PTinfo

PTinfo

Bukás a kisvárosi villamos

2011. október 19. - mestska

Többször, több város esetén kifejtettem már a blog története során, hogy kétségeim vannak azon új villamosüzemek építése kapcsán, melyek olyan városokban létesülnek, ahol a felmerülő utasigény midibuszokkal (a lehető legkorszerűbb midibuszokkal akár) is kiszolgálható lenne akár. Elsősorban amerikai városokról van szó, de feltűntek már hasonló európai helyek is, mint pl. a Dunakeszi méretű, ám Citadisokat vásároló francia Aubagne. Várható volt, hogy előbb-utóbb bekövetkezik a crach és a város nem lesz képes finanszírozni az újépítésű villamosát. Ha fogadni kellett volna, a tétemet valamelyik túlparti városra tettem volna, de úgy tűnik, itt, Európában zajlik le az első folyamat, itt bukik először a kisvárosi villamos.

A két város között (fotó: Tito Mario)

Vélez-Málaga (nem keverendő össze Málagával), a 38 ezres kisváros 2006 októberében nyitotta meg villamosát, az első modern villamosüzemett Andalúziában. A vonal Torre del Marral, a 14 ezres tengerparti üdülőhellyel kötötte össze a kisvárost, európai uniós források felhasználásával, összesen 40 millió euró befektetésével. A villamosvonal nullszaldón történő üzemeltetéséhez évi 1,19 millió utas kellett volna, ezt azonban sosem sikerült elérni, sőt, az első teljes év, 2007 909 ezres utasszáma után folyamatosan csökkent az érdeklődés a vonal iránt, tavaly mindössze 701 ezren használták a két CAF kocsival kiszolgált, átlagosan 20 percenként közlekedő viszonylatot.

Az utasforgalom csökkenése, emellett az üzemeltetési költségek növekedése folyamatos konfliktushelyzetet teremtett az üzemeltetést 2030-ig elnyerő Travelsa és az önkormányzat között. Utóbbinak folyamatosan növelnie kellett a szerződésben foglaltak alapján a hozzájárulását, ami éves szinten tavaly már 1,36 millió euróra rúgott.

A helyzetet tovább nehezíti, hogy elvileg jó ideje kész, gyakorlatilag csak jövőre nyitották volna meg a ma 4,8 kilométeres vonal 1,2 kilométeres hosszabbítását, ami egy újabb kocsi beállítását, az üzemeltetési költségek növekedését vonta volna maga után, 2,6 millió euróra növelve a város ilyen irányú kiadásait. 

Végállomás (fotó: Pere Garcia Olive)

Az éves költségvetésnek már 9%-ra rúgó megemelkedett összeget nem tudta vállalni már a város, így november 1-től úgy néz ki, leáll a villamos Vélez-Málagában. Ez egyébként pont az öt éves kötelező uniós fenntartási időszak vége egyben.

A villamost az elképzelések szerint a szintén a Travelsa által üzemeltetett buszokkal fogják pótolni, 30 centtel csökkentve (0,52 €-ról 0,23-ra) ezzel a város utasonkénti hozzájárulását. 

Mediterrán hangulat (fotó: www.elmundo.es)

A polgármester az andalúz regionális kormányt is okolja a villamos bezárásért, felelőssé téve őket, hogy bár bátorították a várost a villamosépítésben, és többször ígértek segítséget, végül ez nem történt meg.

Hogy mi lesz a vélez-málagai villamos további sorsa, azt egyelőre nem tudni. Még az is lehet, hogy megegyezik a város a régiós kormánnyal a finanszírozás kérdéséről, és tovább mehet az üzem. Azt sem tudni, hogy a nyári hónapokban, amikor a forgalom 50%-al magasabb az év többi részénél, elindítják-e újra az üzemet. 

Ha esetleg nem, akkor lehet eladó lesz három darab hatéves, 31 méter hosszú, kétirányú villamoskocsi...

