PTinfo

mi lassan és drágán építjük a metrót, máshol hogy csinálják?

Utolsó kommentek

Járműgyártók

Privát üzemeltetők

PTinfo

2013.06.03. 21:24 mestska

Mi van a Deák téren a föld alatt?

Címkék: budapest közlekedési művészet

A Deák tér alagútrendszerét össze sem lehet hasonlítani más nagyvárosok komplex átszálló csomópontjaival, de mégis Budapesten belül ez A Metróállomás, hiszen itt fut össze mindhárom vonal, egy többszintű komplexumot hozva létre. Neveletlen ezt dolgozta fel és rajzolta fel az állomás metszetét az Alstom metróktól a felszíni kutyasétáltatókig. Szerintem nagyon jó lett, pedig az aluljáró szint nincs is rajta már!

budapest_deak_metszet.jpg

2d rajz (forrás: neveletlen/Tumblr)

Az állomásról természetesen nem ez az első, a földalatti részeket is bemutató ábra, már a hetvenes években, a vonal építésével párhuzamosan készültek robbantott ábrák az akkor épülő állomásokról (a Forgách utcáról ne keressen ilyet senki). Közte volt a Deák tér is természetesen:

budapest_deak_3d.jpg

3d rajz (forrás: metros.hu)

Érdemes megfigyelni, a kisföldalattin - aminek a nyomvonala módosult a Deák téri metrók építése nyomán -  még a régi szerelvények járnak. A módosult nyomvonal helye egyébként még ma is megvan, abban van a kisföldalatti múzeum az aluljáróban. És hogy hogy néz ki ez az egész helyszínrajzilag egymásra vetítve? Valahogy így:

budapest_deakter_helyszinrajz.jpg

2d rajz vízszintesen (forrás: epitos.blog.hu)

Érdekesség itt is van, látható a rajzon ugyanis a hármas metró második kijárata az Andrássy-Bajcsy sarokra, amit ma is elbírna a tér gyalogosforgalma szerintem. Milyen lenne már, hogy a kisföldalatti két állomása között a hármas metró állomásán keresztül is el lehetne sétálni, nem kellene egy megállót utazni :)

Végezetül pedig egy bónusz a Deák téri metró földalatti részeiről: egy 3d-s modell, amit a Red Bull Ride versenyre készült annak idején:

budapest_deakter_redbull.jpg

3d modell (lipilee.hu)

Az ilyen 3d-s ábrázolásokat más városokban is szeretik, a PTinfo blog például Szöulról emlékezett meg korábban, ahol az összes állomásra elérhető bárki számára ilyen rajz az interneten.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről

15 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr95342607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

szb9 2013.06.03. 22:56:24

Az M3 - M1 (Bajcsy) összekötés csak terv volt, vagy létezik és le van zárva?

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.04. 08:31:56

@szb9: csak terv volt, illetve újra és újra felmerül ma is.

szb9 2013.06.04. 13:49:19

@mestska: hivatalos körökben (pl. BKK) még nem láttam felmerülni, bár nem lenne rossz, csak a térképész grafikusok dolgát nehezítenénk meg vele, nem lenne ezt könnyű szépen és érthetően ábrázolni egy sematikus térképen :D
Amúgy jó lenne felülvizsgálni és átépíteni a régi metrókijáratokat, mert úgy tűnik, a 70-es években a (közlekedés)mérnökök alapelve volt hogy szúrjunk ki a gyalogosokkal: Déli pályaudvarnál metróról villamosra átszálláskor fel a mozgólépcsőn, le a kerengőbe lépcsőn vagy lejtőn, majd megint fel lépcsőn a villamoshoz... a kerengőszinten miért nem lehet leszállni a mozgólépcsőről? Széll Kálmán térre se ártana több kijárat és még sorolhatnám...

