

Gömbsüvegsor: Budapesten is számtalan helyen van, és mégis képesek használni a pályát a mentők,hisz a keresztezésekben be tudnak menni bárhol, másrészt vannak olyna kialakításúak, amin át tudnak menni. Miskolcon nem tudom milyet építettek be, de ezt megint csak nem Brüsszelben határozzák meg.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.18. 13:24:56

@mestska: Ehhez képest amikor a lakosok könyörögtek, hogy szedjék fel őket, vagy legalább a további szakaszokra ne rakják ki őket az volt a határozott válasz, h ezt az EU nem egedi meg, nincs rá mód, marad tetszik-nem tetszik.

Ugyanez volt a vonalhosszabbítással is. Az első perctől hatalmas ellenállás van a tervekben foglaltak megvalósításával kapcsolatban (nem tudom ki tervezte és azt sem, h miért így de ez lett leadva) és mikor jött az új ötlet, hogy legyen máshogy azt mondták sajna nem lehet. Sem az irányító hatóság, sem az EU nem engedi, ez már így lesz akkor is, ha a kutya a kovászba sz@rik (már bocsi.

És itt jön megint az amit az elején is írtam. Igy pénzt elkölteni felesleges, mert nem fogja a város érdekeit szolgálni.

Ami a hely nagyságát illet. El akartam neked küldeni norcon, h miről is beszélek, de sajna csak regisztráció után engedi nekem meg nincs. Ha érdekel Bajcsy-Zsilinszki utca, nézd végig, épp a villamos is le van fotózva, bár a képen most elég kevés autó parkol. Na ott dugig szokott lenni autóval az utca széle, ráadásul sokszor a tanulók ott gyakorolják a tolatva beállást. Gondolhatod milyen vidám lehet az utca...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 15:37:12

@klarky:

a ciciket - helyesebben a villamospálya zárt vonalvezetését - nyílván meghatározhatja az eu, te azonban a kapcsolódó forgalomtechnikáról beszélsz, ami más dolog. A tanuló vezetők a módosuló körülményke miatt majd megtanulnak máshol tolatni.

A város úgy döntött, hogy szeretné eu pénzből felújítani a villamosvonalát. Erre az eu csak akkor adott pénz, ha új vonalszakasz is épül. Miskolcon (nem Brüsszelben, nem az NFÜ-ben) úgy döntöttek, hogy a Felső-Majláthig való hosszabbítást szeretnék. Erről a megfelelő helyen - nem kevés egyeztetés, dokumentáció és átfutási idő alatt - döntöttek, hogy a projekt megfelelő, ad az eu pénzt.

Ha nincs vonalhosszabbítás, nincs rekonstrukció és új jármű.

Ha Miskolc mást szeretne, akkor nem ezt kellett volna beadni pályázatként. Most utólag - főleg, hogy jelentős mennyiségű pénzt költöttek már a projekt keretében - ezen változtatni legfeljebb úgy lehet, hogy törlik a projektet, az eddg elköltött pénzt magukra vállalják, és elölről indítják az egész eljárást.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.18. 19:06:50

@mestska: Ez teljesen világos számomra is. A fő gond valóban az, hogy ez az egész rosszul lett összeállítva, átgondolatlanul lett beadva, mert:

- a Felső - Majláthig való meghosszabbítás ha igazak a hírek nem egész 1000 ember életét fogja megkönnyíteni, ami ha azt veszem, hogy már eddig is elbontottak kb. 10-15 házat (ezeket kisajátították), valamint el kell bontani a mostani fejállomást (végállomást) és építeni 2-3 km új szakaszt eléggé úri huncutságnak tűnik. Sokkal jobb lett volna, ha egy a mostani pályára merőlegesen futó új szakaszt építenek esetleg a később felmerült Tiszai Pu. - egyetem viszonylaton, ami ha útközben nem is érint frekventált pontokat, de a már meglévő vasúti vonal bevonásával is elkészülhetett volna és kb. 10 ezer egyetemi polgárt tudott volna a vonatra hordani.

