PTinfo

PTinfo

City Hall - a legszebb elveszett metróállomás

2014. május 26. - mestska

A nagy, most már 100 éves múltra visszatekintő metróüzemek sajátossága, hogy a hálózat és a város fejlődése miatt egyes megállókat becsuktak, sok belőlük a mai napig megvan. Találhatunk ilyenek Párizsban, Londonban, de ilyennek számít ma már Bécsben a 2003-ban becsukott Lerchenfelder Straße is, sőt, Budapesten a Kisföldalatti Deák téri múzeuma is egy ilyen, korábban megszüntetett állomáson van! Nem csak európai sajátosság ez ugyanakkor, hiszen elveszett állomásokból (remélem Hamster nem haragszik meg, hogy kölcsönveszem az elveszett sínek mintájára a szófordulatot) találunk jópárat New Yorkban is, köztük a világ egyik legszebb metróállomását, a City Hallt.

new_york_cityhall.jpg

Figyeljétek a felülvilágítókat! (fotó: www.citylab.com)

A City Hall metróállomás az első New York-i metró déli végállomása volt, 1904-ben adták át. (Igen, New Yorkban csak 8 évvel a mi kisföldalattink után épült meg az első metró) Építészetében jelentősen eltért a többi metróállomástól már akkor is, a kor legjobb anyagait használták fel az építéskor.

new_york_cityhall_elsoutasok.jpg

Az állomás első utasai 110 éve. (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)

A bejáratnál ugyan az eredeti tölgyböl épült pénztárak ma már elvesztek, de a csillárok, a természetes bevilágítást biztosító tetőablakok és a Guastavino-rakásban kirakott falicsempék a mai napig megvannak (Rafael Guastavino volt a névadója annak a csemperakási módszernek, ami New York számos épületében megtalálható a mai napig).

new_york_cithall_penztar.jpg

Az eredeti pénztárak (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)

Az állomás a korban megszokott módon ívben épült, a metró hurokban fordult meg, hasonlóan több magyar villamosvonalhoz vagy épp a párizsi metró bizonyos vonalaihoz, végül épp ez okozta az állomás megszüntetését. A metróhálózat forgalma ugyanis a város növekedésével együtt folyamatosan nőtt, a bővülő utasigényt pedig csak hosszabb - kialakítása folytán a City Hall állomáson nem megállítható - szerelvényekkel lehetett kiszolgálni.

new_york_cityhall_metro.jpg

Vonatforgalom annak idején (fotó: abandonedplaces.livejournal.com)

Ráadásul a vonalat már 1905-ben tovább hosszabbították Manhattan déli vége felé, így a kisforgalmú, mindössze napi 600 utast kiszolgáló megálló bezárása mellett döntöttek a költséges átépítés helyett 1945-ben. Szerepét a rövid sétatávolságra lévő Brooklyn Bridge - City Hall megálló vette át, az utasok eddig is ezt részesítették előnyben a nagyobb vonatválaszték és a jobb felszíni kapcsolatok miatt.

new_york_cityhall_alapr.jpg

Jól látszik, milyen közel is volt a Brookly Bridge állomás (forrás: www.nycsubway.org)

Az állomás ma már műemlék, látogatni a New York-i közlekedési múzeum speciális túráin lehet, az utasok azonban láthatják is akár, ha a 6-os vonalon olyan szerelvényt kapnak el, amelyik a mai napig itt fordul meg - igaz megállás nélkül.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr96211157

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jhoward 2014.05.26. 22:15:32

Bocs, csak egy nüansznyi eltérés, de a mi Deák téri múzeumunk (sajnos) nem a régi Deák téri állomáson/álomásban van berendezve, hanem az oda vezető régi alagútszakaszban. A régi állomás a mostani múzeumi bejárattól balra kezdődött - egy kiszolgáló helyiség van a régi állomás végében.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.05.26. 23:07:34

Jó téma, lájk!

"Igen, New Yorkban csak 8 évvel a mi kisföldalattink után épült meg az első metró"

Amennyiben metró = föld alatti városi gyorsvasút, akkor igen. De ha bármelyik jelzőt elhagyjuk, akkor nem :) .
Földalatti volt már korábban, bár csak kisérleti, a broadway alatti pneumatikus, arra lehet mondani, hogy nem ér. De szerintem a magasvasutak teljes jogú versenyzők, a metró feladatát látták el a(z akkori) metrókhoz hasonló paraméterekkel, ugyanúgy külön szintben - és sokkal korábbra nyúlik vissza a történetük.

"a metró hurokban fordult meg, ... végül épp ez okozta az állomás megszüntetését."

