PTinfo

Tuja túrák Kelet-Közép-Európában

2011. augusztus 24. - mestska

Újabb vendégposzt következik, ezúttal rendszeres kommentelőnk, premium salmon ad tanácsokat, mit érdemes megnézni a környező országokban alacsonypadlós villamos ügyileg. Fogadjátok meg a tanácsát, ismerkedjetek a szomszédokkal, Aradon pl. kocsiszíni nap lesz holnap, még az az első Imperio is megtekinthető!

Érdekes dolgok történnek mostanában villamos fronton nemcsak nálunk, de a környező országokban is. Ha új, 100%-ban alacsony padlós járműveket néznénk, izgalmas csillagtúrákat tehetünk Hunniából. Elképesztő, mennyire nem ismerjük a közvetlen környezetünkben futó, készülő villamosokat, vagy titkoljuk tapasztalatainkat, miközben venni készülünk belőlük! Arról nincs információ, hogy az ajánlatkérő városok illetékesei kipróbálták-e az elmúlt több mint 3 év alatt az összes szóbajöhető potenciális pályázó termékeit. Nem csak az Innotranson és más bemutatókon, de a pályán a „való világban”! Pedig két hurok körúttal mind a 8(!) város és új villamos felkereshető. :-)

Nézzük csak az étlapot: 

Arad: a meglepetés-pályázó Astra vagongyár otthona. Soha nem gyártottak tuját – nem hogy 100% AP csúcsterméket. A Siemens fapados verzió prototípusa hetekkel ezelőtt lett kész. Belgrádba menet augusztus 23.-át javaslom, amikor a „nyitott kapuk” keretében látogatható lesz a gyár és kipróbálható bárki számára az Imperio. (sajnos linket nem adott a hírhez premium salmon - szerk.)

Ma már a gyár udvarán fut (fotó: www.vestic.ro)

Belgrád: május elején megérkeztek a CAF új villamosai, de vigyázat, a kocsik egyirányúak, a nyomtáv 1000 mm és a külső szélesség is csak 2300 mm!!! Általános következtetéseket aligha lehet ebből levonni, hacsak a kelet-közép-európai pályák állapota nem jelent közös nevezőt, amikor a futást tesztelitek. Nem tudom, mikor állnak forgalomba.

 

Zágráb: valaha Testvériség-Egység nevet viselte az autóút a szerb fővárosig. Azóta új idők járnak: a belgrádi tuja tenderen nemrég elvérzett a horvát Koncar. Így csak a cég székhelyén igaz, 2005 óta és immár 142 példányt. A belvárosban ha igaz, ingyenes a használatuk: hátha néhány külföldinek megtetszik és ilyet kér otthonra is. Debrecen 4. futama óta a PESA-val együtt a kiírók távoltartják őket a mi tendereinktől.

Firenze: a csodálatos reneszánsz város 1-es vonala 2010 márciusa óta futtatja a 2003-ban(!) megrendelt AnsaldoBreda  Siriokat. 2005-ben opcióban még 29-et rendeltek, de 2. és 3. vonal híján ezek remízben lehetnek. Az Uffizi után tán beugorhat valaki erre a tárlatra is. Tudtommal a legújabb Ansaldo szerződés Európában - de az is opciós - a göteborgi 2009-ből, de azok a tuják messze vannak és nem Pininfarina designok…

Graz: a Stadler villamosok kipróbálása sem nehezebb dió, a szomszédos város rendelkezik tán a legnagyobb flottával. Hálából kicsit személyesre is szabták a stájer tujákat. Ha egy kicsit türelemmel vagyunk, Londonban is utazhatunk Variobahn-nal, vagy tán itthon is kérhetünk majd üzemlátogatást… 

Poznan: Május végétől hetente 1-1 új Tramino érkezik, egészen 45-ig. Tesztelte egyetlen honfitársunk / fórumpolgárunk is forgalomban a Solaris új járgányát? Egyszerűbb, mint 2 év múlva Jénában? Nekem és sokaknak tetszik, jellegrajza nincs.

Pár hét és szegedi színekben láthatjuk

Varsó: Poznanba jövet-menet vizsgázhat a néhány hét múlva Szegedre érkező PESA Swing. Nem lesz nehéz rátalálnotok, mert több, mint 60 rohangál már belőlük, meg 15 az előző, de szintén 100% AP szériából. A tengerre vágyó magyarok Gdanskban találnak most huszonvalahány, jövőre 35 vadonatúj Swinget.

