PTinfo

Tallinnban már ott van az első CAF, Moonika a neve

2014. december 21. - mestska

Tallinn szokatlan megoldást választott annak érdekében, hogy sikerüljön forrást szereznie új, alacsonypadlós villamosokra, a PTinfo blog nem is tud más városról, aki az észt főváros nyomdokaiba lépett volna, bár a tallinni megoldásról már 2011-ben írtunk.

Az ötlet onnan eredt, hogy Észtország több más kelet-európai országhoz hasonlóan nem éri azt a szén-dioxid kibocsátási szintet, ami számára a kiotói egyezmény alapján biztosítva van. Az adott ország által nem használt "felesleggel" az egyes országok kereskedhetnek, más, a kibocsátási volumenre igényt tartó országnak eladhatják annak felhasználási jogát, feltéve, ha az így befolyó összegből környezetvédelmi beruházást hajtanak végre. Nos, Észtország így tett, és a Spanyolországnak, valamint az Egyesült Királyságnak eladott kvótából befolyó összeget részben villamosokra költötte!

tallinn_elsocaf3.jpg

Moonika, az első tallinni CAF villamos (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)

Az alternatív pénzforrás természetesen nem jelentette, hogy a tenderezési folyamatot kihagyhatják az észtek. Az eljárás győztese a spanyol CAF cég lett, a szerződéskötésre azonban nem tudott sor kerülni a 2012 őszi eredményhirdetést követően közvetlenül, mert ahogy a hazai villamostendereknél, úgy Tallinnban is hosszú jogi folyamat következett, mivel a szintén ajánlatot tevő Stadler megtámadta az eljárás eredményét.

A szerződést végül a bírósági döntések alapján a CAF-fal kötötték meg, ennek alapján összesen 20 villamos érkezhet az észt fővárosba 2016-ig. A spanyol villamosgyártó Debrecenbe már villamost szállított, Budapestre pedig villamost szállíthat, a hazai Urbos 3 típusú kocsikkal ellentétben azonban Tallinnba Stockholmhoz hasonlóan Urbos AXL kocsik érkeznek, amelyeknek a nevéből adódóan tengelyes forgóvázai vannak.

tallinn_elsocaf5.jpg

tallinn_elsocaf2.jpg

Belső terek és a forgóváz feletti lépcső (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee, illetve news.err.ee)

A tengelyekből adódóan az egyirányú jármű nem teljes hosszban alacsonypadlós, a két végén emelt szintű, a jármű más részeitől lépcsővel elválasztott részek vannak. A járművek darabonkénti hossza 30,9 méter, szélessége egyes források szerint 2,3 méter, elnézve azonban a belső tér 2+2-es üléselrendezését, erősen kétes. Tudja valaki a pontos szélességet? Ami biztos, hogy a kocsi alkalmazkodik Tallinn egyedi, 1067 milliméteres villamos pálya nyomtávjához.

tallinn_elsocaf6.jpg

tallinn_elsocaf4.jpg

Bizony, a jármű egyirányú. (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)

Az első kocsi pár napja érkezett meg Tallinnba, most kezdődnek a tesztek, forgalomba várhatóan tavasztól indulnak a járművek. Az első kocsit Moonika névre nevezték el, a további kocsikra a neveket a város lakóitól várják. Érdekes egyébként, hogy az eddigi kék-fehér villamosok helyett az új kocsi piros-fehérek lesznek.

tallinn_elsocaf7.jpg

Buli van a kocsiszínben (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)

A teljes flotta a kapcsolódó oktatásokkal, valamint tartalék alkatrészekkel együtt összesen 53,4 millió euróba került, a hazai beszerzési áraknál tehát drágább volt.

tallinn_elsocaf1.jpg

Közvetlenül lerakás után. (fotó: news.err.ee)

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.  

 

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr606999287

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2014.12.21. 11:22:51

kötözködő üzemmód ON:
- Kiotó
- az 1067mm (3'6") nyomtáv inkább csak az euroatlanti övezetben szokatlan. Japánban, Afrikában, Ausztráliában, Új-Zélandon elég elterjedt. Amúgy meg gondolom, nem sok újdonságot jelent az 1000mm-es hálózatokhoz képest.

mestska · http://cities.blog.hu 2014.12.21. 13:40:56

@Comandante en Jefe:

az 1067 mm-es nyomtáv, ahogy te is írod, Európában nem igazán jellemző, máshol valóban elterjedt.

vmaast 2014.12.21. 18:18:04

Meg lehet nézni a Skodákat is Miskolcon. Űrkorszak ;-)

hungeri 2014.12.21. 18:50:28

Tyű, milyen tágas ott a forgóváz ülései között... Mondjuk a tallinni villamoshálózat korántsem gerinci szerepű.
A szélesség, látva ezt a szűk folyosót, nem biztos, hogy helytelenül van megjelölve. A külső képekről sem tűnik ez másképp: alig van túlnyúlás.

Szín/arculat: azért a kék-fehér Tátrák mellé elég sok egyéb szín beficcent. A CAF festése viszont nagyon hasonlít a városi közlekedési cég világához (Ühiteenused), legalábbis 2007-ben így néztek ki a parkolóőrök, meg a jegyellenőrök járművei. Azóta sok átszervezés volt ott, nem követtem mindent :-(

G.Foyle 2014.12.21. 19:02:16

"Bizony, a jármű egyirányú"
Ez csak egy pestinek furcsa. :D

mestska · http://cities.blog.hu 2014.12.27. 18:02:36

@hungeri: nem tudom, nekem pont a folyosószélesség az, ami a 2300 mm szélességet bizonytalanná tette, hogy 2+2-es üléselrendezésnél is ekkora hely van még a járműben.

BPO654 2015.01.16. 14:59:53

A Moonika só bemutatja a CSeMeGe halála c filmet A. Jolieval:

www.phototrans.eu/14,450270,0,FVV_CSM4_802.html

SZÉLL KÁLMÁN TÉR ÁTÉPÍTÉSE ELRAJTOLT MESTSKA.....

Elvágott villamosvonalak, gyaloglás, most jönnek ki a villamosok igazi előnyei..... .