PTinfo

PTinfo

A nap fotója: az új montreáli metrókocsi

2013. december 23. - mestska

Első ránézésre egy busz és egy utcaseprő autónak a keverékének látszik, pedig ami a képen van, az az új montreáli metrókocsi. Hogy akkor miért vannak mégis gumikerekei? Mert a montreali metróhálózat - párizsi mintára - így épült ki. Az első gumikerekű metróvonal a párizsi 11-es volt, az ötvenes évek közepén alakították át a vonalat a hagyományos acélkerekesről, elsősorban a vonalon található nagyobb emelkedők miatt. (a 11-es metróvonal Párizsban eredetileg a Belleville fogaskerekű villamost váltotta ki) A gumikerekű metróknál azóta is ezt tartják az egyik előnyének: jobban bírja az emelkedőket a hagyományos metróknál, de megszokták még említeni a rövidebb féktávot vagy épp a simább futást is. 

montreal_metro_azur1.jpg

Kissé ortopéd, de ez egy metrókocsi (fotó: www.vialibre-ffe.com)

A képen látható kocsit az Alstom és a Bombardier közösen és első példánya annak a 468 darabnak, ami 2018-ig fog Montreálba érkezni, leváltva az amerikai kontinens legöregebb metrószerelvényeinek egy részét. Az utolsó kocsik 2018-ban érkeznek meg, kilenckocsis szerelvényekbe rendezve. Az oldalsó kis "kerekek" sem szegélytisztításra szolgálnak, a jármű ezek segítségével van megvezetve és a pályán tartva.

montreal_metrotrack.jpgNem egyszerű a pálya felépítése sem (fotó: Wikipedia)

Érdekes megnézni, hogy a Bombardier egyebek mellett miket emel ki az új vonatok érkezése kapcsán, jól látszik, hogy ma a műszaki részletek mellett legalább ilyen fontosak az ergonómiai elemek:

- nagyobb ablakok és indirekt világítás

- átjárhatóak a szerelvények

- 27%-al szélesebbek az ajtók a könnyebb utasáramlás érdekében

montreal_metro_azur2.jpg

Az első teljes vonat, a vezetőfülkében a montreáli polgármesterrel és a quebeci miniszterelnökkel (fotó: www.bombardier.com)

A vonatok szavazás alapján az AZUR márkanére hallgatnak.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr305703504

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.12.24. 13:35:05

tényleg elég izén néz ki, de örüljünk, hogy van tömköz az amerikai kontinense :)

mestska · http://cities.blog.hu 2013.12.24. 17:47:33

@peetmaster: igen, végre ők is felfedezték, hogy van értelme a dolognak. Bár ez Kanada, ahol mindig is erősebb volt a tömegközlekedés.

Sir Gombóc 2013.12.25. 10:33:41

"Az oldalsó kis "kerekek" sem szegélytisztításra szolgálnak, a jármű ezeken keresztül veszi fel az áramot."

Azok vezetik a pályán a járművet és mivel azok is gumikerekek, az áramot szvsz nehezen szedik.

A betáplálás az nem a futópálya belső oldalán van? (2. kép)

mestska · http://cities.blog.hu 2013.12.25. 11:31:31

@Sir Gombóc: elsőre pont ugyanazt írtam, amit te, egyértelműnek tűnt, hogy az oldalsó sínek a jármű mozgásának megvezetésére szolgálnak. Aztán valahol olvastam menet közben, hogy az áramfelvétel is onnan történik, így elbizonytalanodtam. Más áramfelvételi pontot a jármű oldalán nem láttam, így kénytelen voltam azt hinni, hogy ezeken keresztül történik valamilyen módon, csak a szemem csal meg.

Most, hogy rákérdeztél, kikerestem egy régi szerelvény fotóját, ahol a vezető kerekek mellett egyértelműen látszik az áramszedő papucs is, ami az új kocsin nem látszott.

en.wikipedia.org/wiki/File:QC-STM_GarageBeaugrand_20040706-135814_Atelier.jpg
süti beállítások módosítása