Prága: senki sem próbálta ki a magyar villamosbarát közösségből az új Skodát tavaly október óta a 24-es vagy 18-as viszonylaton? Ha igen, „milyen a futása?” Milyen széles és hosszú az alagút a csukló mentén? Nincs klausztrofóbiás rohamotok a közel 4,5 m hosszú alagút közepén? Mennyi a legkisebb utasközlekedő szélesség? Sok gond volt vele, de új, szélesebb jöhet hozzánk. Mert hogy nagyon küzdenek Miskolc megrendeléséért…  

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr183174717

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Labzo · http://labzo.extra.hu/ 2011.08.28. 22:47:21

Jó cikk ez is, jöhetnek több ilyen vendégposztok is.
Én azért, remélem, hogy a Skoda elbukja a Miskolci villamostendert, főleg azok után, amit a GANZ-transelektroval mert tenni (fejlesztés helyett leépítések és üzemeinek bezárása = vetélytárs kiiktatása M.o.-ól, illetve a környékéről, ezért is remélem, hogy akad egy igazi vetélytársa, Kelet-Közép Európában, még akkor is, ha teszem azt Romániai, vagy Horvátországi cégről lenne szó /bár ahogyan látom, a PESA csak próbálkozik vele/).

tom-a-hawk 2011.09.02. 11:07:07

utban Poznańba erdemes beugrani Wrocławba is, ahol a Skoda direkt ennek a varosnak tervezett modellje (19T) kozlekedik (a mar majdnem 5 eves 16T ujabb verzioja). Most folyik a villamosok szallitasa.

BPO654 2011.09.02. 14:24:27

Miskolcon nyert az Ansaldo.

Villamos helyett; hybrid, troli, pl.:
www.hess-ag.ch/en/busse/linienbusse/niederflur.php
Kapacitása:kb 180 fő... .

Kapacitásról jut eszembe. Mercedes Capacity, bef képessége 183-193 fő, megegyezik egy csatolt T5, v egy szóló ICS kap.-val.....:D

BPO654 2011.09.02. 14:24:58

Zárt pályán mehet a duplacsuklós... .

fuad 2011.09.02. 15:00:08

Belgrádban múlt hétvégén állt forgalomba az első CAF,a 7-es vonalon. Úgy látszik füves pályaszakasz (végállomás?) is van, ahogy kell :) Cikkeket, képekkel, itt találtok róla (bár csak szerbül): www.naslovi.net/search.php?q=%20spanski%20tramvaj
A másik kettő szeptember végétől közlekedik majd.

premium salmon 2011.09.06. 14:16:59

@Labzo:
A Skoda szemétkedett a tuja tenderek során: először méltatlankodott, aztán kémkedett, most trükközik. De nem ez a lényeg: a hosszú vajúdás után engedélyt kapott új T15 - különösen a kétirányú változat, amit mi kérünk - sokak szerint elhibázott konstrukció, gondok vannak vele Prágában és Rigában is.

Térségbeli ellenfelei közül az együtt 250 db 100% AP tuját leszállító PESA-t és Koncar-t a mieink eleve kizárták az indulásból, az eddig 4-5 db villamost legyártó "feltörekvő" busz- és troli cégnek a Solarisnak meg nincs referenciája. Így nehéz regionális versenyben próbálkozni sem lehet:-)

premium salmon 2011.09.06. 14:21:44

@tom-a-hawk:
Persze érdekesek a 19T-k is, de én csak a mindkét hazai városban megkövetelt 100%-ban alacsony padlós járgányokra koncentráltam. Mi magyarok ugyanis nem adjuk alább a csúcstechnológiánál :-)

premium salmon 2011.09.08. 18:10:04

@fuad:
Lenyűgöző a belgrádiak érdeklődése az új CAF villamosok iránt. Az általad linkelt szájt – köszönet érte - tömve van cikkekkel és fotókkal a város új büszkeségéről. Most 174-nál tartanak. Alig várják az újabbakat, év végére kilenc tagú lesz a flotta. Nyolc nap alatt 45 000 utasa volt az első fecskének / Urbos3-nak.

Zaragozában vagy Malagában is kipróbálhatjuk a CAF Urbos3 gyártmányát, de itt a szomszédban is tán megadatik valakinek – netán NZA-nak, Hamsternek, Mestskának, vagy más autoritásnak – hogy igazi pályán igazi utasokkal tesztelje a baszk tuják „futásjóságát”. Lehet, hogy egyszer magyar városban is futnak majd. Város, évszám – évtized(?) - bizonytalan.:-)))

premium salmon 2011.09.09. 08:49:52

Az aradi bemutató a Városháza előtt folytatódott augusztus 25.-én, amint erről a helyi www.adevarul.ro/locale/arad/Imperio-prezentare_pentru_aradeni-tramvai-modern-nou-arad-sine-investitie-module-transport_in_comun_0_542346188.html
és a nemzetközi média is beszámolt: www.railwaygazette.com/nc/news/single-view/view/imperio-progress.html

Senki sem járt arra? Senki sem ismer műszaki infókat? Hozzávetőleges adatunk sincs az új villamos hosszáról, szélességéről, az ülő- és állóhelyek számáról? A cikkek csak külső fotókat közölnek, a befogadóképességet 168 utasban adják meg.

Gyanítom, hogy az Imperio kétirányú változata 5 fő/állóhelyi m2 alapon nem felelne meg nálunk: kicsi a befogadóképesség, kevés az ülés és a három dupla ajtó. Ha meg több az ajtó, akkor kevesebb az ülés és csökken az utaskapacitás… Nem könnyű jó tuját csinálni - előkép, licensz alapján is.

