PTinfo

PTinfo

Rajnai villamosok

2011. október 29. - mestska

Az elmúlt héten két Rajna menti város, Bázel és Karlsruhe is közzétette villamostenderének eredményét, a két város együttesen 85, opciókkal 186 új kocsit vásárolt, ráadásul mindkettő esetében borult a papírforma. 

Bázel, egészen pontosan a BVB a város történetének legnagyobb villamosbeszerzését bonyolította le, amikor 60 darab új Bombardier Flexity 2-est szerzett be. Mivel a városban Combinok már eddig is futottak, és mert a városi villamoshálózat egy részét üzemeltető BLT korábban a hazai gyártót, a Stadlert részesítette előnyben annak Tango típusával, így a Bombardier győzelme némileg meglepetés. Főleg, hogy eredetileg a két üzemeltető közös tenderben gondolkodott, a BVB végül azonban visszalépett a Stadler Tango kocsik rendelésétől, mert a 75%-os alacsonypadlós arányt nem találta megfelelőnek a városban. 

Nem ortopéd ez a kocsi egy kicsit? (forrás: www.bvb.ch)

Természetesen a Siemens és a Stadler ismét próbálkozott, de a legjobb árajánlatot végül a kanadaiak tették, a hatvan villamost összesen 179 millió euróért szállítják le. A Bombardier jóval jobb árat ajánlott a konkurenciánál, a Stadler 209 illetve 240 millióért szállított volna, az alacsonypadlós arány függvényében, míg a Siemens 230 milliós árajánlatot tett. (Hangsúlyoznám, hogy az árajánlatok a hazai tenderekkel szemben minden további nélkül elérhetőek) A Bombardier kocsik ára a hazai tendereken is versenyképes lett volna egyébként.

A Bombardier két hosszban szállítja le a kocsikat, 43-at a 43,2 méteres változatból, és 17-et a 31 méteresből. Az első két kocsi 2013-ban fog megérkezni, hogy a 8-as vonal folytatásaként most épülő, a németországi Weil am Rheinbe átfutó, akkor megnyíló villamosvonalon már közlekedhessen. Ezt követően havonta két kocsi fog megérkezni, további 51 kocsira pedig opciója van a városnak.

Karlsruhe esetén szintén meglepetés született, és ahogy már Rostocknál megemlítettem, a villamospiac átrendeződése ezzel tovább folytatódik, ahol az egyik fő vesztesnek a Siemens tűnik. Karlsruhe két éve Bombardier kocsikat rendelt, most választása arra a Vosslohra esett, ami 100%-ban alacsonypadlós kocsiját mindössze idén nyáron mutatta be, de máris két sikeres tender áll mögötte. A 75 millió euróért megrendelt, 25  darab kocsi a Stadtbahn hálózatra fog közlekedni, várhatóan az S1 vonalon. A kocsik egyenként 37,2 méter hosszúak lesznek, 2,65 méter szélesek, az elővárosi jellegnek megfelelően sok ülőhellyel, összesen 104 darab.

Igazodik a forma a meglévő kocsikhoz (forrás: www.kvv.de)

Bevallom, nem sikerült rájönnöm, hogy az alacsonypadlós aránya mekkora lesz a kocsinak, hivatkozásként a Vossloh mallorcai, leóni és rostocki tenderét hozták, de a mallorcai tram-train jellegű kocsi teljesen más szerkezeti felépítésű, mint az utóbbiaké, ráadásul jóval kisebb is az alacsonypadlós arány, mint az utóbbi kettőnél, ahol teljes hosszban alacsonypadlós kocsikat kapnak a városok. A megfoghatatlan Citylink márkanév sem mond semmit, korábban nem használta a cég. Nincs erre utalás se a KVV, se a Vossloh honlapján. Szóval ha valaki tudja, akkor ne titkolja. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr773338822

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BPO654 2011.11.03. 17:19:33

Tehát ez a keskeny felxity kb 921 M Ft, míg a siemens és a Stadler 1,1-1,2 Mrd Ft/db. Ők megengedhetik... . Na persze az EU pénzéből Mi is... . Ezzel szemben a Solaris trollino 18 (szimpla csuklós troli) kb 700000 euro, azaz 200-213 M Ft/ db, bef képessége 160 fő ami szinte megegyezik a KCSV6 bef. kéességével, és sín se kell hozzá. A Ganz helyett ma már cegelec (cseh) hajtás van bennük, meg skoda motor, erre kellett nekik anno a Ganz..... . A duplacsuklós meg 200 fős -Hess Lightram.
Solarisból van "C" teng.kormányzott 15 m.-es 3 tengelyes is, a troliváltozat bef képessége 133-134 fő. Nyíregyházán van belőle elég a dízelből az 138 fős. Jővőre recessziót jósólnak nekünk, nem baj, oda se neki, ne is gyártsunk semmit, az EU pénzéből meg vegyen sok villamost Vitézy, akárhonnan. Csak utána nem kéne az emberek pofájába vágni, h itt 55% a fogl.-gi ráta........... .

