PTinfo

Villamostender Debrecenben

2008. december 31. - mestska

2008. december 30-án ismét megjelent a debreceni villamostender. A tendert korábban már kiírták egyszer, a kiírással kapcsolatban azonban Skoda panasszal fordult a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz, annak kapcsán, hogy az eredeti kiírás referenciaként 100%-ban alacsonypadlós járműveket igényelt, a Skoda pedig akkor nem rendelkezett ilyennel. (Az első Skoda ForCity, mely megfelel ennek, a közelmúltban készült el)

Bár a Közbeszerzési Döntőbizottság a Skoda észrevételét elutasította (magunk között szólva jogosan), Debrecen végül a tender visszavonása, és új, módosított feltételekkel történő kiírása mellett döntött. Az új tender 18 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlójú villamos szállításáról szól, referenciaként pedig 15 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlós villamos korábbi leszállítását, és karbantartását írja elő. 

Ez pedig azt jelenti, hogy szinte az összes villamosgyártó elindulhat a tenderen, a kérdés az, hogy a viszonylag alacsonyabb szállítandó darabszám melyik gyártó figyelmét kelti fel, lesz-e elegendő presztizsértéke a magyarországi piacnak, várható-e, hogy mint Varsóban, itt is az összes gyártó elindul?

S hogy kik a számba jöhető gyártók? Az Alstom erősen, kiállított villamosjárművel promotálta magát Budapesten, és vidéki városainkban is, a Siemens Budapest után vidéken is léphet a Combino rövidebb kiadásával, a Bombardier Gdansk és Krakkó után a magyar piacra is betörhet. A három nagy gyártón kívül a Stadler az elővárosi vonatok piacára történt betörése, és talán a piacvezető szerepének betöltése után a villamosok terén is próbál részesedést szerezni, esélyes lehet a magyar piacon a cseh Skoda, és a lengyel PESA valamelyike is, bár utóbbi egyenlőre csak hazai referenciákkal rendelkezik. 

Kevésbé ismert villamosgyártó itthon az olasz Ansaldobreda, és a spanyol CAF, mindkettő elsősorban hazai piacra szállít. Az előbbi több török, az utóbbi edinburghi győzelme azonban azt mutatja, nálunk is esélyük lehet.

A tendereket február 24-én bontják fel, addig lehet tippelgetni, bírálgatni, értékelni. Az új járművek elsősorban a kettes villamos vonalán fognak közlekedni, de a Bengálikat kiváltva talán az egyesen is megjelennek majd.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr43850146

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.12.31. 13:12:04

Én nem lepődnék meg, ha a horvátok is próbálkoznának az alacsonypadlós villamosukkal.

jazzcool 2008.12.31. 13:24:12

Fricy: pont ezt akartam írni:-) A Koncar 2200 elvileg megfelelhet minden fő szempontnak, 32 méteres, 202 utas fér el rajta, 100% alacsonypadlós.
www.koncar.com/novost.asp?nov_id=312

az más kérdés, hogy bátorság kell olyan villamost választani, amelynek nincsenek még komoly referenciái.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2008.12.31. 13:26:26

@Fricy:
Azt persze elfelejtettem, hogy keskeny nyomtávú a járművük.

dozsag 2009.01.01. 11:06:04

@jazzcool: Szerintem az a 70-80 darab, amit Zágráb részére szállítottak elég komoly referencia.
DG

jazzcool 2009.01.01. 20:14:07

dozsag: a mennyiség valóban imponáló, de eddig csak 1000 mm-en futnak, a legrébbiek kb két éve. utaztam többször rajta, nekem tetszik, de ez nyilván nem lényeges:-) Debrecennek a döntésnél azt is figyelembe kell venni, hogy a világgazdasági recesszióban esetleg a gyártó Koncar is bajba kerülhet. Ez természetesen a Stadlernél, Alstomnál stb is megtörténet, de Debrecent kevésbé érheti utólag támadás, ha egy világcégtől rendel, szvsz.

nyelv-ész 2009.01.02. 00:12:25

Siemens lesz a befutó itten is. Majd jól meggyőzik a városvezetőket, hogy milyen nagymúltú, meg satöbbi. Meg hogy van már Combino karbantartó Pesten is, meg szakember, meg mittudomén. Meg biztos lesznek borítékok is, bár tudom, az nem fő profilja egy járműgyártónak :-)

Rocko- 2009.01.05. 16:37:23

vicces lesz, ha Debrecenben jobb helykihasználás Combinok jelennek meg, mint Pesten. :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.05. 16:48:48

@Rocko-:

Ha Debrecenben Combinok lesznek - hisz lehetnek azok is -, akkor az elrendezése hasonló lesz a budapestihez, túlságosan átszabni nem lehet.

saját véleményem egyébként az, hogy a combinonak más alacsonypadlós típusokhoz viszonyítva ragyaogó az elrendezése.

Rocko- 2009.01.05. 20:55:45

túlságosan nem. de ésszerűen lehet elrendezni a belteret:
de.wikipedia.org/w/index.php?title=Datei:Combino_wn%C4%99trze_RB1.JPG&filetimestamp=20060409120511
hampage.hu/trams/amszterdam/10240071.jpg
hampage.hu/trams/TdT4/img_3697.jpg
batia.infopace.net/pict0404010246m.jpg
ergo mindenhol sikerült normálisan megrendelni, csak budapestre kellett pont a kerék mellé tetetni a lábat.
meg ugye Debrecenben új vonal lesz, megfelelő kialakítással elég csak egy oldalra ajtó.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.05. 22:26:59

@Rocko-:

Az általad berakott képek egy olyan Combino belsejét ábrázolják, aminek semmi köze pl. szerkezetileg, és futástechnikailag a mai Combinoinkhoz, csak nevükben azonosak, mint kb. a régi és az új VW Bogár. Az előző Combino sorozat elég nagy presztizsveszteséget okozott a Siemensnek, botrány volt belőle külföldön, és itthon is, mivel ez épp azután történt, hogy megnyerték a tendert.

Lásd a hírt pl. itt:
www.origo.hu/itthon/20040316repedezik.html

Az új Combinoknak sokkal jobb lett a futása, (tapasztalat) az elrendezésével pedig nekem nincs gondom, szerintem jobb, mint az általam külföldön használt villamosok zöme, egyértelműen az élbolyban van.

Debrecen kétirányú villamosokat rendelt kétoldali ajtóval, hogy a villamosok képességeit maximálisan ki tudja használni.

Rocko- 2009.01.07. 07:31:48

szerkezetileg lehet javítani rajta, mint megtették. a beltérhez annak nem sok köze van.

ha az elrendezés tetszik, hát használd egészséggel. :))))

mestska · http://cities.blog.hu 2009.01.07. 18:35:54

@Rocko-:

Pedig a forgóváz elhelyezkedésnek, a meghajtás elhelyezésének, az ajtók kiosztásának nagyon is sok köze van a belső térkialakításhoz.