PTinfo

mi lassan és drágán építjük a metrót, máshol hogy csinálják?

Utolsó kommentek

Járműgyártók

Privát üzemeltetők

PTinfo

2014.12.22. 21:10 mestska

Kínai hév vonatoknak örülnek Buenos Airesben

Címkék: baleset argentína elővárosi vasút csr qingdao sifang

Amikor klasszikus, nagy metróhálózatokról beszélünk, akkor mindenkinek London, Párizs, New York, Moszkva netán Tokió jut eszébe, pedig van egy dél-amerikai város, ami legalább ekkora múlttal rendelkezik, több, mint 100 éves a metróhálózata, 1913-ban nyitották meg, úgy, hogy már a XIX. század végén tervezték az építést. Buenos Aires - merthogy Argentína fővárosáról van szó - egész Dél-Amerika, sőt, az egész déli félteke legelső metróját építette.  A buenos airesi metróhálózat bővítésére alapozva (igaz bostoni eredetű feldolgozásként) még film is készült, Moebius-metró címmel. 

buenos_aires_mitrecsr1.jpg

Kínai vonat Buenos Airesben (forrás: Florencio Randazzo)

És ezzel még nincs vége, hiszen a buenos airesi metróhálózat mellett ott van az elővárosi hálózat is, ami a maga 813 kilométerével a világ legnagyobbjai közé tartozik, 445 millió utas használja évente. A hálózat meglehetősen vegyes kiépítésű, 1000, 1435 és 1676 mm-es nyomtávú vonalak is vannak. (térkép)

5 komment

2014.12.21. 00:10 mestska

Tallinnban már ott van az első CAF, Moonika a neve

Címkék: budapest spanyolország debrecen észtország egyesült királyság stadler caf villamoskocsiátadás

Tallinn szokatlan megoldást választott annak érdekében, hogy sikerüljön forrást szereznie új, alacsonypadlós villamosokra, a PTinfo blog nem is tud más városról, aki az észt főváros nyomdokaiba lépett volna, bár a tallinni megoldásról már 2011-ben írtunk.

Az ötlet onnan eredt, hogy Észtország több más kelet-európai országhoz hasonlóan nem éri azt a szén-dioxid kibocsátási szintet, ami számára a kiotói egyezmény alapján biztosítva van. Az adott ország által nem használt "felesleggel" az egyes országok kereskedhetnek, más, a kibocsátási volumenre igényt tartó országnak eladhatják annak felhasználási jogát, feltéve, ha az így befolyó összegből környezetvédelmi beruházást hajtanak végre. Nos, Észtország így tett, és a Spanyolországnak, valamint az Egyesült Királyságnak eladott kvótából befolyó összeget részben villamosokra költötte!

tallinn_elsocaf3.jpg

Moonika, az első tallinni CAF villamos (fotó: Mihkel Maripuu/tallinncity.postimees.ee)

Az alternatív pénzforrás természetesen nem jelentette, hogy a tenderezési folyamatot kihagyhatják az észtek. Az eljárás győztese a spanyol CAF cég lett, a szerződéskötésre azonban nem tudott sor kerülni a 2012 őszi eredményhirdetést követően közvetlenül, mert ahogy a hazai villamostendereknél, úgy Tallinnban is hosszú jogi folyamat következett, mivel a szintén ajánlatot tevő Stadler megtámadta az eljárás eredményét.

7 komment

2014.12.14. 15:23 mestska

Vigo villamosainak vége

Címkék: spanyolország egyesült királyság visszalépés nosztalgiavillamos trolibuszátadás

Itthon egyáltalán nem ismert, de más európai városokhoz hasonlóan a XX. század első felében a spanyol nagyvárosokban is a villamos volt a jellegzetes közlekedési eszköz. A II. világháború után aztán az autóknak és az autóbuszoknak köszönhetően sorra zártak be a villamosüzemek, a hetvenes évek elejére már csak Madridban, Barcelonában, Valenciában, Granadában és Zaragozában voltak maradványvonalak a hálózatokból, 1976 után pedig a teljes országban két rövid villamos maradt, a barcelonai Tibidabo hegy oldalában kanyargó, a magyar turisták által is előszeretettel használt, lényegében nosztalgiaüzemként működő Tramvia Blau, valamint Mallorcán a sólleri villamos.

