PTinfo

PTinfo

Vigo villamosainak vége

2014. december 14. - mestska

Itthon egyáltalán nem ismert, de más európai városokhoz hasonlóan a XX. század első felében a spanyol nagyvárosokban is a villamos volt a jellegzetes közlekedési eszköz. A II. világháború után aztán az autóknak és az autóbuszoknak köszönhetően sorra zártak be a villamosüzemek, a hetvenes évek elejére már csak Madridban, Barcelonában, Valenciában, Granadában és Zaragozában voltak maradványvonalak a hálózatokból, 1976 után pedig a teljes országban két rövid villamos maradt, a barcelonai Tibidabo hegy oldalában kanyargó, a magyar turisták által is előszeretettel használt, lényegében nosztalgiaüzemként működő Tramvia Blau, valamint Mallorcán a sólleri villamos.

vigo_villamosveg1.jpg

A megszüntetett villamosvonalak gyorsan elbontásra kerültek és eltűntek az azon közlekedő villamoskocsik is. Hogy akkoriban mennyire hiányzott a nosztalgia vagy épp a muzeális értékmegőrzés, azt jól mutatják a galíciai Vigoban, a villamosvonalak megszüntetése után öt évvel, 1973-ban készült fotók. (lásd még a nagy amerikai villamospusztítás során készült fotókat)

vigo_villamosveg2.jpg

vigo_villamosveg5.jpg

vigo_villamosveg3.jpg

vigo_villamosveg4.jpg

A vigoi villamos 1914-ben nyitott meg. Hogy milyen lehetett a hálózat jellege, azt már az alábbi rövid videó is jól bemutatja, jól látszik, hogy a városi viszonylatokon túl (amiből nyolc darab volt volt a hatvanas években) kiterjedt elővárosi hálózat is volt, elérve a 25 kilométerre lévő Bayonát, a 30 kilométerre lévő Gondomart vagy a 22 kilométerre lévő Porrinot.

Az elővárosi viszonylatok megszüntetésére 1968-ban került sor több lépcsőben, végül december 31-én az utolsó vigoi villamosvonal is megszűnt. A vonalak egy részét az akkori tervek szerint trolibusszal pótolták volna, ehhez más városokhoz hasonlóan Londonból vásároltak használt emeletes trolibuszokat (igen, Londonban a világ legnagyobb trolibuszhálózata volt), ezek azonban végül sosem álltak forgalomba Vigoban.

vigo_trolibusz.jpg

Egy részüket eladták A Corunába, más részüket alkatrészként használták őket a szintén Galiciában lévő pontevedrai trolibusz hálózat járműveihez,  egészen annak 1989-es megszűnéséig. Pontevedra trolibusz-hálózata egyébként az utolsó trolibusz üzem volt Spanyolországban, így 1989-re a metrókat és az elővárosi vasutakat nem számítva minden városi elektromos közlekedési eszköz eltűnt Spanyolországból a Tramvia Blau kivételével....

A kilencvenes években aztán Spanyolországban is elindult a villamosreneszánsz és az új vonalak kiépítése, de ez már egy másik történet...

Valamennyi fotó José A. Tartajo oldaláról, az electrovia.blogspot.com oldalról származik.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.  

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr256981623

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.12.15. 11:39:24

Nagyon érdekes cikk, köszi. A spanyol üzemek tényleg kicsit alul vannak reprezentálva az itthoni rajongói táborban.

Megdöbbentő, hogy csak két üzem élt túl Spanyolországban. Bár ha az elővárosi üzemeket idevesszük, biztosan nagyobb a szám, pl. Valenciában (bár a mi fogalmaink szerint azok inkább hévek voltak.)

mestska · http://cities.blog.hu 2014.12.15. 21:32:34

@Comandante en Jefe: Köszi, mostanában nem sok komment van, a cikkek ritkulásával azok is eltűntek :)

A spanyol villamoshálózatok egyszerűen túl messze vannak itthonról. Gondolj bele, mennyien többen ismerik és próbálják ki a cseh vagy német villamosüzemeket, mint a franciákat.

_Neville 2014.12.16. 13:59:33

Érdekes, vajon miért gondolták azt a 60-70-es évekbe, hogy sokkal királyabb lesz a buszokat összeereszteni a forgalommal, hogy ácsorogjanak a dugóban, mint egy független kötött pálya? :D Most meg sok helyütt - jó pénzért - építgetik vissza, amit leromboltak.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.12.17. 00:53:08

@_Neville:
Ezeknek a villamoshálózatoknak a nagy részén szó nem volt független pályáról, viszont kötött volt, lassú, zajos, elavult.

Aminek ma reneszánsza van, az egy teljesen más villamos, mint ami a 60-as évek környékén kipusztult. Többnyire nem "vissza" építik a vonalakat, hanem teljesen más jellegű újakat hoznak létre - más jellegű nyomvonalak, forgalomtechnika, alapvetően más gördülőállomány.
süti beállítások módosítása