A törökök nem jutnának az ember eszébe rögtön, amikor a villamosreneszánszt említjük, pedig vagy féltucat városban épült villamos az elmúlt években. A folyamatosan bővülő piac természetesen a helyi gyártók érdeklődését is felkeltette, egy éve isztambuli látványterveket mutattam, akkor a nép is szavazhatott, melyik dizájnt kövesse az új kocsi. Sajnos kézzel fogható eredmény ebből a projektből nem született egyelőre, de most egy másik versenyző, a bursai székhelyű Durmazlar is bejelentkezett új, teljes hosszban alacsonypadlós kocsijával.
Az új csodabogár Selyemhernyó (fotó: www.enerjiport.com)
A Márvány-tengerhez közeli Bursa közel kétmillió lakosával az ország negyedik legnagyobb városa. Legfontosabb városi tömegközlekedési kapcsolatát a 2002-ben megnyitott, 31 kilométeres Bursaray hálózat biztosítja (térkép, üzemeltető), ami lényegében egy kétvonalas Stadtbahn vagy metrórendszernek tekinthető. A Stadtbahn vonalat erősíti a Ruhr-vidék hálózatain is előforduló B80-as Siemens kocsik is, melyek mellett 30 darab magaspadlós Bombardier kocsi is részt vesz a forgalom lebonyolításában. A vonal folyamatosan bővül, 2010-11-ben három szakaszban összesen 9 kilométer hosszban bővült, a teljes hálózatot jelenleg 80 kilométeresre tervezik.
Ilyen a Bursaray (fotó: hokomoko)
A Siemensszel már a hálózat megnyitásakor együttműködtek a törökök, a leszállított kocsikat a német cég a helyi Tüvasassal készítette el, de a most bemutatott, villamosoknál szokatlan visszapillantó "szarvacskái" miatt Selyemhernyónak becézett alacsonypadlós kocsi elkészítésében is közreműködött a Siemens. Az új, az isztambuli Eurasiarail vásáron kiállított ötrészes kocsi jelenleg tesztmozgásokat (tesztfutást nem írnék...) a gyár 150 méteres próbapályáján. Sikeres produkció esetén Bursa 14 darabot rendelne az ötrészes, egyirányú kocsiból.
Szarvacskák (fotó: hokomoko)
A villamosok nem a Bursarayra kerülnének, hiszen ott magaspadlós kocsik járnak, hanem a város új gyűrű alakú, 6 kilométer hosszú villamosvonalára (térkép). Meglehet azonban, hogy nem a 2014-ben átadásra kerülő vonalon fognak először futni a 277 férőhelyes Combino unokatestvér Selyemhernyók. A saját villamosüzemét használt kölni GT8-as kocsikkal kiszolgáló Konya ugyanis máris bejelentkezett 20 Selyemhernyóra. Úgy tűnik, újabban a kiforratlan, nem létező, vagy mindössze egy elkészült példánnyal rendelkező villamosokra van kereslet :)
Érdekes egyébként, hogy a selyemhernyó több közlekedési eszköznek is becenevet kölcsönzött. A most bemutatott villamos mellett a fura pofázmány miatt Lyonban is szokták így szólitani a helyi járgányokat:
Selyemhernyó Lyonban (érdemes a füvesítést is nézni!) (fotó: .YOYI.)
És persze nálunk is akad Selyemhernyó. A többek között Vácra közlekedő BDVmot motorvonatokat az itthon még akkor szokatlan megjelenés miatt Hernyónak kezdték becézni. Aztán az utoljára gyártott négy szerelvényben immár első osztályú kocsirész is akadt, a magasabb komfortszint miatt pedig a Hernyó is magasabb szintre lépett, Selyemhernyó lett belőle...
Egy váci Selyemhernyó (fotó: Wikipédia)
Szerintetek melyik a legselyemhernyósabb Selyemhernyó?