Gondolom, próbaútra keveseknek adódott lehetősége, pedig az lenne az igazi bemutatkozás? Szóval nincs visszajelzés a Bánátból?

Peter__Blau 2011.09.14. 15:15:17

Public Transportationbe beletartozik a busz és a vonat is, miért mindig csak villamosról írsz?

Peter__Blau 2011.09.14. 15:16:02

Egyébként kedvencem a blog, szeretem mert jó, érdekes. Csak mindig villamos...

TH 2011.09.15. 09:47:57

"Prága: senki sem próbálta ki a magyar villamosbarát közösségből az új Skodát tavaly október óta a 24-es vagy 18-as viszonylaton? Ha igen, „milyen a futása?” Milyen széles és hosszú az alagút a csukló mentén? Nincs klausztrofóbiás rohamotok a közel 4,5 m hosszú alagút közepén? Mennyi a legkisebb utasközlekedő szélesség? Sok gond volt vele, de új, szélesebb jöhet hozzánk. Mert hogy nagyon küzdenek Miskolc megrendeléséért… "

Én a 11-es vonalon utaztam vele többször.
Nem vagyok villamosszakértő, és nem volt nálam centi, hogy szélességeket és hosszúságokat mérjek, de egyszerű, mezei utasként az alábbiakat tudom mondani róla:
normálisan szellős és tágas, rendesen átjárható. Azon a szakaszon, ahol utaztam rajta, ott elég jó a sín állapota (ez Prágában nem meglepő), úgyhogy a futásával kapcsolatban semmi extrát nem tudok megemlíteni, kényelmes és nyugis volt (ja, és az új ülések is tök jók - végre nem kárpitozott borzalom, ráadásul SZVSZ jóval kényelmesebbek is, mint a T14-esen használt párnázott-kárpitozott ülések).
A csuklós rész persze hosszú, de azért nem vészesen. Ez és a T14-es: ég és föld. Ha annyira nem is rokonszenves vili, mint a régi T3-as, de legalább kellemes vele utazni. :-)

Egyébként a legnagyobb problémát a helyiek számára a nyár jelenti - légkondi nincs rajta, és a cseh szabályozás miatt miniatűr bukóablakok nyithatók csak. Műszakilag tudom, hogy voltak vele gondok, de tekintettel arra, hogy mennyivel bonyolultabb egy "hagyományos" villamosnál, ez azt hiszem nem meglepő...

BPO654 2011.09.15. 14:27:53

@Peter__Blau:

Mert ez egy rendkívül elfogult blog, sőt elvakult.
Simán lehetne BRT a 42-es villamos sőt az 1-es is Bp-en de nem ehelyett 50-60 Mrd-ot fognak rájuk költeni!!!!! Persze az EU fizeti.
A "villamos helyett..."c. topikba belinkeltem okulásképp dolgokat azóta nem is szólt hozzá az elvakult közönségből senki.... .

S akkor még nem beszéltünk Vitézy Villamostmindenhová Dávidról és Dorner Lajosról a VEKE vezetőjéről. Nos akkor egy 4 éves cikk a VEKÉ-től, idelinkelem, lényeg az alján van, a befogadóképességről:

veke.hu/2007/07/duplacsuklos-a-7-es-buszon-folyik-a-beetetes/

BPO654 2011.09.15. 14:55:38

Kiegészítés:
A miskolci troli vs. villamos topikban bent van a Mercedes Capacity ( MC )annak férőhelyszáma: 183-193 fő kialakítástól függően. Hivatalos adat. A Pesa Swing és az Ansaldoé 210 fő. A különbség minimális.... :D, amit menetsűrítéssel lehet kompenzálni. A MC 2010-es ára dízelmotorral 110 M Ft. A Hybrid 50-60%-kal, a troli változat pedig 90-100%-kal több. A Pesa Swing 500 MFt/db, és ez a legolcsóbb.

A fenti Vekés link utolsó bek.-se:

"Ismét kérjük Budapest vezetését: ne kezelje tabutémának a villamosközlekedés fejlesztését, számoljon le az 1970-es évekből ránk maradt, korszerűtlen elképzelésekkel és ne engedjen a buszgyártók üzleti érdekeinek. Az interoperabilitás és a környezetbarát, kötöttpályás közlekedés fejlesztésének fontosságáról szóló nagy szavakat végre komoly tettek, és ne elhibázott félmegoldások kövessék."
Kár, h buszt trolit gyártunk bár ismét döglődik az IK, villamost viszont egyáltalán nem.:D Miből akarnak itt foglalkoztatásbővülést?????

premium salmon 2011.09.15. 15:32:12

Mestska mester távollétében és tán nevében is írom: OK, de most nálunk az EU támogatta tuja tenderek adják a napi – immár több, mint három éves(!) – izgalmat. Ma épp a VI. Debreceni Közúti Villamos Jármű Szállítási Közbeszerzési Eljárás eredményét várjuk.

