PTinfo

PTinfo

A legrégebben nem bővített metróüzemek

2017. július 02. - mestska

Optimális esetben egy város fejlődésével párhuzamosan annak közlekedési hálózata is fejlődik, a nagyvárosok esetén pedig folyamatosan bővül a város közlekedési gerincvonalait biztosító metróhálózat. A világ legtöbb városában, eltérő intenzitással ez tapasztalható. Vannak azonban városok, ahol azonban a metróhálózat továbbépítése, gyakran már egy vonal után megakadt, a városban nem épült több metró. Nézzük meg, melyik városok azok, ahol a legrégebben fejlesztették a korábban kiépült vonalakat!

5. Stockholm - 1994

Stockholm az első metróvonalát 1950-ben építette, azóta pedig tudatos fejlesztésekkel folyamatosan bővült a hálózat, mára 100 állomás és 105 kilométeres hálózat van. A hálózat jellemzője az elágazó vonalak, összesen 7 viszonylat közlekedik, melyek közül 5 két megálló erejéig fonódik a belvárosban! A hálózat folyamatos bővülését mutatja, hogy 1950 és 1980 között legfeljebb 4 év telt el két vonalszakasz átadása között. Mára Stockholm az egyik legjobb tömegközlekedési hálózattal rendelkezik a világon, a metró pedig 1994-ben elérte a mai kiterjedését. További hosszabbítások tervben vannak, így Stockholm várhatóan a 2020-as években lekerül erről a listáról.

stockholm_metro_stadion.jpg

A legszebb metróállomások is Stockholmban vannak (fotó: www.theculturemap.com)

4. Phenjan - 1987

Phenjanban immár 30 éve nem építették tovább a metróhálózatot, vélhetően ezt Észak-Korea gazdasági helyzete kevésbé engedi. Az első metróvonalat az észak-koreai fővárosban 1973-ban adták át az első vonalat. A hálózat a szovjet hálózatok mintájára épült, nagy állomásközök, mélyen fekvő, viszonylag díszes állomások jellemzik. Az 1973-as első átadás után folyamatosan bővült a hálózat, 1975-ben megnyílt a második vonal, majd 1978-ban és 87-ben is újabb szakaszokat adtak át. Az utolsó átadás egyben a két leglátványosabb állomást is magával hozta, összesen 16 megállósra bővítve a rendszert.  Azóta nem tudni újabb phenjani metróépítésekről, a vonalak csak az állítólagos új észak-koreai metrószerelvény miatt kerültek be 2015-ben a hírekbe.

phenjan_metro.jpg

Csilivili (fotó: dprk360.com)

Érdemes megjegyezni, hogy Szöulban Phenjanhoz képest csak egy évvel később, 1974-ben adták át az első vonalat, azóta kilencvonalasra és a világ egyik legnagyobb hálózatára bővült a rendszert.

3. Philadelphia - 1973

Philadelphia a világ egyik legrégebben épült metróhálózatot tudhatja a magáénak, az első vonal mindössze 11 évvel, 1907-ben épült a mi kisföldalattink után. A vonal fontos szerepe volt, hogy a városból el lehessen érni a keleti oldalon fekvő Delaware folyó számos kompját. 1922 után már a város északi részeit is el lehetett érni. 1926-ban adták át a Delaware folyón az átkelést megkönnyítő hidat, ami három évig a világ legnagyobb függőhídja volt a maga 533 méteres nyílásközével. A híd átadása gyorsan a kompok eltűnését okozta, ami pedig a kompokat kiszolgáló vonalszakasz forgalmának csökkenéséhez vezetett, így az önálló vonalszakasz 1939-ben megszűnt. 

philadelphia_metro.jpg

Klasszikus amerikai (fotó: cnn.com)


Philadelphiában 1928-ban adták át a második vonal első szakaszát, 1936-ban pedig megnyílt az új hídon átközlekedő PATCO-vonal is. A II. világháború után már a hálózat lassabban fejlődött tovább, új déli vonalszakasz épült a Broad street Line-on (a második vonalon) és a PATCO-vonal is keletre bővült. A hálózat legutolsó bővítése 1973-ban, 44 éve történt.