vigo_villamosveg1.jpg

A megszüntetett villamosvonalak gyorsan elbontásra kerültek és eltűntek az azon közlekedő villamoskocsik is. Hogy akkoriban mennyire hiányzott a nosztalgia vagy épp a muzeális értékmegőrzés, azt jól mutatják a galíciai Vigoban, a villamosvonalak megszüntetése után öt évvel, 1973-ban készült fotók. (lásd még a nagy amerikai villamospusztítás során készült fotókat)

4 komment

2014.12.07. 13:50 mestska

Négy induló Oklahoma Cityben: a kínaiak nyernek?

Címkék: budapest usa debrecen skoda caf villamostender inekon brookville equipment xenc


Más amerikai nagyvároshoz hasonlóan Oklahoma City is egy új, a belvárosban körbejáró villamos építése mellett döntött. Ezeknek a villamosoknak közös jellemzőjük, hogy sokba kerülnek, viszonylag kis forgalom van rajtuk, tekintve, hogy útvonalukon jelentős hosszban az üzleti negyedet érintik, ugyanakkor az amerikaiak nagyon hisznek a vonalak lokális gazdaságélénkítő hatásában.

oklahoma_city_streetcar.jpg

A tervezett villamos Oklahoma Cityben (forrás: www.okc.gov)

Szintén közös jellemző, hogy a modern streetcar járművek jelentős része a Skoda és Inekon körülbelül 10 éves technológiáján és járművein alapul (Skoda 10T, illetve Inekon 12 Trio), ezek és az ezeken alapuló, a helyi gyártók által továbbfejlesztett kocsik szolgálják ki a forgalmat.

Az Oklahoma Cityben létesítendő vonalat 2017-ben szeretnék megnyitni, a vonal 4,5 mérföld hosszú lesz (térkép), jelenleg a járműtender zajlik.

A tenderen a résztvevők száma alacsonyabb lett a vártnál, a nagy gyártók (egyet leszámítva) nem mutattak érdeklődést a mindössze öt járműről és további nyolc opcióról szóló beszerzésre.

A négy indulóról pénteken lehetett részletesebb adatok megtudni, több lehetséges opciót is megajánlva:

5 komment

2014.12.06. 15:20 mestska

Ilyen egy igazi vasúti étterem

Címkék: budapest franciaország nsv közlekedési művészet kulinária

A vasúti éttermekről nekünk a Restik és a fóliába csomagolt fonnyadt szendvicsek jutnak eszünkbe, pedig egykor a pályaudvari éttermek nagyon jó hírnek örvendtek, nem csak külföldön, itthon is. A pályaudvari éttermek egyik legjelesebb képviselője, a Le Train Bleu, azaz a Kék Vonat, a közelmúltban újult meg. 

parizs_trainbleu_etterem4.jpg

Az éttermet 1901-ben nyitották meg Párizs Gare de Lyon pályaudvarán (innen indulnak ma a Lyon-Marseille felé haladó TGV-k többek között), eredetileg a Buffet de la Gare de Lyon névre halgatott, 1963-ban vette fel a mai nevét a névadó vonat után.

2 komment

2014.10.27. 08:10 mestska

Kígyó a fedélzeten

Címkék: usa

Két napja posztoltam arról, hogy a New York-i metró utasszáma lényegében jelentősebb hálózati fejlesztés nélkül milyen intenzív ütemben növekszik, köszönhetően a szolgáltatásfejlesztéseknek.

Nem, tudom, hogy egy kígyó a metróhálózaton hozzátartozik-e ehhez a szolgáltatásfejlesztéshez, mindenesetre szerintem sokan sikoltoznának, ha az utastársunk csak úgy hagyná a kígyóját pihenni a kapaszkodón.

Fotó a tovább után.

1 komment

2014.10.26. 09:06 mestska

Hopsz... a PESA beszáll a metrógyártásba?