Ez csak egy dolog.

- Ami a forgalomtechnikát illeti, arról annyit, hogy fenébe a bogyókkal, majd csak megszokjuk őket, de a Felső - Majláthon, az Árpád utcánál első perctől mondják, hogy nem fog elférni az űrszelvény. Na most ha ez igaz, akkor újból bontani kell (nyilván nem a párhuzamos panelház-sort fogják, hanem a családi házakat) ami ismét pénz és nem mellesleg gyönyörű lesz a környék.

Legalábbis ezt írják az újságok hétről hétre, és az én tapasztalataim is ezt támasztják alá, hisz 1000x elmentem már arra autóval és bringával egyaránt.

100 szónak is egy a vége, mind az NFÜ, mind az EU egy képviselője tarthatna egy helyszíni szemlét és amíg lehet/lehetett volna átszabhatták volna a terveket, mert ez sajna nem is tudom talán 32 milliárd forint sorsát és egy város életét határozza meg évtizedekre.

Egyébként ami a pályatest mostani komplett cseréjét illeti: Kb. 20 éve már megcsinálták egyszer az egészet, ugyanezt eljátszották és most megint. Nekem ne mondja senki azt, hogy egy villamos pálya élettartama 20 év, mert ez nem igaz.

Jelentsük ki bátran: erre pályáztak, mert erre adtak pénzt. Hogy volt-e, van-e értelme az másodlagos szempont.

- Rendi - 2011.04.18. 19:23:12

@klarky: "z volt a határozott válasz, h ezt az EU nem egedi meg"
A legkönnyebb mindent az EU-ra fogni.

"mikor jött az új ötlet, hogy legyen máshogy azt mondták sajna nem lehet. Sem az irányító hatóság, sem az EU nem engedi"
Jobb helyeken a pályázás előtt gondolkodnak, nem utána.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.18. 20:11:38

@- Rendi -: ne nekem mondd, hanem a volt városvezetésnek és a régi polgármesternek...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 20:56:15

@klarky:

"a Felső - Majláthig való meghosszabbítás ha igazak a hírek nem egész 1000 ember életét fogja megkönnyíteni"

A villamosrekonstrukció meg tízezrekét. Ha nincs hosszabbítás, nincs rekonstrukció.

"Sokkal jobb lett volna, ha egy a mostani pályára merőlegesen futó új szakaszt építenek esetleg a később felmerült Tiszai Pu. - egyetem viszonylaton"

A meglévő villamost meg otthagyni szétrohadni. Ha ugyanis észak-déli vonalat építesz, hótziher, hogy nem ad pénzt az EU az egyes vonal rekonstrukciójára. Ezzel szemben a következő ciklusban minden további nélkül lehet eu pénzre pályázni, hogy megépülhessen az észak-déli vonal.

"az Árpád utcánál első perctől mondják, hogy nem fog elférni az űrszelvény"

Ez általában nem olyan szokott lenni, hogy mondják... Kik mondják? A szomszédok? Akkor tuti elfér...Az NKH mondja? Akkor már baj van, mert akkor tényleg nem fér el. De tudtommal van engedély, így elfér...

"Nekem ne mondja senki azt, hogy egy villamos pálya élettartama 20 év, mert ez nem igaz."

Ha egy fillért nem költenek rá menetközben, ha nincs tervszerű karbantartás, akkor még annyi sincs.

"s egy város életét határozza meg évtizedekre."

"Jelentsük ki bátran: erre pályáztak, mert erre adtak pénzt."

NEm. Pont fordítva. Erre adtak pénzt, mert ezzel pályáztak. Nagyon nem mindegy.

Nagyon divat szidni az EU-t, de talán nem mindenről ők tehetnek. És továbbra sem értem a nagy elkeseredést. Lesz egy meghosszabbított, felújított pálya új járművekkel. Lehetőség van építeni másik villamosvoanalt is. Akkor mi a baj?

Miért határozná meg évtizedekre? Lehet újra pályázni bármi másra.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 20:56:51

@mestska:

Ha esetleg nem lenne tiszta: ha az észak-déli villamossal pályáztak volna, akkor arra kapnak pénzt.

