PTinfo

Helsinki is automatizál

2008. december 24. - mestska

A Siemens nyerte a helsinki metróvonal automatizálásáról szóló tendert, ezzel a finn főváros is csatlakozik azon városok sorához, melyek a kapacitásnövelés, esetlegesen az üzembiztonság érdekében városi nehéz kötöttpályás hálózatukat ilyen irányban fejlesztik tovább. 

A helsinki lakosok előreláthatólag 2013-tól használhatják vezető nélküli metrójukat. Az átépítés peronfalak kiépítését is magával hozza, így könnyen lehet, hogy a metróhálózat egyik keleti végpontjának, az Esa Piironen által tervezett, építészeti körökben számontartott Vuosaari (avagy svédül Nordsjö) állomás mai tágas, világos jellege is megváltozik.

A metróvonalak automatizálása világszerte divatos, és megszokott módszere napjainkban a költségcsökkentés, és a kapacitásnövelés okán. Az első automata metrót 1981-ben adták át Kobeban, Japánban, míg az első, teljesen személyzet nélküli Lilleben épült. Az elmúlt években az automata metróvonalak száma gyorsan növekedett, kezdetben új vonalak esetén, ma már azonban több város a felújítások kapcsán régi metróvonalait is automatizálja, mint pl. Nürnberg, vagy Párizs. 

A budapesti 4-es metró is automata, vezetőnélküli, azonban személyzettel ellátott vonal lesz a hírek szerint. Más külföldi vonalakkal ellentétben az M4-en nem lesznek peronfalak, helyette infravörös érzékelő rendszer biztosítja a vonatok balesetmentes közlekedését. (melynek óriási hátránya, hogy a peronfallal ellentében a szándékos vagy véletlen bezuhanásokat a jármű elé nem képes megakadályozni)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr86840199

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2008.12.24. 18:15:17

Szia
A 4es metró mennyivel lesz automatább a hármasnál? Ha jól tudom ott is az AVR "vezeti" a metrót lényegében. Vagy az új gépeken a személyzet tényleg nem fog semmit csinálni, csak elhiteti Mari nénivel, hogy ez biztonságos, ezt ő vezeti, nem a gonosz imperialista kompjúter?

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.24. 18:19:31

@Luxusmoszkvicsslusszkulcs:

A hivatalos hírek arról szólnak, hogy a személyzet tényleg csak ott lesz, Mari nénivel elhitetni, hogy ez az izé is biztonságos. Arról lehet majd megismerni az illetőt, hogy agyonolvasott Nemzeti Sport, és egy kupac Metro újság lesz nála.

Mivel azonban a 4-es metró kapcsán napról-napra változik minden, így ez vagy igaz lesz, vagy nem. Ez az általam ismert, pillanatnyi állapot.

jazzcool 2008.12.24. 19:58:54

nálunk már annyi pénzt szétloptak az m4 ürügyén, hogy a peronfalakon nem kéne spórolni. az emberi élet megóvásán egy új nagyberuházásnál takarékoskodni legalább akkora bűn, mint milliárdokat eltanácsadóskodni:-/

Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.12.25. 14:37:52

Mintha ezt a képet már láttam volna valahol. ;)
Abban nem vagyok biztos, hogy végül nem lesz az m4-en is peronfal. Az állomások belső tere mindenhol úgy épül meg tudtommal, hogy akár egy utólagos beépítés sincs kizárva.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.25. 14:44:21

@Fricy:
Persze, hogy láttad :)

Az M4 peronfalról nem tudok bővebben nyilatkozni, vagy lesz, vagy nem lesz.