PTinfo

PTinfo

A PESA keletre kacsint

2011. október 26. - mestska

Pár hónappal ezelőtt készült egy poszt arról, vajon melyik nyugati cég lesz az első, aki az ígéretes orosz villamospiacon először kap rendelést alacsonypadlós villamosra. Akkor az évek óta Oroszországban sürgölődő Siemenst, Alstomot és Bombardiert említettem. Ez egyelőre most sem dőlt még el, de egy új játékos lépett be a játszmába, egy új megállapodást követően ugyanis a PESA is villamost szállíthat, ha nem is Oroszországba, de a többségében oroszok által lakott kazahsztáni Pavlodarba.

Hasonló kocsik kerülnek Kazahsztánba is (forrás: gazeta.pl)

A megállapodást a TRAKO-n, a Gdanskban rendezett vasúti kiállításon és vásáron kötötték szeptember végén, más lengyel szereplők, így egy bank bevonásával. A megállapodás alapján a Szegedre is villamost szállító PESA két darab, 100%-ban alacsonypadlós (vagy csak 70? ellentmondásos) villamost szállíthat a kazah városba, ezen felül egy összeszerelő üzemet is létrehoz Pavlodarban.   Pavlodar villamosközlekedésének zömét 1977 és 1986 között gyártott KTM 71-605-ös kocsik bonyolítják le, a hálózat hossza 86 kilométer (térkép), a viszonylatok száma 19. Olyan idős kocsikat cserélne le tehát a 330 ezres kazah város, amilyenek itthon még bőven futnak.

 

A helyi Nagy Lajos király útja (fotó: Maksimus)

A két kocsinak 16-18 hónappal a megállapodás után kell Pavlodarba érnie. A kocsik nem a Szegeden megismert Swing sorozatot fogják képviselni, hanem az először Częstochowában bemutatkozó, forgóvázakkal rendelkező Twistet. A PESA-sok természetesen örülnek a lehetőségnek, és remélik, hogy az új üzem további kazah és orosz városokba szállíthat villamosokat a későbbiekben. Csak a pavlodari villamosüzem további 83-at rendelne egy sikeres első körös szállítást követően, perspektívából nincs hiány tehát.

Zárójelben a végére: Kazahsztán esetén nem a PESA az első cég, ami alacsonypadlós villamost szállít az országba. Ezt a címet az új főváros Asztana jelenleg épülő új villamosüzemére történő szállítással az Alstom már korábban elhappolta.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr503330025

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lenry 2011.10.26. 08:28:19

19 vonal erre a hálózatra? vao...

premium salmon 2011.10.26. 11:29:02

Nem sokkal többet tudunk meg innen: infotram.pl/text.php?from=main&id=43197 de azt igen hogy a SWING után/mellett itt a TWIST korszak a PESA-nál. Jó, hogy a Czardasz nem lett névadó, Szeged is swingel.

A fapad és alacsonypadló arány, meg sok minden tisztázatlan, de azttudjuk, hogy 70 km/ó a csúcssebesség. Czestochowa kap belőle először aztán jöhet Kazahsztán meghódítása. Csúnyácska...

A befogadóképesség is fura nem tudni egy- vagy kétirányú és milyen nyomtávú tujára adták meg, de 0,25 m2/álló fő melletti 45 ülő és 130 állóhely azaz 175 utas nagyon soványka...

ruba 2011.10.26. 15:38:30

Az azért érdekelne, hogy 2db (vagy akár 83) villamosra alapozva miért akarnak összeszerelő üzemet építeni. Nem hinném ugyanis, hogy onnan megéri Európába szállítani a villamosokat (még az alacsonyabb munkaköltség mellett is ott van az óriási távolság, ami főleg ma az olajárak emelkedése miatt nem hinném, hogy megérné onnan ide szállítgatni a villamosokat). Azt meg azért nem hiszem, hogy onnan akkora megrendelések érkeznének be folyamatosan, hogy megérje az üzemet fenntartani.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.26. 17:54:04

@premium salmon:

nekem ez a 70% alacsonypadló nem tiszta. Korábban 100%-ról volt szó Czestochowa esetén is.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.26. 17:54:52

@ruba:

nem tudni, hogy ebben a megállapodásban (ami még csak nem is egy végleges szerződés) pontosna milyen feltételek szerepelnek. Lehet, hogy a PESA az említett 83 villamos reményében bevállalta ezt. Nem tudhatjuk, milyenek voltak a tárgyalási pozíciók.

ruba 2011.10.26. 18:37:53

@mestska: Hát én nem vállaltam volna be, igaz, nincs is villamosgyáram:). Amúgy ezek a KTM 71-605-ös kocsik lehet, hogy fiatalabbak mint egy ICS, de aki utazott rajta az tudja, hogy katasztrofális konstrukció, szerintem már akkor elavult volt, amikor forgalomba álltak, a dizájnról meg inkább ne is beszéljünk. Nem véletlen hogy még az egykori SZU-ban is rengeteg helyen inkább a Csehszlovák Tátrákat vették. Nekem volt szerencsém ilyenen utazni, és mint kuriózum tetszett is, de ha ilyennel kéne minden nap dolgozni járnom, lehet inkább marsrutkával (busszal) járnék.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.26. 20:47:12

@ruba: persze, abban azért volt provokáció, hogy milyen idősek a kocsik. Emlékezzünk csak, a románok mit voltak képesek a nyolcvanas években gyártani Timis néven. (fut az még valahol?)
süti beállítások módosítása