Ez stimmel, viszont van még NYC-ben hurokvégállomás, South Ferry. Messze nem ilyen szép, de érdekes.

"a bővülő utasigényt pedig csak hosszabb ...szerelvényekkel lehetett kiszolgálni."

Namost pont a South Ferrynél szintén nem fér el a vonat, csak az első öt kocsi, tehát ettől még maradhatott volna. A lényeg, amit utána írsz: a szigetcsúcs megugró beépülésével, a brooklyni vonalak kiépülésével az a végpont túl északon volt, egyszerűen nem volt rá szükség, és áldozatul esett a "nagy egységesítésnek".

yomsisi 2014.05.27. 16:50:27

Igen, a Deák téri egy lezárt alagútszakasz. A járda alatt, ami a szerelvények mellett halad, ott vannak a sínek.
Ettől még jó cikk. :-)

Mdavid89 · http://iranynewyork.hu 2014.05.27. 17:01:23

Érdekes, jól összeszedett írás. A City Hall tényleg csak a leghíresebb elhagyatott metróállomás a városban, társainak hosszú a sora: www.nycsubway.org/wiki/Abandoned_and_Disused_Stations

Amúgy nem csak a föld alatt vannak érdekes elhagyatott építmények New Yorkban. Itt például egy érdekes észak-manhattani diadalívről olvashattok: 548oranewyorkban.blog.hu/2013/08/29/kornyezetidegen_romkent_pusztul_egy_inwoodi_boltiv

mestska · http://cities.blog.hu 2014.05.27. 23:01:16

@jhoward: tényleg? Valamiért bennem az maradt meg, hogy a régi állomás részben ott volt, de ezek szerint nem.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.05.27. 23:02:43

@Comandante en Jefe: itt most a metró-metróról beszélek, egyszer tényleg írni kellene most már egy jó kis mi a metró cikket :)

Albu 2014.05.28. 12:31:47

Érdekes írás és hozzászólások.

Egy vázlat a Deákról: metros.hu/sztori/foldalatti_sztori.html

És igen: a bal vágányon állnak a szerelvények a fav-múzeumban, a jobb vágányon pedig egy peronmagasságú járófelület van kiépítve. Nem szélesebb az egész, mint az alagút volt.

Azon meg ne lepődjünk meg, hogy csak a Siemens mintaprojektje, az FJFVV _után_ épültek dolgok. (Akkor még nem ment az internacionalista merjünk kicsik lenni.) A második legnagyobb malomipari város volt Bp. pl.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.05.30. 07:06:08

@mestska:

"egyszer tényleg írni kellene most már egy jó kis mi a metró cikket :)"

Jaja, hát az ambíciózus feladat. Előre szólok, hogy bele fogok kötni :DDD

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.05.30. 07:27:48

@Albu:
"Azon meg ne lepődjünk meg, hogy csak a Siemens mintaprojektje, az FJFVV _után_ épültek dolgok."

...ez azért persze nem teljesen így volt, ha csak földalattit nézünk, akkor is ott van London (ahol valós közlekedési problémát oldottak meg, első körben gőzzel, de 1890-ben már volt elektromos föld alatti vonaluk), ott az isztambuli Tünel, és Boston első földalattija pl. a Budapestivel lényegében egyszerre épült, bár egy évvel később nyitották meg - de az nem reprezentációs célú minimetrónak, hanem meglévő villamosvonalakat raktak le a nagy felszíni forgalom miatt. De eddigre már számos magasvasút üzemelt, ami ugye ugyanarra a problémára adott választ, amire a metró, és a két rendszert ma max. az elsőség kérdésekor szokás elkülöníteni, hogy alul vagy fölül, az technikai részletkérdés, egy rendszeren belül is váltakozni szokott.

Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne legyünk büszkék a MillFAV-ra, igen korai, és a kezdetihez eléggé hasonló formában máig működő rendszer, ami egyáltalán nem rossz... Csak kezeljük a helyén, persze mindig lehet megfelelő szűkítő jelzőket találni, amivel tényleg első lesz :).

BPO654 2014.06.10. 14:37:24

@Comandante en Jefe:

Egy kis rögvalóság!!!!!!!!!:

A BKK nekilát az 1-es villamos következő szakaszának. A felújított részekre pedig már ki is kerültek a lassújelek. Kiváló, hogy a frissen felújított Árpád hídon 30-cal kell végigdöcögni, miközben 60-at ígértek. Az autók meg 70-nel húzhatnak el a villamosok mellett. Íme a lassújelkitűzések:

Operatív sebességkorlátozások elrendelése:
1-es villamos vonal

Helyszín: Árpád híd ( Rákóczi híd irányába)
Engedélyezett sebesség : 30 km/h
Előző engedélyezett sebesség: 50 km/h
Oka: A dilatációs szerkezetek rohamos elhasználódása
Megszüntetés módja ,várható ideje: a dilatációs szerkezetek cseréje.
Bevezetés ideje: 2014.06.06.