Címkék: románia siemens solaris bombardier alstom caf pesa metrótender astra vagoane csr qingdao sifang

A két nagyobb lengyel járműgyártó, a PESA és a Solaris máshonnan indult. Míg a PESA a vasúti járművekkel és motorvonatokkal indult és lépett be később a villamosgyártók piacára (villamost szállítva többek között Szegedre is), addig a Solaris a busz és trolibuszgyártással szerzett nemzetközi hírnevet, onnan indult el a villamosgyártás felé.

bukarest_metro_piatavictorei.jpg

Bombardier metrók Bukarestben (fotó: Wikipedia)

Innen már csak egy-egy lépés lett volna, hogy a két gyártó belevágjon metrószerelvények építésébe is, de ehhez hazai tapasztalatot nem tudta/tudnak szerezni. A varsói metróra a legújabb szerelvényeket a Siemens szállítja, más metró pedig nincs egyelőre az országban, még akkor sem, ha Krakkóban újra és újra felmerül a metróépítés szükségessége. Megjegyzendő, hogy olyan vasúti járműgyártásban tapasztalt cégek, mint a Stadler is csak nem régen kezdett metróépítésbe, Berlin volt az első megrendelőjük.

Szólj hozzá!

2014.10.25. 17:21 mestska

Amerika leteszi az autót és felszáll a vonatra

Címkék: usa

Az Egyesült Államokban, amit mi úgy képzelünk, hogy mindenki nagy, olajzabáló autóval jár, már nem annyira szeretik a kocsikat. De legalábbis egyre többen tömegközlekednek Természetesen a növekedés nem egyenletes az ország különböző részeiben, elsősorban a keleti és nyugati parti városokban és környékükön növekszik folyamatosan azok száma, akik az autóhasználat mellett vagy helyett valamilyen közösségi közlekedési eszközt használnak.

new_york_tomeg.jpg

Tömeg New Yorkban (fotó: nyctalking.com)

Ami tény: 1956 óta soha nem használták annyian az Egyesült Államokban a közösségi közlekedési eszközöket, mint manapság. 2013-ban 10,65 milliárd utazás történt a különböző közlekedési eszközökön, ez 37%-os növekedés 1995 óta. Sokan azt hitték, hogy a 2008-as évben kialakult utasszám-rekordot (10,59 milliárd) jó ideig nem lehet majd átlépni, abban az évben jelentősen emelkedtek a benzinárak. A tavalyi évben a benzinár átlagár alacsonyabb volt, mint öt évvel korábban, mégis új csúcsot hozott az év, amit sokan a beinduló tömegközlekedési fejlesztésekkel magyaráznak. (az usa címke alatt jópárat megtalálhattok ezen a blogon is)

2 komment

2014.10.24. 20:30 mestska

Ilyen villamosok járnak át majd a francia-német határon

Címkék: franciaország németország alstom villamostender villamosterv közlekedési építészet városközi villamos

2009-ben azt írtuk ezen a blogon, hogy 2013-ra villamossal lehet átkelni a Rajnán, a francia Strasbourgból a német Kehlbe. Akkor ezt az utat az épp akkor rendezett NATO-csúcs tagjai is megtették a két ország között, villamos azonban a mai napig nincs, de hogy lesz, az egyre inkább látszik.

Először is épül a híd a Rajnán a villamosnak, valahogy így fog kinézni. Az új fehér hidat kell nézni,ha esetleg elsőre nem lenne érthető :)

strasbourg_villamoshid.jpg

Hídkavalkád (forrás: projets-architecte-urbanisme.fr)

Másodszor pedig Strasbourg megrendelte azokat a villamosokat, amelyek az épp hosszabbítás alatt álló A vonal mellett az új, Németországba vezető szakaszon is közlekedni fognak.