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.18. 21:48:09

@mestska: Hagyjuk, látom nem értjük egymást. Ettől több érvet nem tudok felsorakoztatni, mint amit ma már leírtam arra vonatkozóan, h miért nem jó ez így.

Hangsúlyozom még1x, nem azzal van bajom, hogy csinálják a villamost, hanem azzal, ahogy. Ennek így semmi értelme és ezt itt a helyiek mind tudják.

De nem baj, a pénz el lesz költve, a vonal át lesz adva, az aktuális polgármester meg majd fog mosolyogni a szalag átvágása közben.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.18. 22:07:12

@klarky:

jó, akkor mondd meg, hogy lett volna jó szerinted, és mi az, amit megakadályoz ez a projekt,.

szimplán csak Geri 2011.04.18. 22:46:11

@klarky: Nekem nagyon úgy tűnik, hogy Te nem utaztál előtte villamossal Miskolcon. A Városház tér és a Szent Anna templom közötti szakaszon kb. 10km/h-val tudott menni a villamos, a Városház tér után havonta 1 kisiklás az utolsó évben szinte garantált volt. Sajnos a villamos vonalat csak így lehetett felújítani, hogy valamerre hosszabítanak. Szóval a kérdés nem az, hogy merre kellett volna villamos vonalat építeni a K-NY vonal mellé, hanem, hogy merre más fele kellett volna meghosszabítani a jelenlegi vonalat? Szerintem másfele nem nagyon lehetett volna.

balooboy80 2011.04.19. 03:55:12

@klarky: Én helyi vagyok, mégis másként gondolom.

De tegyük fel, hogy igazad van és felesleges Felső-Majláthig vinni a villamost. Ez esetben Te hova máshová tennéd azt a nagyjából 1 km-nyi meghosszabbítást? Elkezdenéd kiépíteni a Tiszai-Egyetem villamosvonalat? Ennyiből eljutnál a Rendezőig, ami remek is lenne, mert legalább a vasutasok igénybe tudnák venni munkába járásnál. Kiágaztadnád, és vinnéd délre a Népkertig vagy északra az Álmos utcáig? Hány ember szállna fel ezekre a csonka vonalakra, mert ugye a párhuzamos buszt felszámolni ennyiért nem lehet. Szóval, hol lenne a jelenleginél több értelme ennek a kicsivel több mint 1 km-nek?

Ugye nem keverünk szakmai témába politikai ügyet? Ugye Te is jártál már a Diósgyőri központ és Felső-Majláth között? Mert ha igen, akkor azért azt világosan láthattad, hogy nem 800 ember lakik még arra, hanem sokszor ennyi. (800 ember nagyjából 10 lépcsőház egy 10 szintes panelben.) De ha mégis így lenne, akkor bátran már most vissza lehetne fordítani az 1A-s buszt a régi villamos-végállomásnál, sőt, akkor már az Avas-tetőre közlekedő járatok végállomása is a Hajós utcai OTP-nél legyen, mert attól fentebb úgysem lenne értelme közlekedni ezek szerint.

Helyi lakos vagyok és örülök a villamosnak, engem nem fog zavarni, sőt, remélem, hogy sokkal hamarabb be fogok majd jutni így a belvárosba, mint az alkalmanként dugóban veszteglő autóbusszal.

Végül vegyük figyelembe: az, hogy az érintett "800" emberből 40 hangosan tiltakozik, az pont azt jelenti, hogy maradék "760" csendben van, talán pont azért, mert nincs baja az egésszel...

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.04.19. 08:24:09

@balooboy80: @mestska: Mielőtt azt hinnétek, hogy én ellenzem ezt a projektet ismételten leszögezném, hogy nem magával azzal van bajom, hogy villamost építenek a városban, hanem azzal ahogy.

balooboy80: A számokat nem én találtam ki, azokat a boon-ról, illetve a minap-ból veszem.

