Malajzia Unesco-világörökség kikötővárosának, Melakának egy közlekedési érdekességéről furcsaságáról már szó volt korábban, most itt egy újabb. A mostani furcsaság egy leendő 40 kilométeres villamoshálózat, melynek alapkövét február 19-én rakták le. Az első szakasz megnyitóját 2012 májusára, bő egy év múlva tervezik. Szoros az ütemezés.
Modern villamosdizájn (forrás: transitmy.org)
A villamoshálózat önmagában nem furcsa természetesen, sorra nyílnak az új rendszerek a világban. Az érdekesség ott kezdődik, hogy a villamosok nem elektromos meghajtásúak lesznek, nem lesz se felsővezetékük, se harmadik sínes betáplálásuk.
Az alapkőletételkor a prominens személyek büszkén hangoztatták a megnyitón, hogy ez lesz a világ első hálózata, ahol a járművek földgázüzeműek (NGV) lesznek, és ez milyen szuper környezetbarát. Gázbusz után itt vannak tehát a gázvillamosok is, döntse el mindeki, hogy ez jó-e, én látok benne fantáziát. Ehhez persze tudni kell azt is, hogy Malajzia jelentős, a magyar kitermeléshez viszonyítva mintegy huszonötször nagyobb földgáztermelő.
A kocsik gyártója is ismert már, sőt maketten is látni őket. (lásd az első képet) A 20 darab, 1000 milliméteres nyomtávú kétkocsis szerelvényt a kínai CNR Tangshan fogja legyártani. Bár reklámozzák, hogy a válallat Kína egyik legnagyobb járműgyátó cége, láthatóan a dizájntervek közül valami ötvenes évekbeli úttörővasútét sikerült leemelni a polcról. A járművek befogadóképessége 120 fő lesz.
Pózolnak a úttörővasúton villamoson (forrás: melaka-destinasibajet.blogspot.com)
A 40 kilométeres, 32 megállós vonalat 78 millió dollárért építik ki, nem tiszta, hogy ebben az MRails által amúgy 25 évre elnyert üzemeltetés benne van-e.
Az MRails ugyanis megkapta az üzemeltetést is, bár tapasztalata nincs hasonlóban. Mindenesetre reklámozzák, hogy a világ egyik legolcsóbb üzeme lesz, az utasoknak mindössze két ringgitet (120 forintot) kell egy útért fizetni. Nem mellesleg 40 ezer utas prognosztizálnak naponta. Hogy ez meglesz-e, az bizonytalan, mindenesetre a helyi politikusok szerint a vonal ikonikus jelképe lesz nem csak a városnak, hanem egész Malajziának.
Egy nagyon korai látványterv - ebből sikerült kihozni a fentit. (forrás: transitmy.org)
Sikeres üzemelés esetén a rendszert, a gázüzemű közúti vasutat exportálni is szeretnék, remélik hogy a kis úttörővasutukat Indiában és Afrikában is értékesíteni tudják majd.
Bevallom, a korábban említett pakisztáni lóvasút számomra klasszabb és több tartalommal rendelkező projekt volt, mint ez. Az is környezetbarát és a turisták is jobban élveznék.:)
Ti mit mondtok, legyen algyői gázzal üzemeltett hasonló járgány Szegeden? :)