PTinfo

PTinfo

12 éves villamosokat selejtez Birmingham

2011. május 22. - mestska

Egyre közeledik a Firema-AnsaldoBreda kocsik végjátéka a birminghami Midland Metron, ahogy ezt már korábban is beharangoztam. A nevével ellentétben metró helyett inkább villamosként üzemelő vonalat 1999 májusában, majdnem napra pontosan 12 éve nyitották meg. A ma 14 ezres napi utasforgalommal rendelkező vonalra 16 darab AnsaldoBreda T69-es kocsit szereztek be, melyek egyenként 24 méter hosszúak és 2,65 méter szélesek voltak.

 

Nem sokáig lesz már látható ez a látvány (fotó: hpulling)

A kocsik cseréje már a kezdetekben, pár évvel azok leszállítása után felmerült. Okként egyrészt a kocsik hosszát és belső, részben alacsonypadlós kialakítását jelölték meg, Birminghamnek nem volt pénze hosszabb járművekre a vonal építése idején. Bár bevallom, 14 ezres napi forgalomra nem tudom, érdemes-e egyáltalán hosszabb járműveket vásárolni....

 

A járművek lecserélésének másik - fő - okaként az Ansaldo kocsik megbízhatatlanságát és rossz minőségét jelölték meg. A sajtó nincs tele a kocsik részletes problémáival, de egyes Midland Metro illetékesek meglehetősen erősen nyilatkoztak.

A háttérben nem tudom, milyen tárgyalások voltak, mára azonban bizonyossá vált: Birmingham elbúcsúzik az olasz kocsiktól. Megnevezték azokat a gyártókat is, akik bejutottak a második körbe, ezzel lehetőségük nyílt az új, 19 darabos, mintegy 50 millió font költségű flotta leszállítására. A listában nagy meglepetések nincsenek: Alstom, Bombardier, CAF, Siemens, Stadler.

Ilyenek lesznek az új kocsik? (fotó: Newstreetnewstart)

A leendő szállítók természetesen a csúcsmodellükkel indulnak, a Midland Metro utasai 2014-ben tehát már 100%-ban alacsonypadlós kocsikon utazhatnak, bárki is nyerjen. Az eredetileg rendelt 16 darabos flotta 19-re emelésének oka, hogy az új kocsiknak a várhatóan 2015-ben megnyíló New Street-i hosszabbítást is ki kell szolgálni.

A mindössze 12 éves Ansaldo kocsikkal kapcsolatban felmerült az eladás lehetősége is Európa valamelyik más országába, kíváncsi vagyok, hogy továbbkerülnek-e valahova, vállalva az üzemeltetés kockázatát.

Úgy tűnik, a Firema-Ansaldo villamos termékvonal nem igazán sikerült jól, menet közben ugyanis az osloi kocsik kapcsán is felmerült, hogy lecserélik a teljes flottát, bár ott is mindössze '99-ben érkeztek meg az első kocsik.

Érdekességképpen megjegyzem, hogy bő egy éve az Ansaldo kocsik problémáit összefoglaló poszt kapcsán - ott is meg lett említve egy esetleges birminghami járműcsere - az egyik kommentelő még ezt írta, miközben erősen ekézte a blog színvonalát: "Nincs tudomásunk feltételezett járműcseréről." 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr1002923261

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeza 2011.05.22. 12:59:05

Ha jól emlékszem a kommentelő az Ansaldonál dolgozik (www.ansaldo-sts.com/AnsaldoSTS/EN/WorldWideNavigator/Europe/HU/index.sdo), legalábbis nekem erősen így tűnt. Biztos más véleménnyel lett volna egy dicshimnuszt zengő poszt esetén, még ha nem is lett volna igaz..

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.05.22. 16:09:58

tizenkét éves villamosokat selejtezni hatalmas luxus. én tuti, hogy a gatyát is lepereltem volna az ansaldóról, mindkét város helyében.

nemeza 2011.05.23. 10:17:14

@milliliteratura: Kérdés, milyen volt a szerződés.. Mint tapasztalhatjuk, lehet előnytelen szerződéseket kötni.. :S

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.23. 11:54:30

Srácok, finomabban légyszi.

premium salmon 2011.05.23. 14:04:35

Az AnsaldoBreda korábbi referenciáit elnézve leginkább szembetűnőek a rekord méretű szállítási késések, de nem ezek az igazán riasztóak. Kötbér, oszt kész. Ugyanakkor az adott szó / vállalt műszaki specifikáció megszegése – ld. nagyobb tömeg, magasabb energiafogyasztás, alacsonyabb rendelkezésre állás – olyan hibákat jelent, amelyek 25-35 évre az üzemeltetőnél maradnak - és okoznak károkat.

