PTinfo

Nem lesz többé RER Párizsban?

2017. június 18. - mestska

Ok, ez a hír meglepett. Lehet, hogy épp ezzel indul el ismét a blog. Párizsban a hírek szerint a külföldön is ismert, a közlekedésben alapvetésnek számító RER márkanevet megszüntetnék. 

RER: Réseau Express Régional. Regionális expressz hálózat. Ejtsd: er-ö-er.

Ha valaki nem tudná, mi is az az RER. Párizsban a metróhálózat ma is ismert alapja a XX. század első három-négy évtizedében kiépült. A villamos sebességű, sűrűn megálló vonatok azonban egyre kevésbé voltak képesek kiszolgálni a folyamatosan növekvő várost, az agglomerációba pedig nem, vagy épphogy kiértek a vonalak,  így egyfajta expresszmetróként létrejött az RER hálózat, ami a városon belül kevés megállással hozta be az ingázók százezreit.

parizs_rerc.jpg

Versaille-ba tartó RER C vonat, a végállomást négyjegyű kód jelöli (forrás: laguiadeparis.com)

Az első három, számmal jelölt metrókhoz képest A-B-C betűkkel jelölt RER vonal a hetvenes évek végén nyílt meg. A különbséget jól mutatja, hogy míg a párizsi 1-es metró átlagos állomástávolsága 660 méter, addig a vele a városon belül közel párhuzamosan haladó RER A vonalé 2400. Másképp fogalmazva: míg az egyes vonal a Párizs határán már túl lévő nyugati Defense és a keleti Nation megálló között 21-szer áll meg, addig az ugyanezt a két megállót érintő RER A mindössze hatszor. Mintha a ceglédi és a váci személy össze lenne kötve a hármas metróval párhuzamosan a föld alatt, de csak a legfontosabb csomópontokon állna meg.

Az RER hálózat a hetvenes évek vége óta folyamatosan bővült, ma öt vonal szolgál ki 257 állomást, amiből mindössze 33 esik Párizs területére. A vonalakat a nemzeti vasút, az SNCF, és a párizsi üzemeltető, az RATP osztottan üzemelteti. Az RER világszerte az egyik legismertebb példája lett a városon belüli kétszintű kötöttpályás közlekedésnek.

Épp a fentiek miatt érdekes, hogy a RER beágyazódottsága és nevének ismertsége ellenére megszüntetnék a jövőben az RER mozaikszót július 1-től. A vonalak a továbbiakban megtartanák A-E jelüket, de mint vonat hivatkoznának rájuk.

parizs_rer_logo.jpg

Meddig lesz még látható az RER jelzés? 

Az ok a helyi BKK, a STIF szerint, hogy a jelenleg a Párizs környéki közlekedésben alkalmazott 7 elnevezés RER, elővárosi vasút, metró, expresszvillamos, villamos, TZen (buszkorridor)  és busz túl sok, a különbségek nem mindenki számára érthetőek. Az egyszerűsítés érdekében a jövőben csak a vonat, metró, villamos, busz elnevezéseket használnák.fr

Más vélemények szerint a márkanév megszüntetése nem erről szól, csak egész egyszerűen megszüntetik az azt elnevezést, ami mára egybeforrt a késésekkel, leállásokkal és sztrájkokkal.

Bár a különböző hírforrásokban július 1. jelent meg a váltás dátumaként, nem valószínű, hogy ez tényleg teljeskörűen megtörténik ekkor, tekintve a hátralévő szűk időszakra. Ráadásul sem a STIF, sem az RATP oldalán nincs közölve erről hír. Viszont a július 1-én nyíló 11-es villamosvonalon állítólag már nem lesznek feltüntetve a keresztező csomópontokban az RER logók, csak a betűjelek. Meglátjuk, hogy lesz-e belőle hosszabbtávú folyamat.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

 

A bejegyzés trackback címe:

http://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr8512603933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Pierr Kardán 2017.06.19. 09:48:13

Hol van Párizsban buszkorridor?

Duplaxiii 2017.06.19. 11:00:23

Érdekes poszt, számomra ismeretlen a francia terület.
De a poszt címe, a címlapon megjelenő ostoba kamu miért kell?
"legismertebb közlekedési márkanév tűnik el"
A francia vonal számára az egyik legismertebb, szerintem számtalan hasonló van a világon. És nem tűnik el, hanem az adott "szolgáltatás" fejeződik be.
Ha megszüntetnek egy buszjáratot, attól az autóbusz vagy a közösségi közlekedés nem tűnik el. Ha valamelyik német városban az S-Bahn helyett villamos vagy metró lesz, attól az S-Bahn mint régi "márkanév" nem tűnik el.
Szóval érdekes írás, de erre a mocskos, ostoba bulvárra miért ven szükség? A poénkodástól nem lesz több idelátogató.

YesOuiCan 2017.06.19. 21:07:54

@Duplaxiii: Úgy látszik, errefelé most ez jött divatba. Megszűnik a TGV, helyette InOui lesz, az SNCF vezérigazgatója is nevet változtat, Ouillaume Pepoui-ra, most az RER-ből vonal lesz... Mondjuk a fejpályaudvarokról induló elővárosi vonatok eddig ligne (vonal) és egy betű kombinációval voltak jelezve (természetesen az RER-ek által használt A-E betűkön túli betűkkel).
Egy apró megjegyzés a képaláíráshoz: a négyjegyű kód a misszió kódja, azaz nem csak a végállomást, de az útvonalat (ha több is lehetséges) és a kiszolgált állomásokat is jelzi (vannak a magyar szóhasználatban személy, gyorsított személy és zónázó, sőt gyorsított zónázó járatok is).

mestska · http://cities.blog.hu 2017.06.20. 19:17:38

@Duplaxiii: igazad van, sok hasonló elővárosi rendszer van a világon, de szerintem a közlekedési vonalon talán az S-Bahn és az RER a legismertebb márkanevek, amik ráadásul jellegükben különbözönek, hiszen az S-Bahn nem feltétlenül a kétszintű rendszer kialakítását jelenti.

"alamelyik német városban az S-Bahn helyett villamos vagy metró lesz, attól az S-Bahn mint régi "márkanév" nem tűnik el."

Itt ugye az a helyzet, hogy maga a vonal marad, sőt a vonalak betűjelei is maradnának, csak eltűnne az RER logó előle. A tervek alapján az RER márkanevet teljesen kivezetnék, így az Párizsban teljesen eltűnne. Már ha tényleg végigmegy a folyamat.

mestska · http://cities.blog.hu 2017.06.20. 19:18:40

@YesOuiCan: "Egy apró megjegyzés a képaláíráshoz: a négyjegyű kód a misszió kódja, azaz nem csak a végállomást, de az útvonalat (ha több is lehetséges) és a kiszolgált állomásokat is jelzi"

Igen, köszi a kiegészítést. Egyszer meg is szívtam, mikor nem figyeltem :)