Ha kicsit visszalapozol, vagy megnézed a rovatokat, címkéket, hívószavakat láthatod, hogy lanovkától a kapszulaautóig sokféle járműről esett itt már szó. Meg hogy a villamosokon belül is milyen gazdag a választék a vezetőmentes metrótól az elővárosi kettős rendszerű LRT járgányokig. Jó böngészést!:-)

premium salmon 2011.09.15. 15:39:00

Miküözben írtam, csattanós választ is kaptál, lám sokféle véleményből választhatsz. Ahogy tán Teng Hsziao Ping mondta valahogy emígyen: "virágozzék ezer virág..."

premium salmon 2011.09.15. 16:22:25

@BPO654:
Hi Jack! Nem tévedtél el? Ez itt egy békés vidéki, sőt tiszántúli tuja tender poszt :-)

BPO654 2011.09.15. 16:58:27

@premium salmon:

Nem. Nem vagyok hijacker.... .
A számokkal törődj amiket leírtam. Megkaptam itt és máshol is, h a villamos azért kell mert a kapacitása jóval nagyobb mint a trolié-buszé. Nos hybrid esetén egyáltalán nem. A Vekés linkből kitűnik nem?:D
Ics. 166
Kcsv6:163
Kcsv7:190
TW6000:176(...)- a villamosok.hu szerint csak 150.
A többi fent van. Nincs különbség, ha van azt menetsűrítéssel lehet kompenzálni.. .

Van ahol a szxrból is üzema.-ot csinálnak és nem is kell messzire menni:

www.autopro.hu/autogazdasag/Biogazzal-harmadaron-tankoljak-az-autokat-a-Zalaviznel/2531/

premium salmon 2011.09.15. 17:08:32

@BPO654:
Ok, Ok. De most hadd izgulhassunk még - a Szinva partján és a Tiszán túl - egy kicsit annak a kb 30 mrd forintnak a minél tisztességesebb elköltésén, amire megvan a kiírás és a pénz:-)

BPO654 2011.09.15. 21:40:48

@premium salmon:
Persze senki nem tudja már megakadályozni az esztelen pazarlást, úgyhogy izgulhatsz nyugodtan.
30 Mrd ft. Hát ez az... .
Sokkal kevesebből is meg lehetett volna.
Ráadásul minkét városban D.-ben is és M.-on is újra megtámadták a döntést, jöhet a ...kör.:D
A troli bef képessége kisebb mint a buszé mondják sokan. Ezt is cáfolnám:

www.hess-ag.ch/de/busse/trolleybusse/trolleyuebersicht.php

premium salmon 2011.09.15. 22:51:37

@BPO654:
Értem, megértjük és tiszteljük a véleményed. Köszönjük Emese!

2004-2008-ban, amikor tervezték a városaink a Kohéziós Alap pályázataikat érveltél az álláspontod mellett? Ha igen, alulmaradtál? Ha igen, most mit tehetünk?

Itt / most ne rontsd el a szurkolók örömét. A "mi lett volna, ha" jellegű felvetésekre GIZIKÉVEL szoktak példálózni.

BPO654 2011.09.16. 08:50:59

@premium salmon:
Nálam nagyobbak sem tudnak elintézni semmit mert itt Mutyisztánban... .:D
De egyébként a miskolci topikba belinkelt Hess Lightram az könnyűvillamos.... . Ha még olvasni sem tudsz, v lusta vagy arra, h elolvasd akkor legalább ne cinikuskodjál.
Mellesleg a VEKE az tudott róla, hisz a fentebb belinkelt Vekés cikkben benne van az említett jármű. Ők nem szóltak, persze mit lehet várni egy elfogult nem pártatlan civil szervezettől akiknek villamos a logójuk...:D
Azért az beszédes, h a világ leggazdagabbjai nemet mondanak a villamosra, és egy másik általam a miskolci topikba belinkelt cikkben az is benne van, h Nantes-ban is NEMET MONDTAK A VILLAMOSRA, és BRT-t építettek. Ott le van írva az egységköltség, és ott van a négyesmetróé is..... . A számok önnmagukért beszélnek.:DD De ha már Te olyan okos vagy és itt tartunk az 1 km-re vetített költségnél, leírnád v bárki más, h mennyibe kerül 1 km villamospálya? Azt tudjuk, h különböző technológiák vannak, számokat írj öregem.:D
Feltételezem, h tisztában vagy vele miből áll az egységktg. a villamosos beruházásoknál... .