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr963310695

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rezgaras 2011.10.19. 10:16:13

Gondolom, itt Európában a problémákat nem kis mértékben az okozza, hogy a beruházáshoz viszonylag könnyen hozzá lehet jutni eurós pénzekhez, az üzemeltetést azonban nem támogatják. A beruházás (külsô, extra) pénzt, munkahelyeket jelent, persze, hogy minden önkormányzat ráharap. Európa padig nem igazán vizsgálja, hogy mi lesz a beruházás további sorsa. A pályázatban mindenki akkorát mond, amennyit a papír elvisel, Európa pedig csak mindenféle ökölszabályok alapján ellenôrzi a pályázat adatait. (ráadásul az ökölszabályok megismerhetôk, mindenki képes olyan pályázatot összehozni, ami megfelel...)

Füredi 3.0 2011.10.19. 18:25:59

Azért nem velez-malaga az első andalúz város, ahol villamos lett. CÓrdobában már 1909-ben volt. Most nincs, de volt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.19. 18:30:26

@Füredi 3.0:

természetesen igazad van, az első modern, újépítésű villamosra gondoltam (régi lényegében nem maradt)

is 2011.10.19. 18:36:07

yep. a spanyolok 1986-tól majdnem 20 évig kapták a fejlesztési pénzeket. minden WC-hez autópálya van, és értelmetlen infrastrukturális fejlesztések, EU-s pénzből. ebből lett nekik Expo, Olimpia meg minden.

Kuruttya 2011.10.19. 18:37:35

Fun fact: ezt a villamost leállítása előtt kb. annyian használták egy év alatt, mint a mi hármas metrónkat egy nap alatt. Faluba nem kell villamos:P

Füredi 3.0 2011.10.19. 19:06:07

@mestska: igen értettem, hogy mit írsz, és igazad is van - hiszen a cikk a jelenlegi helyzetről szól.

Pár éve láttam a sevillait, el voltam hűlve, aztán utána néztem és jót röhögtem. Másfél kilométer, az nagyjából a Bécsi út-szentlélek tér.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.19. 19:12:45

@Füredi 3.0:

sevillában azóta építettek egy (két) léptékkel nagyobbat:

cities.blog.hu/2010/02/18/minek_nevezzelek_23

Martian (törölt) 2011.10.19. 21:20:22

Az EU még Albert Speer-nek is túl megalomán lenne... :)

SvenH. (törölt) 2011.10.19. 21:44:28

azert a magyar varosok (== kis falvak) se semmi, kiviakoloroztak az egeszet raktak meg egy kis vizesest, oszt a mamokak es papokak sokkal szebb helyen tudjak megtartani a hetvegi piacozast...

ja es mielott elfelejtenem jol megfeszitettek magukat az onresszel... mivel meg arra se volt zseton igy hat CHF hitel...

taksony11 2011.10.19. 21:45:39

@Füredi 3.0:
A sevillai villamos 1899-ben nyílt meg

Viszont ez a Córdoba Argentínában van

en.wikipedia.org/wiki/List_of_town_tramway_systems_in_Argentina

gabest1 2011.10.19. 22:47:45

Én azt hittem minden tömegközlekedés veszteséges. Az lenne a hír, ha nem lenne.

cso zsi 2011.10.19. 23:58:21

Mégis, mit vártak? Két villamos között lesétálható a táv. Kellett volna egy harmadik, és sűrűbben járatni. Tudom, az még egy(két) ember, még egy jármű, és ilyen apróságok. Mindezt majdnem 2 ojróért. A megnövelt távra akarták a harmadikat? Ugyanígy 20 perces követéssel?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.20. 00:02:34

@gabest1:

ez így nem igaz. Önmagukban kiragadott vonalak képesek nullszaldósok, sőt nyereségesek lenni, Buapesten is több gerincvonal ilyen, de pl. a tokiói vagy hongkogi metró is ilyen.

