Egyre közeledik a Firema-AnsaldoBreda kocsik végjátéka a birminghami Midland Metron, ahogy ezt már korábban is beharangoztam. A nevével ellentétben metró helyett inkább villamosként üzemelő vonalat 1999 májusában, majdnem napra pontosan 12 éve nyitották meg. A ma 14 ezres napi utasforgalommal rendelkező vonalra 16 darab AnsaldoBreda T69-es kocsit szereztek be, melyek egyenként 24 méter hosszúak és 2,65 méter szélesek voltak.
Nem sokáig lesz már látható ez a látvány (fotó: hpulling)
A kocsik cseréje már a kezdetekben, pár évvel azok leszállítása után felmerült. Okként egyrészt a kocsik hosszát és belső, részben alacsonypadlós kialakítását jelölték meg, Birminghamnek nem volt pénze hosszabb járművekre a vonal építése idején. Bár bevallom, 14 ezres napi forgalomra nem tudom, érdemes-e egyáltalán hosszabb járműveket vásárolni....
A járművek lecserélésének másik - fő - okaként az Ansaldo kocsik megbízhatatlanságát és rossz minőségét jelölték meg. A sajtó nincs tele a kocsik részletes problémáival, de egyes Midland Metro illetékesek meglehetősen erősen nyilatkoztak.
A háttérben nem tudom, milyen tárgyalások voltak, mára azonban bizonyossá vált: Birmingham elbúcsúzik az olasz kocsiktól. Megnevezték azokat a gyártókat is, akik bejutottak a második körbe, ezzel lehetőségük nyílt az új, 19 darabos, mintegy 50 millió font költségű flotta leszállítására. A listában nagy meglepetések nincsenek: Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, Stadler.
Ilyenek lesznek az új kocsik? (fotó: Newstreetnewstart)
A leendő szállítók természetesen a csúcsmodellükkel indulnak, a Midland Metro utasai 2014-ben tehát már 100%-ban alacsonypadlós kocsikon utazhatnak, bárki is nyerjen. Az eredetileg rendelt 16 darabos flotta 19-re emelésének oka, hogy az új kocsiknak a várhatóan 2015-ben megnyíló New Street-i hosszabbítást is ki kell szolgálni.
A mindössze 12 éves Ansaldo kocsikkal kapcsolatban felmerült az eladás lehetősége is Európa valamelyik más országába, kíváncsi vagyok, hogy továbbkerülnek-e valahova, vállalva az üzemeltetés kockázatát.
Úgy tűnik, a Firema-Ansaldo villamos termékvonal nem igazán sikerült jól, menet közben ugyanis az osloi kocsik kapcsán is felmerült, hogy lecserélik a teljes flottát, bár ott is mindössze '99-ben érkeztek meg az első kocsik.
Érdekességképpen megjegyzem, hogy bő egy éve az Ansaldo kocsik problémáit összefoglaló poszt kapcsán - ott is meg lett említve egy esetleges birminghami járműcsere - az egyik kommentelő még ezt írta, miközben erősen ekézte a blog színvonalát: "Nincs tudomásunk feltételezett járműcseréről."