PTinfo

PTinfo

A PESA és a villamosai

2011. október 01. - mestska

Most, hogy Szegedre is befutott az első PESA villamos, érdemes egy rövid áttekintést adni, vajon mely városok azok, ahol hasonló villamosok futnak már? 

Az első magyar PESA

A PESA nem valami ismert név idehaza, bár a cég meglehetősen nagy múltra tekint vissza, még 1851-ben alapították, a porosz Keleti Vasút javítóműhelyeként Brombergben, a mai Bydgoszczban. A határok, országok, rendszerek jöttek-mentek a város körül, a gyár azonban maradt, és sorra javította az éppen aktuális vasúttársaság járműveit. A piaci rést és a fejlődési lehetőséget meglátva 2000 környékén kezdték átszervezni a céget, elsősorban immár a saját jármű építésére, és csak másodsorban a felújításra koncentrálva. Első körben a sínbuszok jöttek, melyet 2005-től kezdve követtek a villamosok. Míg azonban a vasút járművek esetén már több esetben volt külföldi vevő, így Olaszország vagy Csehország, addig a villamosok esetén Szeged az első, Lengyelországon kívüli vásárló.

Az első sajátépítésű villamosokat a cég Elblągba, egy kis lengyel villamosüzemre szállította, összesen hat darab készült el a 121N jelzésű keskeny nyomközű villamosból.  Elbląg (ejtsd kb. Elblong)  ezzel számos nagyobb lengyel villamosüzemet előzött meg, és vezette be az egyre divatosabbá és sikeresebbé váló alacsonypadlót, ráadásul referenciát biztosított ezzel a PESA-nak a későbbiekre. A 2005 augusztusában megkötött, 4,99 millió zloty értékű szerződés eredményeként végül 2006 szeptember és december között érkezett meg a hat, egyenként 20,22 méter hosszú, 122 férőhelyes villamos.

Az első PESA villamosok (fotó: Dominik L.)

Elblągot pár hónappal később a főváros Varsó is követte, 2006 februárjában 15 darab 120N jelzésű  villamost rendelt a PESA-tól, összesen 93,2 millió zlotyiért. A kocsik az   elbląginál hosszabbak, 31,82 méteresek voltak, a férőhelyszám 211-re nőtt. Az első kocsi 2007 júliusában érkezett meg Varsóba, a többit ugyanazon év augusztusa és decembere között szállította a PESA.

Az egyik első varsói PESA (fotó: Greg)

Új város, új típus. Łódź (ejtsd kb. Vúdzs), a harmadik legnagyobb (akkor még talán második) lengyel város 2006 októberében rendelt meg 10 darab 122N típusú villamost az elővárosi vonalaira. A varsóihoz hasonlóan 31,82 méter hosszú, azonban keskeny nyomtávú kocsik első példánya 2008 janurjában érkezett meg, hogy aztán 2008 decemberében már az utolsót is átvehessék.

PESA  Łódźban (fotó: Paweł Kamyszek

Łódź-zsal párhuzamosan a gyárnak otthont adó Bydgoszcz is rendelt a 122N típusból, de csakmutatóba, mindössze két darabot. A 2007 szeptemberi rendelést végül 2008 februári és 2008 májusi szállítás követte.

 

PESA Bydgoszczban (fotó: Piotr Tomasik)

A PESA ezt követően szinte tarolt az EU pénzek következtében dinamikusan átalakuló lengyel piacon, a korábban lehetséges konkurrenciaként tekintett Cegielski lényegében eltűnt a villamospiacról, míg a feltörekvő Solaris egyelőre csak Poznanban jutott szóhoz. A cégek közötti perlekedések száma azonban folyton nőtt, melynek szép példája volt a szczecini villamostender három eredményhirdetése, három különböző nyertessel. (ki gondolta akkor, hogy Debrecenben hatig jutunk?) Akkor azt írtam: lehet, hogy egy új regionális villamosgyártó felemelkedését látjuk? 

 

Egy újabb varsói típus (fotó: madve)

A taroláshoz egy új típus, a Swing is löketet adott, mára ez vált a zászlóshajójává a PESA villamosgyártásának. A típusból eddig összesen 251 darabot rendeltek, melyből 110-et szállított le a PESA, köztük az első szegedi példányt is.