BPO654 2011.09.16. 09:01:55

Na itt egy friss hír, miért is "érdemes" villamost építeni:

iho.hu/hir/muszaki-hiba-miatt-nem-jar-a-41-es

Az arrajárók és Ti is megtanulhatjátok, h a tömközl alapja kisfiam a BUSZ. Akár teccccik akár nem teccccik! Emese.:D

BPO654 2011.09.16. 10:23:36

@premium salmon:

Ajánlom a cikkből az utolsó kérdésre adott válasz elolvasását. Csak tegyük már tisztába... .

www.autopro.hu/fuvarpro/Magyar-autobuszpark-Valoban-a-24-oraban-vagyunk/2593/

BPO654 2011.09.16. 10:55:53

@BPO654: Nos saját magamat megválaszolom, mert itt legalább vannak számok: (és akkor nem is térünk el a posztodtól "kedves" p.s.)

www.kiksz.eu/projektek/52/debrecen-villamos-fejl.-2-es-vonal/

BPO654 2011.09.16. 11:24:25

@BPO654: Tehát a kiksz alapján a debreceni egységktg-e 2,26 Mrd Ft/km. Csak az egységktg-ből kijön 10 db Hess Lightram, tehát az egészből 78 db Hess Lightram jön ki. Azzal sokmindent meg lehetett volna ott oldani, s ez a legdrágább jármű... .
A kikszes adatok 2008-asok, isztmbuli BRT uennyibe volt a törököknek 2007-ben csak ott 19 km-ert építettek nem 7,8km.-et. Ja és sokkal hamarbb készen van, kevésbé érzékeny, ha ledöglik a villamos akkor megáll az élet ugye... , sokkal könnyebben adaptálható a meglévő rendszerbe Brt-ként... .:D Na megyek dolgozni.

premium salmon 2011.09.16. 14:49:46

@TH:
Ez az, így működik a szociális média / „citizen journalism”! Végre akad szerencsés hazánkfia, aki a távoli Prágában ült már az új 15T tuján, meg az elődein - és meg is írja a tapasztalatait. Első kézből, illetve az üléseket illetően első nem-tudom-miből. Még azt is megtudjuk, hogy a 11-es vonalon (is) futnak az új Skodák.

Hároméves InnoTrans 2008 enteriőr képem van csak, azóta többféleképp módosíthattak a plzeniek. (szívesen elküldöm, ha érdekel és engeded) Úgyhogy ha még néhány mérettel, meg belső fotóval is kedveskednél nekünk – ha már tetszenek az innovatív ülések – még boldogabbá tennél néhányunkat. A beszerkesztéshez tán mestska mester közreműködése is kell, de ebben ne kételkedjünk :-)

Ez meg egy igazi közösségi / kötöttpályás közlekedési gyöngyszem tőled, gratula! pragaivizsla.blog.hu/2009/04/24/pragai_tanulmany#c6311804
Most már értem túlfinomult az ülésburkolati érzékenységed. :-)

TH 2011.09.16. 18:43:28

@premium salmon: Kösz. :-) hát őszintén szólva előtte sem rajongtam ezekért az ülésekért (már Pesten sem), mert lényegesen gusztustalanabb, mint akár a kemény fa/műanyag ülés, akár a hagyományos cink-szén műbőrborítású...
Képek a belsőről vannak pl. a wikipédián:
en.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_15_T
(ld. utsó három képet alul)
itt is van pár:
www.dpreview.com/galleries/9298003537/albums/skoda-15t

BTW "Interior. The wooden seats were chosen by passengers in an internet poll"
Ezt a szavazást anno sikerült megtalálnom, úgyhogy az én szavazatom is hozzájárult a fa ülésekhez. ;-)

És természetesen bármilyen érdekes képet küldhetsz villamosokról. :-)

premium salmon 2011.09.19. 18:25:35

@TH:
Nagyon sajnálom, de nem ilyen képet akartam küldeni a prágai tujákról.
iho.hu/hir/villamosbaleset-pragaban-1109
Hogy történhetett? Egyikük sem ForCity.

TH 2011.09.19. 18:29:06

@premium salmon: ez durva. :-(
ráadásul 2 éven keresztül minden nap a Plzeňskán mentem/jöttem munkába/-ból...mondjuk az esetek többségében, buszon, nem villamoson. De elég fura, hogy így nekiment a másiknak...

BPO654 2011.09.20. 10:25:01

@premium salmon:
Nalátod. Ez a villamos legnagyobb hibája. Teljesen lebénult a város 7 órán !!! keresztül buszpótlás volt. A Busz az alapja mindennek... .
"Egyikük sem forcity."
A forcity 15t kimondottan ronda, a 14T viszont nagyon szép csak 31,25m hosszú és 210 fős a kapacitása, uennyit rövidebb villamosok is tudnak, ráadásul a porschevillamos még szűk is.:D

premium salmon 2011.09.20. 14:16:17

@BPO654:
Na látod. Ez a városi gumikerekes közlekedés egyik legnagyobb hibája. Órákra bedugul vagy megbénul, miközben iszonyú mennyiségű - értelmetlenül elégetett üzemanyag révén kibocsátott - szennyezőanyagba burkolózik.iho.hu/hir/baleset-az-erzsebet-hidon-1109

Nézd meg azt is, hány órát okoznak a tuja leállások, és mennyit a dugók és milyen környezetszennyezést okoznak a gumikerekesek évente a városodban. Nos mire jutottál?