óðinn 2013.06.04. 13:54:34

Nem tudom, hogy a "neveletlen" nick kit takar, de az első képet Baranyai András készítette egy gyerekkönyvhöz:
www.moksha.hu/muvhaz/amig-utazunk-avagy-meses-bekavezas-budapesten/

papamaci957 2013.06.04. 14:30:56

Egy fontos dolog azért hiányzik róla: a kettes és a hármas metrót összekötő hurokalagút.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.04. 14:43:37

@papamaci957: a helyszínrajzon látszik, nézd meg a kettes metró vonalát.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.04. 14:45:07

@odinn: Huh, köszönöm az infot! Én a tumblr-on láttam a jelzett képet, a linkelt könyvet viszont nem ismertem, de jó hogy felhívtad rá a figyelmem.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.04. 14:46:53

@szb9: nem lenne olyan nehéz ezt ábrázolni, Párizsban például számos olyan állomás van, ahol a vonal egyik állomásáról a másikra egy másik vonalon keresztül át lehet sétálni. Az Opera megálló környékén keresgélj.

papamaci957 2013.06.04. 15:08:30

@mestska: A hurokalagút azon sem látszik, csak a fordítóvágány, abból is csak egy kis rész.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.04. 15:48:23

@papamaci957: bocs, félrérthető voltam, a hurokvágány indítása látszik.

felucca 2013.06.04. 15:57:23

Nagyon jól látszik, mekkora építészeti ziccert hagytak ki a Deák téren. Az egész komplexum lehetett volna egy átlátható, többemeletes, galériás, nagyteres, együttlátható dolog a kisföldalattitól az M1-ig, részben természetes fénnyel. Ehelyett lett egy szűkkeblű, ócska, szűkös, sötét, átláthatatlan csődkomplexum. Bleh! UVATERV monnyon le!

humorpalanta 2013.06.04. 18:48:52

@felucca: Nem lehetett volna, hiszen a 2-es metrót a hidegháború legsötétebb idejében kezdték el építeni, s igazából egy óriási atombunkernek is szánták, s abba az üvegtetős épület nem fér bele. Aztán, mikor másodszor vágtak neki az építésnek, már nem volt keverés, de még mindig veszélyeztetett a hidegháború kitörése, szóval ez nem volt olyan egyszerű. Ekkor készítették a 3-as terveit is, tehát változás nem történt. Így utólag persze már egyszerűbb gondolkodni, de így is elég nagy kanyarok vannak a Deáknál a metróban, plusz az egésznek úgy kellett elkészülnie, hogy az összekötőalagutat is meg lehessen csinálni, szóval nem volt ez egyszerű, s szerintem a legkézenfekvőbb megoldást választották, hiszen akkor sem dúskáltak a pénzben.

ZBR 2013.06.05. 11:50:44

@szb9:
" a kerengőszinten miért nem lehet leszállni a mozgólépcsőről? Széll Kálmán térre se ártana több kijárat és még sorolhatnám... "

Egyetértek, ki lett szúrva a gyalogosokkal.

De azzal nem feltétlenül értek egyet, hogy ezt a metrókijáratokkal kell kezelni, mert ez drága móka. Azért vannak kivételek.

Pl. a délinél miért nem áll meg hátrébb a villamos, miért nem lehet zebrán át megközelíteni?

Széll Kálmán tér kijárata: ez is csak a tér elb**ott jellegéből adódik: ledobtak KÉT plázát, még mindig a Széna téren van a volán végállomás... Akkor lenne értelme a másik kijáratnak, ha: akadálymentes lenne (lift), kiváltaná a Széna téren a villamosmegállót és ezzel megtérülhetne.

Maxikói út: a MILLFAV peronszintről kellene egy aluljáró - összekötő alagút az egyes villamoshoz.

szb9 2013.06.05. 16:18:30

@ZBR: "Pl. a délinél miért nem áll meg hátrébb a villamos, miért nem lehet zebrán át megközelíteni?"

a 61-es járat Nagyenyed utca megállójánál ezt meg lehet tenni, nem tudom hogy a metró így közelebb van-e, de a pályaudvaron néhány vágány biztosan.

mestska · http://cities.blog.hu 2013.06.07. 22:24:05

@ZBR: A Széll Kálmán téren a második kijárat építése folyamatosan tervben van, sokan szeretnék megépíteni, de önmagában több milliárd forint a költsége.

A Mexikói úton tudtommal a NIF megépíti a vágyott közvetlen aluljárót a 70-es vasútvonal átépítése kapcsán.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...