PTinfo

PTinfo

Az orosz piac

2011. augusztus 01. - mestska

Bár a volt Szovjetunió villamosüzemei sok helyen halódnak, az üzemek hihetetlenül nagy száma (csak Oroszországban közel 70 városban van villamos), az ottani, jellemzően hazai vagy Tátra gyártmányú kocsik lecserélése több nyugati gyártó fantáziáját is megmozgatta. A hazai gyártók egyelőre nem képesek - vagy nem látják az igényt - 100%-ban alacsonypadlós kocsira, így a nyugati technológia licenszelése érdekes versenyt hozhat.

RVZ6 falusi környezetben (fotó: Karlis Grambergs)

Az elmúlt években a Bombardier és a rigai RVR partnerkapcsolata többször előjött, mint lehetőség a kanadai gyártó számára, hogy az orosz piacot meghódíthassa. A Bombardier elmondása szerint Rigába is szívesen szállított volna villamost (igaz, ezt itthon is elmondták több vidéki villamostender előtt, de indulni már nem indultak), azt az üzletet azonban a Skodának sikerült megcsípnie. Talán a villamoshálózatuk felújítására és bővítésére európai uniós forrásokat elnyerő kisebb lett üzemek, Daugavpils és Liepāja reménykedhet Bombardier-RVR közös kocsikban, bár a pár darabos rendelés valószínüleg nem ér el az óriásgyártó ingerküszöbéig, ők a nagyvadra, Oroszoroszágra hajtanak. :)

Az RVR egyébként korábban gyártott saját villamosokat is, az 1960-1987 között gyártott RVZ6 típusból pár darab Daugavpilsben ma is megtalálható, lásd a fenti fotót.

Miután 2011 májusában az Alstom 25%-os részesedést vásárolt a 2007 óta partnerének számító orosz Transzmasholdingban, azóta az orosz cég több illetékese nyilatkozott az orosz villamospiacra, Alstom-technológiával általuk gyártott járművekről. Állításuk szerint a mintegy 400 millió forintos (ez egy átlagos 30 méter körüli kocsiért olcsó ár) járgányokra évi 200-250 darabos kereslet van az orosz piacon. Bár a cég a legnagyobb orosz vasúti járműgyártó, profiljába a nagyvasúti modonyoktól a metrókocsikig sok minden beletartozik,  a villamospiacon mégis új szereplők lennének, az eredmény pedig valamilyen fapados Citadis lehetne.

A fenti két, nagyobb múltra visszatekintő megállapodás mellett új hír volt, hogy a horvát Končar együttműködési megállapodást kötött az ukrán LAZ-zal, méter és 1520 mm nyomtávú villamosok gyártására. A Belgrádban és Szófiában sikertelenül kenyerező horvátok ezúttal úgy tűnik, a villamosügyileg szintén kecsegtető számokat felmutatni képes ukrán piacra igyekeznek benyomulni. A LAZ (lvovi autóbuszgyár) a villamosgyártásbn eddig nem nagyon jeleskedett, a termékválasztéka autóbuszokra, trolibuszokra korlátozódott. A most gyártani tervezett 20 és 32 méter hosszú kocsikat 250 és 400 millió forint közötti összegért árulnák. A kocsik jelentős hányadát Ukrajnában állítanák össze.

A fenti cégeken kívül a Siemens is ott van az orosz piacon, villamosgyártási megállapodásról egyelőre nem tudok. 

Szerintetek melyik nyugati cég szállíthat először villamost Oroszországba? 

(a volt Szovjetunióba - egészen pontosan Kazahsztánba - elsőként az Alstom szállíthat, ez úgy tűnik, már eldőlt.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr123114075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.08.01. 11:18:02

"Állításuk szerint a mintegy 400 millió eurós (ez egy átlagos 30 méter körüli kocsiért olcsó ár) járgányokra évi 200-250 darabos kereslet van az orosz piacon."
azt tudom, hogy az olajból jut pénz, na de ennyi? :)

az a 200+ darabos igény azért nem rossz, de eddig ennek töredékét tudták megvenni saját gyártásból is. vagy az utóbbi években felpörgött a piac?

ruba 2011.08.01. 12:46:29

Gondolom az inkább 400millió forintos ár akart lenni.

golaz01 2011.08.02. 01:09:23

Oroszországban a Stadtbahn rendszereket kellene elterjeszteni.

ruba 2011.08.02. 05:16:04

@golaz01: Kellene, de jelenleg még az is nagy dolog, ha egy villamosüzem megmarad. Oroszországban és a SZU többi volt tagállamában sok helyen ugyanis amikor túl öregek lesznek a kocsik és a pálya, egyszerűen bezárják a villamosüzemet és onnantól lehet marsrutkázni.

golaz01 2011.08.03. 15:06:59

@ruba: Oroszországban eddig 7 helyen állt le a villamos. Ez nem olyan sok.
Az a gond, hogy eddig nem volt használható villamos, ami volt, az meg már nagyon öreg. De sok olyan város van, ahol a hagyományos villamos nem elég, a metró túl sok.
A marsrutka pedig politikai kérdés. Egy villamosépítés is hozhat annyit, mint a marsrutkák a helyi vezetésnek.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.08.03. 22:37:04

@golaz01:

úgy is lehet mondani, hogy az üzemek 10%-a leállt. Akkor többnek hangzik :)

Egyébként még lesz egy pár.

golaz01 2011.08.04. 01:51:26

@mestska: Igen, lesz. De mondjuk ahhoz képest, hogy mennyi villamos szűnt meg Franciaországban, Spanyolországban, de Németországban is hasonló idő alatt, nem sok.

ruba 2011.08.04. 05:34:26

@golaz01: Persze, sok helyen lenne szükség a Stadtbahnra, pl Dnipropetrovsk is szenved a kihasználatlan metrójától, míg Krivoy Rogban egy stadtbahn szerű üzem teljesen jól működik, mindkettőt kipróbáltam.

záporjózsi 2011.08.22. 11:35:15

"ez egy átlagos 30 méter körüli kocsiért olcsó ár"
Remélem nem tartod rombolásnak: alacsony ár és nem olcsó.
süti beállítások módosítása