A pályázó hitelessége különösen fontos egy olyan tender esetén, ahol a gyártók csak arról nyilatkoznak, hogy becs’ szóra minden rendben lesz majd a járművek körül.
A Debrecen 6.0 ilyen tender.

Dennai 2011.05.24. 12:46:56

Hmmm... most hogy mar bejelentettek a cseret Birminghamben, vajon London bevalalja ezeket a kocsikat????

giovanni p 2011.05.24. 16:13:30

London, inkább az Edinburgh-i CAF felé néz....

premium salmon 2011.05.24. 16:15:40

Már miért vállalná be London az olaszok "rubbish tram" flottáját? Amint a londoni cikkben olvashatod, a CAF, a Stadler és a PESA ajánlatából választanak majd.

mcfigyelo 2011.05.24. 17:51:13

Mcfigyeltem, hogy „Az olasz melós” cikk óta megpecsételődött a 11 éves 30 tagú osloi Ansaldo Firema flotta sorsa is:
www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=3870:ansaldo-firema-oslo&catid=6:sineken&Itemid=9

Azt is megfigyeltem, hogy sok a hasonlóság a két flotta kora és leselejtezése között, de a norvégok több műszaki konkrétumot sorolnak „…A villamosok hajtásrendszere, akkumulátorai és szoftverei is sok fejtörést okoznak…”

Aztán az üzemeltető mcfigyelte, hogy:
„Hat évvel az üzembe helyezést követően már a biztonságos közlekedést fenyegető korróziós repedések jelentkeztek a járművek tengelyein”

Mckockáztatom, hogy a súly, a zaj, a software, az akkumulátorok javítható hibák, de akár a hajtásrendszer is fejleszthető, a korróziós repedések azért alattomosabbak.

Vajon a Siriok kiküszöböltek minden korábbi hibát?

mcfigyelo 2011.05.25. 08:33:28

Mcfigyelhető továbbá a Los Angeles-i Ansaldo hírben az is, hogy „… a leszállított járművek 6000 fonttal, azaz 3 tonnával nehezebbek voltak az előírtnál. A nehéz kocsik emiatt nem képesek a teljes hálózaton közlekedni, áramfogyasztásuk pedig magasabb a vártnál,”

Mckérdezem, ha ilyen szerencsétlenül becsültek / gátlástalanul lódítottak korábban az olaszok, mi a biztosíték most a fair ajánlattételre, majd szerződéskötés után a tervszerű szállításra, a vállalt műszaki mutatóknak történő megfelelésre?

Mcgondolandó: ezek után is kér-e Debrecen és/vagy Miskolc nápolyit?

premium salmon 2011.05.25. 09:31:14

@mcfigyelo:

Hagyjuk már a múltat, beszéljünk a legújabb AnsaldoBreda tujákról.
- Ki tudja hova, hány járművet szállítottak mostanában és hogy futnak ott a Siriok? (Kayseri-ről is késik a cikk, pedig egy kommentelő átfogó adatszolgáltatást ígért.)

- Aztán kikkel, hány szerelvény gyártásáról kötöttek az utóbbi években szerződést?
(A honlapjuk erről nem ír semmit, de a bennfentesek tán többet tudnak.)

Így reálisabb képet kapunk:
- milyenek a mai AB villamosok és
- milyen a gyártó piaci helyzete

Ezt (is) figyelembe kell vennie Debrecennek és Miskolcnak.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.25. 21:09:56

@mcfigyelo:

És ennek mi köze van a jelenlegi poszthoz?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.05.29. 10:22:04

@siófoki35:

nem hiszem, hogy pont nekünk kell felvállalni az üzemeltetési problémákat egy ilyen, Budapestre hosszában és elrendezésében is rossz jármű kapcsán.

mcfigyelo 2011.06.02. 08:53:37

„nem ansaldos volt…”

Mcfigyeltem, hogy a göteborgi AnsaldoBreda megrendelésről ezt írja Szedlmajer Lászlónak 2010. 03. 02.-án az ominózus hozzászóló:

„Az első üzemelési időszakban jelzett zajproblémákat már régóta MEGOLDOTTUK.”