De, hogy válaszoljak mestska kérdésére is:

A konkrét pályázati kiírást természetesen nem láttam, de van annyi pályázati tapasztalatom, hogy tudjam azt, hogy egy fő téma mentén általában sok-sok alpont van, ami különböző pályázati lehetőségeket jelent azonos témán belül. Ha volt ilyen, akkor megnéztem volna azt, hogy helyi közlekedés fejlesztése/villamos vonalkorszerűsítése tárgyában biztos, hogy ebben kellet volna-e indulnunk. Ha igen, akkor a következőt javasoltam volna. Ok, újítsuk fel a meglévő hálózatot, vegyünk új villamost, de a bővítési lehetőségeket gondoljuk át. Én továbbra is azt mondom, hogy a jelenlegi hálózatra merőlegesen kellett volna gondolkodni és erre van két ötletem is.

balooboy80-nak mondom, hogy szerintem senki nem mondta azt az EU-ban, hogy 1 km-el lehet csak hosszabbítani, ilyen kritérium biztos hogy nem volt, így:

1., Tiszai pu. - Egyetem (ill. ha merünk nagyot álmodni, akkor Tapolca végállomás).

Szerintem ez lett volna a legkézenfekvőbb megoldás, hisz jórészt megvan a pálya a műtárgyak és közvetlen kapcsolat lehetett volna a főpályaudvar és az egyetem közt. Ez biztosította volna a megfelelő utasszámot, hisz az egyetemen több, mint 10 ezer ember van, akik jelentős része péntekenként hazamegy. De nézzünk tovább ettől. A jelenlegi vasúti felüljáró, vagy eggyel később a mésztelepi tesconál ki lehetett volna építeni egy komoly átszállópontot, ami az Avasi lakóteleppel biztosította volna a kapcsolatot. (legyen szabad megjegyeznem, hogy erre felé az 50-es években járt villamos, csak felszámolták).

Ha tényleg bátran álmodozunk, akkor innen a Hejő parton egész Tapolcáig mehetett volna a villamos, ami abból a szempontból lett volna jó, hogy a lassan évtizedek óta halogatott turisztikai fejlesztések végre tényleg megindultak volna, mert eddig csak beszéltek róla. (ja, majd el felejtettem, ezen vonal mellett épül a Science múzeum és IMAX mozi, ami tovább lehetőséget jelentett volna az egyetemi elágazásnál a villamosnak, nem is tudom, azt mivel lehet majd tömegesen megközelíteni.) Itt tehát hely lett volna bőven, és a villamosok - ha nem is 500 m-énti megállókkal - de nagyon gyorsan, egyfajta elővárosi vasútként tudták volna hordani az utasokat.

2., Ha ez nem jó, akkor az északi irányt javasoltam volna, ahol bár forgalomtechnikai szempontból érdekes lett volna a kérdés (nyomvonal kijelölése), de egy Ady-híd (Centrum) - Szentpéteri kapu viszonylat szintén nem lett volna hülyeség, már csak azért sem, mert arra van a megyei kórház, 2 bevásárló központ és a BOSCH, ahova már most több, mint 3000 ember jár dolgozni és még bővül.

Ezzel szemben van a Majláth a maga családi házas övezetével, ahol ismerve a helyi viszonyokat nem egy de inkább 2 autója van mindenkinek.

Nem akarok eretnek gondolatokat felhozni (meg már mindegy is), de anno sokszor felvetődött a troli kérdése is a villamos helyett. Nagyon gyorsan elvetették az ötletet, szerintem kár volt.

Amúgy még egy gondolat erejéig (ha már tömeg közlekedünk). Friss hír, hogy a Gömöri pályaudvart és környékét fel akarják újítani és oda akarják tenni az. un. elővárosi közlekedés központját, ezzel tehermentesítve a Búza teret. Nagyon jó ötlet, csak megint egy baj van vele. Szerintem egyszerűen komoly elővárosi közlekedése (célirányosan) nincs már Miskolcnak, hisz az ipar, ami ennek bázisát jelentette volna rég megszűnt. Ennek akkor lenne értelme, ha reggel, délben, este oda-vissza emberek 10ezreit hordanák a vonatok a városba, akik onnan mehetnének a Digépbe, Drótgyárba, LKM-be. Mivel ilyen nincs, nem tudom kiket fog hozni a Gömörire a vonat...