www.bustocoach.com/en/content/solaris-trollino-15-146-metres-trolleybus-classe-i-3-doors-0

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.11.05. 12:23:38

"Bevallom, nem sikerült rájönnöm, hogy az alacsonypadlós aránya mekkora lesz a kocsinak"

Csak tippelek: ha ugyanazokat a forgóvázakat pakolja a Vossloh a Citylink alá, mint a Tramlink alá (és miért ne ezt tenné), akkor ugyanúgy 100% alacsonypadlós lesz.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 18:58:02

@Moszkvicsslusszkulllcs:

Nagyon úgy néz ki, hogy nem, hanem a mallorcaihoz hasonló kocsik lesznek.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 19:10:35

@BPO654: Te BPO, kezdem azt hinni, hogy valamelyik duplacsuklós buszgyártónak dolgozol :)

Egy város nem adja fel a méregdrága ifrastruktúráját, hogy cserébe több járművezetővel, azaz drágábban alacsonyabb szolgáltatási sznvonalat biztosítson.

BPO654 2011.11.06. 21:29:37

@mestska: A cég honlapján 200 fő szerepel. Ez a gyártó által megadott hivatalos max.kapacitás. Elmondanám, h az ICS, és a kétkocsis tátra MAx.kapacitása is 200 fő. Tehát mindig a max kap.-sal számolunk. A 3 jármű kapacitása azonos, ezért ha kiváltanák ilyenekkel a tátrákat, és az ICs-ket, akkor nem kellene menetsűrítés, tehát nem kellene több jármű ill.jvezető!!!Pályaépítés ktg.-e is megspórolható, járműoldalról nézve a duplacsuklós troli árf.tól függően 200-250 M Ft, új a.p villamos min 500 M Ft/db. A troli sokkal csendesebb is, olcsóbb fenntartani, egyes alk.részek teljesen kompatibilisek a buszéval, nincs csikorgás, és baleset egyéb akadály esetén önjáró üzemmódban tovább tud menni, ellentétben a villamossal. Az érvelésed megbukott.

Alacsonyabb szolg. színvonal?
Visszakerülnek a tátrák, amik m.p.-sak, ez a jármű 100%-ban a.p.-sak, és nem úgy oldották meg mint a Pesában, kifelé fordított ülésekkel... .

BPO654 2011.11.06. 21:34:20

Ha már Svájc többszörösen is előjött akkor a Cobra villamosokról egy (meghökkentő) video.
A 2. video az:

hampage.hu/trams/zurich/

BPO654 2011.11.06. 21:37:13

Mellékzönge:

@mestska: A duplacsuklós troli ott megy ahol akar Svájcban, nem kell zárt pálya. Ez csak egy kis ok amiért nem óhajtanak belépni az Eu-ba. (A fő ok,h nyílván most főleg velük finanszíroztatná magát az Eu).

BPO654 2011.11.10. 13:36:46

Az 1. és az 5. hsz.-ben leírtam, h miért tartom jobbnak a trolis megoldásokat, aki ezzel kíván vitázni az itt tegye meg.A svájciaknak van eszük, attól még, h nincs esetleg máshol duplacsuklós troli, az nem azt jelenti, h ne a Svájciaknak lenne igazuk!
Mennek a saját fejük után, és jól teszik. Ráadásul buszt még mi is tudunk gyártani, meg trolit is villamost viszont nem. És ez nem magyarkodás, hanem a GDP mitől fog nőni? Hmmm? Tán attól,h akárhonnan veszünk villamost? Attól nem... .:D (Ikarus 293- az első duplacsuklós busz volt a világon. Csak emlékeztetőűl.).
A svájciak föld alatti maglev építésben is gondolkodnak pl.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.12. 12:21:30

@BPO654: "h nincs esetleg máshol duplacsuklós troli, az nem azt jelenti, h ne a Svájciaknak lenne igazuk!"

Ez azért vicces, mert pár hozzászólással fentebb épp azt ecseteled, hogy villamost vettek, pedig vehettek volna duplacsuklós trolit.

BPO654 2011.11.15. 17:44:53

@mestska: Tök mind1. Nekik van pénzük, amiből a saját iparukat támogatják főként. Villamos se gond, pályaépítésre van lovetta, nálunk meg csak azért újul meg mert elvettek a metrópénzből.... .

Mellesleg vannak még értelmes városvezetők akik normálisan az optimális megoldást választják, rongyrázás helyett, nekünk is példa lehetne:

iho.hu/hir/megujul-a-tomegkozlekedes-osnabruckben-111115

BPO654 2011.11.15. 17:45:34

@BPO654: Ajánlom az utolsó mondatát a cikknek!!!
süti beállítások módosítása