A kairói Tahrir téren történtek immár véglegesen beírták magukat a kairói metró történetébe is. A Mubarakról elnevezett metróállomás épp a Tahrir tér alatt volt, így ennek az állomásnak a nevét gyorsan megváltoztatták, sőt kisatírozták és Mártírok tere lett az új, hivatalos elnevezés.
Új vonat a belső végállomáson (fotó: Skyscrapercity/midotoria)
Most pedig az időközben szép csendben megépült és február 21-én megnyitott új, hármas számú vonalat is ennek nyomán nevezték el. Hivatalos immár, hogy a vonal neve Revolution Line, azaz Forradalom vonal. Hogy a mindennapokban mennyire használják majd az elnevezést, azt nem látni egyelőre.
Magyaros (pánarab) színek (fotó: Skyscrapercity/midotoria)
A hétmilliós, elővárosokkal együtt a húszmillió lakos felé öles léptekkel haladó egyiptomi főváros harmadik metróvonala 4,2 kilométer hosszú. A vonalon öt állomás található, 14 és 58 méter közötti mélységben, a közöttük lévő alagút átmérője 9,4 méter. A vonal Kairó legforgalmasabb terei közül kettőt, az Abatát és az Abbasiyát köti össze, előbbinél csatlakozva a kettes vonalhoz. Az előrebecslések alapján napi 250-300 ezer utast szállító vonal mintegy 4,2 milliárd helyi fontba került, azaz mintegy 155 milliárd forintba.
Az új, 51 hónap alatt megépült vonalszakasz csak az első üteme a hármas vonalnak, már épül a második, 6,5 kilométer hosszú szakasz. A folytatást (ütemezési térkép) francia cégek építik, ami nem is csoda, hiszen francia kölcsönökből finanszírozzák az építését. Az új vonalszakasz készültsége kb. 60%-os, az átadást 2014-re tervezik.
Az exit arabul S9jteknős (fotó: Skyscrapercity/midotoria)
A vonal most átadott szakaszán még 2007 novemberében rendelt, hét darab, egyenként nyolckocsis szerelvény közlekedik, melyeket a Mitsubishi - Kinki Sharyo - Toshiba konzorcium gyártott. A 2014-ben átadandó következő szakasz igényeinek kielégítésére újabb 7 szerelvény érkezik, szintén Japánból. A vonatok vásárlását japán kölcsönből fedezték.
Pénztár (fotó: Skyscrapercity/midotoria)
A japán és francia közreműködés és kölcsön biztosítása nem új keletű dolog, már az első két vonal kiépítésében is közreműködött a két ország, várhatóan a további szakaszok kiépítése is ennek megfelelően várható. A következő átadandó szakasz a hármas vonal nyugati irányú, Nilust keresztező hosszabbítása lesz, távlatban a vonal pedig a repteret is elérné. (térkép a hálózatról)
Lépcső ((fotó: Skyscrapercity/midotoria)
Lift és fura dizájn (fotó: Skyscrapercity/midotoria)
A kairói metró érdekessége, hogy a nyolckocsis vonatok negyedik és ötödik kocsija a nők részére van fenntartva, más országokhoz, pl. Iránhoz vagy Indiához hasonlóan itt is él a pozitív diszkrimináció a metróban. Az ötödik kocsi este kilenc után vegyes használatúvá válik, kíváncsi vagyok, hogy működik az átállás a gyakorlatban.
Beszállás a női kocsiba (fotó: Skyscrapercity/midotoria)