Ez sincs átgondolva, akár csak a Zöld Nyíl projekt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.19. 09:21:09

"Ok, újítsuk fel a meglévő hálózatot, vegyünk új villamost, de a bővítési lehetőségeket gondoljuk át."

Mégegyszer: ha nincs majláthi hosszabbítás, nincs rekonstrukció és nincs új jármű az egyesen. Ezt értsd meg.

Szinte biztos, hogy az általad preferált észak-déli villamos több utast szállítana, mint ez a kilométeres hosszabítás, csakhogy annak megépítésével a meglévő vonal tovább rohadt volna.

Így az egyes is megújul és az észak-délit is meg lehet építeni, akár 2020-ig. Már most el kell kezdeni az előkészítést.

balooboy80 2011.04.20. 03:06:31

@klarky: A számokat a boon.hu és a minap a politikusoktól vették. Azoktól a politikusoktól, akik momentán azt mondják, hogy semmi sem jó már úgy, ahogy korábban... De ha csak ennyien is szállnának ott villamosra: a 800 ember egy nap éppen 1600 utas - azért összehasonlítanám ezt más hazai és külföldi városok villamosvonalai külső végállomás előtti megállóinak forgalmával, szerintem messze nem ez lenne a legutolsó a telítettségi rangsorban. (Meg ugye nem hiszünk a számoknak :-D) Megérné egyébként így is nekünk? Lesz végig zsír új pálya, lesznek új villamosok, lesz az új szakasz 3 megállóján 20-30 utas? Akkor persze!

A "családi házas" felsődiósgyőri rész továbbra is Miskolc egyik (második? harmadik?) legnagyobb lakótelepe.

Egyébként igen, egyáltalán nem blődségek az általad leírtak, bár én valahogy nem látom értelmét a Tiszai-Egyetem vonalnak a jelenlegi, általad is említett, illetve sokak által megálmodott és megvalósításra érdemes formájának - de biztos velem van a baj. Egy péntekenként és vasárnaponként tízezreket szállító villamos a hét további napjain, gömböcmúzeum, Tesco, kutyafüle ellenére is üres maradna (hol is lennének megállói?), ha pedig az avasiakat ebben a formában átszállásra kényszerítenénk, azért megnézném, hogy 10 lakosra vetítve hány gondolná ezt rossz megoldásnak. (Ha a jelenlegi hosszabbításból ekkora látszatfelháborodás kerekedett, mi lenne akkor?)

Az 1 kilométert nyilván nem az elméleti pályázati lehetőségekből találtam ki (mert akkor ugye minimum metrót álmodnék), csak próbáltam érzékeltetni, ha azt a kis, mondhatni jelképes hosszabbítást, amit a már megálmodott és már megnyert pályázat lehetővé tesz, máshová, akárhová tennénk, lényegesen kevesebb lenne az értelme, mint így.

Ha ismered a pályázati rendszert, akkor azt is tudod, hogy egy bizonyos típusú fejlesztési célra egy adott költségvetési időszakban megálmodnak egy keretösszeget, amit a pályázók összességének odaítélhetnek. Tehát, ha van 500 egységnyi pályázati forrás, és mindenféle bonyolult mutyi útján megtudod, hogy rajtad kívül X és Y is ugyanarra a keretre pályázik, így nyilván nem az egészre utazol, hanem a torta mindenféle bonyolult mutyi útján kialkudott még megnyerhető, de már valamit érő, lehetőleg legnagyobb részére. Miskolc pedig a vidéki városok közül így is a legnagyobbat álmodta ezzel, nem lehet okunk tehát panaszra. Persze én is azt remélem - ahogyan Te is -, hogy lesznek további álmok és hamarosan észak-dél irányban fejlődünk majd villamosilag :-)

fuad 2011.04.20. 23:35:41

metrót is szeretnének már egy ideje, de ez egy kicsit keményebb dió lesz szerintem - legalább annyira , mint a 4-es metró:
www.b92.net/biz/vesti/srbija.php?yyyy=2011&mm=04&dd=09&nav_id=505030

mestska · http://cities.blog.hu 2011.04.21. 12:37:39

soká lesz még ebből belgrádi metró - már ha lesz.