Itt 1,19 millió utasnál érte volna el az üzem azt a szintet, amikor az utasok utáni bevétel (az utasok után járó szubvencióval együtt) biztosítani tudta volna az üzem alap működését, azaz az önkormányzatnak nem kell további támogatást adni. Ez nem jött össze, így fizetni kényszerült a város, nem csak a szubvenció összegét, hanem az elmaradt utasok teljes, valós költségét.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.20. 00:04:31

@cso zsi:

harmadik jármű volt, de nem állították be, mert igény nem volt rá, ellenben sok pénzbe kerül.

klacus 2011.10.20. 05:49:14

@mestska: Ez így is van rendjén. Aki nem jól mérte fel a piaci igényt az fizessen.

Lásd 4-es metró. Ember nem tudja már megmondani, hogy mennyibe fog kerülni, de az üzemeltetése még nagyobb bukta lesz, ez már most látható.

Persze majd az állam előbb utóbb csak kifizeti a BKV-s szörnyszülött racionálisnak nem nevezhető újabb csodáját. A fenti villamos ehhez képest p****füst.

GOLAZ111 2011.10.20. 10:50:06

Ennyi pénzből Sziléziában mennyi villamost lehetne felújítani és ott még használnák is.

BPO654 2011.10.20. 13:45:59

@is: Így van. A 3 leghülyébb legszegényebb legbecstelenebb egyszerre csatlakozott 1986-ban; görög,spanyol,portugál. Értelmetlen indokolatlan fejlesztésekre költöttek, de a görögök inkább maguknak osztották ki a lóvét -13.14 havi nyugdíjak fizetések segély a munkabér 50%-a volt, uannyit kerestek mint egy német 3200 euro/hó, a ktgvetést meghamisították. Most a fekete levest isszák hiába törnek zúznak.

BPO654 2011.10.20. 13:54:05

@cso zsi: Itt a lényeg. Az utasnak sokkal szimpatikusabb egy sűrűbben járó járat mint egy ritkán járő nagy kapacitású. Ezért lehetne troli villamosjáratok helyett pl. Ad rá pénzt az EU pálya nem kell hozzá környezetkímélő a.padlós. Legjobb példa a most felújításra kerülő 59-es villamos. Ha valami lehetne troli akkor ez. Mindkét v.á hurok tehát a troli megtud fordulni, hegyi járat, pont oda való a troli. Kapacitás: egy csuklós trolié 130-140 fő a kétkocsis tátráé 200. Ezt járatsűrítéssel lehet kompenzálni, de van duplacsuklós troli már belinkeltem párszor Hess Lightram3, ez pont 200 fős zárt pályán mehet minden további nélkül, márpedig a villpálya az zárt pálya. Egy új troli 100-200 millió egy új villamos min.500 millió/db. Használt a.p trolikat vett a BKV az 8,8 M Ft/db volt. A TW6000 villamosokat 10 M FT/db.-ért vették, de azok magaspadlósak.

BPO654 2011.10.20. 13:58:08

@klacus: Jelenleg hivatalosan az első szakasz 553 Mrd Ft.
A fenntartása 6 Mrd Ft/év lesz amortizáció nélkül. Tehát ennél biztosan több lesz.

rezgaras 2011.10.21. 10:22:04

> BPO: A 3 leghülyébb legszegényebb legbecstelenebb

Arra kérlek, fogd vissza magad! Van sok ismerôsöm mindhárom országból. A görögökért nem tenném tûzbe a kezem, de mind a spanyolok, mind pedig a portugálok sokkal-sokkal becsületesebbek, mint az átlag magyar.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.21. 11:43:49

@rezgaras:

egyetértek. BPO, finomabban kérlek.

