PTinfo

PTinfo

Húsz év után lassan befejezik

2011. július 05. - mestska

Bukarestben július 1-én újabb két megállóval bővült a román főváros legújabb, négyes számú metróvonala, így lassan pont kerül egy több, mint húszéves építkezés végére. A bukaresti négyes metrót 1989 decemberében kezdték el építeni a Gara de Nordtól északnyugati irányba. Mivel 89 decembere nem tartozik a legbékésebb  időszakok közé a román történelemben, így nem csoda, hogy az elkövetkező években a források elégtelensége miatt meglehetősen lassan haladt előre az alagútfúrás, végül 1994-ben le is állt az építkezés. (a hármashoz hasonlóan) Úgy tűnik, a négyes metróknak nincs nagy szerencséje a térségben...


Az új Jiului állomás (fotók: gabi23/portal.metrouusor.com)

 

Az elkövetkező években a szennyvíz beszivárgott az alagutakba, aminek falán folyamatos üledéklerakódás történt. Ez természesen nem tett anyira jót a már megépült szakasznak, így 1996-tól kezdődően állagmegóvó munkák kezdődtek.

1997-ben egy EIB hitelnek köszönhetően Bukarestnek lehetősége nyílt, hogy befejezze saját négyes metróját, így 2000-ben meg is történt az első, négymegállós, 3,6 kilométer hosszú szakasz átadása. A folytatásra 11 évet kellett várni, három napja újabb két megállóval - Jiului és Parc Basilescu - és 2,6 kilométerrel bővült a vonal. A Parc Basilescu állomás eredetileg nem volt betervezve - hasonlóan az Astoriához - így utólag törték át az egyik alagút falát és alakult ki a mai, ívben fekvő állomás.

 


Parc Basilescu állomás ívben, egy Astra vonattal (fotó: gabi23/portal.metrouusor.com)

A román metróépítés úgy tűnik, nem szereti a vágánykapcsolatok kiépítését. A hármas metró új szakaszán 2008-9 között ingajáratok közlekedtek a hiányzó kitérők miatt, de a most átadott szakaszon is kispórolták a váltókat. Ennek eredményeként a korábbi végállomástól kifelé mindkét vágányt használják, mindkét irányban, attól függően, melyik foglalt. Ha mindehhez hozzáteszem, hogy az átadással egyidőben nem történt meg a jelzőrendszer kiépítése - egy év múlva várható - akkor még érdekesebb az ügy....

A most átadott szakasz 72,5 millió euróba került. Érdekesség, hogy a román metróhálózaton először került telepítésre jegyautomata.

Parc Basilescu előcsarnoka - peronkapukkal....  (fotó: gabi23/portal.metrouusor.com)

A vonal folytatását tervezik, összel írják ki a tendert a következéő két állomás, és egy új kocsiszín építésére. A nyertes sprórolhat egy kicsit - Parc Basilescu állomáson túl még ma is van 400 méternyi, húsz éve kifúrt alagútszakasz....

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr263035281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.07.05. 09:41:02

Akkor bizber helyett vajon botoznak, vagy az egyvágányú szakasz kezdeténél áll egy integetőember?

Nem lehet túl sűrű a forgalom amúgy.
A szakasz hossza olyan 10 perces fordulóidőt valószínűsít, tehát legjobb esetben 5 perces követést.

petrzsalka 2011.07.05. 12:54:14

Nagyon érdekes cikk, köszi.

Egy kis helyesbítés: Gara DE Nord

;)

Sliders 2011.07.07. 02:05:22

A mi 4-esünk azért legalább 2006 óta halad és 10 állomás már majdnem kész. Két év és zakatolni fognak a kis füttyösök :D De legalább nem ilyen tré fos lesz mint a románoknál, ahol még váltót is spóroltak. Szóval szerintem annyira nem para a mi építési sebességünk.
Remélem kimegy a vonal Újpalotáig meg Gazdagréten át Budaörsre. Az új szárny pedig Érdre.
Ha így megépül akkor a 4-es metrónak igenis lesz értelme. Drukkolok hogy megoldják.

Kár hogy nálunk kör villamos van és nem kör metró :) az gyorsabb lenne.

ruba 2011.07.12. 09:36:04

Remélem nem lesz baleset ebből a biztber nélküli mindkétoldalon, mindkétirányba menős megoldásból, mindenesetre, ha véletlenül a következő 1 évben arra járok, ezt a szakaszt inkább kihagyom. Amúgy tényleg lehet valami baja ennek a térségnek a 4-es metrókkal, a kijeviek is évek óta szenvednek vele, és még szinte sehol sem tartanak.

Vaandor 2011.08.03. 21:07:19

Tekintve, hogy egy nyílegyenes sugárut alatt fut (és ha jól látom, a folytatása is), szép teljesítmény pont a megállót kanyarba tenni! :-)
süti beállítások módosítása