MHD 2011.04.26. 13:52:56

itt az újabb debreceni ajánlati felhívás:
www.kozbeszerzes.hu/lid/ertesito/pid/0/ertesitoHirdetmenyProperties?objectID=Hirdetmeny.portal_9732_2011
Kiváncsi vagyok, hogy ezúttal mi lesz a vége....

premium salmon 2011.04.26. 16:43:59

Azok a tender-spotterek, akik Nagyszombaton is vizslatták az EU közbeszerzési értesítőjét a TED honlapot, már 23-án délelőtt olvashatták a felhívást. Olcsóbban (1500 EUR) jóval több információt kapunk ingyen. Távolról sem világos minden, persze az ördög a részletekben rejtőzködik. Apropó, hol van a beígért több száz oldalas pályázat kiírás?

premium salmon 2011.04.26. 17:29:50

@MHD:
Azok a megátalkodott tender-spotterek, akik nagyszombaton is az EU közbeszerzési értesítőjét, a TED honlapot vizslatták, már április 23-án olvashatták a 6. debreceni tender felhívást itt: www.ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:131627-2011:TEXT:HU:HTML&src=0

Néhány gyors észrevétel:
-Nem túl elegáns, hogy a megbízók elvileg 44, gyakorlatilag azonban csak 40 napot adtak a pályázat kidolgozására, miközben saját ígéreteikhez képest is mintegy 60 napot késtek a közzététellel.

-Jóval olcsóbb – 1500 euró - most a teljes dokumentáció, de ingyenesen is sokkal több információt kapunk a korábbiaknál. Persze „ennyi pénzért” nem minden világos - az ördögről, meg tudjuk, hogy rejtekhelye a részletek labirintusa. Apropó, hol van a beharangozott több száz oldalas pályázati kiírás?

-Nem látszik változás az alkalmasság minimum követelményeiben, márpedig ilyen feltételekkel - ahogy a „Ki a kicsit…” poszt júliusban megjósolta – el sem indulhatnak a KKE régió közepes méretű gyártói, akik ugyanakkor évek óta nem hogy 50%-ban, de 100%-ban alacsony padlós villamosokat gyártanak. Vajon miért zárták ki őket?

Reméljük, Mestska már „mélyanalizálja” a pályázati kiírást és nemsokára új poszttal jelentkezik, így ott folytathatjuk majd a diskurzust.

Ui.: Kéretik az előző torzót törölni :-)

MHD 2011.04.26. 18:39:26

@premium salmon: 40 nap alatt ajánlatot csak az tud kidolgozni, aki már "készült"...és csak az ár, a dátum meg az aláírás hiányzik az okmányokról.
Valószínűleg már el lehet döntve, hogy kit szeretnének látni a debreceni síneken...

premium salmon 2011.04.26. 20:15:18

@MHD:
Ez egy különleges helyzet, különleges kiírás, különlegesen sok „kihívással”. Ami ugye problémát, gondot jelent az EU zsargonban. Január 21 óta várjuk, hogy megjelenjen: www.2-esvillamos.hu/2-es-villamos-tobb-szaz-oldalas-lesz-a-palyazat-103.html

Igazán a debreceni tv mai videójából világosodhatunk meg, durván miről is van szó:
dehir.hu/debrecen/debreceni-hirek/2011/04/26/82643/2-es-villamos-megjelent-a-hatodik-debreceni-jarmutender/

Az illetékes főosztályvezető úr mondanivalójának megértése is kihívások elé állítja az érdeklődőt - különösen az „agyrém” kezdetű mondat – amit tovább fokoz a „minimal design” fogalom villamos tenderekben bizarr használata.