BPO654 2011.09.20. 17:09:00

Barmok mindenütt vannak a képekből meg látszik, h továbbengedhették volna a buszokat a rendőrök voltak hülyék. Pont ezért kell buszfolyosó akár ide is de főleg pl: a budaörsi útra (ugye emlékszünk még a balhéra a buszsáv miatt amit Tarlós újramegnyitott). A buszsávba bemegy az autós zárt pályára -buszfolyosóra- viszont nem!! Kialakítása nagyságrendekkel olcsóbb mint a vágányfektetés.
A svájci Hess mellett a holland VDL-hez tartozó Apts nevű cég is gyárt Lightram-eket azaz könnyűvillamost ami zártpályán azaz egy folyosón közlekedhet, kapacitása minimálisan marad el egy 30 m-es villamosétól, amit menetsűrítéssel lehet kompenzálni.

www.apts-phileas.com/
Ha annyira olvasod az iho-t, akkor ott van olyan, h "zöldút", ott vannak a hybridbuszok, stb. A Solarisnak már van áramszedő nélküli tisztán elektromos midije!
Autóknál is van már Opel Ampera, Chevi Volt, és ezek 10-12 millió Ft-ba kerülnek.

TH 2011.09.22. 07:56:51

@BPO654: nos, egyrészt a baleset helyszíne nem a belváros, tehát a város közlekedése ettől nem állhatott le, legfeljebb a Řepy lakótelep irányában a villamosközlekedés, de abban az irányben rengeteg busz is közlekedik, ha kell, elég sűrűn tudnak pótlóbuszokat indítani, tehát az "egész város lebénulása" az egy nagyon durva csúsztatás és túlzás.
Másrészt: ha van egy baleset a villamossínen (ez előfordul, de ritka), akkor Prágában igen hamar megoldják, hogy a villamosok tovább tudjanak menni. Pont a múltkor volt, hogy a 16-os villamossal mentem a városba a Flora megállótól, amikor hallottam a sofőr rádiójában, hogy bemondják, hogy baleset van a Károly téren, torlódnak a villamosok stb. Ez kb. 15 percnyire volt a Károly tértől. Mire odaértünk, a villamosokat már továbbengedték, úgyhogy a balesetre leginkább az utalt, hogy kicsit több gyűlt össze a megállókban, mint szokott, ezért talán késtünk is vagy 3 percet.
Az elmúlt 3 évben egyetlen egy alkalommal kellett leszállnom villamosról (szintén baleset miatt, szintén a Károly térnél), akkor egy egész megállót legyalogoltam, addigra már utol is értek a villamosok...
szóval a gyakorlatban nem látom olyan rémes dolognak ezt.

TH 2011.09.22. 08:06:59

@BPO654: egyébként az eredeti cikk (
zpravy.idnes.cz/ridic-tramvaje-zemrel-po-narazu-v-rychlosti-65-kilometru-za-hodinu-1cf-/krimi.aspx?c=A110920_112554_krimi_wlk )
is csak azt írja, hogy a forgalmas Plzeňskán omlott össze a közlekedés hosszú órákra...

BPO654 2011.09.26. 13:05:48

@TH: Akkor gyere Bp.-re, mert itt rémes és nem oldódik meg gyorsan, nem kell mindenhová villamos csak azért mert néhányan azt akarják!!!
A zárt pályára van lehetőség és a bef.képesség sem akkora probléma mint azt sok elfogult leírja. Eleve a villamos is zárt pályán menne, csak a buszhoz nem kell sín... . Gumkerekes villamos, sőt Párizsban Lille-ben gumikerekes metrók vannak.. .
És volt itt egy topik az egysínes busz-villamosról; "gumikerekű csoda Sanghajban" címmel. Ez a homogenizáció amely végbemegy a járműgyártásban!
Metstka meg csak les.
Ha a nálunk gazdagabbak Svájc-Hess, Hollandia-VDL Phileas, Németek-Merci Capacity) abban gondolkodnak, h ne kelljen pályát építeni akkor nekünk csóróknak is el kéne gondolkodni rajta legalább!!!

BPO654 2011.09.26. 13:10:59

@BPO654: Ja és balirányú közl is van Bp.-en épp egy hévvonalon a gödöllőin, tehát a BRT buszok zárt pályán a középperon miatt mehetnek balra tarts alapján pl: akár a 14-en akár 1-es villamosvonalán is!!!

TH 2011.09.26. 16:33:21

@BPO654: azt megkérdezhetem, hogy miért vagy ennyire indulatos ebben a témában?

premium salmon 2011.09.26. 17:38:35

@TH:
Én már megkérdeztem, nem tévedt-e el, némán tűrtem alpári válaszait (a'la kisfiam...) biztosítottam véleménye tiszteletben tartásáról, szembesítettem forgalomzavar hírét egy ellenhírrel, sőt megköszöntem Emesének...Hiába - fáradhatatlan.

TH 2011.09.26. 23:13:24

@premium salmon: egyébként én minden tömegközlekedési eszköz barátja vagyok, ami nem helyben a városban puffogja ki a szennyező anyagokat, tehát tőlem lehet trolibusz, villamos, bármi, de a dízel buszokat jobban szeretem a város külső részein látni csak, ahova tényleg felesleges lenne kötött pályás vonalakat kiépíteni.

