Itthon egyáltalán nem ismert, de más európai városokhoz hasonlóan a XX. század első felében a spanyol nagyvárosokban is a villamos volt a jellegzetes közlekedési eszköz. A II. világháború után aztán az autóknak és az autóbuszoknak köszönhetően sorra zártak be a villamosüzemek, a hetvenes évek elejére már csak Madridban, Barcelonában, Valenciában, Granadában és Zaragozában voltak maradványvonalak a hálózatokból, 1976 után pedig a teljes országban két rövid villamos maradt, a barcelonai Tibidabo hegy oldalában kanyargó, a magyar turisták által is előszeretettel használt, lényegében nosztalgiaüzemként működő Tramvia Blau, valamint Mallorcán a sólleri villamos.
A megszüntetett villamosvonalak gyorsan elbontásra kerültek és eltűntek az azon közlekedő villamoskocsik is. Hogy akkoriban mennyire hiányzott a nosztalgia vagy épp a muzeális értékmegőrzés, azt jól mutatják a galíciai Vigoban, a villamosvonalak megszüntetése után öt évvel, 1973-ban készült fotók. (lásd még a nagy amerikai villamospusztítás során készült fotókat)
A vigoi villamos 1914-ben nyitott meg. Hogy milyen lehetett a hálózat jellege, azt már az alábbi rövid videó is jól bemutatja, jól látszik, hogy a városi viszonylatokon túl (amiből nyolc darab volt volt a hatvanas években) kiterjedt elővárosi hálózat is volt, elérve a 25 kilométerre lévő Bayonát, a 30 kilométerre lévő Gondomart vagy a 22 kilométerre lévő Porrinot.
Az elővárosi viszonylatok megszüntetésére 1968-ban került sor több lépcsőben, végül december 31-én az utolsó vigoi villamosvonal is megszűnt. A vonalak egy részét az akkori tervek szerint trolibusszal pótolták volna, ehhez más városokhoz hasonlóan Londonból vásároltak használt emeletes trolibuszokat (igen, Londonban a világ legnagyobb trolibuszhálózata volt), ezek azonban végül sosem álltak forgalomba Vigoban.
Egy részüket eladták A Corunába, más részüket alkatrészként használták őket a szintén Galiciában lévő pontevedrai trolibusz hálózat járműveihez, egészen annak 1989-es megszűnéséig. Pontevedra trolibusz-hálózata egyébként az utolsó trolibusz üzem volt Spanyolországban, így 1989-re a metrókat és az elővárosi vasutakat nem számítva minden városi elektromos közlekedési eszköz eltűnt Spanyolországból a Tramvia Blau kivételével....
A kilencvenes években aztán Spanyolországban is elindult a villamosreneszánsz és az új vonalak kiépítése, de ez már egy másik történet...
Valamennyi fotó José A. Tartajo oldaláról, az electrovia.blogspot.com oldalról származik.
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.