Ha hihetek a fülemnek, a debreceniek nem kérnek semmilyen műszaki dokumentumot – alaprajzot, metszetet, területszámítást, stb. – megelégednek egy ígérettel: „minden rendben lesz majd”. (A pénzügyi biztosíték elengedését végképp nem értem, ha valamit, ezt könnyen lerendezhették volna egy formanyilatkozattal.)

Az ajánlatok így valóban könnyen elkészíthetőek, formanyomtatványokat kell kitölteni, aztán a győztessel a Nemzeti Közlekedési Hivatallal karöltve egyeztetnek.
-De hogyan hasonlíthatóak össze a beadott ajánlatok, miképp ellenőrizhetőek az eddig is annyi gondot okozó részletkérdések?
-És mi történik, ha az eredményhirdetés és szerződéskötés után, avagy az első példányok leszállítása, tesztelése során javíthatatlan hibák kerülnek felszínre?

Sorjáznak az egyelőre megválaszolatlan kérdések...

_andrás_ (törölt) 2011.05.05. 17:51:40

@klarky:
Egy kicsit visszatérnék Felső-Majláthra.

Egy nagyon fontos dolgot mindig elfelejtenek a projekttel kapcsolatban megemlíteni, mégpedig azt, hogy az 1-es és 1A-s buszok nem fognak Felső-Majláthon közlekedni. Megszűnnek (pontosabban csak az 1A-as szűnik meg, az 1-esnek lerövidül az útvonala, Tiszai pu. Thököly utca között fog közlekedni).
Na most ez azt jelenti, hogy akik ezekkel a buszokkal közlekednek Felső-Majláth környékén, azok a jövőben villamossal fognak utazni. Tehát a mindenféle médiákban emlegetett 20-30 utast toldjuk meg azzal a több ezer emberrel, akik eddig arrafelé buszocskáztak. Így már lesz elég utas a villamosra?

A villamospálya hosszabbítás egyik fontos célja a pénzpazarló, és a forgalomszervezés szempontjából nehezen kezelhető párhuzamos buszjáratok megszüntetése.

Íme néhány dolog, amit a meghosszabított villamospálya fog okozni:
- ütemesebb menetrend (eddig Diósgyőrből különböző helyekről induló buszokra és a villamosra kellett tervezni a menetrendet, persze, hogy nem sikerült, és egyszerre jött minden, utána 10 percig semmi)
- egy helyen lesz a megálló (eddig szaladni kellett a busz és a villamosmegálló között, attól függően melyik jött hamarabb)
- olcsóbb (rengeteg embernek elég lesz villamosbérletet venni ha a villamosvonal mentén (vagy közelében) lakik és dolgozik (vagy iskolába jár), hiszen már nem lesznek rákényszerülve a kombinált bérletre, átveszi a busz szerepét a villamos)
- hangulatos, csendes, környezetbarát

Lehetne még sorolni, de elég ennyi is.

Ezek után is úgy gondolod hülyeség ez a projekt?

premium salmon 2011.05.17. 19:12:47

„nem hogy használtat, de új "keleti" villamost se akarnak látni…”
írtam a rátarti magyar városokról, példának állítva Szegedet és választását a PESA-t.

És lássatok csodát, a londoni villamosok szállításáért folyó meghívásos versenyben,
- ld. a szomszédos londoni poszton www.tfl.gov.uk/corporate/media/newscentre/archive/19601.aspx - a profi kategóriában a legjobb három (CAF, Stadler, PESA) közé kerültek azok a bydgoszcziak, akik nem is indulhatnak nálunk. Nem elég jók a referenciáik…

klarky · http://kreport.blog.hu/ 2011.05.17. 20:32:55

@_andrás_: Sajnos igen, de mindegy is, az én véleményem nem számít.

Viszont láttad, h milyen minőségben készül a zöld nyíl?

minap.hu/news.php?extend.38348

Ennyit erről. Semmihez nem értenek, semmit nem tudnak megcsinálni. Szégyen ez az egész úgy ahogy van.