 

Homokszín PESA Gdanskban (fotó: Łukasz Staniszewski)

A sort Varsó nyitotta meg egy olyan rendeléssel, amely megszerzésének bármely más járműgyártó örült volna. A tenderrel már a PTInfo is foglalkozott, a PESA 186 darab, egyenként 30,12 méter hosszú villamos leszállítására kapott lehetőséget. A 2009 májusi varsói szerződéskötést Gdansk követte 2009 szeptemberében 35 darabbal, majd Szeged következett 9 darabbal. 2010 júniusában végül Szczecinnel is szerződést sikerült kötni hat darab villamosra. Tavaly októberben Częstochowa is rendelt hét villamost a PESA-tól, míg idén januárban a székhely Bydgoszcz is újabb 15 kocsi beszerzéséről döntött. 

 

Tarka PESA Szczecinben (fotó: Mariusz Belko)

Egy a lehetséges czestochowai színtervek közül (forrás: gazeta.pl)

Nektek melyik PESA kocsi tetszik a legjobban? 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr223269749

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

kamarawood 2011.10.01. 20:06:54

Nekem a budapesti!
Csak a tenderkiírást még fúrják a minisztériumban.....

nemeza 2011.10.01. 20:10:26

121N, 122N. A Swingnek a Szegedi festés szerintem nem áll túl jól, legalábbis fotón.

jazzcool 2011.10.01. 22:06:41

nekem tecc a szegedi festés

Bambano 2011.10.02. 00:30:52

az a szegedi olyan, mint egy birodalmi rohamosztagos sisakja..
a második fotós a legjobb, utána a kékfehér.

Kovacsla 2011.10.02. 00:45:24

Nekem a korai modellek felfelé futó fényszórói és a hullámos vonalvezetésű homlokfala tetszik.

Kovacsla 2011.10.02. 00:57:23

@mestska: ... és az újonnan linkelt képen már megvannak a forgóvázburkolatok is. A színek meg majd élőben kiderülnek. Már tervezzük a következő szegedi kirándulást :)

Mike36 2011.10.02. 04:12:40

a zöld a mérges szemeivel

Mike36 2011.10.02. 04:15:32

engem inkább a belseje érdekelne

2011.10.02. 06:04:46

Jól látom, hogy a szegediről hiányzik a kerékjárat burkoló elem? Mondjuk nem kár érte, mert a többin szerintem elég nevetségesen néz ki a láthatóan utólag odabiggyesztett lemez.

Homo Homini Lupus 2011.10.02. 08:30:33

@KárászAti: Valószínűleg baleset megelőző szerepe van inkább, mint esztétikai.

d fens 2011.10.02. 08:58:23

Ez a keréktakargatás nálunk valahogy nem jön be.
A Tatra T5c5 modellen is létezik ilyen, nálunk mégsem divat, az UV egyenesen rettenetesen nézett ki vele, talán az ICS, amin megszoktuk a látványát. Gyakorlati hasznáról nem tudok.

Egyébként üdvözlök mindenkit, új tag vagyok, pusziiii :)

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.10.02. 09:00:40

Kicsit olyan az alakja, mint Lenin páncélvonatának. Hiába, a klasszikus vonalvezetés. :)

d fens 2011.10.02. 09:13:11

Ez rövidcsuklós villamos, ugye? (kurzgelenkwagen)
Mert akkor ez is combinosan "hernyós" mozgású.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.02. 09:15:24

@d fens:

lesz kerékburkoló lemez. (közben kicseréltem a fotót, mert a kommentek közötti linkre, az érkezéssel foglalkozó posztra a többség nem kattint :)

d fens 2011.10.02. 09:27:56

Szerintem felesleges. Vagy tud valaki valami statisztikát a kerékburkoló lemez gyakorlati hasznáról? ( azon kívül, hogy ronda )

voodoux 2011.10.02. 09:49:26

a swing a zöld mérges szemeível.

laci_52 2011.10.02. 10:30:49

Biztosan olcsóbbak lettek volna, mint a Combino. Kettő csatolva mehetne a Nagykörúton.

d fens 2011.10.02. 10:33:36

hüJe kérdés:

Nem a szegediek csináltak saját fejlesztésű villamost? Ha jól emléxem, valami Tatra-átépítés.
Azzal mi van?

d fens 2011.10.02. 10:41:01

Combino:

Anno a Demszkájnak volt fontos, hogy a körúton ne csatolt villamosok járjanak, talán a kampányhoz kellett. Egyébként a combino onnantól fogva pff kategória, hogy a nekünk gyártott szerelvényeknek nem alu szerkezete van, mert a túl hosszú kocsi miatt nem bírja a terhelést. A korábbi combinok szépen elrepedeztek. Persze a budapesti kocsik ára olyan volt, mintha aluból lenne...