Helyszín: Árpád híd (Bécsi út irányába)
Engedélyezett sebesség : 30 km/h
Előző engedélyezett sebesség: 50 km/h
Oka: A dilatációs szerkezetek rohamos elhasználódása
Megszüntetés módja ,várható ideje: a dilatációs szerkezetek cseréje.
Bevezetés ideje: 2014.06.06.

Helyszín: Gidófalvi gyalogos átkelő (Bécsi út irányba)
Engedélyezett sebesség : 10 km/h
Előző engedélyezett sebesség: 50 km/h
Oka: Üregelődés villamos pálya környezetében
Megszüntetés módja ,várható ideje:
Bevezetés ideje: 2014.06.06.

Tehát rohamos elhasználódás, meg üregelődés, VADIÚJ PÁLYÁN.

Kell villamos mindenhová! Igaz pályát építeni nem tudnak de sebaj!

BPO654 2014.06.10. 14:43:15

@Comandante en Jefe:

a MILLFAV NEM minimetró.

"Ezzel nem azt akarom mondani, hogy ne legyünk büszkék a MillFAV-ra, igen korai, és a kezdetihez eléggé hasonló formában máig működő rendszer, ami egyáltalán nem rossz..."

Nem rossz persze, volt pár siklás is nem is oly rég, pénz meg majd lesz (......), de addig is fulladjon meg benne mindenki mert légkondi az nincsen, helyette van kábelbűz, mert ebben a melegben a föld alatt, az öreg teknicska bizony hajlamos kigyulladni.(Ez vonatkozik M3-ra is). Veled kéne reklámoztatni, és az lenne a szlogen, h ungarische folklor............:D

mestska · http://cities.blog.hu 2014.06.18. 21:32:27

@BPO654: már hogyne lenne az. kapacitásban mindenképp.

BPO654 2014.06.27. 00:34:31

@mestska: Nem, mert nem is metró, hanem villamos mivel fvezetékes. A.p-ós Ganz ICS 1973-ból.. . De ezt tudnod kéne.
Nos épp ma beszakadt a födémje az 1-es villamos felújítás miatt, úgyhogy ezt is lehet pótolni, ami csak busszal megy ugyebár. Csak már se busz se sofőr nem lesz... .:D
Ezért mondom mindig, a kötött pályával csak baj van.
index.hu/belfold/budapest/2014/06/26/megserult_a_fodem_leallt_a_kisfoldalatti/

mestska · http://cities.blog.hu 2014.07.27. 11:11:18

@BPO654: hány olyan metrót mutassak a világból, ami felsővezetékes?

BPO654 2014.07.29. 22:40:33

@mestska: Ahányt akarsz, de a kisföldalatti az a.p villamos, nemcsak mert fvez.-s hanem mert Ganz ICS, csak bepakolták a gépészetet az utastérbe alulról.

Hány olyan esemény kell még ami meggondolásra kényszeríti az elvakult vezetőket mint VD, és az elvakult fanokat, hogy csak oda kell villamos ahová nagyon muszály a nagy utasforgalom miatt?
Nem baj villamost mindehová, íme a mai példa milyen jó is az, ha semerre nem tud menni ugye?:DDD Mert nem jár a 62,69,12,14 pedig csak részben.::D:S

index.hu/galeria/index/belfold/2014/07/29/ozonviz_zudult_ujpestre/

BPO654 2014.08.06. 22:39:28

Ugyanez az özönvíz leálló aluljárózni képtelen 12-14-essel. ÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉS mi volt a MEGMENTŐ? Bizony az öregharcosok mentették az utasokat ki a vízből szó szerint.
Jó az öreg IKARUS 260 a háznál, mert az a.p-st sem merték odaengedni.
iho.hu/hir/ozonviz-eszak-pesten-140729

A mai esőzésben is leállt jó sok kötöttpálya, majd mindegyik troli is!
Ezekről érdekes minidg hallgatnak az elvakult kötöttpályás hírportálok!

BPO654 2014.08.18. 21:25:34

JA IGEN, ÉS A VILLAMOS EGÉSZSÉGES, MERT NEM SZENNYEZ!!!!!!!

www.origo.hu/itthon/20140814-combinoktol-porzik-a-margit-korut.html
süti beállítások módosítása