Persze hogy nem ansaldos….

BPO654 2011.06.03. 22:21:11

@siófoki35: Sehol sem lenne jó mert túl széles. És még szxr is.... . Abból meg van elég így is. Ma pl. lerohadt egy csomó midi, a múlt héten megdöglött az áramellátó Dél-Pesten, emiatt nem járt a 3,51,52, most meg korlátozták a sztendrei hévek indulási sebességét néhány megállóban, szintén az áramellátó rossz állapotával összefüggésben.
Sky (Demszky) öröksége; a csontvázak.... .

premium salmon 2011.06.05. 08:21:20

@giovanni p:

Kedves AnsaldoBreda fan club tagok és szimpatizánsok!

Joggal vagytok kényesek a kiegyensúlyozott tájékoztatásra. 12 napja felvetettem, hogy hagyjuk már a Firema kooperációt - alakítsunk ki elfogulatlan és naprakész képet a Sirioról. Nem jött azóta semmi, pedig ez nélkületek nem megy:
- a gyári katalógusok elég régiek, a képek rossz felbontásúak
- a rég ígért törökországi beszámolóknak se híre, se hamva
- a megrendelési, szállítási adatközlésetek a 2010 januári helyzetet tükrözi.

Ezt összegeztem alább, már csak aktualizálni kéne:

Utolsó új szállítási szerződéskötés: Samsun, 2008 szeptember
Utolsó új szállítási szerződéskötés Európában: Firenze, 2005 június

Utolsó opciós szerződéshosszabbítás: Kayseri, 2009 január
Utolsó opciós szerződéshosszabbítás Európában: Göteborg, 2009 november

Valaha élénk szakmai viták, folytak e „hasábokon”, remélem most is van mondanivalótok, hozzátennivalótok! Avanti!

mcfigyelo 2011.06.06. 06:38:23

@mestska:
„És ennek mi köze van a jelenlegi poszthoz?”

1. A hozzászólásomnak annyi köze van a posztodhoz, hogy szeretne hozzájárulni egy adatalapú és aktuális AnsaldoBreada illetve Sirio kép kialakításához - engedelmeddel az előzmények okán itt a blogodon

2. Az AnsaldoBredanak annyi köze van a Public Transporthoz és Magyarországhoz, hogy legutóbb megnyerte a debreceni és miskolci tujatendert és sokak szerint erős esélyes most is a már javában zajló 6. debreceni illetve 4. miskolci fordulóban.

3. E két közbeszerzési eljáráshoz ugyanakkor egyelőre alig van köze a blogodnak. Legutóbb ősszel írtál Debrecenről és Miskolcról, azóta hírt sem adtál a radikálisan megváltoztatott kiírásokról, amelyek alapján remélhetőleg végre eldől a közel félszáz villamos – és mintegy 30 milliárd forint közpénz - sorsa.

Szóval jön-e (és ha igen mikor) a hazai tuja tenderekről szóló új mestska poszt? Nekem nagyon is hiányzik – ma van a debreceni pályázatbontás!

Ha meg belefáradtál és nem érdekelnek már a hazai/vidéki közösségi közlekedési hírek és információk (ezt nem hiszem, de sokadmagammal őszintén sajnálnám) akkor egészítsd ki a blog nevét PTimportinfo-ra :D

mestska · http://cities.blog.hu 2011.06.06. 09:25:32

@mcfigyelo:

A blog eredetileg azért jött létre, hogy a külföldi hírek (egy részét) prezentálja a nagyközönségnek. A vidéki járműtender menetközben került a blog.hu spektrumába, eleinte nagy lelkesedéssel, később az elemzős résznél sok ráfordított munkaórával és alacsony látogatottsággal és érdeklődéssel.
Mára elfogyott az idő, de ami késik nem múlik. Pályázatbontás kapcsán küldj infot, és akkor biztos lesz poszt :)

(a hazai tartalomra vonatkozóan lesznek meglepő posztok a tervek szerint a közeljövőben)
süti beállítások módosítása