9 komment

2014.10.24. 17:07 mestska

Megeszi Kína a világot

Címkék: usa bombardier pullman caf metrótender hawker siddeley cnr changchun csr zhuzhou westinghouse electric

A kínaiak egyre nagyobb játékosok a világpiacon a vasúti jármű eladásban is, többnyire kínai bankok által megfinanszírozva adják el termékeiket szerte a világon Argentínától Etiópián át Törökországig. A nagyvasúti járművek mellett metrók, sőt újabban villamosok is kikerülnek a két nagy gyártó, a CNR és a CSR valamelyik gyáregységéből. Vannak azonban olyan piacok, amiket eddig nem sikerült bevenni, ami a városi közlekedési kötöttpályás területet illeti, ide tartozik Európa, az Egyesült Államok vagy épp a japán/dél-koreai fejlett piacok.

boston_orangeline_s01200.jpg

Egy 01200-as sorozatú Hawker Siddeley kocsi. (fotó: www.nycsubway.org)

Pár napja ennek is vége lett, az USA-t bevették a kínaiak, Boston volt az első - de vélhetően nem utolsó -  város az országban, amelyik új metrószerelvényeit kínai gyártótól, mégpedig egy állami tulajdonú kínai gyártótól vásárolja. Hogy a kínaiak hogyan fognak megfelelni a Buy America szabálynak, ami elég jelentős kötelezettségeket ír elő az amerikai gyártásról és beszállításról, azt még nem tudni, korábban beszámoltunk róla, hogy a CAF-nak pl. Houstonban volt ezzel kapcsolatosan korábban vitája.

24 komment

2014.07.27. 14:31 mestska

Ingyen utazás csúcsidőn kívül Szingapúrban

Címkék: szingapúr utastájékoztatás

A tömegközlekedési üzemeltetők legnagyobb problémája, hogy hogyan próbálják elvezetni az infrastruktúra korlátai mellett azt a reggeli csúcsforgalmi időszakot, amikor egyszerre akar mindenki utazni. Ez a jellemzően 1-1,5 óra kiemelkedő hatással van a hálózat- és szolgáltatásfejlesztésre mindenhol, ez az az időszak, amikor a járművek a minimális követési időközzel futnak és mégis tele van minden. Ismerős a hármas metróról vagy a körútról?

Annak érdekében, hogy a szolgáltató valamennyire kontrollálni tudja a közlekedést, több városban a világon bevezették a csúcsidőn kívüli jegyek rendszerét. Ezek a jegyek csak csúcsidőn kívül használhatóak, jellemzően reggel kilenc után. de cserébe olcsóbbak. Az árkülönbség segített is átrendezni a forgalmat, akinek nem volt fontos elindulnia a munkába igyekvő tömeggel együtt, az átütemezte az utazását, cserébe takarékoskodott. 

szingapur_csucsido.jpg

Csúcsidő Szingapúrban (fotó: www.straitstimes.com)

Közbevetőleg megjegyzendő, hogy nem a jegyárral, hanem más központi szabályozással már Magyarországon is próbálkoztak ezzel, ehhez az egyes iskolák időben eltolt becsengetése vagy a műszakváltások eltolása a nagyobb gyárakban volt szükséges, sokszor negyedórás eltolás is megfelelő kiegyenlítést jelenthet.

1 komment

2014.07.26. 16:44 mestska

Érti valaki ezt a washingtoni metróreklámot?

Címkék: reklám usa metróátadás

Washingtonban a holnapi napon nagy ünnep lesz a metróhálózaton, 10 év után először adnak át új szakaszt és ami még fontosabb, 23 év után először új vonalat avatnak. A Silver Line nevű vonal - ami egy későbbi ütemben el fogja érni a Die Hard második részéből megismert Dulles repteret is - a város más metróihoz hasonlóan befonódik a már meglévő alagutakba, először csak a sárga, később már a sárga és a kék vonalakkal közösen futva. (lásd a hálózat térképét)

Az új vonal avatásához kapcsolódóan készült egy tv reklám is, aminek a mondanivalóját kíváncsi vagyok, hogy ki hogy értelmezi? Öröm az új vonalon utazni? Táncra perdülök, annyira más ez, mint autóba szállni? 

Mit gondoltok? 

Van másik reklám is, a Meet... sorozat azonban szintén nem tűnik meggyőzőnek. Íme az első rész belőle:

 

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről. 

4 komment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...