TH 2011.09.26. 23:18:18

@premium salmon: BPO654 meg ellenzi a villamosokat, ezt értem, csak az nem világos, hogy itt mit szeretne elérni. Meggyőzni valakit, hogy a villamosokat szeretni rossz? Vagy bízni a villamoshálózat fejlődésében Budapesten az rossz? Ráadásul engem győzköd, holott én évek óta nagyon elégedett használója a prágai villamoshálózatnak, nehezen lehet meggyőzni arról, hogy a villamos az rossz dolog, ha a napi tapasztalatom az ellenkezőjét mutatja...

premium salmon 2011.09.27. 05:36:21

Vegyük figyelembe végre, hogy az EU Kohéziós Alapja a nagyléptékű - azaz „drága” - környezetkímélő - azaz „luxus” - beruházások - egy részének - terhét veszi le a szegényebb országok válláról. Az európai adófizetők pénzén a közösségi közlekedés kötöttpályás ágazata fejleszthető ebből a forrásból az újonnan csatlakozó országok éber/értesített városaiban 2007 és 2013 között elkezdett 2015-re lezárandó beruházásokkal.

E vendégposzton felvetettem, hogy ha tuja tendereink résztvevőinek legújabb gyártmányai ilyen elérhető távolságban már forgalomban futnak, kipróbálták-e őket a gyakorlatban, megismerték-e az üzemeltetési tapasztalatokat a testvércégeknél a hazai ajánlatkérők, és/vagy a civil szakmai társadalom tagjai? Na és mire jutottak?

BPO654 2011.09.27. 08:45:32

@TH: Mert 1km vill.pálya 1Mrd Ft alá Debrecen 2-es. Ez pazarlás.
A bp-i 1-es vill.csúcsórai kapacitása 5400fő/óra. Ez 18 szerelvény 1 és 1A együtt, ami 3 kocsis tátra, amely 300fő/szerelvény. A Mercedes Capacity 193 fő/kocsi. 5400/193=27,97 azaz 28 trolival mert van troli változat is kiváltható a villamos és nem köll pálya és a kohéziós alap is támogatja.:D 60perc/28 kocsi= 2,14 azaz ha 2,00 percenként indul már jobb kapacitást adtam mint a mai a villamossal.

BPO654 2011.09.27. 08:50:22

@premium salmon: A trolit is támogatja nemcsak a vill-st ahhoz meg nem kell pálya és vannak nagy kap.-sú járművek; Hess Lighttram, Merci Capacity VDL Phileas de már leírtam.
Ja és esetleg a hazai ipar is kapna megrendelést Nabi IK Credo...:D
Ráadásul a vill/troli valóban nem itt szennyez a nagykörúton, hanem mondjuk Visontán, Meg a különböző nem épp környezetbarát és nem épp nagy hatásfokú áramtermelő egységben, úgyhogy az a pár forintos kwh áram nem 2-2,50 Ft hanem inkább 6-7-8 v még több mert rossz a hatásfoka az erőműveknek, csak a paksi atomtiszta.:P De ha felrobban akkor csesz..ük....... . (Fukusima).

TH 2011.09.27. 08:56:50

@BPO654: nézd, lehet, hogy semmiféle gazdasági racionalitás nem támasztja alá a villamosépítéseket, mivel nem vagyok sem közgazdász, sem közlekedésmérnök, sem nemtomkicsoda, ezért nem tudom felmérni és összehasonlítani az egyes megoldások teljes költségvonzatát, és pontos előnyeit sem. A fenti példádban egy dolgot tudok biztosan, hogy 28 trolivezető fizetése több, mint 18 villamosvezetőé. Mégegy: egy meglevő villamoshálózathoz hozzátoldani pár km-t, hogy meghosszabbítsanak pár vonalat, nyilvánvalóan ésszerűbb, mint felszedni az egész vonalon a sínt, és újraépíteni valami másféle járgánynak. Ha kompletten új vonal épül valahova, akkor teljesen jogos, hogy végig kell számolni, hogy milyen közlekedési eszközzel lehet a legköltséghatékonyabban megoldani a dolgot.
Tehát én pl. nagyon örülnék, ha bővítenék Bpesten a trolihálózatot, de nem úgy, hogy felszedik az 1-es villamos sínjét, leaszfaltozzák az egészet, és helyette balra tarts rendszerben trolibuszokat indítanak, pusztán azért, hogy a peronokat ne kelljen átépíteni...Szóval azért arra ne mondd már, hogy ésszerűbb lenne...

