PTinfo

Villamos karácsonyra

2008. december 22. - mestska

Holnap, azaz 2008. december 23-án új villamosüzemet köszönthetünk, karácsonyi ajándékként. Vitoriában (vagy baszk nevén Gasteizben), Baszkföld székhelyén nyílik meg a tervezett hálózat első üteme. A második ütemmel együtt összesen 9 km hosszú hálózat kiépítésének ötlete 1995-ben bukkant fel először, akkor azonban pénzügyi nehézségek, és a megegyezés hiánya a tervet elvetésre kényszerítette.

A villamos kiépítésének terve a Debrecen nagyságú városban 2004-ben bukkant fel újra, ekkora sikerült tisztázni a pontos nyomvonalat, és a költségeket is. Az infrastruktúra költségeit a baszkföldi közlekedési minisztérium állta 2/3-d részben, míg a maradék egyharamadon a provincia, és a város osztozott. A remíz, és a villamosok beszerzésének költségei a minisztériumra hárultak. 

A hálózat két ága a városközpontot köti össze két elővárossal, Lakuaval, és Abetxukoval.  

A lakuai ágon az építkezések 2006. szeptember 12-én indultak el, míg a másikon 2008. áprilisában. December 23-án a hálózat lakuai ágát adják át, melyhez 2009. tavaszán fog csatlakozni az Abetxuko felé haladó. 2010-ben, mindkét ág átadása után 8 millió utasra számítanak. (ide szerettem volna összehasonlításul beírni a debreceni villamos éves utasszámát, ha már Vitoriát ahhoz hasonlítottam, de sehol nem találtam :()

A vonalat Baszkföld másik közúti vasúti üzeméhez, a bilbaoihoz hasonlóan az EuskoTran fogja üzemeltetni, CAF járművekkel. Az október 6-a óta tesztüzemüket végző járművek hossza egységesen 31 méter. Nem tudom, ki hogy van vele, számomra a CAF járművek nem képviselik a ergonómia csúcsát, robosztus, szögletes járműveknek tűnnek. Aki a hangjukra is kíváncsi, az kattintson ide.

A hálózat bővítésére máris további tervek készültek, szó van egy új délkeleti ágról, és a reptérre vezető vonal kiépítéséről is, ezek pontos kiépítési ideje azonban egyelőre nem ismert.

Érdemes megemlíteni, hogy 1994 óta, amikor megnyílt Valenciában az első modern villamosüzem Spanyolországban, Vitoria már a 11. város, ahol villamost építettek, és további tucatban terveznek, vagy jelenleg is folyik a kivitelezése. Többségüket, mint a fentiekből is látható, EU források nélkül, önerőből építették meg.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr91837150

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2008.12.23. 13:10:37

úgy tűnik, nagyon nem akartak olyan villamost kifejleszetni, amely egy kicsit is hasonlítana bármelyik Citadisra:-)

amenti 2009.01.08. 00:46:18

Na végre, kíváncsi voltam mikor indul el a forgalom majd rajta. :)
De a 8 millió utas kicsit túlzás egy olyan városban, ahol gyalogszerrel kb. másfél óra alatt át lehet szelni a várost, és még levegőzik is az ember.
Egyébként nagyon gyorsan haladtak az építkezéssel, legalábbis a 2008 tavaszi szezonban...

Kozlekedjokosan 2009.04.07. 15:09:09

Debrecenben ~ 10 millió utas/év várható az új vonalon. Jók ezek a szánok, hol napi (jellemzően munkanapi), hol éves. Ráadásul egy uta= egy felszálló ebben a terminológiában, min 2-vel el kell osztani az érintettek számának meghatározáshoz.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.07. 15:17:24

@Kozlekedjokosan:

A statisztika szempontjából édesmindegy, hogy személy szerint ki használja az adott viszonylatot.