Az elmúlt héten két Rajna menti város, Bázel és Karlsruhe is közzétette villamostenderének eredményét, a két város együttesen 85, opciókkal 186 új kocsit vásárolt, ráadásul mindkettő esetében borult a papírforma.
Bázel, egészen pontosan a BVB a város történetének legnagyobb villamosbeszerzését bonyolította le, amikor 60 darab új Bombardier Flexity 2-est szerzett be. Mivel a városban Combinok már eddig is futottak, és mert a városi villamoshálózat egy részét üzemeltető BLT korábban a hazai gyártót, a Stadlert részesítette előnyben annak Tango típusával, így a Bombardier győzelme némileg meglepetés. Főleg, hogy eredetileg a két üzemeltető közös tenderben gondolkodott, a BVB végül azonban visszalépett a Stadler Tango kocsik rendelésétől, mert a 75%-os alacsonypadlós arányt nem találta megfelelőnek a városban.
Nem ortopéd ez a kocsi egy kicsit? (forrás: www.bvb.ch)
Természetesen a Siemens és a Stadler ismét próbálkozott, de a legjobb árajánlatot végül a kanadaiak tették, a hatvan villamost összesen 179 millió euróért szállítják le. A Bombardier jóval jobb árat ajánlott a konkurenciánál, a Stadler 209 illetve 240 millióért szállított volna, az alacsonypadlós arány függvényében, míg a Siemens 230 milliós árajánlatot tett. (Hangsúlyoznám, hogy az árajánlatok a hazai tenderekkel szemben minden további nélkül elérhetőek) A Bombardier kocsik ára a hazai tendereken is versenyképes lett volna egyébként.
A Bombardier két hosszban szállítja le a kocsikat, 43-at a 43,2 méteres változatból, és 17-et a 31 méteresből. Az első két kocsi 2013-ban fog megérkezni, hogy a 8-as vonal folytatásaként most épülő, a németországi Weil am Rheinbe átfutó, akkor megnyíló villamosvonalon már közlekedhessen. Ezt követően havonta két kocsi fog megérkezni, további 51 kocsira pedig opciója van a városnak.
Karlsruhe esetén szintén meglepetés született, és ahogy már Rostocknál megemlítettem, a villamospiac átrendeződése ezzel tovább folytatódik, ahol az egyik fő vesztesnek a Siemens tűnik. Karlsruhe két éve Bombardier kocsikat rendelt, most választása arra a Vosslohra esett, ami 100%-ban alacsonypadlós kocsiját mindössze idén nyáron mutatta be, de máris két sikeres tender áll mögötte. A 75 millió euróért megrendelt, 25 darab kocsi a Stadtbahn hálózatra fog közlekedni, várhatóan az S1 vonalon. A kocsik egyenként 37,2 méter hosszúak lesznek, 2,65 méter szélesek, az elővárosi jellegnek megfelelően sok ülőhellyel, összesen 104 darab.
Igazodik a forma a meglévő kocsikhoz (forrás: www.kvv.de)
Bevallom, nem sikerült rájönnöm, hogy az alacsonypadlós aránya mekkora lesz a kocsinak, hivatkozásként a Vossloh mallorcai, leóni és rostocki tenderét hozták, de a mallorcai tram-train jellegű kocsi teljesen más szerkezeti felépítésű, mint az utóbbiaké, ráadásul jóval kisebb is az alacsonypadlós arány, mint az utóbbi kettőnél, ahol teljes hosszban alacsonypadlós kocsikat kapnak a városok. A megfoghatatlan Citylink márkanév sem mond semmit, korábban nem használta a cég. Nincs erre utalás se a KVV, se a Vossloh honlapján. Szóval ha valaki tudja, akkor ne titkolja. :)