BPO654 2011.09.27. 23:22:16

@TH: A többletjvezetők bérét hosszú évekig lehet fizetni abból, amit pályaépítésre szánnak... .
Trolibővítés: itt még arra sem futja, h mondjuk a 82-es a Mexikói útig járjon, v a 72,73,74 bejöjjön a Deákra (1 megálló táv mind1ik esetében, v a 83 elmenjen a Liget térig, kiváltva a 9-es buszt, Orczy tértől közös pályán a villamossal. Ez utóbbit egyébként vizsgálja a BKK. Ezeket 4 éve írtam le a Veke fórumon és nemcsak Én.
Nem kellene felszedni az 1-esen a sínt megspórolva egy csomó pénzt mindjárt mehetne az aszfalt. A hosszabbítások: hát ez az, h kifelé a Bécsin épp azért nem hosszabbítják, mert nincs elég hely, de esetleg troliként lenne, kiváltva a 218 260-as buszokat. A másik irányba is már rég mehetne, ott viszont csak a 103-ast váltja ki.

Viszont történt valami amit szintén 4 éve vetettem fel (!) a VEKE fórumon, és láss csodát és villamost. Nos ide valóban nagy kapacitású villamos kellene már rég:
iho.hu/hir/combinoval-huvosvolgybe-110926
Ez valódi fejlesztés lenne, nagyon túlterhelt az ex56, mai nevén a 61. Sokan letennék az autót ha Combino járna Hv.-be!!! (Parkoló is kéne persze nagyobb mint ami van).
Ja, és pont mától egy villanybuszt próbál a BKV a 26-on, ronda cseh jármű de totál elektromos, csak du.-ként 1 hétig.

TH 2011.09.27. 23:27:57

@BPO654: ehh, a 9es vonalon közlekedő troli nekem is régi ötletem, mivel a vonal jelentős részén most is ott figyel a trolivezeték...
A Bécsin a helyhiány hülye indok, ha a villamos nem fér el elválasztva a forgalomtól, akkor más jármű sem férne el, de egyébként semmi tragédia nem történik, ha az autókkal megosztva használja egy villamos az utat, nem kell mindenhova elkülönített pálya (de persze előnyös). Szóval az 1-es vonalon szerintem a villamos a célszerűbb (és nem lenne butaság Combino méretű járműveket bevetni esetleg), de mivel nem vagyok szakember a témában, ezért ez csak egy szerény magánvélemény.

BPO654 2011.09.28. 15:23:30

@TH: Jobb ha elkülönítve megy különösen az 1-es. Pont az a lényege, h zárt pálya.
Ha már próbálgatják a Sor bn 10.5-ös buszt a Margit-szigeten akkor említsük meg a debreceni Plasmából kifejlesztett Coulumb buszt, amely szintén akkus, igaz már 2009-re ígérték... .
Asszem kevés a hatótávja.
www.eszaon.hu/tomegkozlekedes/Jarmuipari_klaszter_Debrecenben_-_Coulomb-bus/17642/

premium salmon 2012.01.09. 10:55:01

Javítás a "prágai színben" a Skoda 15T ForCityben a kb 70 cm széles folyosók hossza csak kb 350 cm.
Apropó Miskolc: tud valaki 15T üzletről vagy ennek híréről a 2008 májusi rigai szerződéskötés óta? A másik, a prágai sem ma volt, hanem 2005-ben.

Moszkvicsslusszkulllcs 2012.01.09. 21:02:39

Aqzt írja az újság, hogy nem ForCity jön Miskócra, hanem valamilyen (ma még nem létező) X53-as.

premium salmon 2012.01.10. 12:36:14

@Moszkvicsslusszkulllcs:
Nem tudom, mire alapozva írta ezt az újság, létezik-e a titokzatos, „lopakodó” X53?
-a debreceni tenderekből ismert 4 forgóvázas/8 tengelyes, 12 agymotoros/560 kW-os 15T/22T jelű konstrukció paraszthajszállal, de megfelel a műszaki előírásoknak
-a nyilvános műszaki leírás szerint új konstrukcióval pedig nem lehet kísérletezni a derék miskolci utazóközönségen, idézem:

„I.6. Referenciák
A Szallito mar mas termekeinel az utasuzemben bevalt es visszaigazolt konstrukcios modszereket hasznaljon.”

Még így is van bőven kockázat a Skodával:
-a sok mechanikus fékezéstől nem csak elkopó, de fel is forrósodó kerekeknek nem csak a fékbetétjeit, de a gyorsan fáradó gumibetétjeit is sűrűn kell cserélni – 25 000 km-ként visszahívják a tujákat - eszerint jóval drágább a karbantartásuk, mint a „konkurenciának”!
praha.idnes.cz/prazsky-dopravni-podnik-odstavi-kvuli-zavade-22-novych-tramvaji-forcity-1of-/praha-zpravy.aspx?c=A110923_125635_praha-sport_sfo

-a négy / több független fékkör működését is felül kell vizsgálni, ahogy erre egy sajnálatos halálos ütközés felhívja a figyelmet – a vezetőnek éberségkapcsolója is van, rosszullét esetén ennek meg kellett volna állítania a tuját!
zpravy.idnes.cz/ridic-tramvaje-zemrel-po-narazu-v-rychlosti-65-kilometru-za-hodinu-1cf-/krimi.aspx?c=A110920_112554_krimi_wlk