PTinfo

60 év után ismét villamos Le Havre-ban

2012. február 18. - mestska

Amikor 1951-ben megszűnt Le Havre-ban a villamos, nem hiszem, hogy a város akkori lakói gondolták volna, hogy lesz még valaha villamos a városban. A II. világháború alatt szinte teljesen lebombázott normandiai kikötőváros villamoshálózata jelentős veszteségeket szenvedett a háború során, hogy aztán az üzem részbeni visszaállítását követően győzzön az autó, a busz és az olaj, újabb francia villamosüzem megszűnésével járva.

Megy a vonat, megy a vonat...

Az idők változnak, ahogy a szemlélet is, így a mára 180 ezres, Miskolc nagyságú Le Havre a villamos visszaállítása mellett döntött. Az új Y alakú hálózat - melyet várhatóan idén decemberben nyitnak meg  - 13 kilométer hosszú lesz, összesen 23 állomással (térkép). A vonalhálózat legérdekesebb eleme egy új 500 méter hosszú dedikált villamosalagút lesz.

Az épülő villamosalagút

A hálózat kiépítésének előkészületei 2006 végén kezdődtek meg a lakosság véleményének kikérdezésével, az építkezés 2010 elején indult meg. A hálózat kiépítése összesen 395 millió eurót esz igénybe, melyből 237-t áll a város, 91-et a megye és a régió, míg a fennmaradó mintegy 67 milliót a Franciaországban teljesen elfogadott közlekedési adó adja hozzá.

Már a pályán az első kocsi

A poszt apropóját az adja, hogy február 13-án megérkezett a városba az első villamoskocsi, francia városokra jellemzően (de nem kizárólagosan) egy Alstom Citadis. A város még 2010 nyarán rendelt 20 kocsit, mintegy 42 millió euróért, melyet 2011 őszén újabb két kocsival bővítettek ki.

A korábban kiállított makett belseje - ilyen az új kocsié is

A 32 méteres kocsik 98%-ban újrahasznosítható anyagból készülnek, bár erre egy ideig biztos nem kerül sor. Érdekes, hogy az első kocsi mindössze 9-10 hónappal a tervezett megnyitó előtt fut be, gyors ütemben várható a többi kocsi beérkezése és a tesztek elvégzése.

Valamennyi fotó a projekt Facebook oldaláról származik

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr354131936

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

SzigDani 2012.02.25. 21:46:54

Kb. 10 éve volt szerencsém 10 napot arrafelé tölteni. Amellett, hogy elég különleges a város a lebombázott részek helyére épült, akkor mindenképpen nagyon korszerű, ma talán nem úgy aposztrofált, de számomra egyértelműen érdekes városépítészeti szerkezettel és épületekkel, emellett jelentős hálózat volt elválasztott pályás autóbuszokból. Ahogy elnézem ezek egy része alakul át villamossá. Remélem valamikor eljutok ismét oda.

mestska · http://cities.blog.hu 2012.02.27. 08:57:02

@SzigDani: Hát én nem tudom, hogy eljutok-e oda valaha. Érdekelne a háború után újjáépített város, de annyi más hely van még, nem hogy a világon vagy Európában, de Franciaországban is.

SzigDani 2012.02.27. 09:29:01

Ugyan a street view-ban benne van, de ha gondolod, küldj mailt, küldök 10 éves képeket. :) Sajnos pont a buszsávot nem fényképeztem le. :(
Magát a várost kb. 1-2 nap megnézni, a környék az igazán érdekes Arromanches-sal, Etretat-val Mont Saint Michellel. A legjobb, ha az ember Rouen-ban tanyázik és egy korai idulásos, késői érkezéses napot csinál Le Havre-ban. Persze ha a múzeumok is érdekelnek, akkor kétszer kell fordulni.
Mi InterRail-lel voltunk, egy ilyen kirándulás simán belefért. Érdekes volt, amikor a franciák elkezdték nekünk, mint vadkeleti bugrisoknak magyarázni, hogy mi a május 1. :D

mestska · http://cities.blog.hu 2012.02.27. 21:36:09

@SzigDani: Sajnos tényleg számos pont van, amit meg kell még nézni Franciaországban, a Párizs vonalától északra eső rész teljesen kimaradt, Lille-t kivéve. Majd egyszer, talán.