BPO654 2011.10.23. 22:40:16

@rezgaras: OFF: Az lehet. De nemrég asszem talán az ongo.-n v másutt azt olvastam, h lisszabonban olyan lusták az emberek, h a felső emeleti lakók a szomszédos ház tetejére dobják a szemetet, mert az egyszerűbb mint levinni........ .:D
Feltéve, ha a sz.-os ház alacsonyabb.... .
Ezt persze a turisták nem látják. Ennyit a Portugálokról. A spanyolok is megérik a pénzüket. Ahogy "is" leírta mindent abból építettek amit kaptak az EU-tól. Mindent elprivatizáltak akárcsak Mi. Most meg 20% a mnélküliség, mert a befektető el is tud menni, nemcsak megjönni tud... . A görögöket meg látjuk a tévében. Összadósságuk 350 Mrd euró. Európa nagy műveltjei..... .
ON.

v2peti 2011.11.14. 20:19:49

Troli: Olvastam valahol, hogyaz 56, 58, 59-et annó trolisítani akarták. Az 58 megszűnt, jött volna az 59-es bezárása, de az 58-as csak nem akart trolisodni, és valakik kilobbizták, hogy addig ne szűnjön meg az 59, amíg nem kezdődik a trolisítás. Azóta is készül...
Közben meg kiderült, hogy az 56 villamosként jobb. Mivel az 58 meg csak kicsit tér el az 56-tól, ezért oda a villamos visszaállítása lenne jobb, persze a Libegőig elég lenne minden másodikat elvinni, a túristaszezonbeli hétvégék kivételével.

Az 59-et meg csak akkor lenne érdemes önmagában trolisítani, ha nem a temetőig, hanem tovább mennek Gazdagrét fel, hogy már legyen valami előnye annak, ha már sokmilliót ráköltene az ember.

BPO654 2011.11.15. 17:26:23

@v2peti: Soha nem állítottam sehol,h az ex56 ,ami mellesleg 61 legyen troli. Sőt 4-5 éve ugattam el a Veke fórumon, h Combinót Hűvösvölgybe!!! Most próbálta ki nemrég a BKV; kivittek két Combinot.( min 4 évnek kellett eltelnie ehhez is).
Az 59 simán lehetne troli, az 58 szintén, ha apályán tudna menni a troli is. A 2007-es pályafelújítást inkább kókányolásnak lehetne nevezni, úgyhogy lehet alkalmassá tenni a gumikerekesnek is, különben is kevés a hely a zugligetin, egyvágányú villamosnak meg nincsen értelme... .

v2peti 2011.12.15. 18:16:44

Zugligetbe lehet egyvágányos is, ugyanis Szépilonáig 2 vágány van, onnan ha nem tévedek, akkor egy megállónyira van pár intézmény, ami forgalmat vonz. Azaz ekkora távra csúcsban is kijárhat a hosszabbított 18-as idáig, mert 7,5-ös a követés, kijárás és bejárás 2 perc, marad 5 fordulásra. Csúcsban minden 2. vili menne ki egyvágányon Zugligetig azaz negyedórás követés lenne. 15 perces hétvégi követésnél meg 15 percből 5 oda, 5 vissza, 5 elég fordulásra. 10 perces követésnél meg elég az, ha 2 vágány (kitérő) van a végállomáson, vagy a Szarvas Gábor utcánál.
Mivel a vonal egyvágányos szakasza elég rövid, sűrű követésre meg nincs szükség, ezért szvsz itt nem gond az egyvágányozás

v2peti 2011.12.16. 00:26:47

Kösz jártam már arra. Elég szomorú volt a 80-as évek közepén, az egyes helyekről nemrég elpucolt sínek sóderral leszórt helyét, máshol meg sínmaradványokat látni. :( Azóta többször is voltam arra, de mindig eszembe jut a villamos hiánya. :(

ubk 2015.06.20. 16:26:39

Most, 2015-ben van valami hír erről a vonalról?

BPO654 2015.08.13. 21:07:05

@ubk:
Ez a blog megszűnt.

G-H azaz Ganz G2 videókat lehet nézegetni aki akar:

www.youtube.com/watch?v=mMh5FWcADuY

www.youtube.com/watch?v=YTb5YSfDzd8
süti beállítások módosítása