fg56 2011.10.02. 11:40:09

Nekem jobban tetszik, mint a budapesti Combinók. A lekerekített formák és persze nem csak sárga színek üdébbek lehetnének a fővárosi körúton.

d fens 2011.10.02. 12:03:27

@fg56: a combinonál szerintem még a tw6000 is sokkal jobb.

vsz 2011.10.02. 12:13:47

A kerékburkoló lemez elsődleges haszna az elhaladási zaj csökkentésében leledzik.

d fens 2011.10.02. 12:31:46

@vsz: na ez már jól hangzik. és ha még a pálya is zajcsökentett lenne... node ne legyünk telhetetlenek, Budapesten például ha jól tudom, kisérleteztek füves pályával, de ápolni elfelejtették, szal nem volt jó. most egy rövid kisérleti műfüves szakaszról tudok csak. Mester ucca (umcacca hinnye)

Gaspra12 2011.10.02. 12:51:09

A szegedi Tátra átépítést lefújta az új cégvezető, mert szerinte nem ez a közlekedési társaság profilja. Sajnos a politika vezetés változása miatt a terveket, szaktudást és elkészített prototipust kidobják, miközben az előző vezetés hibáit emlegetik.

d fens 2011.10.02. 13:12:50

a politika már csak ilyen...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.02. 14:18:57

@d fens: pedig bármilyen hihetetlen, nagyon jól jàrtunk a combinokkal.

padorjan 2011.10.03. 11:10:19

@d fens: A csatolt járművek legdrágább része a vezetőfülke. Ha egy járaton állandóan csatolva járatunk valamit, el kell gondolkozni a hosszabb, egyterű jármű szükségességén. A Nagykörút tipikus példája a jól sikerült járműcserének. Olyan állandó terhelésű vonalnál - ahol folyamatos "pótkocsis" üzem van - ajánlott az egyterű járművek használata.
Ma már nem jellemző az időszakonkénti hosszabbítás-rövidítés. Nagyvasúton van értelme, de városi vasutaknál kevesebb.

tom-a-hawk 2011.10.03. 11:56:00

Egy kis kiegeszites, no es egy kis akadekoskodas ha mar lengyel temanal vagyunk :)

A 120N/121N/122N nem kulonboznek egymastol technikailag, tehat nem beszelnek kulonbozo modellekrol. Ugyanannak a villamosnak a normal nyomtavu, 5-reszes (120N), keskeny nyomtavu, 3-reszes (121N), keskeny nyomtavu, 5-reszes (122N) valtozatai kaptak kulon szamot.

a Swing nem egy uj tipus, hanem a 120N "upgrade" verzioja, amit a tipusszama is mutat: 120Na (az 'a' betu az elso tovabbfejlesztes, a kovetkezok majd tovabbi betuket kapnak, a klasszikus 105N "akvarium" modell pl. 105Nk-ig jutott a sok-sok ev alatt). A 120Na direkt a varsoi nagymegrendelesre (a 186 db-os) keszult, a 120N modellt alakitottak a megrendelo igenyeihez, mellesleg kikuszobolve nehany gyermekbetegseget. A Swing csak markanev, amit a marketingesek talaltak ki (a PESAnak eleg ramenos marketingje van, Varsora pl. majdnem sikerult ratukmalniuk a sajat szurke szinezesi otletuket, de innen ered a Csardas otlet is).

Csekkold meg egyszer azt az elblągi szerzodest - a 4,99 m PLN az egy villamos ara lehet, nem az egesz szerzodese... kulonben arra jon ki, hogy olcsobban vettek vilit, mint egy rovid Solaris buszt :)

a złoty nem zlotyi, ez egy hulyen hangzo magyarositas - maradj a złoty-nal (złoty-ert stb.) vagy ha mindenaron magyarositani akarsz, irj aranyat ;)

- mielott elfelejtem - amugy jo poszt, gratula es koszi :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.03. 12:32:51

@tom-a-hawk:

igen-igen, tisztában vagyok a leírottakkal, az új modell megnevezés szerencsésebb lett volna talán :)

A zlotyi elég elterjedt így leírva, azért bátorkodtam én is használni :)

Az elblongi 4,99 természetesen egy járműre vonatkozik.
süti beállítások módosítása