Tallinn szokatlan megoldást választott annak érdekében, hogy sikerüljön forrást szereznie új, alacsonypadlós villamosokra, a PTinfo blog nem is tud más városról, aki az észt főváros nyomdokaiba lépett volna, bár a tallinni megoldásról már 2011-ben írtunk.
Az ötlet onnan eredt, hogy Észtország több más kelet-európai országhoz hasonlóan nem éri azt a szén-dioxid kibocsátási szintet, ami számára a kiotói egyezmény alapján biztosítva van. Az adott ország által nem használt "felesleggel" az egyes országok kereskedhetnek, más, a kibocsátási volumenre igényt tartó országnak eladhatják annak felhasználási jogát, feltéve, ha az így befolyó összegből környezetvédelmi beruházást hajtanak végre. Nos, Észtország így tett, és a Spanyolországnak, valamint az Egyesült Királyságnak eladott kvótából befolyó összeget részben villamosokra költötte!
Moonika, az első tallinni CAF villamos (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)
Az alternatív pénzforrás természetesen nem jelentette, hogy a tenderezési folyamatot kihagyhatják az észtek. Az eljárás győztese a spanyol CAF cég lett, a szerződéskötésre azonban nem tudott sor kerülni a 2012 őszi eredményhirdetést követően közvetlenül, mert ahogy a hazai villamostendereknél, úgy Tallinnban is hosszú jogi folyamat következett, mivel a szintén ajánlatot tevő Stadler megtámadta az eljárás eredményét.
A szerződést végül a bírósági döntések alapján a CAF-fal kötötték meg, ennek alapján összesen 20 villamos érkezhet az észt fővárosba 2016-ig. A spanyol villamosgyártó Debrecenbe már villamost szállított, Budapestre pedig villamost szállíthat, a hazai Urbos 3 típusú kocsikkal ellentétben azonban Tallinnba Stockholmhoz hasonlóan Urbos AXL kocsik érkeznek, amelyeknek a nevéből adódóan tengelyes forgóvázai vannak.
Belső terek és a forgóváz feletti lépcső (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee, illetve news.err.ee)
A tengelyekből adódóan az egyirányú jármű nem teljes hosszban alacsonypadlós, a két végén emelt szintű, a jármű más részeitől lépcsővel elválasztott részek vannak. A járművek darabonkénti hossza 30,9 méter, szélessége egyes források szerint 2,3 méter, elnézve azonban a belső tér 2+2-es üléselrendezését, erősen kétes. Tudja valaki a pontos szélességet? Ami biztos, hogy a kocsi alkalmazkodik Tallinn egyedi, 1067 milliméteres villamos pálya nyomtávjához.
Bizony, a jármű egyirányú. (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)
Az első kocsi pár napja érkezett meg Tallinnba, most kezdődnek a tesztek, forgalomba várhatóan tavasztól indulnak a járművek. Az első kocsit Moonika névre nevezték el, a további kocsikra a neveket a város lakóitól várják. Érdekes egyébként, hogy az eddigi kék-fehér villamosok helyett az új kocsi piros-fehérek lesznek.
Buli van a kocsiszínben (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)
A teljes flotta a kapcsolódó oktatásokkal, valamint tartalék alkatrészekkel együtt összesen 53,4 millió euróba került, a hazai beszerzési áraknál tehát drágább volt.
Közvetlenül lerakás után. (fotó: news.err.ee)
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.