2. Cleveland - 1968

Cleveland egyetlen metróvonalát 1955-ben adták át, majd folyamatos bővítésekkel, 1968-ban a reptér elérésekor érte el mai hosszát. Cleveland volt az első város Észak-Amerikában, ahol kötöttpályával szolgálták ki a repülőteret. Az Erie-tó partjával nagyjából párhuzamosan futó vonalnak több érdekessége is van. A belváros alatt futó alagútban közösen halad a város villamosaival, utóbbiaknak alacsony, a metrónak magasperonja van a közös megállókban. A metró 1820 méteres átlagos állomásköze pedig az egyik legnagyobb a világon. 
Cleveland valószínűleg nem épít több metróvonalat, a város népessége folyamatosan csökken. Míg a metró építésének kezdetén 900 ezer felett volt a lakosszám, addig ma a városban kevesebb, mint 400 ezren élnek. 

cleveland_redline.jpg

Ipari környezet (fotó: David Kanzeg)


Cleveland a magyarok számára is érdekes hely, egyes statisztikák szerint egy időben Budapest után Cleveland volt a második legnagyobb magyar város. A városban és az agglomerációban ma mintegy 130 ezer magyar származású él.

1. Glasgow - 1896

Azt mindenki tudja, hogy Londonban épült a világ első metrója, Budapesten pedig a második. De vajon hol épült a harmadik? Glasgowban, alig hét hónappal a budapesti után. A vonal egy kört ír le Glasgow alatt, a szerelvények eredetileg kábelvontatással, majd 1935-ben villamosították. A földalattit megépítése óta nem bővítették, a mai napig, immár 121 éve ugyanazon az útvonalon fut, mint amikor megépítették. Bár tervek voltak a fejlesztésekre, ezek végül nem valósultak meg. A vonal a legkisebb átmérőjű alagútban közlekedik, az alagút átmérője mindössze 3,35 méter, ebbe kell elférnie a vágánynak, a szerelvényeknek és persze az utasoknak is, érdekes kialakításokat eredményezve:

glasgow_bridgestreet.jpg

Amikor nagyobb vagy, mint a metró.(fotó: trains-today.blogspot.com)

Érdekes egyébként, hogy 2014-ig, a 4-es metró átadásáig Budapest is "előkelő" helyet foglalt el ezen a listán, hiszen 2014 előtt utoljára 1990-ben volt metróátadás a városban. 

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr3412634777

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

for-avar 2017.07.02. 21:44:35

1935ben villamosították a Glasgow-i metrót. Igen, a kábeleket hajtó gőzgépeket cserélték villanmozgatásúra....de a teljesen villamosított meghajtást csak a 70es években elkezdett felújítás hozta el

fovarosi.blog.hu · http://fovarosi.blog.hu 2017.07.03. 10:09:20

"Az első metróvonalat az észak-koreai fővárosban 1973-ban adták át az első vonalat." Az egyik "az első vonalat" törlendő.

"1926-ban adták át a Delaware folyón az átkelést megkönnyítő hidat" - az "az" törlendő.

"A vonal egy kört ír le Glasgow alatt, a szerelvények eredetileg kábelvontatással, majd 1935-ben villamosították." - Hiányzik egy ige a mondatból.

Budapestnél igaz a 4-es metróról írt hosszú szünet is, de még ennél is hosszabb idő telt el a földalatti és a 2-es metró első szakaszának átadása között.

Cleveland miért épül le ennyire, mi a lakosságszám csökkenésének az oka?

tompus 2019.01.04. 12:31:43

Chicago? Vagy az nem metró?

mestska · http://cities.blog.hu 2019.01.05. 23:07:47

@tompus: De, Chicagóban is van metró, szép régi üzem. A városban valóban 1993-ban adták át az utolsó új szakaszt, amivel listára is lehetett volna kerülni, de a fejlesztések nem álltak le, több új közbenő állomás is átadásra került azóta.
süti beállítások módosítása