PTinfo

Építsünk a vonathoz vonatot

2014. február 06. - mestska

A nagysebességű vasutak egyik sajátossága, hogy egyes megállókat a városon kívül helyeznek el, a vonatok nem a városközpontban lévő, 100-150 éve kialakult állomásokat és az ahhoz vezető, jellemzően korlátozott sebességű pályákat használják. Ennek oka, hogy a vonatok egyszerre tudják biztosítani azt, hogy az adott településen csak áthaladó többségi utasok ne veszítsenek 5-15 percet, másrészt az adott város lakói is megkapják a közvetlen, igen értékes összeköttetést.

avignon_tgv.jpgAvignon TGV állomás (fotó: http://www.frenchfriends.info)

Ez történt Avignon esetén is. Amikor 2001-ben megnyílt az LGV Méditerranée vonal, amellyel immár Párizsból egészen Marseille-ig lehetett utazni villámgyorsan, Avignon "csak" egy, a várostól több kilométerre délre fekvő állomást kapott (térkép), ahol az érkező utasoknak busszal kellett bemennie a városba. (Hogy miért örült Avignon ennek ellenére is az új állomásnak, az nem is kérdés: a közel 700 kilométerre fekvő Párizsba két és fél óra alatt megy el a TGV).

Január 27-e óta azonban nem szükséges a buszokat használni, közvetlenül a TGV állomásáról ugyanis vonat visz be Avignon Centre állomásra, azaz a város eredeti nagyállomására. Azaz mivel az újonnan épített vasút állomása messze volt a várostól, építettek még egy vasutat, hogy be lehessen jutni a régi állomásra :)

Szerencsére azért sokat nem kellett építeni: mindössze egy rövid kiágazás épült a hagyományos vasútként működő Avignon-Arles vasútból, amely a TGV állomás végében keresztezte külön szintben a nagysebességű vonalat. Az új kapcsolat kiépítése 37,5 millió euróba került, a vonatok 5 perc alatt vannak benn Centre állomáson. A két állomás között nagyjából félóránként megy el egy vonat. (menetrend)

avignon_tgv_ter.jpgA két állomás között járó vonatok (fotó: http://www.ledauphine.com)

(A menetrendet nem igazán értem egyébként. Azt hittem először, hogy a TGV-khez van igazítva, de nem.A 11:27-.kor Párizsból érkező vonathoz 11:27-kor van csatlakozás, a 11:51-eshez 12:13-kor, a 13:16-oshoz 13:27-kor)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr495797103

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.06. 16:01:39

Miért nem villamost tettek oda? vagy az is lesz?

Kinai cuccok blog · http://kinaicuccok.blog.hu 2014.02.06. 16:17:03

Szerintem ez teljesen rendben van, nálunk gáz hogy a reptérre BKV busszal kell kimenni.
(már aki nem akar taxit fizetni)

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.06. 16:24:35

@milliliteratura: lesz, épül, de nem arra fog menni. Itt a vasúti összekötés egyszerű volt egyébként viszonylag, ahogy írtam, nem kellett sokat építeni, az építkezés látszik is a google maps-en.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2014.02.06. 16:49:35

@mestska: oké, csak szálljak át valamire, amiről öt perc múlva tuti le kell szálnom? ez tényleg vonzó bárkinek is?
persze a kétmegállós metrók párizsban is divatosak, lehet, hogy nekik ez így logikus.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.06. 17:02:54

@milliliteratura: igen, és ugye a menetrend nem annyira jó, simán várhatsz 10-15 percet is az öt perces útra. És az öt perces út végén még csak a városi vasútállomásnál vagy.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.02.06. 17:05:47

@Kínai cuccok tesztje: Ferihegyen nincs akkor utasforgalom, ami indokolná, hogy oda vonatot vigyünk. a vonat magasabb komfortot tud nyújtani, de az utasforgalom relatív kicsinysége miatt vagy ritkán vagy üresen járnának a vonatok, előbbi az utasnak, utóbbi az üzemeltetőnek nem jó.