Tegnap a polgármester végigment az új vonalon.

Az álla esett le. A kivitelező meg csak habogott...

www.boon.hu/miskolc/zold-nyil-a-polgarmester-elegedetlen/news-20110516-05590430

_andrás_ (törölt) 2011.05.18. 15:50:45

Félre ne érts, számít a te véleményed is, sőt fontos, hogy legyen olyan is aki másképp gondolja a dolgokat, mert kell a kritika, de ez nagyon fontos, több 10000 embert érintő projekt, nem szabad hülyeséget csinálni.

Egyébként én közlekedési szakközépbe jártam, és már 1995-ben téma volt a személyszállítási órákon, hogy a villamost meg kellene hosszabbítani Felső-Majláthig... Az 1997-es 100 éves Miskolc város tömegközlekedése című könyvben is megemlítik, hogy szükséges lenne egy ilyen hosszabbítás. Ezt csak azért mondom, mert ezt a projektet nem azért találták ki, hogy az uniós pénzt elverjék, hanem végre megvalósíthatnak egy régi tervet. Ez a trolibuszos okosság, amit valami hozzá nem értő kitalált, pont ezért veri ki a biztosítékot a szakmabeliekből, mert annyira erőltetik, és elhitetik a lakossággal, hogy az milyen frankó lenne, pedig egyáltalán nem oldaná meg a közlekedési gondokat, sőt még többet is hozna.

A kivitelezést meg én is látom, és én is szörnyülködöm. A tervek tetszenek nekem, de a tervezés és a kivitelezés két külön dolog. Sajnos ilyen országban élünk. A polgármesterrel meg úgy vagyok, hogy nem 1 év után kell kimenni és okoskodni. A főépítésszel meg ugyanez a bajom, ő is most okoskodik, pedig szerintem neki - a pozíciójából kiindulva -, bármikor lett volna joga belenézni és módosíttatni a terveket. Eddig miért nem tette meg? Akkor minek van? Felvenni a fizetését?
A mintamegálló ebben a formában nekem se tetszik. Okos ötlet, hogy fedett és széles, de nem így.
Gömbsüvegsor: az autók által a villamospályára történt folyamatos ráhajtások miatt (ha volt rá oka akkor rendben, de több volt az ok nélküli ráhajtás), a villamos csak lassan tudott haladni, mert folyamatosan figyelni kellett, nehogy ütközés legyen. A gömbsüvegsornak köszönhetően ez a fajta figyelés megszűnik, nem kell attól tartani, hogy hirtelen valami ráhajt a sínekre, ezért gyorsabban tud haladni a villamos. Viszont, ha nagyon muszáj (igaz lassú sebességgel) át lehet menni a gömbsüvegsoron, nekem azt senki ne magyarázza meg, hogy egy 5 centi magas gömbön egy autó nem tud átmenni.
Oszlopok: na, ezt egy főépítésznek bármikor észre kellet volna vennie, ha rossz helyen vannak. Nincsenek tervek? Nehogy már. A Zöld Nyíl honlapján is fent vannak, bárki szabadon hozzáférhet, akkor a részletesebb tervek ne léteznének? Az meg, hogy néha kénytelenek voltak visszatemetni, előfordul, valószínűleg volt valami a földben. Nem csak közmű, régészeti lelet, nem stabil a talaj, magas talajvíz, stb. A közmű térképek se mindig pontosak.

Lényeg a lényeg, már épül a pálya, év végéig kész lesz, akár tetszik, akár nem, ez lesz. Majd ha elindul rajta a forgalom, akkor fog igazán kiderülni, hogy kinek lett igaza.

premium salmon 2011.05.25. 09:02:51

Ha már „ideiglenesen miskolci témák állomásoznak” a belgrádi / debreceni poszton - és amíg jön egy cikk a két új hazai tuja tenderkiírásról - íme a borsodiak is meghirdették a ver4.0 pályázatot:www.ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:163923-2011:TEXT:HU:HTML&src=0

Forza Miskolz! :-)